Permalänk
Medlem

Hårddisk storlek

Hej

Tänkte köpa en ny dator med en SSD hårddisk och undrar om ni tror att en 60GB räcker. Jag kommer inte ha en vanlig hårddisk nu till en början utan införskaffar det senare om det krävs. Men tror ni att 60GB räcker för w7 samt några spel och program.

Permalänk

satsa på en 120 gb 50 är lite lite, det låter ok nu men efter ett tag blir det för lite;/

Permalänk
Avstängd

Beror på vilka spel du ska ha på den, 2-3 stycken lär det räcka för om de är stora spel. Vet inte varför det skulle bli trångt efter en tid...du får rensa på sånt du inte spelar/använder bara :P?

60GB är enligt mitt tyckte LITE för lite, trångt.

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Beror på vilka spel du ska ha på den, 2-3 stycken lär det räcka för om de är stora spel. Vet inte varför det skulle bli trångt efter en tid...du får rensa på sånt du inte spelar/använder bara :P?

60GB är enligt mitt tyckte LITE för lite, trångt.

tänkte mer att man installerar mer och mer spel/program med tiden så den tar ju slut :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nightmar3:

tänkte mer att man installerar mer och mer spel/program med tiden så den tar ju slut :/

Men mer och mer spel, de flesta spelar väll inte hur många spel som helst samtidigt :o?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Men mer och mer spel, de flesta spelar väll inte hur många spel som helst samtidigt :o?

Nej, men jag personligen skulle vara ovillig att behöva avinstalera ett spel för att ominstallera ett annat när jag blir sugen på att köra det igen.

Dessutom har SSDs en begränsad skrivförmåga, och man bör skriva om data så lite som möjligt för att den ska hålla längre.

Permalänk
Medlem

60 är för lite köp en 120, idag är priset inget problem.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Har en 60 idag och det är verkligen på gränsen, man får sitta och rensa spotifycache och annat hela tiden, nu har jag en mekanisk också bara för att kunna ha bf3 och sc2 installerat på samma dator

80gb är verkligen smärtgränsen imo

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Vad tycker ni att jag ska utöka SSD storleken till 120GB eller ha kvar 60BG + en 500BG vanlig hårddisk. Om jag väljer en 120GB så kostar det 200:- mindre än SSD 60GB + 500GB vanlig.

Hur mycket bättre än en SSD än en vanlig hårddisk om man tänker ifrån ett spelperspektiv?

Permalänk
Medlem

SSD ger mycket kortare laddtider, på OS spel och andra program. Men som du märkt är de inte jättebilliga. Om du bara har pengar till en 60gb + 500gb HDD eller en enstaka 120GB SSD välj alt. 1. Lägg då OS och andra tunga spel på SSDn, och mindre spel på HDDn. Lägg INTE något som skriver mycket data på en SSD. Allt på en SSD ska i princip vara read only. Lägg t.ex. alla textdokument på en HDD.

Permalänk
Medlem

Har du någon Budget? Cdon har billiga hdd's nu Priset har gått ner, jag tänker nog satsa på 120Gb SSD för OS/Spel , 2TB mekanisk för filmer m.m ,

HDD http://cdon.se/hemelektronik/2tb_seagate%C2%AE_expansion_exte...
SSD http://cdon.se/hemelektronik/corsair_force_3_series_f120_120g...

inte så dyrt om man jämför med Komplett = http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=653071 Samma Hdd som på CDON har jag för mig

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Ett stort problem är att om du tex använder steam eller origin kommer alla spel att installeras på samma ställe.

Steam lägger allt under steamapps, eller går det att installera spel på olika ställen?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Ett stort problem är att om du tex använder steam eller origin kommer alla spel att installeras på samma ställe.

Steam lägger allt under steamapps, eller går det att installera spel på olika ställen?

Installerar man Steam på en annan hdd så är det inga problem

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjolöken:

Har en 60 idag och det är verkligen på gränsen, man får sitta och rensa spotifycache och annat hela tiden, nu har jag en mekanisk också bara för att kunna ha bf3 och sc2 installerat på samma dator

80gb är verkligen smärtgränsen imo

Har du Spotify's cache på en SSD så förtjänar du problem

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chmat76:

SSD ger mycket kortare laddtider, på OS spel och andra program. Men som du märkt är de inte jättebilliga. Om du bara har pengar till en 60gb + 500gb HDD eller en enstaka 120GB SSD välj alt. 1. Lägg då OS och andra tunga spel på SSDn, och mindre spel på HDDn. Lägg INTE något som skriver mycket data på en SSD. Allt på en SSD ska i princip vara read only. Lägg t.ex. alla textdokument på en HDD.

Sluta prata om skrivningar när du inte vet hur det ligger till. Det är inga problem att skriva dagligen till en SSD och det behöver inte ligga saker som är read-only. Drar lite siffror ur rumpan men har för mig en SSD ska klara kontinuerlig skrivning med 20MB/s(förmodligen mycket mer) i 5-7 år eller vad det var och det är inget man gör. Livstiden för minnescellerna är inget man behöver tänka på!