Energisnål HTPC/Filserver-burk

Permalänk

Energisnål HTPC/Filserver-burk

Hej!

Jag är i behov av en HTPC som klarar följande:

  • HD-material (film) med 24p och allt vad det innebär

  • Minst 6 SATA-portar (mer är bara bonus)

  • DDR3 (inte SO-DIMM) (Ligger inne på 8 GB av denna vara)

  • Strömsnål

  • Gärna integrerat grafikkort

  • FTP/Torrent

  • Möjlighet att underklocka

Mitt förslag (som gärna får korrigeras):

  • Asus Maximus IV Gene-Z (gärna billigare alternativ med 6 st SATA)

  • ASRock H67M REV B3 kanske är ett bra mycket billigare (och lika vettigt) alternativ?

  • i3-2105/i3-2100T? (HD3000/HD2000(65/35 W TDP)

  • FSP Group FSP350-60APN80+ 350W (Är det tyst?)

Ett chassi (gärna så litet som möjligt): 1 st 2,5" HDD samt 5 st 3,5" HDD.
Min nuvarande stationära som sköter det här förbrukar ~100 Watt IDLE. Jag ser gärna halva den förbrukningen. Jag kommer underklocka.

Jag utgår från att Intel är mer strömsnålt än AMD. Dessutom är AMD-grafikkort riktigt träligt när det kommer till pixelmappning eftersom det underscannas lite hur som.
OS blir troligtvis Windows 2008 Server R2.

Uppskattar all hjälp!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Jo det ser bra ut. Det är helt rätt att köra på en Sandy Bridge T processor då de och deras integrerade grafik duger gott till filmer och som filserver. Chassie beror så mycket på smak så det är svårt att göra några rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Något av en amd-fanboy men, har du kollat på amd zacate eller någon llano? Fina alternativ och finns i ITX-format och uppåt.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Asus E35M1-I Deluxe

Här har du en länk till ett underbart HTPC kort hos Inet. Skulle tro att många har tackat AMD och Asus för detta toppkort!
Specifikationer på Asus E35M1-I Deluxe.
Recension av Sweclockers.
Recension av AnandTech.

  • WLAN

  • Bluetooth

  • Strömsnål

  • Passivt kyld

  • 6 SATA-portar

Jag har själv inga erfarenheter av korten då jag inte är i behov av flera datorer men det verkar riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Llano skulle passa dig perfekt då du inte behöver ett grafikkort då

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

jag kan bara göra som Swe91 och rekomendera Asus E35M1-I Deluxe. Har det själv i HTPCn och är helnöjd! Funkar perfekt till 1080p filmer med hårdvaruaccelerering och dessutom är det största plusset att det är passivt kylt :).
Komplettera det med en PicoPSU och du har ett helt fläktlöst system! (nu kanske du behöver en fläkt pga 5 hdd, men det är ju en annan sak )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Här har du en länk till ett underbart HTPC kort hos Inet. Skulle tro att många har tackat AMD och Asus för detta toppkort!
Specifikationer på Asus E35M1-I Deluxe.
Recension av Sweclockers.
Recension av AnandTech.

  • WLAN

  • Bluetooth

  • Strömsnål

  • Passivt kyld

  • 6 SATA-portar

Jag har själv inga erfarenheter av korten då jag inte är i behov av flera datorer men det verkar riktigt bra!

Om det där är underbart måste det här vara sagolikt:
http://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx
Och innan någon av er klagar på att det knappt är en förbättring, kolla in den här länken.
http://mobilityupdate.com/cpu-benchmark/amd-e450-review/

Till TS, om du är en sån som bryr dig stenhårt om 24p så är inte Intels inbyggda grafik vad du vill ha då den inte klarar av att leverera 23.976HZ.

Permalänk
Medlem

hmm dock har varken E35 eller E45 6 sata portar utan bara 5, (då han fråga efter nått som har minst 6st)
annars skulle någon av dem 2 + tex http://www.inet.se/produkt/6900347/fractal-design-array-r2-30... vara en riktigt bra htpc/nas, tyst och väldigt strömsnål

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Både Asus E35M1-I Deluxe och Asus E45M1-I Deluxe har en extern eSATA port och vill man koppla 6st interna hårddiskar så kan man använda en eSATA -SATA kabel för en av hårddiskarna http://www.inet.se/produkt/8903440/sata-till-esata-kabel-1m

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Swe91:

Här har du en länk till ett underbart HTPC kort hos Inet. Skulle tro att många har tackat AMD och Asus för detta toppkort!
Specifikationer på Asus E35M1-I Deluxe.
Recension av Sweclockers.
Recension av AnandTech.

  • WLAN

  • Bluetooth

  • Strömsnål

  • Passivt kyld

  • 6 SATA-portar

Jag har själv inga erfarenheter av korten då jag inte är i behov av flera datorer men det verkar riktigt bra!

Skrivet av LTsm:

Llano skulle passa dig perfekt då du inte behöver ett grafikkort då

Skrivet av Bödvar:

jag kan bara göra som Swe91 och rekomendera Asus E35M1-I Deluxe. Har det själv i HTPCn och är helnöjd! Funkar perfekt till 1080p filmer med hårdvaruaccelerering och dessutom är det största plusset att det är passivt kylt :).
Komplettera det med en PicoPSU och du har ett helt fläktlöst system! (nu kanske du behöver en fläkt pga 5 hdd, men det är ju en annan sak )

Skrivet av dEnnA:

Om det där är underbart måste det här vara sagolikt:
http://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx
Och innan någon av er klagar på att det knappt är en förbättring, kolla in den här länken.
http://mobilityupdate.com/cpu-benchmark/amd-e450-review/

Till TS, om du är en sån som bryr dig stenhårt om 24p så är inte Intels inbyggda grafik vad du vill ha då den inte klarar av att leverera 23.976HZ.

Skrivet av Elghinnarisa:

hmm dock har varken E35 eller E45 6 sata portar utan bara 5, (då han fråga efter nått som har minst 6st)
annars skulle någon av dem 2 + tex http://www.inet.se/produkt/6900347/fractal-design-array-r2-30... vara en riktigt bra htpc/nas, tyst och väldigt strömsnål

Grymma tips hela högen! Tror starkt på det sistnämnda chassit samt E45-kortet! Kan leva med 5 SATA (den 6:e disken blir i det här fallet en föråldrad 500 GB-disk som säkert ger upp när som).

Antar att AMD-processorn även sköter 1080p fint trots >250 samtida (~10-50 Mbit/s) torrenter samt andra uppladdningar (< 100 Mbit totalt)?

Någon som dessutom vet ett lätt sätt att slippa den påtvingade over/underscan-funktionen i AMDs drivrutiner när en TV är inkopplad? ATI_Underscan_Fix fungerar mediokert.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Så, om Intels inbyggda inte kan leverera 24p, vilket passivt kylt grafikkort som klarar x.264 (1080p mkv)avkodning ska man ha/behöver man?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Skrivet av stoffe-2k:

Så, om Intels inbyggda inte kan leverera 24p, vilket passivt kylt grafikkort som klarar x.264 (1080p mkv)avkodning ska man ha/behöver man?

Efter att ha läst på så verkar det gå ungefär lika bra med Intels kort som med AMD/nVidias. Ingen av de tre klarar det bra, hur som!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag kör väll nått liknande vad du tänkt dig antar jag...

Asus E35 kortet med ett knippe diskar. 3x2tb plus ssd systemdisk i fractal design array r2 chassiet.

Funkar helt ok, dock har jag aldrig maxat ut så mycket torrents samtidigt som jag kikat på film så dålig koll där... Den är förövrigt tyst nog anser jag, kör med orginal fläkten i lådan (dock gummiupphängd) och med lite extra skumgummi i lådan. Den håller sig sval nog utan problem trots sin passiva kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Efter att ha läst på så verkar det gå ungefär lika bra med Intels kort som med AMD/nVidias. Ingen av de tre klarar det bra, hur som!

Okey, tack! då verkar E450 vara en riktigt bra lösning

har dagens färdiga medialösningar, boxee box, PCH, samma problem eller är deras sigma(?!) chip bättre? (har levt under en sten de senaste 5åren)

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Om man har svarta kanter runt bilden (underscan) med AMD grafikkort/grafikkrets så bör man kontrollera att reglaget för denna inställning är dragen helt till höger i Catalyst CC.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Om man vill ha mer portar är det bara köpa ett sata-kontrollerkort med typ 4portar för 300kr. Angående 24p kan dom som vill läsa mer här:
http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...
Kort sammanfattning:
Intel visar en frame för mycket var 40e sekund
Ati 5000 & 6000 visar det helt korrekt(6320 som är inbyggd i E45an bland annat)
Nvidia GT430 är vanlig för den finns i passiv kylning och visar korrekt även den

Permalänk
Skrivet av marr:

Jag kör väll nått liknande vad du tänkt dig antar jag...

Asus E35 kortet med ett knippe diskar. 3x2tb plus ssd systemdisk i fractal design array r2 chassiet.

Funkar helt ok, dock har jag aldrig maxat ut så mycket torrents samtidigt som jag kikat på film så dålig koll där... Den är förövrigt tyst nog anser jag, kör med orginal fläkten i lådan (dock gummiupphängd) och med lite extra skumgummi i lådan. Den håller sig sval nog utan problem trots sin passiva kylning.

Det låter bra. Räknade ut min snitthastighet utåt (i utorrent) och den ligger på futtiga 6,8 Mbit/s. Det bör kortet hantera fint!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dEnnA:

Om det där är underbart måste det här vara sagolikt:
http://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx
Och innan någon av er klagar på att det knappt är en förbättring, kolla in den här länken.
http://mobilityupdate.com/cpu-benchmark/amd-e450-review/

Till TS, om du är en sån som bryr dig stenhårt om 24p så är inte Intels inbyggda grafik vad du vill ha då den inte klarar av att leverera 23.976HZ.

Skälet till att jag rekommenderar det äldre kortet före det nyare är enbart för att det är lättare att få tag i. Inet har aldrig haft kortet på lagret tror jag (inte sett det i alla fall). Oavsett så är båda dem otroliga kort!:) Så slänger man in 8 gb från CDON och använder 4 av dem till RAMdisk eller något dylikt! Snabbt och trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Skälet till att jag rekommenderar det äldre kortet före det nyare är enbart för att det är lättare att få tag i. Inet har aldrig haft kortet på lagret tror jag (inte sett det i alla fall). Oavsett så är båda dem otroliga kort!:) Så slänger man in 8 gb från CDON och använder 4 av dem till RAMdisk eller något dylikt! Snabbt och trevligt.

Som tur är har Dustin den som 1-2 dagar på lagerstatus vilket brukar innebära att dom har en leverans på g från deras återförsäljare, har en polare som troligtvis kommer beställa ett därifrån och hoppas på att få den innan julafton

Permalänk

Det enda som hindrar mig nu är att AMD-grafikkort inte klarar av att ge en pixelmappad bild till TV via HDMI (utan att göra inställningar som ibland inte går att göra). Ett problem som funnits i drygt 1½ år nu.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Det enda som hindrar mig nu är att AMD-grafikkort inte klarar av att ge en pixelmappad bild till TV via HDMI (utan att göra inställningar som ibland inte går att göra). Ett problem som funnits i drygt 1½ år nu.

Jag tror att du har missuppfattat att AMD grafikkort inte kan pixelmappa 1:1, det är inte grafikkorten som saknar förmågan att pixelmappa 1:1 utan problemet är att många äldre Plasma och LCD TV apparater saknar denna förmåga och att det kan vara svårt att ställa in Fullscan eller Fullpixel i TV menyerna men detta är inte AMD,Nvidia eller Intels fel, men du får gärna ge exempel på problemet pixelmappning med AMD grafikkort.

Här är en lista på äldre Samsung TV som visar vilka modeller som klarar eller inte klarar pixelmappning http://pixelmapping.wikispaces.com/Samsung+TVs

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag tror att du har missuppfattat att AMD grafikkort inte kan pixelmappa 1:1, det är inte grafikkorten som saknar förmågan att pixelmappa 1:1 utan problemet är att många äldre Plasma och LCD TV apparater saknar denna förmåga och att det kan vara svårt att ställa in Fullscan eller Fullpixel i TV menyerna men detta är inte AMD,Nvidia eller Intels fel, men du får gärna ge exempel på problemet pixelmappning med AMD grafikkort.

Här är en lista på äldre Samsung TV som visar vilka modeller som klarar eller inte klarar pixelmappning http://pixelmapping.wikispaces.com/Samsung+TVs

Min TV har inga som helst problem med att fylla ut bild över hela skärmen. Inte från min Mac med Nvidia-kort.

Från tre generationer (4830, 5770, 6970) AMD-kort har jag alltid fått svarta kanter. Det går fint att stänga av overscan för native-upplösning, men sen när XBMC byter till rätt uppdateringsfrekvens (så att det passar filmen) kommer kanterna åter! Overscan-funktionen går inte stänga av i AMDs drivrutiner. Det är där allt brister.

Att det inte blir pixelmappat utanför native är så klart omöjligt, men inte ens då kör kortet ut bilden över hela skärmen! Det går inte att skala så att den fyller hela skärmen heller. Den skickar alltid ut en bild som är (på min TV) 2 cm för liten i varje kant. Ruskigt störande.

Det blir 0 cm marginal med Macen...

http://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ie=UTF-8&i... <- 218 000 problem!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Min TV har inga som helst problem med att fylla ut bild över hela skärmen. Inte från min Mac med Nvidia-kort.

Från tre generationer (4830, 5770, 6970) AMD-kort har jag alltid fått svarta kanter. Det går fint att stänga av overscan för native-upplösning, men sen när XBMC byter till rätt uppdateringsfrekvens (så att det passar filmen) kommer kanterna åter! Overscan-funktionen går inte stänga av i AMDs drivrutiner. Det är där allt brister.

Att det inte blir pixelmappat utanför native är så klart omöjligt, men inte ens då kör kortet ut bilden över hela skärmen! Det går inte att skala så att den fyller hela skärmen heller. Den skickar alltid ut en bild som är (på min TV) 2 cm för liten i varje kant. Ruskigt störande.

Det blir 0 cm marginal med Macen...

http://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ie=UTF-8&i... <- 218 000 problem!

Jag är osäker på vad du menar med att stänga av Overscan?, du skall enbart dra reglaget till höger och det gör att man tar bort Underscan och då skall dom svarta kanterna försvinna, om du sedan vill skala om bilden så går det nog att göra i XBMC.

Jag har själv testat lite med XBMC och jag har ett Radeon HD4670 med upplösningen 1680x1050 60Hz på datorskärmen och 1360x768 60Hz på min Sony LCD TV, när jag använder XBMC så blir alltid fullbildsläge, så XBMC fyller alltid hela skärmen på både TVn och datorskärmen, om vill att filmen skall köra i 24Hz så finns denna inställning i XBMC och det skall fungera bra för alla AMD grafikkort.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag är osäker på vad du menar med att stänga av Overscan?, du skall enbart dra reglaget till höger och det gör att man tar bort Underscan och då skall dom svarta kanterna försvinna, om du sedan vill skala om bilden så går det nog att göra i XBMC.

Jag har själv testat lite med XBMC och jag har ett Radeon HD4670 med upplösningen 1680x1050 60Hz på datorskärmen och 1360x768 60Hz på min Sony LCD TV, när jag använder XBMC så blir alltid fullbildsläge, så XBMC fyller alltid hela skärmen på både TVn och datorskärmen, om vill att filmen skall köra i 24Hz så finns denna inställning i XBMC och det skall fungera bra för alla AMD grafikkort.

Förlåt, förväxlade helt. Underscan är det jag menar. Hur som, jag får sorgekanter i alla filmer (utöver kanterna som beror på bildförhållandet).
Grejen är det att du måste ställa in underscaninställningen (sätta till 0) separat för ALLA kombinationer av upplösningar frekvenser:
1920x1080p60
1920x1080p59
1920x1080p50
1920x1080p30
1920x1080p24
...
...
...
1280x720p60
...
...
576p
480p

Det borde finnas en checkbox: "Disable underscan". Dom tre raderna kod har dom inte lyckats fixa på flera år.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Vill bara höja ett varningens finger för Asus E35, Det är att man måste vara väldigt noga med vad man väljer för ram minne, eftersom du är mer inne på E45 så vet jag inte men det kanske finns problem där med kanske är vart att kolla upp i alla fall. i övrigt är e35 ett underbart kort med mycket funktioner och lull lull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Förlåt, förväxlade helt. Underscan är det jag menar. Hur som, jag får sorgekanter i alla filmer (utöver kanterna som beror på bildförhållandet).
Grejen är det att du måste ställa in underscaninställningen (sätta till 0) separat för ALLA kombinationer av upplösningar frekvenser:
1920x1080p60
1920x1080p59
1920x1080p50
1920x1080p30
1920x1080p24
...
...
...
1280x720p60
...
...
576p
480p

Det borde finnas en checkbox: "Disable underscan". Dom tre raderna kod har dom inte lyckats fixa på flera år.

Om du använder XBMC så finns det en inställning som gör att den anpassar frekvensen efter filmen och då kan man använda 1920x1080 60Hz för en full HD TV och när man sedan kör en 24Hz (23.976Hz) film skall XBMC använda rätt frekvens, jag testade en trailer med upplösningen 1920x1080 23,976 Hz och med DXVA2 och justera uppdateringsfrekvens till att matcha video aktiverat i XMBC och det fungerade på min datorskärm.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag tror att du har missuppfattat att AMD grafikkort inte kan pixelmappa 1:1, det är inte grafikkorten som saknar förmågan att pixelmappa 1:1 utan problemet är att många äldre Plasma och LCD TV apparater saknar denna förmåga och att det kan vara svårt att ställa in Fullscan eller Fullpixel i TV menyerna men detta är inte AMD,Nvidia eller Intels fel, men du får gärna ge exempel på problemet pixelmappning med AMD grafikkort.

Här är en lista på äldre Samsung TV som visar vilka modeller som klarar eller inte klarar pixelmappning http://pixelmapping.wikispaces.com/Samsung+TVs

Problemet är inte AMD kortens eller TV apparaternas förmåga att köra pixelmappat (vilken TV idag 2011 klarar -inte- det ?).
Utan att AMD's drivrutiner AUTOMATISKT sätter 10% underscan (på -alla- olika upplösningar och frekvenser) så fort den känner att en TV är inkopplad.
Anledningen till detta är att startknappen inte syntes på TV apparater som körde overscan.
Kombinera detta med problemet att inställningarna ofta inte sparas och AMD kort blir oandvändbara i HTPC sammanhang.
Allt som krävs är egentligen en global "underscan off" knapp, eller kanske snabbkommando för att justera.
Men AMD fortsätter där ATI slutade med fullständigt värdelösa drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Hej!

Jag är i behov av en HTPC som klarar följande:

  • HD-material (film) med 24p och allt vad det innebär

  • Minst 6 SATA-portar (mer är bara bonus)

  • DDR3 (inte SO-DIMM) (Ligger inne på 8 GB av denna vara)

  • Strömsnål

  • Gärna integrerat grafikkort

  • FTP/Torrent

  • Möjlighet att underklocka

Mitt förslag (som gärna får korrigeras):

  • Asus Maximus IV Gene-Z (gärna billigare alternativ med 6 st SATA)

  • ASRock H67M REV B3 kanske är ett bra mycket billigare (och lika vettigt) alternativ?

  • i3-2105/i3-2100T? (HD3000/HD2000(65/35 W TDP)

  • FSP Group FSP350-60APN80+ 350W (Är det tyst?)

Ett chassi (gärna så litet som möjligt): 1 st 2,5" HDD samt 5 st 3,5" HDD.
Min nuvarande stationära som sköter det här förbrukar ~100 Watt IDLE. Jag ser gärna halva den förbrukningen. Jag kommer underklocka.

Jag utgår från att Intel är mer strömsnålt än AMD. Dessutom är AMD-grafikkort riktigt träligt när det kommer till pixelmappning eftersom det underscannas lite hur som.
OS blir troligtvis Windows 2008 Server R2.

Uppskattar all hjälp!

Varför ska du köra Windows 2008 Server R2 istället för t.ex. Windows 7, vilka fördelar har den över Windows 7?

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Varför ska du köra Windows 2008 Server R2 istället för t.ex. Windows 7, vilka fördelar har den över Windows 7?

Windows Server 2008 R2 är Windows 7 utan stöd för ljud eller Aero. Både Ljud och Aero går att ladda ner från Microsofts hemsida. Detta gör det till Windows 7 fast med serververktyg. Dessutom har jag licens för Windows Server, vilket jag saknar för Windows 7.

Det är så tråkigt när man råkar ut för förfalskat windowsexemplar mitt under filmvisning

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?