Installera om Windows 7 på ssd

Permalänk
Medlem

Installera om Windows 7 på ssd

Tjena!
Jag får snart min ssd disk hem i brevlådan. Jag har en gammal hhd där mitt windows 7 är installerat.
Går det bra att man rensa min hhd helt och sedan installera det igen på min ssd?
Min tanke var att rensa min gamla hhd först utan ssd:n inkopplad. Sen starta om datorn med enbart ssd:n inkopplad och installera windows på den.

Funkar detta sätt?

MVH

Visa signatur

P8P67 Pro | Intel Core i5 2500k 4,2Ghz | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB | Corsair H60 | Gigabyte GeForce GTX 580 855Mhz SLI | Corsair AX 1200W PSU | NZXT Phantom Big Tower White

Permalänk
Medlem

Självklart. Kom ihåg att ändra till AHCI i bios från IDE Mode innan du börjar installera Windows på din SSD,
Lycka till.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Ok. Få se hur det hela går. Hoppas på en felfri installation och inga blåskärmar Köpte en crucial m4 128GB.

Visa signatur

P8P67 Pro | Intel Core i5 2500k 4,2Ghz | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB | Corsair H60 | Gigabyte GeForce GTX 580 855Mhz SLI | Corsair AX 1200W PSU | NZXT Phantom Big Tower White

Permalänk
Medlem

Grattis till köpet, Crucial M4 verkar vara ett klokt och stabilt val.

Mitt tips är väl att bara koppla ur den gamla disken men att vänta med att rensa den tills du installerat allt på SSDn och vet att det funkar. Då har du ju fortfarande backup på allt på den gamla disken kvar om nåt går fel.

Sen efteråt kan du enkelt koppla in din gamla disk och formatera om/rensa den.

Min guide för installation på ny SSD kan kanske hjälpa:

- Installera och optimera en ny SSD-hårddisk på rätt sätt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok. Jag kör på ditt sätt bengan! Låter klokt att vänta o rensa min hdd efter att ha installerat windows på ssd:n.
Hårddisken kommer på måndag, hoppas jag! Beställde den i onsdags från komplett..

Visa signatur

P8P67 Pro | Intel Core i5 2500k 4,2Ghz | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB | Corsair H60 | Gigabyte GeForce GTX 580 855Mhz SLI | Corsair AX 1200W PSU | NZXT Phantom Big Tower White