Permalänk
Medlem

Ultimat HTPC

Hejsan clockare!

Har några funderingar kring en HTPC jag blivit förfrågad att bygga till en kompis föräldrar. Har en egen HTPC som byggdes för lite mer än ett år sedan med någon atom historia och nVidia grafik som fungerar bra men som jag absolut inte kan spela mer än max 720p på. Det enda som den egentligen är bra till är bildvisning och svt play.

Denna gång är det något kraftfullare som står på menyn! Funderar på amd a8 och undrar kort och gott om den klarar 1080p utan problem? (misstänker att den gör det för vill säkerhetskolla).

Sedan är mitt andra bekymmer ssd? Har en liten crappig ssd i min HTPC och det kan kanske ses som slöseri men jag tycker det gör otroligt mycket för känslan av ett snabbt och smidigt system. Blir mycket roligare och enklare att använda med ssd. Vilken är den "bästa" ssdn för en mediadator? Kom ihåg att detta ändå är ett system som ska bli relativt billigt. Och det är inga överklockare som kommer använda datorn. Så den bästa ssdn i de lägre prisklasserna är det jag letar efter.

Sist funderar jag också på chassin. Tar gärna emot rekommendationer!

Tack så mycket! Det är inte den första och knappast den sista gången som någon ställer dessa frågor och det är jag mycket medveten om. Hoppas bara inte detta driver alla ni smarta kunniga människor vansinniga att behöva svara på det igen Jag uppskattar alla tankar och svar. Vill inte göra nått fel när det är en nära vän som man kränger på dessa dyra datorer

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805736 + en snygg låda+ minne och hdd(SSD) så har du en najs htpc

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Skrivet av MrGorgo:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805736 + en snygg låda+ minne och hdd(SSD) så har du en najs htpc

Absolut, glöm inte någon form av fläkt - för det blir för varmt utan flöde i lådan (har en liten htpc baserat på det kortet i vardagsrummet, utan fläkt tickar det sakta iväg mot 80+).

Good shit, så kör man xbmc under windows - ser till att enabla hårdvaruacceleration och auto framerate. Saken är biff!

/J

Permalänk
Medlem

Du bör tänka på att prioritera gpu (grafikprocessorn) över CPU (processorn) då allt fler och fler program och plug-in optimeras för att andvända hårdvaruacc. i grafikkortet istället för processorn.

Personlig rek:
HD6570 med DDR3 minne eller en AMD med ibbygd gpu med minst HD6550D. Självklart kan du välja en lägre, men för att säkerställa ett perfekt flow i samtliga upplösningar upp till full HD utan någon som hellst stuttering alls så rekommenderar jag dessa.

När det gäller Nvidia vet jag inte.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SecretAgentMan:

Absolut, glöm inte någon form av fläkt - för det blir för varmt utan flöde i lådan (har en liten htpc baserat på det kortet i vardagsrummet, utan fläkt tickar det sakta iväg mot 80+).

Good shit, så kör man xbmc under windows - ser till att enabla hårdvaruacceleration och auto framerate. Saken är biff!

/J

Trevligt. Det ser ju inte ut att bli så dyrt då häller. Men klarar verkligen en AMD E-series E-350 1080p? Det ska vara bluray i den och det är dess främsta syfte så det kommer märkas snabbt om det går knackigt

Sedan skulle någon gärna få ge en snabb presentation av vad xbmc är för nått. Har märkt att det dyker upp ofta i HTPC sammanhang men har aldrig tagit mig tid att kolla upp det.

Skrivet av Dr. MASS:

Du bör tänka på att prioritera gpu (grafikprocessorn) över CPU (processorn) då allt fler och fler program och plug-in optimeras för att andvända hårdvaruacc. i grafikkortet istället för processorn.

Personlig rek:
HD6570 med DDR3 minne eller en AMD med ibbygd gpu med minst HD6550D. Självklart kan du välja en lägre, men för att säkerställa ett perfekt flow i samtliga upplösningar upp till full HD utan någon som hellst stuttering alls så rekommenderar jag dessa.

När det gäller Nvidia vet jag inte.

Lite samma fråga till dig. Hårdvaruacc film, sker det automatiskt eller är det nått man måste in och rota med själv? Har inget emot lite pill men jag kan ingen själv om saken så jag måste veta vad jag ska pilla på Tack för bra svar annars

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Du kan även få din atom med Ion att klara 1080p med lite pill bara. Kolla tråden "Din guide till DVXA..." funkar med VLC, Media Player Classic, min favorit XBMC men går även att gå vanliga Windows Media player eller Mediacenter att funka (kräver lite mer pill)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

xbmc är en mediaspelare som hanterar dem flesta formaten som från början va avsedd för endast xbox (X)(B)ox (M)edia (C)enter.
Programet har öppen källkod. Det som är awesume är att XBMC läser nästan alla olika format obehindrat. Bland annat slipper man packa upp rar-filer som innehåller iso-filer. XBMC spelar upp direkt. Och klarar all form av media, musik, bilder, filmer och det är lätt att ansluta alla former av lagringsmedia, allt från nätverks- till usbanslutet.
Oj jag kanske borde bli försäljare.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av -GufuX-:

xbmc är en mediaspelare som hanterar dem flesta formaten som från början va avsedd för endast xbox (X)(B)ox (M)edia (C)enter.
Programet har öppen källkod. Det som är awesume är att XBMC läser nästan alla olika format obehindrat. Bland annat slipper man packa upp rar-filer som innehåller iso-filer. XBMC spelar upp direkt. Och klarar all form av media, musik, bilder, filmer och det är lätt att ansluta alla former av lagringsmedia, allt från nätverks- till usbanslutet.
Oj jag kanske borde bli försäljare.....

Kanske det Verkar rätt tufft. Plus att det såg väldigt snyggt ut efter vad jag såg på deras hemsida. Är det ett program som man måste starta eller ploppar det upp direkt?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Kanske det Verkar rätt tufft. Plus att det såg väldigt snyggt ut efter vad jag såg på deras hemsida. Är det ett program som man måste starta eller ploppar det upp direkt?

det är rätt härligt ja... det går att göra både och.