Windows 7 boot fail -> hårddisk syns ej i bios

Permalänk

Windows 7 boot fail -> hårddisk syns ej i bios

Hejsan,

Ska försöka vara kortfattad så att någon orkar läsa...

Okej, problemet är att efter flera omstarter där booten av windows misslyckades/slutade i black screen, Så kan jag nu inte se min hårddisk i bios...

Datorn är en bärbar vars garanti naturligtvis gick ut 27/11-11 (KAN MAN HA MER TUR?!-.-)
Modellen: eMachines eME640G
hårddisken är en toshiba på 283 GB
Kör/körde windows 7 HP
Mer info om dator: http://www.jbhifionline.com.au/computers-laptops/laptops/emac...

Vad som hände:
1. Jag körde windows update (brukar inte göra det pga att jag tidigare bara har fått problem av det-.-)

2. Datorn började sega ned sig (Muspekaren gick hur fint som hellst, men hände inget på ca 2 min när man klickade på något, dröjjde ca 15-20 min att boota upp windows, osv.)

3. Återställde datorn till en tidigare tidpunkt (började funka som vanligt).

4. Uppdaterade bara de uppdateringar som jag ansåg viktiga (i windows update). En bit in i installationen fösvann allt utom bakgrunden (antar att "explorer.exe" avslutades) sedan fastnade datorn där 2 timmar gick, 5 timmar gick, sen tänkte jag att något måste ju ha gått fel så tryckte ctrl-alt-del, då fick jag black screen...

5. Jag tvingade den till omstart, men den hittade ingen disk att boota.
Startade om igen, då fick jag alternativen för "starta windows normalt" osv, vilket jag valde...
Windows laddade men sen fastnade den i black screen.
Startade om den x antal gånger igen, typ varanan gång hittade den ingen disk och varannan fastnade den i black screen.

6. Efter dessa omstarter fick jag alternativen "starta systemåterställningen" eller "starta windows normalt". Jag tog systemåterställningen, men senare visade det sig att man måste återställnings-skivorna (men dem har jag aldrig orkat bränna-.-). Så jag tog avbryt, och efter det fösvann hårddisken i bios menyn.

7. Har försökt med återställning av bios, sökt efter hårddisken. tagit ut hårddsken, rengjort kontakten och satt tillbaka. MEN den finns fortfarande inte i bios?!

Har funderat om det kan vara så att den har krachat av alla omstarter? fast jag tror inte det, eftersom den har glappat hit och dit ända sen den jävla windows update skiten sabbade allt-.-

Några förslag? Har mycket viktiga filer på hårddisken (ca 2 månaders arbete som ska redovisas nästa vecka...)

Tacksam för all hjälp! (Snälla hjälp mig den som kan(A))

MVH TEch

Permalänk
Medlem

dra ut hårddisken och tryck in den igen kan vara så att den sitter löst, och sen efterseom det hände under en windows uppdate så kan dina windows filler vara upp korrupta och måste fixas/ominstaleras

och om inte det funkar tryck in den i en annan dator ta all viktig info från den

och om det inte funkar så har din hård disk dött och inget kan göras för att få tillbaka infon inom en vecka

Permalänk

jo, jag har testat ta ur den, och är helt hundra på att den inte glappar i kontakten, svårt att se lödningar osv, men borde ju inte vara de...

Jag misstänker eftersom den fösvann ur bios efter att jag avbröt systemåterställningen(innan den återställde nåt) att systemåterställningen på något vis fick bort den ur bios... är detta möjligt? jag hör att hårddisken snurrar, ändrar hastighet osv...

Permalänk
Medlem

inte omöjligt att det är längre garanti på disken dock .. men du får ta det direkt med tillverkaren ...

prova den i en stationär dator och se om den funkar där ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

hmm, det med garanti på disken e värt att kolla, tack för tipset:)

Men kan man koppla in en hdd från bärbar till en stationär? :S

Om jag lånar en windows 7 cd, kan jag använda de filerna och ta min licens då?:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechnoL0gic:

Men kan man koppla in en hdd från bärbar till en stationär? :S

Hårddisk e ju en hårddisk

Permalänk

Har kört in den i stationära nu som står och "okonsikventkontrollerar" disken nu... efter 7h har den hunnit 2%, fortsätter den i samma takt så e den klar om 15 dygn, hehe..

Är det någon som som vet hur man avbryter om det skulle dröjja för lång stund? stog att man skulle kunna göra det i början, men aldrig hur o.O

Permalänk

Fick ut jobbet genom att frysa disken i 3h, och sen stoppa in den i stationära, men sen hade den gjort sitt, så blev tvungen att köpa en ny... Blev en samsung 640gb 7200rpm 16mb till ett överkommligt pris som funkar toppenbra! rekommenderar er som har 5200rpm 8gb att byta upp er, enorm skillnad!

LÅS TRÅD

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att datorn bara har problem att boota från disken så kan du ju testa att dra ut kabeln, sen dra ut batteriet och hålla ner power knappen i en 10-20 sekunder, sen låter du datorn ligga där en 10-15min för att vara säker. sätt sedan i batteriet och testa igen.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz