Intels styrkretsar i 7-serien för Ivy Bridge certifieras för USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

Intels styrkretsar i 7-serien för Ivy Bridge certifieras för USB 3.0

Organisationen bakom USB-standarden avslöjar att Intels kommande styrkretsar i 7-serien godkänns för USB 3.0, med överföringshastigheter uppemot 5,0 Gbps.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Inte en sekund för tidigt om du frågar mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det var mig på tiden

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Har själv irriterat mig rejält på detta. Kommer det innebära att fler USB-portar blir USB 3 eller tror ni att det även i fortsättningen blir ~2 3.0 och resten 2.0? Blir alla USB 3.0 native nu? (hoppas...)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Videoapan:

Har själv irriterat mig rejält på detta. Kommer det innebära att fler USB-portar blir USB 3 eller tror ni att det även i fortsättningen blir ~2 3.0 och resten 2.0? Blir alla USB 3.0 native nu? (hoppas...)

SÅ länge inte Intel är sämst så borde det bara bli USB 3.0. Det finns ju noll och ingen anledning att ha olika controller. Om inte nu Intel gjort som med SATA 3 och bara lägger in en liten grej för att testa och väntar med full implimentering till senare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Har själv irriterat mig rejält på detta. Kommer det innebära att fler USB-portar blir USB 3 eller tror ni att det även i fortsättningen blir ~2 3.0 och resten 2.0? Blir alla USB 3.0 native nu? (hoppas...)

Fyra USB3, resten USB2 för stationära marknaden. Det blir troligen samma för bärbara men där kommer nog tillverkare trycka in två USB3 och en eller två USB2 för att jävlas med sina kunder.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets#5.2F6.2F7...

Annat Ivy Bridge-relaterat jag precis stötte på är mobila processorerna. Information om dom har kommit ut.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_%28computer_processor...
http://vr-zone.com/articles/intel-s-mobile-ivy-bridge-cpu-lin...

Jag blev faktiskt besviken att strömförbrukningen inte minskat på laptop-processorerna. Fortfarande 35, 45 och 55W.

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt, mer överföringshastighet är aldrig fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Har själv irriterat mig rejält på detta. Kommer det innebära att fler USB-portar blir USB 3 eller tror ni att det även i fortsättningen blir ~2 3.0 och resten 2.0? Blir alla USB 3.0 native nu? (hoppas...)

Att bli irriterad kanske är att överdriva.
Även om det är tredjeparts-chip så har jag 8st USB 3.0 på mitt Maximus IV Extreme.

Det är ju mer än fördel för low-end moderkort än High-End.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Oh vad gött! Äntligen

Visa signatur

GPU: AORUS GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G | CPU: Intel Core i7-6700k 4.0 GHz| RAM: HyperX 16 GB 2133 MHz| PCB: MSI Z170A-S02| PSU: EVGA Supernova G2 750 W | Monitor: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS| Hörlurar: AKG K7XX | Mick: ModMic v5

Permalänk
Medlem

PCI-E "Gen 2" = 2.0? Trodde nog allt att de skulle klämma in 3.0?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är välkommet!
Jag undrar lite vad (om några) för planer Intel har gällande LP/TB för PC....
Att de nu anammar USB3 betyder det då att Intel konkurrerar med sig själva eller att de skrotar iden med TB för PC?
eller är TB endast för display i Äpplevärlden?

Permalänk
Medlem

Före detta NEC får en liten tår i ögat.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av backfeed:

PCI-E "Gen 2" = 2.0? Trodde nog allt att de skulle klämma in 3.0?

3.0 i CPU, 2.0 i chipset.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning att skaffa Ivy Bridge. Förbannat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

3.0 i CPU, 2.0 i chipset.

Alltså kommer det att släppas ännu ett chipset till Ivy Bridge som även stöder PCI-E 3.0 där?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Fyra USB3, resten USB2 för stationära marknaden. Det blir troligen samma för bärbara men där kommer nog tillverkare trycka in två USB3 och en eller två USB2 för att jävlas med sina kunder.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets#5.2F6.2F7...

Annat Ivy Bridge-relaterat jag precis stötte på är mobila processorerna. Information om dom har kommit ut.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_%28computer_processor...
http://vr-zone.com/articles/intel-s-mobile-ivy-bridge-cpu-lin...

Jag blev faktiskt besviken att strömförbrukningen inte minskat på laptop-processorerna. Fortfarande 35, 45 och 55W.

Uselt, faktiskt. Minskad TDP på Ivy Bridge för bärbara datorer trodde jag var givet med tanke på krympningen. Inte ens ULV-processorernas TDP har minskat! De har ju bara bumpat klockfrekvenserna... Jag är besviken på Intel, men det är tur att jag inte väntade på Ivy Bridge.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Uselt, faktiskt. Minskad TDP på Ivy Bridge för bärbara datorer trodde jag var givet med tanke på krympningen. Inte ens ULV-processorernas TDP har minskat! De har ju bara bumpat klockfrekvenserna... Jag är besviken på Intel, men det är tur att jag inte väntade på Ivy Bridge.

Fast TDP har inte så mycket med den faktiska energiförbrukningen att göra. Det är mer som en angivelse för vilken termisk effekt de är designade för (alltså vilken kylning man bör ha för att kunna köra dem maxlastade en längre tid). Det är ju knappast så att man kör sin bärbara dator i maximal belastning hela tiden. Mer intressant är om den genomsnittliga strömförbrukningen minskat för det man vill åt är ju längre batteritid vid normal användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast TDP har inte så mycket med den faktiska energiförbrukningen att göra. Det är mer som en angivelse för vilken termisk effekt de är designade för (alltså vilken kylning man bör ha för att kunna köra dem maxlastade en längre tid). Det är ju knappast så att man kör sin bärbara dator i maximal belastning hela tiden. Mer intressant är om den genomsnittliga strömförbrukningen minskat för det man vill åt är ju längre batteritid vid normal användning.

Så detta kanske innebär att de i grundfrekvensen kan ligga riktigt lågt men klocka upp (värmas upp) bra i sin turbo? Något att hoppas på då med bra batterisparläge OCH bra prestandaläge på de bärbara kanske. Har en längre tid velat byta ut min Core2Duo men inte riktigt hittat något bra nog för att motivera kostnaden.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Att bli irriterad kanske är att överdriva.
Även om det är tredjeparts-chip så har jag 8st USB 3.0 på mitt Maximus IV Extreme.

Det är ju mer än fördel för low-end moderkort än High-End.

Jo, kanske att överdriva lite och min irritation var främst på en AMD-produkt med för få USB3, så lite missriktat kanske.. Men båda mina moderkort (intel+amd) har enbart USB3.0 extern bakåt, det kan jag faktiskt tillåta mig att vara lite irriterad på eftersom jag vill koppla in min USB3.0-HDD där jag kommer åt utan att krypa under bordet eller dra ut datorn.

Med dyrare moderkort hade det säkert inte varit något problem men nu verkar ju detta ge även low-end lite bättre anslutningsmöjligheter.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast TDP har inte så mycket med den faktiska energiförbrukningen att göra. Det är mer som en angivelse för vilken termisk effekt de är designade för (alltså vilken kylning man bör ha för att kunna köra dem maxlastade en längre tid). Det är ju knappast så att man kör sin bärbara dator i maximal belastning hela tiden. Mer intressant är om den genomsnittliga strömförbrukningen minskat för det man vill åt är ju längre batteritid vid normal användning.

Det ger åtminstone en indikation. Och jag vill åt mindre värme också, vilket medför enklare kylning, mindre oväsen, längre batteritid. Så jag hoppas verkligen att de sänkt energiförbrukningen! Jag skulle inte ha något emot en TDP på ~12 W med en lägre klockfrekvens men fortfarande bra minnesbandbredd och cache. Något mitt emellan Atom och de enklaste ULV-processorerna.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Ivy Bridge ser ju riktigt bra ut!! Goda nyheter vill ja säga.