Western Digital, Seagate sänker garantitiderna för populära hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Western Digital, Seagate sänker garantitiderna för populära hårddiskar

Inte nog med att priserna på hårddiskar skjutit i höjden, nu försämras även garantitiderna för några av de populäraste modellerna från jättarna Western Digital och Seagate.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte kör med seagate-diskar då.
Dock dåligt att WD också gör detta...

Permalänk

Ska man oroa sig?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Gäller inte oss i sverige vi har en lag som stoppar det för privat kunder. Köpmannalagen den säger 3 år från tillverkare påvisat att det är fabrikations fel.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Beror det på deras problem i fabrikerna?
För att slippa byta ut alla hårdiskar som inte tillverkas i en helt "perfekt miljö" som sedan efter 1,5år går sönder?

hmm..

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Inaktiv

Nästan så man borde sluta köpa Seagate-diskar för det.
Tillräckligt illa med WD...

Permalänk
Medlem

ush! alla skall vara så giriga.. äcklar en

Permalänk
Skrivet av Demonlord:

Gäller inte oss i sverige vi har en lag som stoppar det för privat kunder. Köpmannalagen den säger 3 år från tillverkare påvisat att det är fabrikations fel.

Reklamationsrätt har man ja men det är inte riktigt samma sak som garanti. Enligt Reklamationsrätt så är det upp till kunden att påvisa fabriktionsfel efter 6 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Gäller inte oss i sverige vi har en lag som stoppar det för privat kunder. Köpmannalagen den säger 3 år från tillverkare påvisat att det är fabrikations fel.

Var står det att i lagen att garantin är 3 år från tillverkare?
Detta har jag aldrig sett. Du tänkter nog på reklamationsrätten och detta är inte riktigt samma sak som garanti.
Så klart att detta är dåliga nyheter ävern för oss i Sverige

-=|ZetaXtreme|=- hann posta före med nästan samma sak :)
Permalänk
Medlem

Vill minnas att i början av 2000-talet var det också en generell sänkning av garantitiden på hårddiskar, som sedan dess alltså gått tillbaka till mer normala 3 år.
Man får väl hoppas att lägre omkostnader för tillverkarna ger lite lägre priser för konsumenterna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Helt sjukt, detta ser mer ut som att de inte tror på deras egna produkter...

Äger diskar ifrån båda företagen men som konsument så kommer man välja WD pga 1år är för lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Tråkigt för dem som kör med mekaniska diskar.

Tur då att SSD-diskar är så pass billiga att de är ett alternativ för de flesta. De både håller längre och har bättre garantivilkor vad jag vet.

Det är alltid tråkigt för konsumenterna när maktbolagen styr och ställer som de vill dock. Särskillt nu när alla ska köpa upp varandra så att det nästan är monopol.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Western Digital är bäst och har varit det i ett par år. Detta stärker min åsikt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

De anpassar väl garantivillkoren efter den faktiska kvaliteten? Om de höll i fem år så skulle de ju tveklöst ha fem års garanti.

Köpte många Seagate ES2 med fem års garanti ett tag, de gick sönder efter 1-2 år nästan allihopa. Som tur var satt de RAID-ade, men ibland var det krisigt ändå.

Bytte till WD med fem års garanti istället, skulle aldrig köpa nån disk med mindre. Det är en sak med grafikkort och annat skrot, men dataförlust kan som bekant inte ersättas...

Permalänk

What must be done must be done

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Tja, man kan spekulera i varför detta händer och de sparar in där, ger ingen bra signal till oss konsumenter!!
Några saker måste ha föranlett att de drar åt svångremmen.

I princip alla diskar jag ägt, med ett undantag, har hållit mycket längre än garantitiden, så detta behöver inte nödvändigtvis innebära problem. Oavsett detta så litar jag inte kallt på att diskar (eller lagring i allmänhet) fungerar i alla lägen, utan har regelbunden backup på viktiga saker.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Andra tillverkare? Typ samsung och hitachi, vad gäller för dom?

Permalänk

Ja man blir ju mer intresserad av en SSD disk efter detta. Hade varit bra om någon ny aktör hade kunnat kliva in på marknaden för mekaniska diskar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

en intressant anekdot: Min wd caviar green 1tb, pajade för två veckor sedan....

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot Seagate egentligen men 1 år är för lite, det verkar som att de kommer genomföra någon betydande ändring i tillverkningsprocessen som gör diskarna mer opålitliga men billigare för dem att tillverka. Så från och med nu kommer jag inte stödja dem alls.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Att båda gör det tyder på kartellbildning. Hoppas EU är lite allerta i frågan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Och vi konsumenter är dumma nog att gå med på detta.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tråkigt för dem som kör med mekaniska diskar.

Tur då att SSD-diskar är så pass billiga att de är ett alternativ för de flesta. De både håller längre och har bättre garantivilkor vad jag vet.

Faktiskt håller SSD-diskar överlag förbaskat dåligt. Ser man både på antalet reklamationer och antalet trådar på Sweclockers och utanför så är det tydligt att SSD-diskar inte alls har samma pålitlighet som mekaniska diskar.

SSD-diskar är fortfarande alldeles för dyra för lagring på samma villkor som en mekanisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nästan så man borde sluta köpa Seagate-diskar för det.
Tillräckligt illa med WD...

Absolut inte en krona ska dem har av mig!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag har inget emot Seagate egentligen men 1 år är för lite, det verkar som att de kommer genomföra någon betydande ändring i tillverkningsprocessen som gör diskarna mer opålitliga men billigare för dem att tillverka. Så från och med nu kommer jag inte stödja dem alls.

Förändringen kom när de köpte upp Maxtor!

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk

Jaha, då var sista seagate-disken inköpt.
Om inte de själva längre har förtroende för sina prylar så har inte jag det.

Permalänk
Medlem

Bara undvika köpa seagate och samsung efter det här för seagate äger ju samsung numera. Seagate verkar inte bry sig om sina kunder

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillOgi:

Förändringen kom när de köpte upp Maxtor!

Gött att jag inte är den enda som märkt det.
Innan dess var det verkligen kvalité!
Har en Seagate i en 286:a hemma som fortfarande fungerar!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Det gäller ju dock inte alla WD's diskar, dessa http://www.inet.se/produkt/4303944/1tb-western-digital-re4 kommer fortfarande ha 5 år, och de är jävligt bra diskar, har 3st (köpte dem tidigare i höst när de kostade 990:-, av förklariga själ är de ju dyrare nu, men kommer gå ner igen), men har även 2st Seagate 300GB och 1 Seagat 500GB som fungerar hur bra som helst, inköpta efter att de köpt upp Maxtor

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Det gäller ju dock inte alla WD's diskar, dessa http://www.inet.se/produkt/4303944/1tb-western-digital-re4 kommer fortfarande ha 5 år, och de är jävligt bra diskar, har 3st (köpte dem tidigare i höst när de kostade 990:-, av förklariga själ är de ju dyrare nu, men kommer gå ner igen)

Jo men ändå:) Jag köpte dem med 2 st för 399kr styck och sedan 2 till 550 kr st 1.5 tb Re4

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d