Rykte: Radeon HD 7970 innehåller 2 048 streamprocessorer, över 4 md transistorer

Permalänk
Avstängd

Åååh ser fram imot denna release ska nog köpa 2st kort och köra crossfire, hur start nätagg borde ja ha för att driva lga 2011 rigg + 2 7970 ? kommer 850 räcka eller ska jag köpa kraftigare

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Varför skulle jag hata endera sidan när jag skiter i vad jag har sålänge det presterar vad jag har behov av och jag vanligtvis köper det värsta singelGPU i som finns när det köps i flertal? Har ju haft AMD på den tiden dom var bäst på CPU, haft 5970 då det vara bäst mm.
Har ej påstått annat än att det blir flopp om inte dom (höga) förväntningar uppfylls och flopp eller ej är det ju komiskt nog fansen/köparna som bestämt genom mycket höga förväntningar, inte jag som är neutral i frågan.
Jag skiter skenheligt i hur 79x0 presterar då jag inte har behov att uppgradera GPU-sidan än på ett tag så jag har ej bestämt att den är skit eller hit men levererar den ej vad som förväntas av fansen blir det ju "skit" oavsett hur man än vänder på steken för att försköna det hela.

Att sen samma person som tidigare haft rätt sticker ut hakan med nytt påstående som mycket väl kan stämma eller vara fullkommligt hopdiktat och göra 79x0 till samma flopp som 2900 (eller hit som 4xx0 n är det överraskade) var när det ej levererade vad som förväntades av det. Jämförelsen med 79x0 är mycket applicerbar då fakta är att BD ej levererade främst pga att man sålde den som 8 kärning när man borde sålt den som 4 kärning med avancerad HT och att Intels Core i7 CPU existerar. Att lita på tredepartskälla är alltid lika korkat som att lita blint på slides från resp tillverkare och som jag sa vad det med ett lass salt man bör ta det hela men jag förväntar mig ingen dunderskillnad mot nuvarande generation som vissa andra tycks göra och du vet mycket väl att det finns dom som köper rött eller grönt oavsett hur det presterar då dom går efter pris snarare än ren prestanda och just nu är ju AMD valet vad gäller pris. Om 7970 presterar kanske man får anledning att omvärdera beslutet att invänta fler alternativ men behovet att uppgradera finns dock inte och kommer inte nergradera under 3GB Vram heller utan mycket god anledning.

Fast flopp tycker ju jag att det inte blir förrän det drar mer ström och presterar sämre jämfört med HD69xx-serien,t.ex. som Bulldozer gjorde. Ifall man inte minskar energiförbrukningen, men kortet presterar skitbra=ingen flopp. Minskar man förbrukningen en massa, och prestandan bara är lite bättre än de gammla korten? Då är det inte heller en flopp, för då kan man tweaka för högre förbrukning och därmed prestanda i första refreshen.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

fast även om dom skulle prestera som ett 6970 eller mindre men tex bara kosta 500 så skulle det knappast bli en flopp. om något floppar eller inte har med så mycket mer att göra än bara rå prestanda.

Om man förväntar sig som i detta fallet 60-70% prestandaökning vilket allt för många gör men bara i slutändan blir 40-50% över 6970 så det "bara" hamnar 20-25% över GTX580 kommer det att anses som just "flopp" pga att det inte uppfyller förväntningarna.
Vore förväntningarna mera sansade på 25-40% så det matchar GTX580 eller 10-15% över och matchar detta eller blir bättre blir det inte en flopp pga att prestandan motsvarar förväntningarna eller bättre och ju högre uppskruvade dom är dessto svårare att matcha och det har ingen betydelse om dom tvingas sälja det för 2000kr pga att det inte presterar som förväntat att det kan matcha prislapp på 3500kr+.
Att dom skulle sälja detta kort för 500 är inte relevant då dom inte är dumma och ger bort det i princip gratis och betalar för det till just andra än deras älsklingar dom sponsrar med delar. Nu har dom tillfälle att suga ut pengar när dom saknar motsvarighet i 28nm generationen av dom som köper 28nm till vilket pris och prestanda som helst.
OM 7970 presterar OCH CF fungerar acceptabelt OCH motiverar köp istället för vänta på Keplar eller Maxwell så kommer jag skaffa 3-4st men bara OM det är motiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Om man förväntar sig som i detta fallet 60-70% prestandaökning vilket allt för många gör men bara i slutändan blir 40-50% över 6970 så det "bara" hamnar 20-25% över GTX580 kommer det att anses som just "flopp" pga att det inte uppfyller förväntningarna.
Vore förväntningarna mera sansade på 25-40% så det matchar GTX580 eller 10-15% över och matchar detta eller blir bättre blir det inte en flopp pga att prestandan motsvarar förväntningarna eller bättre och ju högre uppskruvade dom är dessto svårare att matcha och det har ingen betydelse om dom tvingas sälja det för 2000kr pga att det inte presterar som förväntat att det kan matcha prislapp på 3500kr+.
Att dom skulle sälja detta kort för 500 är inte relevant då dom inte är dumma och ger bort det i princip gratis och betalar för det till just andra än deras älsklingar dom sponsrar med delar. Nu har dom tillfälle att suga ut pengar när dom saknar motsvarighet i 28nm generationen av dom som köper 28nm till vilket pris och prestanda som helst.
OM 7970 presterar OCH CF fungerar acceptabelt OCH motiverar köp istället för vänta på Keplar eller Maxwell så kommer jag skaffa 3-4st men bara OM det är motiverat.

DU har fel, en flopp är när något misslyckats. Och om dom säljer det här kortet för tex 3000kr och det presterar 15% bättre än GTX 580 som ligger på runt 4000kr så kommer det knappast bli en flopp jag skulle snarare gissa på att det blir ett väldigt populärt kort. vad du ska tänka på är att ATis kort oftas har gjort kort som är billigare att tillverka vilket gör att dom inte behöver ha lika högt pris som Nvidia för att gå med vinst.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll vem som tog upp 20nm först? Uppenbarligen så tycker ju båda sidorna nu att det är onödigt att diskutera, så varför inte bara släppa det?
Diskussionen känns ärligt talat just nu som 2 barn som står och turas om med att skrika "han började!!".

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att det tar ca ett år innan mvidia får ut deras "topmodell" så kommer väl det lagom till "8970" o 7970 kommer inte ha någon vidare prispress.. Lite trist..

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På lite smått offt inlägg.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.