Permalänk
Medlem

Ny HTPC, lite funderingar..

HejHej!

Efter en j*kla massa timmar framför datorn och sökande efter komponenter hit och dit (Ja, jag är nybörjare), så har jag slängt ihop en HTPC som jag tror kan duga till mina behov. Jag behöver dock lite kommenterar på vad ni tror om det? Är något för kasst, eller kanske lite overkill förändamålet?
Har tänkt köra lättare spel, streama en del, mycket 1080filmer samt en del tank

Setupen då:

Intel® Core i5-2500K Processor
ASUS P8H67-M PRO B3, Socket-1155
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL8 (1st)
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
Silver Power SP-SS500 500W PSU
Western Digital Scorpio® Blue 500GB
Noctua NF-R8 80mm Fläkt (1st)
Silverstone Milo SST-ML03B HTPC Svart

Hade tänkt mig en budget på ca: 5.000, så detta hamnar ju en del över. Är det något man kan "skära ner" lite på för att komma ner i kostnader, utan att prestandan blir alltför lidande?

Permalänk
Medlem

Ska du spela utan grafikkort rekomenderar jag AMDs A8 serie, du sparar ett par hundra på processorn. A8 är långsammare än i5 men den har en mycket kraftfullare gpu vilket gör den bättre till spel.

Edit: 4-kärnig cpu är väldigt overkill till en HTPC som endast ska spela film, men ska du spela lite kan de vara trevligt. tror att tex. http://www.inet.se/produkt/5308697/amd-a8-x4-3870k-3-0ghz-fm1 räcker mer än väl för dig till lättare spel. det är dessutom något av det bästa du får i dagsläget för spel om du ska köra utan grafikkort. (om det inte är den bästa?)

Permalänk
Medlem

äre nödvändigt med ett nätagg på 500w till en dator utan GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlY:

äre nödvändigt med ett nätagg på 500w till en dator utan GPU?

inte nödvändigt, verkligen inte. men det kan vara trevligt om då det blir tystare med kraftfullare nätagg
Dock tror jag att om han väljer en lite lägre effekt cpu så skulle det nog funka med ett 150-200W extern passivt nätagg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Ska du spela utan grafikkort rekomenderar jag AMDs A8 serie, du sparar ett par hundra på processorn. A8 är långsammare än i5 men den har en mycket kraftfullare gpu vilket gör den bättre till spel.

Men quicksync i i5 gör den till en grym HTPC-processor om man vill/behöver transcoda film.

men nätagg räcker gott med 250W. 500w blir väldigt ineffektivt då du kommer ligga runt 30-100 watt ur väggen.

Permalänk
Medlem

DevilsDad: Kikade på AMD A-Series A8-3870K, och de verkar precis som du säger betydligt vettigare för mitt ändamål! Vad tror du om moderkortet till detta?

Ang nätagg så var de faktiskt i förebyggande syfte

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Men quicksync i i5 gör den till en grym HTPC-processor om man vill/behöver transcoda film.

men nätagg räcker gott med 250W. 500w blir väldigt ineffektivt då du kommer ligga runt 30-100 watt ur väggen.

Joo om du använder quicksync? måste säga att jag kan inte jättemycket om det men varför skulle man vilja ha det i en htpc? de e väll snarare en filmredigeringsdator etc som har nytta av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäderup:

DevilsDad: Kikade på AMD A-Series A8-3870K, och de verkar precis som du säger betydligt vettigare för mitt ändamål! Vad tror du om moderkortet till detta?

Ang nätagg så var de faktiskt i förebyggande syfte

syftar du på de moderkortet du skrev i första posten måste du ku byta till ett med FM1 sockel.

Permalänk
Medlem

Jo, tänkte mest på om du har några rekommendationer

Permalänk
Medlem

Nja har ju inte så bra koll på moderkorten,det är ju väldigt personliga behov med anslutningar etc

Välj ett ut ett som uppfyller de behoven du har av anslutningar, storlek, pris etc så blir det nog bäst ^.^

Permalänk
Medlem

Yes! Tycker ASUS F1A75-M PRO verkar ganska vettigt.
I övrigt ser det okej ut tycker ni? Har dålig koll på hårddiskar, men de spelar kanske ingen större roll.. Funkar de o köra med endast en chaassifläkt? Till CPU brukar väll fläkt ingå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäderup:

Yes! Tycker ASUS F1A75-M PRO verkar ganska vettigt.
I övrigt ser det okej ut tycker ni? Har dålig koll på hårddiskar, men de spelar kanske ingen större roll.. Funkar de o köra med endast en chaassifläkt? Till CPU brukar väll fläkt ingå?

Fläkt ingår i " BOX" cpu'er ! Även kallad reseller box osv osv.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som ett trevligt moderkort, har även intern usb3 vilket e nice eftersom chassit har det ^^

Angående hårddiskar kan jag ju säga att jag gillar WD, har tre olika varianter där den äldsta är 5 år och aldrig haft problem med någon av dem lång garanti har dom också.

Dock vill jag avråda dig från att köpa en hårddisk just nu för de kostar ca 3 gånger mer än vad de gjorde för 2 månader sedan. Men klarar du dig inte till sommaren så ser det ut som ett bra val.

Edit: right glömmde det, men precis som ovanstående säger så ingår cpu-kylare, den är ju inte direkt bra men duger sålänge du inte tänker överklocka ^^

Permalänk
Medlem

Tack för fruktansvärt bra svar!

Tror jag avvaktar lite med hårddisk där, de står lite högt faktiskt.