Western Digital, Seagate sänker garantitiderna för populära hårddiskar

Permalänk
Medlem

Va fan... Har de måhända sänkt kvaliteten också så skiten går sönder efter några år? Just med hårddiskar är ju kvalitet och livslängd viktigt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Demonlord:

Gäller inte oss i sverige vi har en lag som stoppar det för privat kunder. Köpmannalagen den säger 3 år från tillverkare påvisat att det är fabrikations fel.

Nej, nej och åter nej.
Det är skillnad på garanti och reklamationsrätt. Det är det senare som gäller i 3 år.
Garanti är något som ett företag frivilligt lämnar på sina produkter. Det behöver inte ens vara tillverkaren som lämnar garantin utan det kan vara säljaren också. Det finns i princip inga regler alls för hur garantierna fungerar och företagen får sätta vilka regler de vill.
Ovanpå detta har vi sedan den svenska konsumentköplagen som säger att säljaren (notera säljaren, inte tillverkaren) har ett ansvar för att en vara inte innehåller några ursprungliga fel och det ansvaret räcker i 3 år.
Det är alltså två helt olika saker. Dör en hårddisk efter två år fast har garanti för 3 år kan man alltså skicka den direkt till tillverkaren och kanske få en ny om de anser att man uppfyller deras krav. Eller så kan man hävda att det var ett ursprungligt fel och vända sig till butiken där man köpte den. Dock är det du som har bevisbördan efter 6 månader så det blir svårt att komma dragandes med en död disk om det inte är något känt problem.

Hur som helst ger generellt konsumentköplagen ett starkare skydd en garantier MEN garantier kan vara mycket mer generösa då felet inte behöver vara ursprungligt. Jag har till exempel sett en glasförsäljare som lämnade två års garanti på dyra vinglas. Så om du slår sönder ett inom två år får du ett nytt oavsett hur det gick till. Där kan man inte komma dragandes med konsumentköplagen.

Det där med förkortad garanti på hårddiskar spelar egentligen inte så stor roll i praktiken. Går en disk sönder och du vill utnyttja garantin måste du själv skicka in disken till verkstaden som ofta ligger i Holland eller Tyskland och sedan hoppas på att de skickar tillbaks en. Efter två års användande brukar det vara mer värt att köpa en ny disk istället för att få mer utrymme och/eller bättre prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

Jo men ändå:) Jag köpte dem med 2 st för 399kr styck och sedan 2 till 550 kr st 1.5 tb Re4

De har aldrig kostat under 700:-, så var har du köpt dem då?

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Inaktiv

En illustration på nyheten gör den attraktiv.. titeln lockar inte.. ändå tittade jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

De har aldrig kostat under 700:-, så var har du köpt dem då?

Externa när dem gick på 399kr st 1.5 tb elements satt black och re4 i dem då.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Att båda gör det tyder på kartellbildning. Hoppas EU är lite allerta i frågan.

Om det ska vara kartellbildning så skulle de göra exakt samma sak och de gör de inte eftersom WD väljer 2 år och Seagate 1år, ingen kartell där

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem

Det måste betyda att de har problem med kvaliteten.. eller så har det också att göra med att det finns få hårddiskar i lager.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Hur många tillverkare är kvar nu? Har för mig att Hitachi skulle säljas av med nu. Så 2 eller 3 kanske?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Inaktiv

Hur blir det med garanti ifall man köper en hårddisk före då?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Constallation är väl ingen konsumentdisk, det är väl seagates motsvarighet till re4.
Annars är det väl inte helt oväntat. Konsumentdiskar har ganska dålig hållbarhet och att smyga in en sänkning på garantitiden har väl aldrig gått så smidigt som just nu när ingen heller köper några diskar och kan klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PJBu:

en intressant anekdot: Min wd caviar green 1tb, pajade för två veckor sedan....

Själv har man haft tre-fyra st nyare WD-green som har avlidit senaste två åren eller så.. Så WD har förbrukat mitt förtroende..

Permalänk

då dessa två står för nästan hela hårddisk branschen, så tycker jag detta nästan låter som en kartell-bildning när båda två gör exakt samma sak samtidigt...jag vet att båda två påverkades av översvämningarna men men....

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Har bara fått en DOA av ca 30 WD diskar man har och har haft, och den vart för gammal för garantin ändå.
Tappat data ibland, så sent som igår tappade jag all data från en 1TB, men det är alltid mitt egna fel.
Så för egen del har man inte haft någon användning av den långa garantitiden.

Men tycker ändå det är tråkigt att den kortas ned, kan mycket väl komma att få användning av den framöver.

Permalänk
Skrivet av FallenHero:

Om det ska vara kartellbildning så skulle de göra exakt samma sak och de gör de inte eftersom WD väljer 2 år och Seagate 1år, ingen kartell där

kartell innebär inte att alla som är med i den har exakt samma priser...om detta vore fallet, så skulle det komma in kartell-varningar nästan dagligen...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där med förkortad garanti på hårddiskar spelar egentligen inte så stor roll i praktiken. Går en disk sönder och du vill utnyttja garantin måste du själv skicka in disken till verkstaden som ofta ligger i Holland eller Tyskland och sedan hoppas på att de skickar tillbaks en. Efter två års användande brukar det vara mer värt att köpa en ny disk istället för att få mer utrymme och/eller bättre prestanda.

Det är mer värt att vända sig till säljaren så får man det fixat gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hur blir det med garanti ifall man köper en hårddisk före då?

Det står i artikeln.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Det är mer värt att vända sig till säljaren så får man det fixat gratis.

Hade köpt min WD 640GB på Misco för några år sen, de har ju bara ett års garanti så blev tvungen att skicka disken till WD eftersom de hade 3 års garanti (jag hade alltså 1 år kvar där). Jo tjena, jag hade bett en kompis att lämna in disken på posten och betala frakt osv. Frakten gick på 400kr ner till Tyskland! Så i teorin hade jag kunnat köpt en ny disk med samma storlek som då kostade 500kr. Men å andra sidan så kostar ju alla diskar jag köper nu för tiden (2TB+) över tusenlappen så nu lönar det sig lite bättre antar jag. Dock så köper jag inga diskar om jag inte får 2 år garanti längre så ner till WD blir det aldrig mer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där med förkortad garanti på hårddiskar spelar egentligen inte så stor roll i praktiken. Går en disk sönder och du vill utnyttja garantin måste du själv skicka in disken till verkstaden som ofta ligger i Holland eller Tyskland och sedan hoppas på att de skickar tillbaks en. Efter två års användande brukar det vara mer värt att köpa en ny disk istället för att få mer utrymme och/eller bättre prestanda.

Råkade själv ut för det igår. Min 1,5TB WD externa lade av, jag beställde en ny och var dum nog att inte läsa igenom hela "avtalet". Fick hem den nya disken igår, och inser att jag måste pröjsa frakten själv. 300 kr kostar postens frakt, det är halva inköpspriset. Fattar inte ens varför de ska ha någon garanti när man som kund får betala halva inköpspriset för att få den reparerad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Hur många tillverkare är kvar nu? Har för mig att Hitachi skulle säljas av med nu. Så 2 eller 3 kanske?

Seagate har köpt upp samsung så dem stora nu är väll seagate och wd.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Än har jag inte själv behövt nyttja garantin mer än en gång... och det var ändå några veckor efter inköp då.

Än så länge har alla diskarna man skaffat varit av utmärkt kvalité... speciellt med tanke på att man kör dem så gott som 24/7 och nedladdning då också. Livslängden sjunker ju givetvis ifall man använder dem 24/7 jämfört med säg t.ex. 50% användning... även om nu start-stopp sliter ganska mycket på dem.

Jo precis bästa är väll och bara starta datorn låta den gå stänga av på natten men kör med 24/7 men vet att polarn han kan starta och stänga av datorn flera gånger per dag och det har jag märkt på några diskar att det slits. Dem har inte haft mycket drifttid men typ 2000 tusen uppstarter och trasiga sectorer.
Sen får man inte glömma att kyla diskarna ordentligt och ha ett kvalitets nätagg.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Men om man redan köpt en disk kan de väl inte sänka garantitiden? Villkoren som gällde när man köpte måste ju fortfarande gälla.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tråkigt för dem som kör med mekaniska diskar.

Tur då att SSD-diskar är så pass billiga att de är ett alternativ för de flesta. De både håller längre och har bättre garantivilkor vad jag vet.

ja, eller hur. Jag har 30st ssd's där jag lagrar alla mina bilder och filmer.

Skrivet av pecill:

Men om man redan köpt en disk kan de väl inte sänka garantitiden? Villkoren som gällde när man köpte måste ju fortfarande gälla.

Läs artikeln så kanske du får veta

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

ja, eller hur. Jag har 30st ssd's där jag lagrar alla mina bilder och filmer.

wtf?

Permalänk
Medlem

Haha lagrar filmer å bilder på ssd snacka om kasta sina pengar i sjön.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SUMITOMO:

Det är mer värt att vända sig till säljaren så får man det fixat gratis.

Om säljaren är snäll ja. De har ingen skyldighet alls att röra garantiärenden om de inte är de själva som lämnat garantin. Det är dock inget man ska räkna med eftersom företag generellt inte brukar vara alltför intresserade av att betala pengar i onödan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:
Skrivet av pompa_kumla:

Haha lagrar filmer å bilder på ssd snacka om kasta sina pengar i sjön.

Antar att han är ironisk, men kan va svårt att veta i skriven form. Vilket moderkort stödjer ens 30 ssds?:P

Permalänk
Medlem

Då borde hårddisktillverkare uppdatera sin MTBF för hårddiskarna, inte fan är det 1,2 Milj timmar när hårddiskarna inte håller mer än 5 år som mest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Tråkigt för dem som kör med mekaniska diskar.

Tur då att SSD-diskar är så pass billiga att de är ett alternativ för de flesta. De både håller längre och har bättre garantivilkor vad jag vet.

Det är alltid tråkigt för konsumenterna när maktbolagen styr och ställer som de vill dock. Särskillt nu när alla ska köpa upp varandra så att det nästan är monopol.

Så pass billiga? Kom tillbaka när SSD har en lagringskapacitet som faktiskt är något att snacka om UTAN att man ska behöva betala 2000 kr för dessa.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk

Man passar säkert på att sänka garantierna för att man vet att fabrikerna inte kommer kunna leverera samma kvalitet i samma mängder nu efter katastrofen.

Folk gnäller om "green"-diskar, vad tror ni själva? Det är ju den billigaste skiten som finns att köpa, dessa är ju sämre än en bra disk var för 5 år sen. Ren skit.
Vill ni ha diskar som håller så köp kvalitet, är det så svårt att förstå?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.