Bränna in texter på mkv filer med MkvMergeGUI

Permalänk
Medlem

Bränna in texter på mkv filer med MkvMergeGUI

Jag har sökt med lykta och låga efter ett sätt att bränna in texter på mkvfiler.
Som man kan göra med lillebror .avi med program som t.ex AviRecomp.
Jag upptäckte efter en del sökande MkvMerge (toolnix) som går att använda till det syftet.

Men varför syns bara undertexerna i VLC och inte Mediaplayer Classic eller KmPlayer??

Jag förstår inte riktigt varför. Jag har försökt med .srt & .ass texter, olika renderare i KmPlayer.
Att komprimera och inte i MkvMerge, osv, osv, osv.

Har som hobby att översätta och det vore trevligt om man kunde embedda texten, utan att det sen ska krävas
att man använder VLC.
Någon som har en lösning på detta?
Eller kanske ett vettigare program med ett mer specifikt ändamål.

Mvh: AlbusDlx™

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk

I mpc borde det bara vara att högerklicka och välja subtitle enable. Du ska inte behöva komprimera eftersom texten bara ska läggas till som ett extra lager.

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa på en gång. Men jag är inte ensam om att ställa frågan..

Edit: Funkade inte. Men kom att tänka på en sak. Inbrända texter ska inte kunna sättas på /av. Ska vara en del av filen.
I VLC funkar den perfekt. Skumt.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

har du satt subben till default/yes under "default track flag" i mkvmerge? står den på no så hjälper det inte att enabla i mpc, den väljs ändå inte. Men å andra sidan så borde inte subben funka i vlc då men vlc kanske gör på nåt annorlunda sätt och tvingar fram subben. Men kolla om den är satt till default i mkvmerge. Är den inte det, då blire knepigare

Permalänk
Medlem

Förutom som ovan med MPC, även högerklick (med svensk MPC) högerklick Navigera >Undertext Språk > "språk" bör finnas där att välja på, men troligen står No Subtitles som vald, ej texten

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

har du satt subben till default/yes under "default track flag" i mkvmerge? står den på no så hjälper det inte att enabla i mpc, den väljs ändå inte. Men å andra sidan så borde inte subben funka i vlc då men vlc kanske gör på nåt annorlunda sätt och tvingar fram subben. Men kolla om den är satt till default i mkvmerge. Är den inte det, då blire knepigare

Skrivet av ggustavsson:

Förutom som ovan med MPC, även högerklick (med svensk MPC) högerklick Navigera >Undertext Språk > "språk" bör finnas där att välja på, men troligen står No Subtitles som vald, ej texten

Jag har testat de flesta alternativen. För att vara säker så gjorde jag ett par test nyss med track flag under default och ett under yes. Tvinga på funkar inte heller.. Eller jo, det gör det, i vlc.
I mpc så kan jag inte ens välja undertexter när jag högerklickar, är bara en grå knapp, som att de inte fanns nåt att välja på..
Har testat att sätta språket till svenska i mvkmerge m.m. Detta är en riktig gåta.

I värsta fall så får man väl antingen använda vlc i framtiden, kör egentligen med Kmp eftersom zoomfunktionen är kalas för att trolla bort hälften av letterbox skiten.
Alternativt att göra om mkv-filerna till en stor avi-fil. Utan att pilla så mycket på upplösningen dvs, blir inte så stor skillnad på kvalité. Sen AviRecomp

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Hädelse att zooma in filmer, då sidorna faller bort, och med det nästan halva filmen, gör korstecken

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du använder en extern Matroska-splitter är det i den du måste välja subtitle track. Är det Haali så finns den som en tray-ikon när du spelar upp filen.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

På tal om hädelse. Det är fan hädelse att hårdkoda in text direkt i videon. I containern är det helt ok, men i videoströmmen är det INTE ok.