Permalänk
Medlem

Backup av Raid

Hejsan min dator crashade.
Har två diskar i Raid.

Dell dimension 9200, Oklart om det var Raid 0 eller Raid 1

Är det möjligt att få tillbaka information i en annan dator, helt annat moderkort etc.
Hur gör man isåfall?

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

om det är raid 0 så är det bara o glömma men 1 så ska de bara va o ta den som funkar o sätta i en annan dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av addebest:

om det är raid 0 så är det bara o glömma men 1 så ska de bara va o ta den som funkar o sätta i en annan dator

Det beror på. Det framgick inte om det var ngn disk som gick ner öht. Om båda diskar är hela finns informationen givetvis kvar. Har en disk gått sönder så får man hoppas att det var RAID 1.

Permalänk
Skrivet av xrl:

Hejsan min dator crashade.
Har två diskar i Raid.

Dell dimension 9200, Oklart om det var Raid 0 eller Raid 1

Är det möjligt att få tillbaka information i en annan dator, helt annat moderkort etc.
Hur gör man isåfall?

Prova Raid Reconstructor. Jag har aldrig haft ett RAID-array som kraschat, men deras programvara för att rädda data på vanliga diskar är den bästa som finns.
http://www.runtime.org/raid.htm

Jag hör också bra saker om http://www.diskinternals.com/raid-recovery/

Innan du kan köra dem måste du förstås stoppa i diskarna i en redan fungerande dator med Windows installerat. Men diskarna ansluts bara som vanliga diskar, *inte* i RAID-konfiguration. Programmen lägger ihop ett och ett från diskarna och lagrar det den hittar på en annan disk. Det finns verktyg som försöker reparera data på plats utan att kopiera till en annan disk. Jag kan inte nog understryka hur dålig idé det är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrl:

Hejsan min dator crashade.
Har två diskar i Raid.

Dell dimension 9200, Oklart om det var Raid 0 eller Raid 1

Är det möjligt att få tillbaka information i en annan dator, helt annat moderkort etc.
Hur gör man isåfall?

Förklara bättre. Min "dator krashade" är som att säga min bil startar inte. Är det Windows som inte går igång eller reagerar inte ens skärmen. Är det hårdvarufel så kan du säga hej då till din information. Vill minnas att dell kör raid 0 (stripe). Är det windowsinstallationen så brännar du ut en linux dist. som du sedan kör från cdskivan. Då kan du läsa det som finns på diskarna och föra över det till annat media.
Vill du ah tillbaka informationen om moderkortet har dött får du se till att hitta en dator med liknande raidchip för att bygga om raiden eller kontakta ett företag som ibas som har utrustning för det.

Permalänk
Medlem

Ursäkta det är moderkortet som har gått sönder CT017 finns att beställa på ebay för 500kronor.
Om jag köper detta går det att starta upp båda diskarna i raid och hitta informationen ?
Eller har ni någon bättre lösning?

Jag var inne på en data affär och dom fick upp all information fast dom hade ett program som sökte efter alla bilder och fick fram 30 000 bilder massa temp och allt möjligt en del av bilderna var förstörda också.

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

Det är med största sannolikhet Raid-0, för annars skulle dom fått fram hela bilder, förhoppningsvis så har dom ej skrivit data till hårddiskarna.

Om datan är oförändrad på hårddiskarna så bör det fungera att köpa ett nytt moderkort och bara koppla in.

Om du är osäker så har vi alltid möjlighet att hjälpa dig, du är alltid välkommen att ringa oss på 020-12 10 08 om du har några frågor.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av munktell:

Det är med största sannolikhet Raid-0, för annars skulle dom fått fram hela bilder, förhoppningsvis så har dom ej skrivit data till hårddiskarna.

Om datan är oförändrad på hårddiskarna så bör det fungera att köpa ett nytt moderkort och bara koppla in.

Om du är osäker så har vi alltid möjlighet att hjälpa dig, du är alltid välkommen att ringa oss på 020-12 10 08 om du har några frågor.

Får hoppas dom inte har gjort det, låter lovande det här tack för det!
Schysst kan nog bli att man slår en signal.

Är nästan säker på att det är det här moderkortet som satt i min dator.
Vet bara inte hur jag ska bekräfta det eftersom datorn står hos data företaget.

http://www.ebay.com/itm/DELL-DXP061-Dimension-9200-MotherBoar...
Någon kanske kan svara på om detta är exakt rätt?

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

Som "peterhjalmarsson" tidigare skrev fungerar RAID Reconstructor från Runtime software bra för att återställa Dells RAID-0 (stripe) array. Har använt det programmet förut, då också med en Dell.

Prova med trial versionen först, för att se om RAID Reconstructor kan pussla ihop din raid array, innan du bestämmer dig för att köpa fullversionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Som "peterhjalmarsson" tidigare skrev fungerar RAID Reconstructor från Runtime software bra för att återställa Dells RAID-0 (stripe) array. Har använt det programmet förut, då också med en Dell.

Prova med trial versionen först, för att se om RAID Reconstructor kan pussla ihop din raid array, innan du bestämmer dig för att köpa fullversionen.

Två frågor fungerar detta på vilken dator som helst?

Kan man med detta program få fram infprmationen som den var i rätt mappar osv eller är det så man kan leta upp alla bilder etc

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrl:

Två frågor fungerar detta på vilken dator som helst?

Kan man med detta program få fram infprmationen som den var i rätt mappar osv eller är det så man kan leta upp alla bilder etc

Troligen eftersom den återställer allt. Det finns en guide och sedan en Youtube video so visar hur programmet fungerar. http://www.runtime.org/running-raid-reconstructor.htm

Permalänk
Rekordmedlem

Det var en rolig rubrik, hade du haft backup hade du inte behövt återställa raiden

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.