iPad får inte heta iPad i Kina

Permalänk
Snusfri

iPad får inte heta iPad i Kina

Chinese court denies Apple lawsuit, forbids it to use the iPad name in China

Citat:

Apple has just suffered a setback in China as the Intermediate People’s Court in Shenzhen rejected its lawsuit regarding the iPad naming rights. Apple was suing the local Proview Technology for infringing its iPad trademark, but the outcome wasn’t in its favor.

According to the court order, Apple cannot use the iPad name in China, which might turn out to be quite a big deal as the company is aiming for a rapid expansion in the Chinese market. To make matters worse, Proview Technology, which registered the iPad trademark in 2000, is now suing the Cupertino-based electronics giant, seeking 10 billion Chinese yuan ($1.5 billion) in compensation.

Unfortunately, representatives of the two companies weren’t available for comment on the resolved case and its possible consequences for the one that’s still in progress.
We’d also be interested to know if Apple will come up with a different name for their slate in China and if the rebranding will cause some delay the iPad shipments for the country.

We’ll be keeping you updated as more info comes up.

Källa: http://blog.gsmarena.com/chinese-court-denies-apple-lawsuit-f...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte, Apple kan inte använda iPad-namnet i Kina, sure. Men när det kommer till Proview som tydligen har trademark på iPad...jag hänger inte med?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Så som jag tolkar det så försökte apple sig på att stämma proview först, på grund av att det hade namnet iPad på någon av sina produkter. Uppenbarligen fick sedan apple fel i domstol och det visade sig vara det omvända, att proview hade haft copyright på iPad sen år 2000. Då får istället inte apple använda namnet iPad och proview passar på att stämma apple på 1,5 miljarder dollar istället.

Tror jag, det var iallafall så jag förstod det.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem

Hur känns det nu då Apple? inte lika roligt när man själv blir stämnd? naaaw, ska ni gå och gråta nu till stora Steve...vänta lite.

Permalänk
Medlem

Så härligt ironiskt så det inte är sant! *fniss*

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Komiskt, ingen aning vad proview sysslar med men hoppas de får sina pengar ^^

Permalänk
Medlem

de får väl kalla ipad ngt annat i kina helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Komiskt, ingen aning vad proview sysslar med men hoppas de får sina pengar ^^

+ lite till

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk

tror de köper upp företaget i slutändan

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kao pad gai = Wokad ris med kyckling i Thailand.......mums!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Hur känns det nu då Apple? inte lika roligt när man själv blir stämnd? naaaw, ska ni gå och gråta nu till stora Steve...vänta lite.

Fruktansvärt omoget sagt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk

Gott att se att rätt är rätt.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Avstängd

Så jäkla bra, rätt åt Apple.

Permalänk
Medlem

Fast Apple har väl inte sålt några iPads i Kina?

Med tanke på hur Kina agerar kring patent och trademarks så känns det väldigt lustigt om Apple skulle behöva betala för att de har sålt iPads i resten av världen...

Sen verkar det ju som att Proview inte gör något med sitt trademark utan att de bara tjyvhåller på det. Vilket gör det hela ännu löjligare.

Nä, fan vad fånigt sånt här är. Lika fånigt som Apples stämning av Samsung...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Hur känns det nu då Apple? inte lika roligt när man själv blir stämnd? naaaw, ska ni gå och gråta nu till stora Steve...vänta lite.

http://www.sweclockers.com/artikel/14828-frageladan-processor...

Permalänk
Avstängd

Apple seriöst, stämmer snubbarna som har patentet på namnet Ipad och åker på kängan själva bara för det. Dom är så korkade så jag finner inga ord. Hoppas dom får betala 100x mer en 1.5 miljarder dollar så kanske företaget kan vila i fred med steve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Fast Apple har väl inte sålt några iPads i Kina?

Med tanke på hur Kina agerar kring patent och trademarks så känns det väldigt lustigt om Apple skulle behöva betala för att de har sålt iPads i resten av världen...

Sen verkar det ju som att Proview inte gör något med sitt trademark utan att de bara tjyvhåller på det. Vilket gör det hela ännu löjligare.

Nä, fan vad fånigt sånt här är. Lika fånigt som Apples stämning av Samsung...

Kina är dock under förändring när det gäller immaterialrätt
http://www.ft.com/cms/s/2/13f61fde-71a9-11e0-9b7a-00144feabdc...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Jag har väll inga kloka ideal och sånt om den hära typen av situationer. Men jag tycker själv att det är rätt åt apple om dom får betala. Dom själv startade det ju så att säga.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Den egentliga anledningen är förstås att Apple har kopierat Lipad...

Skrivet av Felix:

Fast Apple har väl inte sålt några iPads i Kina?

De har visst sålt iPads i Kina, jag har sett enorma reklamskyltar för iPad 2 i Guangzhou.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Så sablars underbart!
Hoppas Proview vinner det målet XD
Hade vart skönt om apples raid hade fått ett bakslag som faktiskt kostar dom lite.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tillägg till tidigare inlägg, kinesisk reklam för iPad 2:

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Har ingen källa, räcker antagligen att googla, men: Jag kommer ihåg när apple stämdes för att nån redan hade rättigheter till namnet iPhone. Kommer inte ihåg hur det slutade för det företaget, men apples telefon heter fortfarande iPhone så jag blir förvånad om iPad inte får heta iPad.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd

http://www.mobil.se/nyheter/apple-stammer-samsung-for-plagiat...
varför stämmer inte apple dom där fake iphonen som heter sciphone osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Hur känns det nu då Apple? inte lika roligt när man själv blir stämnd? naaaw, ska ni gå och gråta nu till stora Steve...vänta lite.

Wow, vad var det där? Fick en flashback till 2a klass nyss. Skärpning.

Visst är det lite ironiskt att detta hände, och hur hade dem tänkt lösa det? : >

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

hade jag varit apple hade jag köpt företaget å lagt ner det direkt

Permalänk

Om detta nu stämmer, så är det ironiskt att ett så pass stort företag som Apple inte kollar upp sådant innan de lanserar en produkt tycker jag allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, jävligt trevligt måste jag säga.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Proview Technology håller på med LED-belysning. Ganska stora saker, som gatubelysning, arenor, fasader etc.
Specialliserat sig strömsparande belysning i stor skala.

Exakt vad de har för något i sin portfölj som de kallar iPad har jag inte en aning om. Rykten säger att det har något att göra med deras AC-LED (Alternating current).

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Inaktiv

Apple kommer köpa företaget å lägga ner det, end of story. ses i nästa tråd fanboys

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Om detta nu stämmer, så är det ironiskt att ett så pass stort företag som Apple inte kollar upp sådant innan de lanserar en produkt tycker jag allt.

eller så visste de om det, men ville ha det ändå. som i fallet med iphone. där de visste att namnet fanns sen tidigare. i det fallet fick ju både apple o dlink (visst var det de som hade nån produkt som hette iphone?) "reklam", för bra mycket mindre pengar än vad tvisten kostade dem. gjordes nån uträkning på det hela, o apple hade fått väldigt mycket "pang för pengarna" så att säga.

själv har jag lite svårt för företag som patenterar namn, bara för att i framtiden kanske få sälja det till nån, inte för att verkligen göra nått av namnet. oavsett marknad då. detta drabbar ju inte bara databranchen osv. dock kan det ju vara annorlunda i detta fall, man får ju hoppas att de verkligen har en produkt med det namnet

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive