Prestanda och kompatibilitet med att installera SSD 6GB/S på en 3GB/S port

Permalänk
Medlem

Prestanda och kompatibilitet med att installera SSD 6GB/S på en 3GB/S port

Hej!

Jag har en MacBookPro som har 3GB/s interface. Jag har kollat på SSD diskar och tänkte köpa en disk med 6GB/s interface. Är detta slöseri med pengar eller kommer den kunna prestera till fullt även fast jag bara har 3GB/s interface på datorn?

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken SSD det är så kommer den att begränsas något i sekventiella överföringar genom att sitta på 3Gb/s, men det är inget du kommer märka av vid vanlig användning av datorn, den kommer gå tillräcklgit snabbt ändå. Hade dock satsat på något som är stabilt och bevisat har bra kompatibilitet med din MacBook. Alltså inte stirra sig blind på en massa teoretiska prestandasiffror, alla moderna SSD:er är så pass mycket snabbare än en mekanisk disk oavsett vilken man väljer.

Permalänk
Medlem

kort svar: Nej, den kommer inte kunna prestera i 6gb/s på en 3gb/s port

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Beroende på vilken SSD det är så kommer den att begränsas något i sekventiella överföringar genom att sitta på 3Gb/s, men det är inget du kommer märka av vid vanlig användning av datorn, den kommer gå tillräcklgit snabbt ändå. Hade dock satsat på något som är stabilt och bevisat har bra kompatibilitet med din MacBook. Alltså inte stirra sig blind på en massa teoretiska prestandasiffror, alla moderna SSD:er är så pass mycket snabbare än en mekanisk disk oavsett vilken man väljer.

Jag tänkte köpa denna:

http://www.webhallen.com/hardvara/138106-kingston_intern_ssd_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

kort svar: Nej, den kommer inte kunna prestera i 6gb/s på en 3gb/s port

Blir det en väldigt märkbar skillnad så att jag kan helt enkelt köpa en 3GB/s istället och spara ett par tusenlappar?

Alltså vinner jag något överhuvudtaget på att köpa en ssd disk 6gb/s istället för en 3gb/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucky_12:

Blir det en väldigt märkbar skillnad så att jag kan helt enkelt köpa en 3GB/s istället och spara ett par tusenlappar?

Alltså vinner jag något överhuvudtaget på att köpa en ssd disk 6gb/s istället för en 3gb/s?

Nej. Ifall din daor inte stöder 6GB/s kan den inte köra i 6GB/s. Köp en 3GB/s SSD istället då detta är det maximaa du kan utnyttja!

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag inte köpt en SandForce baserad SSD, verkar mer regel än undantag att man råkar ut för diverse problem. Hade kollat på olika Apple forum vilka SSD som rekommenderas till din dator.
Hade nog själv satsat på en 3gb/s som är stabil och beprövad, typ Intel 320, nu säger jag inte att just den funkar bra i din Mac men den är stabil i allmänhet.
Om tvunget du vill ha 6Gb/s för framtidssäkring så är Samsung 830 och Crucial M4 populära val som verkar vara stabila.