USB krånglar så in i bomben

Permalänk
Medlem

USB krånglar så in i bomben

Hej,

Min flickvän verkar ha något otalt med USB gudarna. Nu har hon köpt 2st USB-pinnar som krånglar. Dom säger hela tiden att det är fullt eller snarare att filen är för stor. Har jag en fil som är 5gb stor så säger den att filen är för stor för att få plats även fast att det finns 14gb kvar på den. Just den pinnen är relativt nyinköpt och knappt använd. Inget skräpmärke från Rusta heller utan en Sandisk 16gb.
Skulle jag däremot vilja föra över 5gb uppdelat i mindre filer, låt oss säga mp3filer eller rar-filer så går det hur bra som helst. Men de går inte packa upp rar-filerna eller så på den.

Någon som råkat ut för liknande saker och vet vad man kan göra?

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Hej,

Min flickvän verkar ha något otalt med USB gudarna. Nu har hon köpt 2st USB-pinnar som krånglar. Dom säger hela tiden att det är fullt eller snarare att filen är för stor. Har jag en fil som är 5gb stor så säger den att filen är för stor för att få plats även fast att det finns 14gb kvar på den. Just den pinnen är relativt nyinköpt och knappt använd. Inget skräpmärke från Rusta heller utan en Sandisk 16gb.
Skulle jag däremot vilja föra över 5gb uppdelat i mindre filer, låt oss säga mp3filer eller rar-filer så går det hur bra som helst. Men de går inte packa upp rar-filerna eller så på den.

Någon som råkat ut för liknande saker och vet vad man kan göra?

Filsystemet på USB minnen (FAT om jag inte kommer ihåg fel) klarar bara max 4 GB stora filer.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

det är för att fil systemet är fat32 . .det kan inte hantera filer över 4,27gb tror jag det är ..

med andra ord formatera om usb minnet till NTFS så går det bra dock så kan du inte köra det i dvd spelare och tv apparater å dylikt för dom kan inte hantera det fil systemet

Visa signatur

/i am ZoMeOnE

Permalänk
Medlem

Man kan konvertera minnet direkt via cmd och då kan man få det att funka i DVD spelare. Ska iväg o plugga nu men citera mig ikväll om du inte hittar så ska jag nog kunna hjälpa dig. Googla annars på typ 'convert usb to ntfs'

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

ahh ok tack så superduper!

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB