Permalänk

Lyftkylning eller sluten vattenkylning?

Hej! Jag tänkte beställa en ny processorkylare till min i5 2500K processor för att jag har tänkt att överklocka lite.

Dom kylarna jag är intresserad av är:

http://www.inet.se/produkt/5321871/corsair-cooling-hydro-h80

http://www.inet.se/produkt/5321472/noctua-nh-d14

Nu är frågan, vilken av dom skulle vara bäst i mitt HAF X chassi? Jag antar att D14 kyler runt lite mera i hela chassit än H80. Just nu har jag en 140MM noctua som utblås på baksidan. Just nu använder jag http://www.inet.se/produkt/6308718/noctua-nh-u9b-se2, och processorn idlar runt 25-35 grader, beroende på hur länge datorn har stått.

Tack på förhand!

Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Avstängd

Kör på NH-D14 du håller längre och kyler mer än tillräckligt (dessutom tystare!) Vattenkylare brukar dö efter en tid...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Om du lyssnar på vad dina kompisar tycker är ballt, då lär du välja Noctua..

Vill du ha en kylare för dess faktiska egenskaper, H80

+ tyst
+ får ut luften ur lådan
+kyler bättre
+snyggare
+ ingen stress på mammakortet
+ en jävla massa mer..

Kör du mc??

Skulle du välja en lufkyld mc framför en västkekyld?

Fattar inte att folk håller på med heatpipe's fortfarande, vi lever på 2011...

Du hinner garanterat byta socket, iannan du slitit ut en pump..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Kör på NH-D14 du håller längre och kyler mer än tillräckligt (dessutom tystare!) Vattenkylare brukar dö efter en tid...

Okej. Vad menar du med ''dö efter en tid'' då? Är det av egen erfarenhet eller är det något du läst? Det kanske är självklart att en vanlig luftkylare håller längre. Är det pumpen som brukar gå sönder på slutna vattenkylare?

Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta mina kort på sluten vattenkylning. Nackdelen är ju att vattenkylaren har en begränsad livslängd innan prestandan blir något nedsatt, som ett resultat av att man inte kan fylla på systemet med ny vätska.

Däremot tillför inte vattenkylningen någon som helst ökad akustik i lådan i sig självt, utan du kan använda fläktar med vilka hastigheter som helst baserat på dina behov. Själv har jag kört Hydro H50 i ett drygt år och det har funkat superbt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vattenkylare brukar dö efter en tid...

Och fläktar går aldrig sönder heller va?

Permalänk
Medlem

Sjukt missnöjd med min Antec 620.. får samma kylprestanda som min hyper 212+ trots att jag kör kallt insug och push/pull.. dessutom jobbig pump som låter hemskt..

Permalänk
Avstängd

Jag kör H60 med 2 st cm blademaster (pwm) iställer för den sunkiga oginalfläkten..

Ibland är jag uppe på 5,3 ghz. Och då är det gränsfall..

Men kör man normalt i ca 4,8 ghz, så fungerar det superb..

Och jag tror inte att det går att få det mycket tystare än detta, beror på hur du skriver fläkt progget..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag skulle sätta mina kort på sluten vattenkylning. Nackdelen är ju att vattenkylaren har en begränsad livslängd innan prestandan blir något nedsatt, som ett resultat av att man inte kan fylla på systemet med ny vätska.

Däremot tillför inte vattenkylningen någon som helst ökad akustik i lådan i sig självt, utan du kan använda fläktar med vilka hastigheter som helst baserat på dina behov. Själv har jag kört Hydro H50 i ett drygt år och det har funkat superbt bra.

det är ju bara att kapa slangarna och köpa en reservoar och nya slangar så går det utmärkt att fylla på vatten .. föv. har väl Corsair 5 års garanti, vilket borde täcka vattnet med ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mooter:

Sjukt missnöjd med min Antec 620.. får samma kylprestanda som min hyper 212+ trots att jag kör kallt insug och push/pull.. dessutom jobbig pump som låter hemskt..

klart du är missnöjd med Antec, varför Antec?, dom går ju bara skit rakt igenom hela sortimentet..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Avstängd

Corsairs lösningar på cpu kylning tycker jag är väldigt bra..

Har flyttat med min kära H60 genom flera byggen, och tänker först byta ut den när jag byter socket, och det lär ta 1 tag..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

det är ju bara att kapa slangarna och köpa en reservoar och nya slangar så går det utmärkt att fylla på vatten .. föv. har väl Corsair 5 års garanti, vilket borde täcka vattnet med ...

Nej, nej. Garantitiden är i all rimlighet relativ till vilken produkt man säljer.
Hydro-seriens första modeller skeppades med ett års garanti. Just med tanke på att det faktiskt är en förbrukningsvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottslampan:

klart du är missnöjd med Antec, varför Antec?, dom går ju bara skit rakt igenom hela sortimentet..

Nja, har varit och är nöjd med många antecprodukter förut. Många chassin och nätaggregat har givit mig upprepade bra köp. Bygger dessutom en del på jobbet och då använt ännu fler antecprylar som jag vart nöjd med. En del skit iofs också, som deras luftkylare...

Men vattenkylarna är väl ändå Asetek-produkter precis som intels, amds, corsair ett tag och några fler vattenkylare.

Permalänk
Medlem

http://www.silentpcreview.com/Thermalright_Silver_Arrow kolla en titt på den! riktigt bra kylare för en vettig peng (bättre och tystare än noctua dh14) kolla lite reviews och se vad dom säger silentpcreview har riktigt bra recensioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grottslampan:

Om du lyssnar på vad dina kompisar tycker är ballt, då lär du välja Noctua..

Vill du ha en kylare för dess faktiska egenskaper, H80

+ tyst
+ får ut luften ur lådan
+kyler bättre
+snyggare
+ ingen stress på mammakortet
+ en jävla massa mer..

Kör du mc??

Skulle du välja en lufkyld mc framför en västkekyld?

Fattar inte att folk håller på med heatpipe's fortfarande, vi lever på 2011...

Du hinner garanterat byta socket, iannan du slitit ut en pump..

Kan garantera att noctuan är tystare med motstånden på...Har du källa på att vikten skulle kunna skada moderkortet?

Skrivet av Bossebrutalus:

Okej. Vad menar du med ''dö efter en tid'' då? Är det av egen erfarenhet eller är det något du läst? Det kanske är självklart att en vanlig luftkylare håller längre. Är det pumpen som brukar gå sönder på slutna vattenkylare?

Ganska självklart då pumpen inte håller för evigt...dessutom har jag hört lite om folk som fått plötsliga läckor...

Skrivet av jycken:

Och fläktar går aldrig sönder heller va?

Och pumpen är ju lätt att byta va?

Skrivet av fizzdan:

det är ju bara att kapa slangarna och köpa en reservoar och nya slangar så går det utmärkt att fylla på vatten .. föv. har väl Corsair 5 års garanti, vilket borde täcka vattnet med ...

Vad gör du när 5år gått? Jag tror du slänger skiten

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vad gör du när 5år gått? Jag tror du slänger skiten

inte jag inte ... jag fyller skiten med glykolvatten, sätter den på min server, lackar moderkort/minnen/etc. fyller upp lådan med fogskum och låter den stå och tuffa på utomhus ..

eller så får den sitta där den sitter? det är ju iaf en radiator, den sliter man ju inte ut på en livstid ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd

Kör så här nu..

Går självfallet att peta ner mer, idle sticker upp lite då bara..

Jag hör inte ens fläktarna..

Tänker inte argumentera mer om detta, det funger extremt bra för mig, och jag är väldigt nöjd med min kära H60..

http://img818.imageshack.us/img818/7926/fani.jpg

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kan garantera att noctuan är tystare med motstånden på...Har du källa på att vikten skulle kunna skada moderkortet?

Allting är relativt till vilka fläktar du monterar. Pumpen som sitter i min H50 har jag aldrig hört ett ljud av, inte ens utanför datorlådan.
Varför skulle det behövas källor på att tyngre kylare medför större belastning på moderkort och större krav på större fästningsanordningar?

Citat:

Och pumpen är ju lätt att byta va?

En motkommentar på en motkommentar. Går pumpen sönder så har du fortfarande reklamationsrätten på din sida på villkoret att det faller sig inom lagens tidsmarginaler. [/quote]

Citat:

Vad gör du när 5år gått? Jag tror du slänger skiten

Precis som med alla andra datordelar och tillbehör. Fem år är ett och ett halvt Windowsoperativsystem och två-tre processor och grafikkortsgenerationer och/eller åtminstone sockelbyten.

Permalänk
Medlem

Noctuakylaren (NH-U9B SE2) som du redan har är en mycket kompetent sak (om än inte så stor och flashig som D14) och i ett välventilerat HAF X ska den mer än väl klara av en måttligt överklockad i5 2500k.

Mitt råd - klocka först, kolla temp, om hög - byt kylpasta om den har gått mer än ett år, byt sedan om du inte är nöjd.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

*edit* Ursäkta om jag blir lite tjatig nu när flera redan argumenterat ungefär samma argument ovan.

Skrivet av grottslampan:

Vill du ha en kylare för dess faktiska egenskaper, H80

+ tyst

Noctua lär vara minst lika tyst?

Skrivet av grottslampan:

+ får ut luften ur lådan

Hårklyveri, men du sätter ju faktiskt något restriktivt framför utblåset. Har du ont om utblås i burken kan övertrycket bli lite onödigt stort med en kylare där. Dessutom: tillverkarna brukar rätt ofta (bisarrt nog) rekommendera att dessa vätskekylare ska dra in luft i burken. Inte klockrent för ventilation av resten av komponenterna!

*edit* Håller för övrigt med LucaBoo ovan

Skrivet av grottslampan:

+kyler bättre

För samma ljudnivå? Källa på det?
Utan några krav på ljudvolym alls, så har du mycket möjligt rätt.

Skrivet av grottslampan:

+snyggare

Smaksak.

Skrivet av grottslampan:

+ en jävla massa mer..

Som tex?
Finns isåfall även en del anledningar att köra lyftkylt:
- Slippa vattenpumpen som både låter/vibrerar samt tveklöst är en (svårbytt) extra felkälla.
- Slippa ha vatten i burken. Det finns ju exempel på slutna kylare som läckt. Ser det som en högre risk än att göra skada på moderkortet med en tung kylare ärligt talat.
- Betala mindre pengar. D14 är genrellt 50+ kr billigare än H80, och tex Silver arrow 50 spänn billigare än så. (och tex Archon några spänn billigare än så)

Personligen har jag inte riktigt förstått den här förkärleken för slutna vattenkylare på sistone. Det är lite komiskt då de var ganska dissade i början, då nästan ingen betraktade dem som "riktig" vattenkylning

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Okej då ska jag försöka få in en liten kommentar här.. Efter det jag har läst här under denna halvtimme kommer jag nog att köra på luftkylning. Det är många olika åsikter osv som surrar runt hehe. Ljudnivåer bryr jag mig inte så mycket om eftersom jag alltid använder mitt headset när jag sitter vid datorn, och jag känner att lite extra luft runt i datorn skulle inte skada.

Tack för hjälpen, åsikterna & idéerna

Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Personligen har jag inte riktigt förstått den här förkärleken för slutna vattenkylare på sistone. Det är lite komiskt då de var ganska dissade i början, då nästan ingen betraktade dem som "riktig" vattenkylning

Det var väl snarast för att de första var helt värdelösa. Jag kan ärligt talat inte heller riktigt förstå varför, det känns för mig som man får riskerna och problemen med riktig vattenkylning fast inte flexibiliteten och utan att det funkar bättre än bra luftkylning.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

om jag säger mitt av egen upp levelse så ska man inte köpa vatten kylning för pumpen går sönder hade min i en vecka den dog pumpen. o beställt den andra du sa.

Permalänk

Köpte först sluten vatten kylare till min i5a, jag sket i det och köpte en en kylare från kjell o co för 299 spänn och den låter inte lika mycket.

Pump ljudet tycker jag inte om... sen när pumpen dött 2 gånger på samma månad så skiter man i det.

Permalänk

Har en H70 som jag inte är så nöjd med, utan jag kommer köpa en luftkylare till min 2600k...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Allting är relativt till vilka fläktar du monterar. Pumpen som sitter i min H50 har jag aldrig hört ett ljud av, inte ens utanför datorlådan.
Varför skulle det behövas källor på att tyngre kylare medför större belastning på moderkort och större krav på större fästningsanordningar?

En motkommentar på en motkommentar. Går pumpen sönder så har du fortfarande reklamationsrätten på din sida på villkoret att det faller sig inom lagens tidsmarginaler.

Precis som med alla andra datordelar och tillbehör. Fem år är ett och ett halvt Windowsoperativsystem och två-tre processor och grafikkortsgenerationer och/eller åtminstone sockelbyten.[/QUOTE]

Förstår inte riktigt hur du tänker...

Vatten-slutet system nackdelar:
-Vibrationer och oljud från pumpen (smaksak)
-Kan läcka när som helst och ta med mycket i datorn
-Kyler sämre eller lika bra vid låg fläkthastighet
-när pumpen dör är det bara att kasta den (behåll radiatorn såklart)
-kort livslängd

Luftkylning nackdelar:
-Väger en del
-kan vara i vägen för minnen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottslampan:

Om du lyssnar på vad dina kompisar tycker är ballt, då lär du välja Noctua..

Vill du ha en kylare för dess faktiska egenskaper, H80

+ tyst
+ får ut luften ur lådan
+kyler bättre
+snyggare
+ ingen stress på mammakortet
+ en jävla massa mer..

Kör du mc??

Skulle du välja en lufkyld mc framför en västkekyld?

Fattar inte att folk håller på med heatpipe's fortfarande, vi lever på 2011...

Du hinner garanterat byta socket, iannan du slitit ut en pump..

Det är väl tvärt om iaf? Coolt att säga "Jag har vattenkylning", sen kyler bättre gör den inte.

Permalänk

Hur mkt har du tänkt klocka egentligen? Jag har en NH-U12P, vilken inte kan skilja sig från din befintliga kylare särskilt mkt. Jag kan klocka min 2500k till 4.4GHz och ändå ligga under 50 grader efter långa sessioner av bf3, dock har jag ett välventilerat chassi. Dock borde din temp ligga under 60 om du ska börja klocka inom rimliga gränser?

Permalänk

Jag valde Noctuan...gillar inte ljudet som kommer ifrån tex H80...jävligt irriterande!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Så vad är livslängen för en vattenkylning?

Sitter och bygger ett itx system nu och velar fram och tillbaka om man ska ta vattenkylning eller inte.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.