viket mekaniskt tangentbord för gaming tycker ni är bäst på marknaden idag

Permalänk
Medlem

viket mekaniskt tangentbord för gaming tycker ni är bäst på marknaden idag

Är det Cherry MX Red? eller Cherry MX blue? vilken är bäst för games

en lista på några förslag

Corsair Vengeance K60 (Cherry MX Red)
QPAD MK-85 Pro (Cherry MX Red)
QPAD MK-80 Pro (Cherry Blue MX switch)
SteelSeries 6G v2 Limited Red Edition (Cherry MX Red)
Razer BlackWidow Ultimate ( Cherry MX Blue )

Jag själv söker ett mekaniskt tangentbord med bakgrundsbelysta knappar sitter ofta i mörker & spelar bf3 men är inget måste
Jag har själv har aldrig haft mekaniskt tangentbord förut !!!

För tillfälligt sitter jag med Razer Lycosa

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4,8 GHz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING |
ASUS ROG Ryuo 240mm | Corsair AX 860W 80+ Platinum |
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz Dominator Platinum |
ASUS GeForce RTX 2070 8GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG
ASUS 27 ROG Swift PG279Q G-Sync 165Hz |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag anser att inget tangentbord i världen kommer göra dig till en bättre spelare. Vilket tangentbord man har spelar ingen roll för din prestation i spel, det enda som behövs är vana med just det tangentbordet.

Skriva, däremot, är mycket skönare på ett mekaniskt tangentbord enligt mig. Jag rekommenderar blå eller bruna Cherry MX, de är underbara att skriva på!

Permalänk
Avstängd

Efter att ha testat alla switchar som Cherry erbjuder, och som är dem switcharna den svenska marknaden tagit till sig, så är blåa min favorit.

Jag har vägrat blåa väldigt länge, efter att ha testat bruna, röda, och svarta för att bli helt kära i svarta.
Men nu är det blåa som gäller, utan tvekan!

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Vad är cherry för något är de tangetbord eller bara switchar som man kan byta till vilket tangentbord som helst :P?

Måste fråga ifall dig lycosta buggar ut ibland också, mitt fuckar upp helt tror det är touch knapparna som automatiskt börjar klicka på knappar så den börjar spamm byta låt i spotify!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Det finns skillnad när man spelar FPS spel med olika tangentbord

Skrivet av widL:

Jag anser att inget tangentbord i världen kommer göra dig till en bättre spelare. Vilket tangentbord man har spelar ingen roll för din prestation i spel, det enda som behövs är vana med just det tangentbordet.

Skriva, däremot, är mycket skönare på ett mekaniskt tangentbord enligt mig. Jag rekommenderar blå eller bruna Cherry MX, de är underbara att skriva på!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4,8 GHz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING |
ASUS ROG Ryuo 240mm | Corsair AX 860W 80+ Platinum |
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz Dominator Platinum |
ASUS GeForce RTX 2070 8GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG
ASUS 27 ROG Swift PG279Q G-Sync 165Hz |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Grusburk:

Vad är cherry för något är de tangetbord eller bara switchar som man kan byta till vilket tangentbord som helst :P?

Cherry är en typ av switchar och finns i olika modeller med olika egenskaper (blå, röd, brun, svart och blå). Sedan används de switcharna i olika tangentbord från olika tillverkare. Ungefär som att du vill ha ett moderkort med Z68 chipset så är chippet alltid det samma men finns en rad skillnader på olika moderkort som den finns på.

Blåa är nice. Frågan är om man står ut med klicketi-klick ljudet bara. Det är väldigt distinkt på de Blåa, personligen tycker jag det är mindre skillnad på brun/svart/röd. Lite skillnad i motstånd, men inte mer än att man vänjer sig vid det ena eller andra. Som jag ser det: Om man skall ha mekaniska switchar så är det med eller utan ljud? (dvs blå eller någon annan).

För röd, brun, svart. Tycker features (eller avsaknad av dem) på tangentbordet i övrigt överväger skillnaden på de andra switcharna.

Men det är min åsikt om switcharna och kommer bli bashad för det, men kör på

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grusburk:

Vad är cherry för något är de tangetbord eller bara switchar som man kan byta till vilket tangentbord som helst :P?

Måste fråga ifall dig lycosta buggar ut ibland också, mitt fuckar upp helt tror det är touch knapparna som automatiskt börjar klicka på knappar så den börjar spamm byta låt i spotify!

Cherry heter företaget som gör dem mekaniska brytarna som används i dem mest populära tangentborden i dagsläget.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredde860:

Det finns skillnad när man spelar FPS spel med olika tangentbord

Var god utveckla det där lite. Jag spelar i stort sett bara FPS-spel, och har inte blivit varken en bättre eller sämre spelare med något tangentbord. Min åsikt står kvar, ett dyrt mekaniskt tangentbord gör inte mig till en bättre spelare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Cherry är en typ av switchar och finns i olika modeller med olika egenskaper (blå, röd, brun, svart och blå). Sedan används de switcharna i olika tangentbord från olika tillverkare. Ungefär som att du vill ha ett moderkort med Z68 chipset så är chippet alltid det samma men finns en rad skillnader på olika moderkort som den finns på.

Blåa är nice. Frågan är om man står ut med klicketi-klick ljudet bara. Det är väldigt distinkt på de Blåa, personligen tycker jag det är mindre skillnad på brun/svart/röd. Lite skillnad i motstånd, men inte mer än att man vänjer sig vid det ena eller andra. Som jag ser det: Om man skall ha mekaniska switchar så är det med eller utan ljud? (dvs blå eller någon annan).

För röd, brun, svart. Tycker features (eller avsaknad av dem) på tangentbordet i övrigt överväger skillnaden på de andra switcharna.

Men det är min åsikt om switcharna och kommer bli bashad för det, men kör på

Cherry är företaget som gör brytarna, som då heter MX blue/red/brown/black.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide
Tharr you go

Utan att ha fingrat så mycket på mekaniskt, eller har fingrat men har ingen aning om vilka brytare det var, så känns väll dom bruna som mest balanserad.
Det är dock upp till personliga preferenser, kan tänka mig att svarta o röda känns mest som gummiplankor?

Permalänk
Medlem

Det enda speltypen som jag kan tänka mig att mekaniska tangentbord skulle kunna göra någon skillnad är faktiskt i RTS spel där APM spelar ganska stor roll.

OnT: Jag tycker att du ska köra på svarta switchar, de är lite mer motstånd än i röda. en del verkar uppleva att röda är alldeles för enkla att trycka ner så att om vilar handen på tangentbordet så åker knapparna ner till aktivationsläge

Kör på ett 6gv2 med svarta switchar vet jag

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Var god utveckla det där lite. Jag spelar i stort sett bara FPS-spel, och har inte blivit varken en bättre eller sämre spelare med något tangentbord. Min åsikt står kvar, ett dyrt mekaniskt tangentbord gör inte mig till en bättre spelare.

Men är inte lycosa mekaniska knappar?!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Vengeance K90, köpte det så fort det släpptes och jag tycker det är underbart. Gick från ett razer black widow ultimate. Synd bara att det är till stor del aluminiumfärgat, ska nog måla om det svart.

Permalänk
Medlem

Om du är en som lätt får rage så skaffa Mionix Zibal 60.
Det är rage proof med svarta brytare och grön knapp belysning

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Skriva, däremot, är mycket skönare på ett mekaniskt tangentbord enligt mig. Jag rekommenderar blå eller bruna Cherry MX, de är underbara att skriva på!

Amen to that

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

mitt förra tangentbord var Logitech Illuminated du får sämre respons tid på tangenterna
jag själv märker rätt så stor skillnad i spel mellan razer-lycosa & logitech-illuminated

det är min åsikt

http://www.inet.se/produkt/6606197/razer-lycosa-gaming-keyboa...
http://www.inet.se/produkt/6606088/logitech-illuminated

Skrivet av widL:

Var god utveckla det där lite. Jag spelar i stort sett bara FPS-spel, och har inte blivit varken en bättre eller sämre spelare med något tangentbord. Min åsikt står kvar, ett dyrt mekaniskt tangentbord gör inte mig till en bättre spelare.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4,8 GHz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING |
ASUS ROG Ryuo 240mm | Corsair AX 860W 80+ Platinum |
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz Dominator Platinum |
ASUS GeForce RTX 2070 8GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG
ASUS 27 ROG Swift PG279Q G-Sync 165Hz |

Permalänk
Medlem

Själv är jag ett stort fan av Das Keyboard och deras tangentbord. Finns med antingen blåa eller bruna cherrys. Men allt har egentligen bara med smak att göra, det är inte så att ett tangentbord är bättre än det andra när det gäller gaming. Spelar du mycket FPS-spel så är väl svarta cherrys (Steelseries 6Gv2 t.ex.) att föredra eftersom de är lite "trögare" och skönare när man sitter och håller in wasd-knapparna under en längre tid. Spelar du RTS-så är väl blåa eller bruna att föredra eftersom dom är lite mer lätttryckta.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Jag har ett Filco Majestouch med svarta switchar.
Det är bara att köpa, tänk inte.
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=763

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

lycosa är ett vanligt tangentbord om man säger så

Skrivet av Grusburk:

Men är inte lycosa mekaniska knappar?!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4,8 GHz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING |
ASUS ROG Ryuo 240mm | Corsair AX 860W 80+ Platinum |
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz Dominator Platinum |
ASUS GeForce RTX 2070 8GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG
ASUS 27 ROG Swift PG279Q G-Sync 165Hz |

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa nått annat än mekaniska i framtiden, efter börjat med sådana kan man inte gå tillbaka till rubber dome, dom känns ungefär lika okänsliga att skriva på som om man hade små fuktiga tvättsvampar att trycka på

Gillar blå och bruna bäst samt i viss mån dom röda, men dom svarta inte det minsta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Har testat alla förutom de bruna. Är sugen på att beställa ett MK-85 med bruna switchar, men de är så synd att man inte kan lämna tillbaka det ifall man inte gillar det. -.- Då måste man ju betala frakten tillbaka också om man nu ens får tillbaka det..

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kommer aldrig köpa nått annat än mekaniska i framtiden, efter börjat med sådana kan man inte gå tillbaka till rubber dome, dom känns ungefär lika okänsliga att skriva på som om man hade små fuktiga tvättsvampar att trycka på

Gillar blå och bruna bäst samt i viss mån dom röda, men dom svarta inte det minsta.

Vilket t-bord kör du med?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde860:

lycosa är ett vanligt tangentbord om man säger så

Cries trodde det var det dem menade med något som stod på förpackningen fan vilken fail utav mig!!!!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Var god utveckla det där lite. Jag spelar i stort sett bara FPS-spel, och har inte blivit varken en bättre eller sämre spelare med något tangentbord. Min åsikt står kvar, ett dyrt mekaniskt tangentbord gör inte mig till en bättre spelare.

Självklart gör kanske inte ett svindyrt mekaniskt dig bättre spelare.
Men faktum är att många/vissa tangentbord inte klarar av ex W-shift-space samtidigt osv. Och det är ett rätt stort hinder i vissa spel, och ett sådant hade inte funkat för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Vad är cherry för något är de tangetbord eller bara switchar som man kan byta till vilket tangentbord som helst :P?

Måste fråga ifall dig lycosta buggar ut ibland också, mitt fuckar upp helt tror det är touch knapparna som automatiskt börjar klicka på knappar så den börjar spamm byta låt i spotify!

Hade samma problem som du förut :/ Städa tangentbordet ordentligt och ominstallera drivrutinerna