Sunkiga Marvell 91xx :/

Permalänk
Medlem

Sunkiga Marvell 91xx :/

Köpte 2st Corsair Force 3 120gb SATA3 för att snabba upp lite grann. Hade bestämt mig för att köra dom i RAID0 på Marvell-kortet för tydligen fanns det ett fåtal som fortfarande fick bra resultat med Marvell 9128.
W7-Installation och allt annat gick kanon men tyckte att programinstallationer inte var någon större skillnad från en Corsair Force 120gb på intelkortet. Laddade ner CDM och ATTO för att testa.. Som bäst fick jag 297mb/s på seq write/read -- Vafan liksom. Det är ju nästan sämre än min förra ssd på SATA2.
Sökte forum till kl 4 i morse utan att få minsta hopp om någon lösning så idag så flyttade jag över dom till ICH10-kortet och installerade om W7. Letade fler tweaks och guider och äntligen fick man ett vettigt resultat - tyvärr "bara" på SATA2 men det är klart mycket bättre än marvell-skiten!!

Hoppas att moderkortstillverkarna bojkottar Marvell!!

Permalänk
Avstängd

MM, jag brydde mig inte ens om att köra på marvell portarna..

Har gjort en del tester med mekanisk hdd mellan p67/marvell portarna..

Ingen skillnad i överföringshastighet dock..

Men när det kommer till en ssd, tror jag andra faktorerr spelar in. Är ingen expert på detta, rätta mig om jag har fel..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Inaktiv

Mina marvell portar funkar prima! Det är dock ett jäkla jobb att få det att lira.. har två 2tb i raid 1 och går finfint, kan posta resultat senare

Och har du installerat alla jävla marvell drivisar + programmet?

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort det ja
Marvell's hemsida hade några rätt nya

Permalänk

Marvell e skit

Har själv plågats av marvells portar, rekommenderar att köra på sata2 portarna, blir mindre strul så. Vill tillägga att marvell gör bara skit, forumet har en hel del inlägg om hur rötna de e. Köp aldrig något som har med marvell att göra.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Avstängd

sata III portarna (ej marvell), då..

Har inga prob med diskarna på marvell dock

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171844:

Mina marvell portar funkar prima! Det är dock ett jäkla jobb att få det att lira.. har två 2tb i raid 1 och går finfint, kan posta resultat senare

Och har du installerat alla jävla marvell drivisar + programmet?

Klart du inte märker av problemen med Marvell portarna när du kör på långsamma mekaniska diskar.
Problemet med Marvells Sata3 portar är ju att de inte kan leverera den otlovade prestandan eftersom de ligger på en enda PCI-E x1 lane vilket begränsar hela kontrollern till någonstans runt 475MB/s om man har tur även om man kör 2 SSD som är kapabla till ca 1GB/s när de ligger i raid 0.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det tar stopp för mig runt 370 med en Corsair gt 120GB. På ett Asus Sabretooth

Permalänk
Medlem

Marvell portarna var skit för mig med.

Hade en accestid på 0.3 sekunder på min SSD så jag kör nu på Intels portar vilket var betydligt snabbare på både läs/skriv och accestid.

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |