Fullständiga specifikationer för Radeon HD 7970 läcker ut på nätet

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Löjligt hur då?
Det är ju hur bra som helst.

Ursäkta språket men vad sjutton menar du? : p

haha jag menar löjligt lite och bra

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Men dina jämförelser är värdelösa, en radio skickar energi i form av radiovågor och ett nätaggregat vidarebefordrar elektricitet. Men en krets ska inte leverera någon energi någonstans, det enda den ska göra är att ändra mönster på ettor och nollor....

Ja ja den information, iof ettor och nollor, som processor skickar ut för att kommunicera men andra komponenter är i form av energi/elektriska pulser om man så vill. Du kanske har kommit på ett sätt att skicka den informationen helt utan att använda dig av någon typ av energi vad vet jag, inte fungerar det så för mig i alla fall. Är inte speciellt svårt att mäta dessa med rätt instrument.

Har du löst problemet att skicka information utan att det krävs tillskott av energi borde du ta patent på det fort som attan, inte nog med att du kommer bli rik du kommer dessutom antagligen få nobelpriset för det.

Ja ja i och med att jag åker hem från jobbet lägger jag ner denna diskussion och hoppas på att frågelådan tar upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Ja ja den information, iof ettor och nollor, som processor skickar ut för att kommunicera men andra komponenter är i form av energi/elektriska pulser om man så vill. Du kanske har kommit på ett sätt att skicka den informationen helt utan att använda dig av någon typ av energi vad vet jag, inte fungerar det så för mig i alla fall. Är inte speciellt svårt att mäta dessa med rätt instrument.

Har du löst problemet att skicka information utan att det krävs tillskott av energi borde du ta patent på det fort som attan, inte nog med att du kommer bli rik du kommer dessutom antagligen få nobelpriset för det.

Ja ja i och med att jag åker hem från jobbet lägger jag ner denna diskussion och hoppas på att frågelådan tar upp den.

Men grattis, du nämner igen en sak vi andra redan tagit i beräkningarna, energin som går åt i ledningsbanorna är försvinnande liten, men för din skull kan vi säga att 99.9% av energin som skickas in i ett chip lämnar chippet i form av värme.

Permalänk
Medlem

Jag undrar när de dyker upp i butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Processorn ifråga förbrukar ju 6.32W att den sedan levererar 2.98W i form av ett "resultat" eller styrsignaler till andra kretsar om man så vill har ju ingenting med hur mycket den förbrukar att göra.

Ja, om en processor vidarebefordrar en del av den el den matas med till andra saker så har den inte förbrukat den energin!
Om en processor förbrukar elektrisk energi blir det värme, om den vidarebefordrande en del av den elektriska energi den matas med till andra komponenter så ja.

Om nu värme det enda en processor skulle producera varför ens ha en processor?[/QUOTE]

Men herrejösses.
Om vi låter processorns motstånd gå mot 0 så kommer också energiförbrukningen gå mot 0 men dess uträkningar sker ändå.

Skrivet av Morkul:

Som jag skrev ovan så kommer det ju ut lite signaler ifrån processorn också, signaler som används för att styra andra komponenter i datorn. Om man vill vara omständlig så kanske man skulle kunna uttrycka sig så här: Processorn tar 6.32W och förädlar det till värme OCH div signaler.

Men alltså, en processor kan inte ta och förbruka 6.32 watt och sedan omvandla det tillbaka till elektrisk energi!
Om en processor matas med 6.32 watt och sedan skickar 3 watt vidare så har den aldrig förbrukat de watten till att börja med utan skickar vidare den elektriska signalen.
Annars har jag totalt missuppfattat hur fantastisk våra processorer är.

En sak har du helt rätt i, TDP behöver inte alls betyda förbrukning.

En processor kan har en förbrukning på 2-3 watt och ha en TDP på 0 eftersom TDP handlar om hur mycket värmeenergi kylningen ska klara av att göra sig av med.
Och om processorn i sig klarar av att göra sig av med all sin värme så kan TDP anges som 0.

Men när vi pratar om TDP på 300 watt så är det ganska lätt att ta den siffran och använda som maximal förbrukning, det kanske inte stämmer helt men det är tillräckligt nära för att användas på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

3w är ju bara löjligt...

Ja, jag tyckte 20 watt var imponerande...

Permalänk
Avstängd

Som jag sade tidigare tänker jag inte kommentera detta mer men jag ville säga: Aleshi, sorry om jag bangade ur lite och var oförskämt i min tidigare kommentar. Skyller på att jag var hungrig och väntade (extremt irriterad) på chefen så att jag kunde få åka hem till mina sjuka barn.

Ha en trevlig helg allihopa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nej det säger jag inte.

Värme som blåses ut? Wtf har du för skärm?

I plattskärmar är verkningsgraden väldigt bra. LCD matrisen är otroligt energieffektiv. Mycket av effekten går till backlight som antingen är CFL eller LED.
En 2-4W LED ger lika mycket ljus som en 60W glödlampa. I skärmen sitter också ett nätagg som har en viss verkningsgrad. Kontroll och interface elektronik m.m. som drar energi. Det behövs en viss effekt för att föra över signaler i t.ex. en DVI kabel.

I ALL elektronik (förutom supraledare) har man ledningsförluster, det du kallar spillvärme. Oftast sker också förluster i spännings och frekvensomvandling.

Av ljus är det till största del INFRARÖDA delen av spektrat som blir värme. Allt varmt LYSER i infrarött. http://www.flir.com/se/

Backligt utstrålar ljus, aight?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Extra minne kostar.

Hade 3GB varit standard hade priset varit närmre 4700kr som dagens 3GB kort kostar än de 3700kr ett 1.5GB kostar. Hur många tror du betalat mer för ett 580 3GB än vad HD6950 2GB CF kostar?

Dessutom ger mer minne dig inga extra fps sålänge du har tillräckligt, vilket du har i 99.9% av alla spel och situationer på 1920x1080 med 1.5GB VRAM.

Skrivet av Burks:

först så stödjer ju bara Nvidia 2 skärmar på ett kort. så där har du nog en anledning. sen så behövde man nog inte så mycket mera minne när 580 kom. dessutom finns det ju 3 GB från partnertillverkare också

Jag anser ju att man behövde mer minne då, iaf för 3 skärmar och hög upplösning med bra texturer. Det fanns spel som hade behövt det och det kom nya som verkligen behövde det. De borde haft en till egen modell åt åtminstone. Får bara hoppas att deras nästa får bättre spec, annars så är nvidia inte med och tävlar om vilket kort vissa av oss vill köpa..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Matematik är ingen energityp, att en processor producerar ett resultat betyder inte att energi omvandlas till resultat. Energi kan inte förstöras, så all energi ett chip förbrukar omsätts till en annan energityp, främst är det friktionsvärme från det motstånd som ett chip har, men en extremt liten del blir strålning, som blir värme allt eftersom den strålar genom chippet och flänsen. Vilken annan energityp blir det? Och glöm det där med att det kommer ut energi på andra sidan chippet, om energi inte förbrukas i kretsen så har den inte gått åt i kretsen. Väldigt lite energi används för att driva signaler i kretskortet, men det är för att det krävs energi då kretskortet bjuder ett motstånd, den energin som går åt där blir också värme.
Så all energi som förbrukas i en krets blir värme, den blir inte någon mystisk matematisk energi. De signaler som skickas vidare och förbrukas i andra chip är ungefär jämförbara med de signaler som skickas till chippet. Och energiförlusten i ledningsbanorna är försvinnande små. Och oavsett vilket så blir de värme i andra delar av kortet.

Drar en processor 100W ström så strålar den lika mycket värme som ett elektriskt element på 100W. Det enda som kan skilja är på vilken yta denna värmestrålning är koncentrerad. Båda två genererar värmen genom det motstånd de ger för den elektriska strömmen, och det är motståndet som drar ström, är det inget motstånd, ja då är det en supraledare, och då drar det ingen ström.

Jag vill bara "go on record" och säga att givetvis har du rätt här.

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom alla inlägg.
Någon som ställt frågan hur snabb processor man bör ha för att få ut prestandan? Om inte, så gör jag det nu.

Permalänk
Medlem

Det vill jag med veta

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag anser ju att man behövde mer minne då, iaf för 3 skärmar och hög upplösning med bra texturer. Det fanns spel som hade behövt det och det kom nya som verkligen behövde det. De borde haft en till egen modell åt åtminstone. Får bara hoppas att deras nästa får bättre spec, annars så är nvidia inte med och tävlar om vilket kort vissa av oss vill köpa..

+1 på denna. Det finns en hel del spel som gärna vill ha minst 2GB, det märkte jag när jag började modda Oblivion, Fallout 3 och Fallout: New Vegas. Slänger man in ett gäng 2k-texturmoddar (eller till och med 4k) så kan man aldrig få för mycket minne på kortet.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det vill jag med veta

Är väl bara kolla cf/sli konfigurationer.
Finns väl inga exakta prestanda siffror ännu så ni får väl gå efter nuvarande spekulationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

+1 på denna. Det finns en hel del spel som gärna vill ha minst 2GB, det märkte jag när jag började modda Oblivion, Fallout 3 och Fallout: New Vegas. Slänger man in ett gäng 2k-texturmoddar (eller till och med 4k) så kan man aldrig få för mycket minne på kortet.

Är inte de flesta spel 32-bit och begränsade till totalt 2GB i Windows normalt? Det är ett fåtal spel som har 64-bit version, och ytterligare ett fåtal 32-bit spel stödjer LAA (mer än 2GB för 32-bit program).

Vill man se hur mycket ett spel använder går det bra med t.ex. Process Explorer. Den kan visa använt minne på grafikkortet också.

Permalänk
Medlem

nice, men sitter nog kvar med mitt ASUS ARES 2012 ut..

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Holländarna har börjat lägga upp korten i webbutiker.
http://www.salland.eu/product/1082713/asus-radeon-hd-7970-307...
http://www.comcom.nl/p/asus/default_product/hd7970_3gd5/hd797...
Ingen vill riskera att sälja dem med förlust, men gärna plocka in några € extra från de som vill vara först.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Holländarna har börjat lägga upp korten i webbutiker.
http://www.salland.eu/product/1082713/asus-radeon-hd-7970-307...
http://www.comcom.nl/p/asus/default_product/hd7970_3gd5/hd797...
Ingen vill riskera att sälja dem med förlust, men gärna plocka in några € extra från de som vill vara först.

Sajten lämnar info om 1 ghz gpu istället för 925. Är detta bara antagande från deras sida eller hamnar det kanske på 1ghz stock?

Permalänk

holländarna verkar vara lite yra i bollen, den ena siten hävdar att tilverkaren är asus, och den andra har satt priset till 700€ istället för 525€ som den andra satt.

Permalänk
Medlem

525 utan moms, med är priset € 625 resp € 696.
3 DVI och 1 GHz GPU skiljer från läckt information. Kan vara Asus egna variant, som dock inte kommer finnas tillgänglig vid release.
Kanske bara är haschdimmorna som legat täta på kontoret.

Benchmarks en bit ner på sidan http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1467521/17

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Verkar som 79xx kommer bli rätt kvicka ändå, fudzilla har letat rätt på benchmark siffror från 3Dmark 11 och 7970 skall enligt uppgift ligga hyffsat nära 6990 i just det testet.

http://www.fudzilla.com/graphics/item/25259-radeon-hd-7970-cl...

"When compared to the HD 6970, the HD 7970 is around 50 percent faster in 3DMark 11 Extreme test. It scores around 2800 points while the HD 6970 can get up to around 1800 points. The HD 6990 scores around 3400 points in the same test, but according to our sources, HD 7970 is more than happy with a good OC that draws the card an inch away from the HD 6990. The previously reported 30ish percent was probably taken from 3DMark 11 Entry setting test where all the cards are closer in performance."

Visa signatur

/havoc