Socket 478 Processorkylare på AM3 Moderkort

Permalänk
Medlem

Socket 478 Processorkylare på AM3 Moderkort

Hej! Jag har en gammal 60mm socket 478 CPU kylare som jag skulle vilja använda med min Phenom II och jag har lite frågor.

Men först tänkte jag visa lite bilder så kan ni få en lite bättre förståelse för det hela.

Bilder:

Socket AM3

Kylaren (Med en liten hatt )

AM3 Stock

Dold text

Då undrar jag först och främst; kommer den kyla bättre än stock kylaren i en fläkt setup som denna: [>120mm IN>>>60mm CPU>>>80mm UT>]?

Jag undrar också hur ni tycker att jag ska fästa kylaren, det bästa jag har kommit på hittills är att fästa den med buntband.

Sist undrar jag om jag kommer få bättre temperaturer/ljudnivå om jag fäster den mindre flänsen (se tidigare bilder) ovan på 478 Kylaren.

Tack på förhand

Lite fler bilder:

Heatpipe till vänster

Inte så blank men det kan fixas med sandpapper

Närmare titt på fästet

Den andra flänsen

Dold text
Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk

ok...är detta på riktigt...för en ny bättre kylare...tex hyper 212+ kostar inte mer än 200kr...buntband är nog ingen bra lösning för cpukylare...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

ok...är detta på riktigt...för en ny bättre kylare...tex hyper 212+ kostar inte mer än 200kr...buntband är nog ingen bra lösning för cpukylare...

Inte lika kul att bara köpa en

Och jag vet att buntbant inte kommer funka prima, det är därför jag skapade den här tråden.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk

Kan nästan garantera originalkylaren till din Phenom II är bättre än den gamla 478 reliken då den moderna har ca 2ggr så många flänsar vilket ger dubbla ytan att lämna av värme på.

Är du inte nöjd med den du har, köp en ny (eller begagnad)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kan nästan garantera originalkylaren till din Phenom II är bättre än den gamla 478 reliken då den moderna har ca 2ggr så många flänsar vilket ger dubbla ytan att lämna av värme på.

Är du inte nöjd med den du har, köp en ny (eller begagnad)!

Den jag har nu funkar prima men det börjar rycka lite i fingrarna

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!