Har två snabba frågor

Permalänk
Medlem

Har två snabba frågor

Hej!
Jag har två snabba frågor som jag hoppas att det finns någon som kan svara på:
1. Hur ändrar jag till AHCI på BIOS?
2. Hur hittar jag senaste drivrutinerna till min nya SSD? (Corsair Force GT 120GB)

Permalänk

Det gör du inne i bios.

Svårt att förklara hur om du inte säger vilket moderkort etc du har, men tryck på esc när datorn bootar så borde du komma in. Står en del i manualen om bios också.

De senaste drivrutinerna är ju drivrutinerna till ditt moderkort.
Du menar inte firmware på ssdn? Såna fall så går du in på corsairs hemsida och laddar hem ny firmware.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus M4A79XTD EVO moderkort. Inne i BIOS hittar jag inget som har med AHCI att göra.
Hur uppdaterar jag firmware på SSDn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tre snabba svar:
1) RTFM! Läs manualen, avsnitt "3.4.2 Storage configuration".
2) Drivrutiner: http://lmgtfy.com/?q=asus+M4A79XTD+EVO+downloads
3) SSD firmware: Se tråden SSD Firmware Update i Corsairs forum.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Har nu fixat de problemet men då kommer ett annat problem upp.

Min gamla HDD verkar inte funka med min nya SSD. När båda är ikopplade startar inte datorn men när jag kopplar ur den gamla HDDn så startar Windows.
Har installerat mitt OS på SSDn och har "blåst" min HDD så den är tom. Moderkortet är satt i AHCI mode
Vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJa:

Har nu fixat de problemet men då kommer ett annat problem upp.

Min gamla HDD verkar inte funka med min nya SSD. När båda är ikopplade startar inte datorn men när jag kopplar ur den gamla HDDn så startar Windows.
Har installerat mitt OS på SSDn och har "blåst" min HDD så den är tom. Moderkortet är satt i AHCI mode
Vad kan vara felet?

Du måste ställa in i BIOS att SSDn ska vara första bootenheten. Det kan heta "boot priority", "harddrive priority" eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJa:

Min gamla HDD verkar inte funka med min nya SSD. När båda är ikopplade startar inte datorn men när jag kopplar ur den gamla HDDn så startar Windows. Har installerat mitt OS på SSDn och har "blåst" min HDD så den är tom. Moderkortet är satt i AHCI mode
Vad kan vara felet?

Antagligen ligger det kvar "skit" på disken, typ MBR och nån partition som är flaggad som aktiv som får burken att tro att den ska/kan boota från hårddisken.
Prova att skriva över hela disken med nollor, för exempel på hur man gör det, sök här på forumet, eller läs How To Completely Erase a Hard Drive.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"