Skyhöga prishöjningar på externa hdd! Varför?

Permalänk
Avstängd

Skyhöga prishöjningar på externa hdd! Varför?

Har observerat att priserna på externa hårddiskar har skjutit i höjden rejält under senhöstern o förvintern. Innan straffbeskattningen infördes i höstas kunde jag köpa 2TB WD Elements på Elgiganten för under 600 kronor. Nu ligger exakt samma 2TB WD Elements ute som extrapris för 1.590 kronor. Den här prishöjningen har ju inte enbart med straffbeskattningen (kopieringsskatten till upphovsmännen) att göra utan den måste ju bero på något annat. Även globalt har priserna gått i taket. Någon som har någon uppfattning om vad dessa chockerande prishöjningar beror på som bevisligen inte bara drabbat Sverige?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Översvämmningar i sydostasien som sabbat fabriker där nere vilket lett till brist på hårddiskar vilket i sin tur ger ökade priser.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av videofilmaren:

Har observerat att priserna på externa hårddiskar har skjutit i höjden rejält under senhöstern o förvintern. Innan straffbeskattningen infördes i höstas kunde jag köpa 2TB WD Elements på Elgiganten för under 600 kronor. Nu ligger exakt samma 2TB WD Elements ute som extrapris för 1.590 kronor. Den här prishöjningen har ju inte enbart med straffbeskattningen (kopieringsskatten till upphovsmännen) att göra utan den måste ju bero på något annat. Även globalt har priserna gått i taket. Någon som har någon uppfattning om vad dessa chockerande prishöjningar beror på som bevisligen inte bara drabbat Sverige?

Har du bott i en grotta under hösten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Översvämmningar i sydostasien som sabbat fabriker där nere vilket lett till brist på hårddiskar vilket i sin tur ger ökade priser.

Du menar att alla fabriker har legat nere på strandkanten o därmed blivit översvämmade!?? Låter märkligt... men tragiskt om det skulle vara sant.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Har du bott i en grotta under hösten?

Nej, mestadels på Ibiza o Los Angeles.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av videofilmaren:

Du menar att alla fabriker har legat nere på strandkanten o därmed blivit översvämmade!?? Låter märkligt... men tragiskt om det skulle vara sant.

Har för mig att det ska varit stora vattenmängder som fallit ner i de högre landsområdena som fått floder att svämma över rejält och då den mesta bebyggelsen och flesta industrier är byggda kring vattendrag (inte bara där borta utan globalt) så har det fått katastrofala följder.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av videofilmaren:

Nej, mestadels på Ibiza o Los Angeles.

Ganska isolerat från omvärlden iallafall då

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Hedersmedlem

Mellan 40-45% av hela världens direkta HD-tillverkning låg där och man räknar att minst hälften (troligen mer) slogs ut.

Sedan får vi inte glömma motortillverkaren Nidec som förser sådär 90% av alla HD-tillverkare fick stänga helt, men har nu lyckats lägga ut iaf en del på andra företag och möjligen även starta något av den egna tillverkningen.

Edit: Man räknar inte med normala förhållanden förrän Q4 2012. Bara att öppna plånboken! Köpte nyss en 3TB WD Green, 2500kr. Måste man, så måste man.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Har för mig att det ska varit stora vattenmängder som fallit ner i de högre landsområdena som fått floder att svämma över rejält och då den mesta bebyggelsen och flesta industrier är byggda kring vattendrag (inte bara där borta utan globalt) så har det fått katastrofala följder.

Tsunamin i Japan är jag självfallet fullt medveten om o likaså översvämningarna i centrala Bangkok men att översvämningar har drabbat stor del av industrierna i sydostasien visste jag faktiskt inte. Låter fruktansvärt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Ganska isolerat från omvärlden iallafall då

Snarare att jag bevisligen inte har följt med dagsnyheterna i varken tidningar eller TV. Jag skäms...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Mellan 40-45% av hela världens direkta HD-tillverkning låg där och man räknar att minst hälften (troligen mer) slogs ut.

Sedan får vi inte glömma motortillverkaren Nidec som förser sådär 90% av alla HD-tillverkare fick stänga helt, men har nu lyckats lägga ut iaf en del på andra företag och möjligen även starta något av den egna tillverkningen.

Edit: Man räknar inte med normala förhållanden förrän Q4 2012. Bara att öppna plånboken! Köpte nyss en 3TB WD Green, 2500kr. Måste man, så måste man.

Aj, aj, aj. Det låter inte bra. Som tur köpte jag fyra stycken 2TB diskar på sensommaren när jag var hemma för 599 kronor styck men skulle behövt ett par till.

Detta måste ju onekligen innebära att försäljningen har rasat rejält. Det är ju en viss skillnad att betala 600 kronor mot att betala 1.600 kronor. Hur mycket av prishöjningen är straffbeskattningen till upphovsmännen? Något som vi som håller på med videofilmning också beklagligtvis måste betala.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av videofilmaren:

Du menar att alla fabriker har legat nere på strandkanten o därmed blivit översvämmade!?? Låter märkligt... men tragiskt om det skulle vara sant.

inga fartyg kan lägga till då hela kajer är under vatten.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videofilmaren:

Aj, aj, aj. Det låter inte bra. Som tur köpte jag fyra stycken 2TB diskar på sensommaren när jag var hemma för 599 kronor styck men skulle behövt ett par till.

Detta måste ju onekligen innebära att försäljningen har rasat rejält. Det är ju en viss skillnad att betala 600 kronor mot att betala 1.600 kronor. Hur mycket av prishöjningen är straffbeskattningen till upphovsmännen? Något som vi som håller på med videofilmning också beklagligtvis måste betala.

Jag minns inte den exakta summan, men i väntan på kommande domstolsavgörande kom organisationen och branschen överens om att enbart ta ut hälften av vad som var tänkt.

Edit: http://www.sweclockers.com/nyhet/14658-copyswede-halverar-kop...

Läs vidare: http://247wallst.com/2011/12/02/western-digital-re-starts-tha...
Finns massor om du googlar, bl a från WD själva.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KRQKAN:

inga fartyg kan lägga till då hela kajer är under vatten.

Är det Thailand som det enbart berört?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Sedan får du inte glömma: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1069694-kraftigt-f... som troligen är en direkt reaktion på vad som hänt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av videofilmaren:

Aj, aj, aj. Det låter inte bra. Som tur köpte jag fyra stycken 2TB diskar på sensommaren när jag var hemma för 599 kronor styck men skulle behövt ett par till.

Detta måste ju onekligen innebära att försäljningen har rasat rejält. Det är ju en viss skillnad att betala 600 kronor mot att betala 1.600 kronor. Hur mycket av prishöjningen är straffbeskattningen till upphovsmännen? Något som vi som håller på med videofilmning också beklagligtvis måste betala.

Nja, problemet är ett efterfrågan på hårddiskar normalt sett håller jämna steg med tillverkningskapaciteten. Nu när c:a 50% av denna kapacitet ligger nere så skjuter ju istället efterfrågan i höjden. Då datorfirmor som HP, Dell, Asus och andra har första tjing på de tillverkade hårddiskarna blir det väldigt få diskar över till konsumentmarknaden.

Låg tillgång + hög efterfrågan = Högt pris

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag minns inte den exakta summan, men i väntan på kommande domstolsavgörande kom organisationen och branschen överens om att enbart ta ut hälften av vad som var tänkt.

Edit: http://www.sweclockers.com/nyhet/14658-copyswede-halverar-kop...

Läs vidare: http://247wallst.com/2011/12/02/western-digital-re-starts-tha...
Finns massor om du googlar, bl a från WD själva.

Tack för den länken. Även om ersättningen till Copysweden och UniversalMediaAlliansen (UMA) är totalt omotiverad genom att det drabbar allt lagringsmedia så låter kanske inte 50 kronor (inkl moms) så blodigt för externa hdd.

Får en uppfattning av att det enbart är Sverige som drabbas av denna ersättning!?? Går resten av världen fri?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Dom kan väl bygga risflottar....

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Sedan får du inte glömma: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1069694-kraftigt-f... som troligen är en direkt reaktion på vad som hänt.

Hoppas inte att garantin på hårddiskar blir lika verkningslös som rostskyddsgarantin är på bilar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimrood:

Nja, problemet är ett efterfrågan på hårddiskar normalt sett håller jämna steg med tillverkningskapaciteten. Nu när c:a 50% av denna kapacitet ligger nere så skjuter ju istället efterfrågan i höjden. Då datorfirmor som HP, Dell, Asus och andra har första tjing på de tillverkade hårddiskarna blir det väldigt få diskar över till konsumentmarknaden.

Det låter väl logiskt o det får man väl också ha förståelse för.

Skrivet av Nimrood:

Låg tillgång + hög efterfrågan = Högt pris

Så sant. Jag tror norrmännen tänker i samma banor just nu när det gäller smör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av videofilmaren:

Så sant. Jag tror norrmännen tänker i samma banor just nu när det gäller smör.

Mmm... Smör...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Köpte nyss en 3TB WD Green, 2500kr. Måste man, så måste man.

Jisses, var det tvunget att vara just 3TB-diskar?
Jag köpte två 2TB-diskar (pga TVÅ separata disk-krascher) för totalt 1980 kr förra veckan. (Samsung Ecogreen F4, hos Alina.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Jisses, var det tvunget att vara just 3TB-diskar?
Jag köpte två 2TB-diskar (pga TVÅ separata disk-krascher) för totalt 1980 kr förra veckan. (Samsung Ecogreen F4, hos Alina.)

Var tvingad att handla från ett specifikt företag pga en kredit. Tyvärr var deras 2TB-priser på en helt annan nivå. Jag suktade själv på Misco som jag brukar handla av eftersom de också kör en fördelaktig Samsungkampanj för under 1000-lappen. Nu blev det "bara" en HP Proliant mikroserver som de tar 1500 fraktfritt för fn med SweC-rabatten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av videofilmaren:

Tack för den länken. Även om ersättningen till Copysweden och UniversalMediaAlliansen (UMA) är totalt omotiverad genom att det drabbar allt lagringsmedia så låter kanske inte 50 kronor (inkl moms) så blodigt för externa hdd.

Får en uppfattning av att det enbart är Sverige som drabbas av denna ersättning!?? Går resten av världen fri?

Jepp, resten av världen går fri. Du kan ju köpa hårddiskar från t.ex Tyskland och slippa avgiften.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kolla lite på cdon dem har börjat ha väldigt bra priser på senaste tiden gick att få tag på en seagate 2 tb Extern under 800kr med frakt här om dagen kan ha kvar den nu vet inte med 50 kr rabbatkod dock verkar den gått ut nu. Går köra den som intern också. Köpte själv 2 st siberia v2 för 228kr st igår i dagens lucka med frakt som tex, sjukt billigt även om jag inte tycker är bästa så är det ett väldigt bra köp.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d