Överklockning och vattenkylning AMD phenom x6 1090t

Permalänk
Medlem

Överklockning och vattenkylning AMD phenom x6 1090t

Tjenare!
är grymt sugen på att överklocka min AMD phenom II x6 1090T procesor.
jag har en viss erfartenhet av överklockning sen tidigare men är relativt ny inom ämnet.
Är det någon som vet vad 1090T är möjlig att överklocka till?
Så va det ju dehär med kylningen också. är inne på vattenkylning men vet inte vad jag ska välja för model.
jag har ingen aning om vad som är bättre än det andra eller vilka som skulle passa bra till just min procesor.
Alla tips uppskatas
Tack på förhand!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrhahn2:

Tjenare!
är grymt sugen på att överklocka min AMD phenom II x6 1090T procesor.
jag har en viss erfartenhet av överklockning sen tidigare men är relativt ny inom ämnet.
Är det någon som vet vad 1090T är möjlig att överklocka till?
Så va det ju dehär med kylningen också. är inne på vattenkylning men vet inte vad jag ska välja för model.
jag har ingen aning om vad som är bättre än det andra eller vilka som skulle passa bra till just min procesor.
Alla tips uppskatas
Tack på förhand!

Jag har en Hyper 212+ och ligger just nu på 3930 mhz stabilt med en 1055T
1.55 i volt, blir 55 grader MAX i OCCT's Linpack.
I ett spel som tex BF3 blir den inte alls lika varm.

Förövrigt finns Antec Kuhler 620 för 399kr på Webhallen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

enklast är la att börja med den kylning du har idag, och se var du kommer innan temperaturerna blir för höga?

det verkar som att 6.8 ghz inte är något problem
http://news.softpedia.com/news/AMD-Six-Core-Breaks-Overclocki...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

jag har testat att få upp den på 3.8 med en volt på 1.4 men när den når en temp på 70 grader slutar den jobba tills den nått ungeför 50 grader. så håller det på så upp och ner. det såg ut som om det ändå funkade att använda datorn normalt tills alledesnyss då den cracha.

Permalänk
Medlem

Köp en antec 620 + 2st gt 1450 fläktar från cdon för 650kr om du vill ha vatten imo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kör min i 4018 MHZ med en volt på 1,456 tror max tempen var runt 51C efter en dryg halvtimme i OCCT , och detta med en kylare som liknar Hyper 212+ med PnP, bara att ändra clock ratio eller heter det multiplier? och volten lite granna
Bara att testa, kör hårt och lycka till!

Permalänk
Medlem

okej! tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Ju kallare CPU dessto vänligare med överklockning

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

RE:

Skrivet av mrhahn2:

Tjenare!
är grymt sugen på att överklocka min AMD phenom II x6 1090T procesor.
jag har en viss erfartenhet av överklockning sen tidigare men är relativt ny inom ämnet.
Är det någon som vet vad 1090T är möjlig att överklocka till?
Så va det ju dehär med kylningen också. är inne på vattenkylning men vet inte vad jag ska välja för model.
jag har ingen aning om vad som är bättre än det andra eller vilka som skulle passa bra till just min procesor.
Alla tips uppskatas
Tack på förhand!

Det beror helt på ditt exemplar då alla processorer är olika även om dem är av samma modell och till och med av samma ''batch'' men tex jag kör min Phenom 965 x4 @ 4GHz med IMC/NB* @ 2500 MHz sen Hyper transporten har jag lämnat orörd. Och detta är med en Hyper212+ dvs luftkylning. Men sett flera som dragit upp just phenom x6or till 4-4,2 GHz+ beroende på exemplar och kylning,

Just phenom cpuer gillar kyla och 63 grader ska var max temp minns dock inte om det är ''core temp'' dem menar där elr hela cpun. En sak jag märkt på min dator\moderkort är att alla program som visar cpu temp visar helt fel och att det är ''TMPIN2" i hw monitor som visar den riktiga tempen och den är oftast 10-14 grader högre.

*IMC / Nordbryggan som den kallas är den biten av nordbryggan som är inbyggd i cpun och den innehåller minnes controllen till ram minnet så på just phenom II Cpuer är det väldigt bra att dra upp den en bit med då det ger en väl värd prestanda ökning. Minskar latens och ökar minnes bandbredden. *IMC står för Intergrated Memory Controller. Ett tips är att googla på det först om du inte är insatt just i överklockning av Phenom överclockning.
Undvik bara att blanda ihop volten till den med volten till ''nordbryggan'' som sitter på moderkortet iaf du behöver öka volten den.

Ett tips är att se till att ha ett vettigt moderkort som helst har mer än 4+1 fas ström försörjning. Om ditt kort har 4+1 så försök ta reda på om det är kvalitet mosfets och om du har en kylfläns över dem. Annars skaffa en fläns och montera på Mosfetsen. Dem är billiga. Väl värda den lilla kostnaden *Inget kul med bränd ström försörjning till cpu. och montera typ en hög varvig typ 80mm+ fläkt riktad imot den om du tänker använda en högre torn kylare eller vatten kylning.
men 4GHz kan du nå med lite tur på luftkylning. Jag kan köra min fyr kärniga upp till 4125MHz med imc/nb 2500MHz med min luftkylare hyffsat stabilt.. kört nån timme prime95 utan problem. Men gillade inte volten den behövde för de och tempen. Men nu har du 2 kärnor mer än mig. Men har sett flera nå 4GHz med luft och slutna vatten kylare. Och upp till 4.2 - 4.3 + Med ''Riktig vatten kylning''

Ps. Nu vet jag inte hur det är för dem 6 kärniga men tror det är det samma. Men iaf så vad jag minns så rekommenderar AMD att man som MAX har 1.55 i Vcore för 24/7 bruk så dem är rätt tåliga för högre volt trots allt .Men försök hålla strömmen under det. På min cpu är stock volten typ 1.375 Men den är endå stabil långt under det. Så just stock volten är lite överdriven ifrån början känns det som. Men sen varierar det ifrån varje cpu med då alla skiljer sig åt i ström behov och överklocknings potential.

Men lycka till med klocken iaf och glöm inte höja NB/IMC en del
Råkade radera halva inlägget jag skrev nyss och orkar inte skriva om det så kan vara några fel som är förvirrande på något sätt. Somnade till tre gånger under tiden jag skrev inlägget. Därav det är skrivet som det är.

Permalänk
Medlem

detta va ju massa bra grejer som jag inte hade en aning om bara att tacka och ta imot ^^ .jag har kollar lite på corsairs H60 och H80 vattenkylning. kan det vara något att ha, och är de såkallade "riktig vattenkylning"?

Permalänk

H80 och H100 kan vara värt att kolla på, de billigare modellerna presterar sämre eller likvärdigt med HR 02 Macho som kostar runt 450kr.

Med "riktig vattenkylning" tror jag han menar ett system som har separat pump, tank, radiator och block. Typ det här:
http://www.indomo.se/11898-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-240-EN-

Skrivet av Bävra jävel:

Just phenom cpuer gillar kyla och 63 grader ska var max temp minns dock inte om det är ''core temp'' dem menar där elr hela cpun. En sak jag märkt på min dator\moderkort är att alla program som visar cpu temp visar helt fel och att det är ''TMPIN2" i hw monitor som visar den riktiga tempen och den är oftast 10-14 grader högre.

Phenom II har rekommenderad maxtemp från AMD på 63 men klarar upp till 79 grader innan den börjar Throtla/krascha. Tror att den temp som visas i Coretemp stämmer. Har ställt in mitt moderkrot på att pipa när CPU'n når över 70 grader vilket den även gjorde så fort coretemp visade 70 grader på ett överklockningsförsök Sen är ju frågan vilken temp bios visar iof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhahn2:

detta va ju massa bra grejer som jag inte hade en aning om bara att tacka och ta imot ^^ .jag har kollar lite på corsairs H60 och H80 vattenkylning. kan det vara något att ha, och är de såkallade "riktig vattenkylning"?

Nej, de är färdiga slutna system och kan inte alls jämföras med riktig vattenkylning. De är jämförbara med normal luftkylning, utom de stora dubbeltornkylarna, för där vinner luften. Sen låter de ungefär lika mycket eftersom du ju har likadana fläktar på radiatorn. Det är mer en smaksak om man vill ha en stor klump på moderkortet eller en radiator fäst i chassit.

62-63 grader gäller CPU-temp, TMPIN0 eller vad den kan heta, Coretemp som visar kärnorna enbart, visar ca 10 grader för lågt. Samma på både min Athlon x4 och min 1090t, coretemp säger att idle är ca 21-22 grader, vilket är helt orimligt med samma temperatur i rummet, CPU-temp ligger runt 30-35 och är mer korrekt vad du bör ha.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Jag har en Hyper 212+ och ligger just nu på 3930 mhz stabilt med en 1055T
1.55 i volt, blir 55 grader MAX i OCCT's Linpack.
I ett spel som tex BF3 blir den inte alls lika varm.

Förövrigt finns Antec Kuhler 620 för 399kr på Webhallen.

Är det möjligt?

Har en H60 med Scrythe Ultra Kaze 3000rpm i PnP och min 1055T är uppe i 58c utan överklock...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Constant3831:

Är det möjligt?

Har en H60 med Scrythe Ultra Kaze 3000rpm i PnP och min 1055T är uppe i 58c utan överklock...

Då har du nog gjort något grovt fel. Min polare med stock kylaren får samma temps som dig! Kan ju vara dåligt luftflöde också.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Då har du nog gjort något grovt fel. Min polare med stock kylaren får samma temps som dig! Kan ju vara dåligt luftflöde också.

Går lite offtopic, hur som helst:

Jag har dom som inblås från baksidan och har satt dit två fläktar utan blad, alltså bara ramen, mellan fläktarna och H60'n.