Western Digital, Seagate sänker garantitiderna för populära hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

Så pass billiga? Kom tillbaka när SSD har en lagringskapacitet som faktiskt är något att snacka om UTAN att man ska behöva betala 2000 kr för dessa.

Nä, för vanliga mekaniska diskar är ju verkligen jättebilliga nu, eller?

I och med hårddiskbristen så har de blivit så pass dyra att SSD inte skiljer sig så jättemycket från mekaniska diskar. Att lägga till några hundralappar för att få 5-6 gånger snabbare överföringshastigheter och några hundra gånger kortare accesstid är givet för mig, men kanske inte för alla. Notera dock att jag sa alternativ, inte "ett måste" eller "tvång".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om säljaren är snäll ja. De har ingen skyldighet alls att röra garantiärenden om de inte är de själva som lämnat garantin. Det är dock inget man ska räkna med eftersom företag generellt inte brukar vara alltför intresserade av att betala pengar i onödan.

Därför det ofta lönar sig att handla på Dustin och komplett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nä, för vanliga mekaniska diskar är ju verkligen jättebilliga nu, eller?

I och med hårddiskbristen så har de blivit så pass dyra att SSD inte skiljer sig så jättemycket från mekaniska diskar. Att lägga till några hundralappar för att få 5-6 gånger snabbare överföringshastigheter och några hundra gånger kortare accesstid är givet för mig, men kanske inte för alla. Notera dock att jag sa alternativ, inte "ett måste" eller "tvång".

De är fortfarande betydligt billigare än vad SSD är.. Idag kan du få (pga. översvämningarna) en 1TB kanske för 1000-1500 kr. För det priset får du en SSD som rymmer 250GB max. Alltså är lagringen på SSD inget att rekommendera fortfarande. Sedan så verkar det (enligt trådar på detta forum bla.) att SSD i rak motsats till vad du säger, ha en större % återlämningar pga. crash och andra orsaker. Idag så är inte SSD ett alternativ på lagringsfronten om du inte är beredd på att punga upp flertalet tusenlappar. Inom två år? Ja kanske men just nu? Nej.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Gött att jag inte är den enda som märkt det.
Innan dess var det verkligen kvalité!
Har en Seagate i en 286:a hemma som fortfarande fungerar!

Hehe ja du ser, de kunde bygga hårddiskar på den tiden! Innan uppköpet av Maxtor så var Seagate ett märke man kunde lita på, men därefter så har det dalat, nu är jag lite tvivelaktig till dem

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av icelaw:

Då borde hårddisktillverkare uppdatera sin MTBF för hårddiskarna, inte fan är det 1,2 Milj timmar när hårddiskarna inte håller mer än 5 år som mest.

Eller så lär du dig hur MTBF faktiskt fungerar. MTBF på 1,2 miljoner timmar är INTE samma sak som att de lovar att den håller i 1,2 miljoner timmar. Det finns massa bra förklaringar på internet. Här är ett par läsvärda artiklar:

http://www.ece.cmu.edu/~ganger/ece546.spring02/readings/mtbf....

http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/qual/specMTBF-c.html

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Eller så lär du dig hur MTBF faktiskt fungerar. MTBF på 1,2 miljoner timmar är INTE samma sak som att de lovar att den håller i 1,2 miljoner timmar. Det finns massa bra förklaringar på internet. Här är ett par läsvärda artiklar:

http://www.ece.cmu.edu/~ganger/ece546.spring02/readings/mtbf....

http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/qual/specMTBF-c.html

Hur funkar Mtbf då för en som inte är så bra på engelska:P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

De är fortfarande betydligt billigare än vad SSD är.. Idag kan du få (pga. översvämningarna) en 1TB kanske för 1000-1500 kr. För det priset får du en SSD som rymmer 250GB max. Alltså är lagringen på SSD inget att rekommendera fortfarande. Sedan så verkar det (enligt trådar på detta forum bla.) att SSD i rak motsats till vad du säger, ha en större % återlämningar pga. crash och andra orsaker. Idag så är inte SSD ett alternativ på lagringsfronten om du inte är beredd på att punga upp flertalet tusenlappar. Inom två år? Ja kanske men just nu? Nej.

Om de flesta resonerade så så skulle inte WD's "black"-märke sälja alls. Green duger gott för lagring, och är billigare. Men trenden går endå mot att folk vill ha snabbare, strömsnålare och tystare lagring.

Däremot har du helt rätt i att det är mer "hands on" med SSD-diskar. Men det beror på att det än sålänge finns fler aktörer och marknaden har inte stabiliserats, vilket man däremot kan säga att den har för mekaniska diskar, men så är det med all ny teknik. Ta t. ex digitalkamerorna. Det tog många år, men nu är de ikapp och förbi de analoga kamerorna både vad gäller kvalitet och pris.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att de gör det här för att få ett mer konkurrenskraftigt pris, och inte för att kunna tillverka sämre diskar.

Så etablerade varumärken som Seagate och WD är så skulle det ju vara självmord om man började tillverka allt för kassa diskar. Speciellt när andra tillverkare visar framfötter med alternativa lagringsmedia.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev innan så kommer vi som är medvetna att köpa WD hädanefter, men själv hoppas jag på att Seagate lägger på 1år till.

MEN, många har nog haft otrolig otur eller så är det jag som har extrem tur när det gäller HDD´s, i min ena burk som inte står med i sign så har jag 7st diskar, både nya och väldigt gamla dvs till och med 2 IDE diskar som jag inte ens minns när jag köpte dem längre, dessa diskar både skriver och läser 24/7 år ut och år in.

OK, enda anledningen att jag använder de 2 IDE diskarna är pga att där finns en IDE anslutning på moderkortet och varför ska de kastas sålänge det finns möjlighet att använda dem.

Det jag vill komma till är att sedan 1996 när jag fick min första "egna" PC så har jag bara lyckats grilla 1 HDD och det var i en IBM Thinkpad.

Så min uppfattning kring HDD livslängd ink vänners, annars kan jag inte bilda en uppfattning är att de går isönder nästan direkt vid köp eller så håller de i evigheter, men givetvis köper man hellre en disk med 2års garanti än med 1års garanti, något annat vore korkat.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Säkert sänkt garanti tiden pga hårdiskar som hamnat i översvämningen

Permalänk

Garanti faller alltid på återförsäljaren!

Om säljaren ger 1 års garanti och tillverkaren ger 3 år så gäller 3 år enligt konsumentköplagen.
Varan kan i så fall reklameras hos återförsäljaren eller tillverkaren (dock har återförsäljaren en skyldighet att ta emot reklamationen).
Man har även rätt att få extrautgifter (frakt mm) ersatta av återförsäljaren. (Man måste nog ringa säljaren innan man tar taxi till affären )
Vissa återförsäljare nekar till detta men det är bara att stå på sig och hänvisa till konsumentköplagen.

Läs mer:
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Själv så tycker jag att garantitiden är viktig vid val av produkter vid inköp.
Vad tycker ni?
Det är ju aldrig fel att få en ny hårddisk när den gamla går sönder.
Man kan ju ändå köpa en extra när man ändå är hos återförsäljaren

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Green duger gott för lagring, och är billigare. Men trenden går endå mot att folk vill ha snabbare, strömsnålare och tystare lagring.

Det gör ju tydligen inte det om man vill ha kvar sin data.

Skrivet av Ozzed:

Däremot har du helt rätt i att det är mer "hands on" med SSD-diskar. Men det beror på att det än sålänge finns fler aktörer och marknaden har inte stabiliserats, vilket man däremot kan säga att den har för mekaniska diskar, men så är det med all ny teknik. Ta t. ex digitalkamerorna. Det tog många år, men nu är de ikapp och förbi de analoga kamerorna både vad gäller kvalitet och pris.

SSD är ett skämt, det finns säkert 1000 trådar här på forumet om problemen man kan få med en SSD. Finns 1000 olika orsaker till att all data kan förloras eller att dom går sönder. Det är en teknologi som man laserat innan den var klar och låter kunderna vara försökskaniner/produkt-testare och samtidigt ta betalt för det.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1036154-solid-stat...

Digitalkameror är bra på vissa saker, filmkameror är också bra på vissa saker, inte nödvändigtvis samma. Både digitalkameror och filmkameror har saker dom är dåliga på. Man måste förstå vad dom gör olika, man kan inte säga att "nu är digitalkameror bättre än filmkameror" (eller tvärt om) för då har man inte förstått tekniken bakom. Det finns massa att läsa om film vs digital på nätet här är en artikel som jag hittade
http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm

Nyckeln för att lösa vilket som helst problem är att förstå den bakomliggande orsaken.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Man passar säkert på att sänka garantierna för att man vet att fabrikerna inte kommer kunna leverera samma kvalitet i samma mängder nu efter katastrofen.

Folk gnäller om "green"-diskar, vad tror ni själva? Det är ju den billigaste skiten som finns att köpa, dessa är ju sämre än en bra disk var för 5 år sen. Ren skit.
Vill ni ha diskar som håller så köp kvalitet, är det så svårt att förstå?

Håller inte med dig fram med bevis så ändrar jag mig.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillOgi:

Förändringen kom när de köpte upp Maxtor!

Ja Maxtor gjorde ju verkligen bra diskar... Det tragiska är att jag skulle vilja påstå att Seagate en gång var ohotade på hårddiskmarknaden, de hade tystaste diskarna, svalaste och snabbaste diskarna och fan vad pålitlig min 200 GB IDE disk är. De har gått från bäst till sämst delar jämt med med Hitachi som verkar ha IBMs deathstar diskar som högsta mål.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tror seagate måste ångrat sig när de drog ner på kvaliten dem verkar inte vilja ändra på sig och göra rätt heller. Ne blir som sakt wd bara. Green diskar re4 är för dyrt har dock 4 såna redan.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KurtIngvar:

Om säljaren ger 1 års garanti och tillverkaren ger 3 år så gäller 3 år enligt konsumentköplagen.
Varan kan i så fall reklameras hos återförsäljaren eller tillverkaren (dock har återförsäljaren en skyldighet att ta emot reklamationen).
Man har även rätt att få extrautgifter (frakt mm) ersatta av återförsäljaren. (Man måste nog ringa säljaren innan man tar taxi till affären )
Vissa återförsäljare nekar till detta men det är bara att stå på sig och hänvisa till konsumentköplagen.

Läs mer:
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Själv så tycker jag att garantitiden är viktig vid val av produkter vid inköp.
Vad tycker ni?
Det är ju aldrig fel att få en ny hårddisk när den gamla går sönder.
Man kan ju ändå köpa en extra när man ändå är hos återförsäljaren

GAHHHHHHH!
SLUTA BLANDA IHOP GARANTI MED REKLAMATION FÖR BÖVFELEN! DET ÄR INTE SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ!

Det finns inget i en garanti som säger att du måste få ersättning för utlägg. Är det ett reklamationsärende har man däremot rätt att få ersättning för all skada. Det är dock inte ovanligt att det kvittas mot kostnaden för nyttan man haft som säljaren har rätt till. Fast det ska så klart provas från fall till fall och beror självklart på hur länge man faktiskt haft varan. I ett garantiärende har du inte mycket till rättigheter men konsumentköplagen ger dock massa trevliga rättigheter och ett par skyldigheter. Framförallt gäller det att ha koll på vad som är reklamation och vad som är garanti.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Det gör ju tydligen inte det om man vill ha kvar sin data.

SSD är ett skämt, det finns säkert 1000 trådar här på forumet om problemen man kan få med en SSD. Finns 1000 olika orsaker till att all data kan förloras eller att dom går sönder. Det är en teknologi som man laserat innan den var klar och låter kunderna vara försökskaniner/produkt-testare och samtidigt ta betalt för det.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1036154-solid-stat...

Digitalkameror är bra på vissa saker, filmkameror är också bra på vissa saker, inte nödvändigtvis samma. Både digitalkameror och filmkameror har saker dom är dåliga på. Man måste förstå vad dom gör olika, man kan inte säga att "nu är digitalkameror bättre än filmkameror" (eller tvärt om) för då har man inte förstått tekniken bakom. Det finns massa att läsa om film vs digital på nätet här är en artikel som jag hittade
http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm

Nyckeln för att lösa vilket som helst problem är att förstå den bakomliggande orsaken.

Jag håller med i princip men du överdriver lite. Det finns SSD med stabila controller som faktiskt fungerar bra. Tyvärr verkar till och med Intel ha dragits med i den idiotiska kampen om högst sekventiell läshastighet som egentligen inte är intressant utan bara ser bra ut på lådan.

Håller även med om jämförelsen mellan digitalkameror och film, båda används fortfarande men digital dominerar nu inom vissa områden där fördelarna är enorma. All form av fotojournalistik har tjänat enormt mycket på tiden man sparar med digitala bilder. Nu kan du ta och publicera en bild på tidningens hemsida på ett par minuter. Tidigare var man tvingen att åka tillbaks till labbet, framkalla och sedan få med bilden tidigast i nästa tryck dagen efter. Digitalt har dock ännu inte konkurrera med storbildskameror. Även halvformatarna är svåra att slå med digitala bakstycken även om Phase One och Hasselblads är på god väg. Kornigheten hos TriX är också svår att återskapa digitalt och en liten mätsökare med en rulle svartvitt lär vara standard bland gatufotograferna ett bra tag till. Jag är dock ytterst tveksam till ditt val av källa då Kent Rockwell är känd som en rätt opålitlig figur. Han har själv liknat sin sida med The Onion. Han skriver en del vettigt och en del trams och mycket bara för att provocera. Det svåra är att det ibland inte går att se skillnad på vad han skriver som är vettigt och när han bara tramsar för att retas och därmed få besökare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

GAHHHHHHH!
SLUTA BLANDA IHOP GARANTI MED REKLAMATION FÖR BÖVFELEN! DET ÄR INTE SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ!

Det finns inget i en garanti som säger att du måste få ersättning för utlägg. Är det ett reklamationsärende har man däremot rätt att få ersättning för all skada. Det är dock inte ovanligt att det kvittas mot kostnaden för nyttan man haft som säljaren har rätt till. Fast det ska så klart provas från fall till fall och beror självklart på hur länge man faktiskt haft varan. I ett garantiärende har du inte mycket till rättigheter men konsumentköplagen ger dock massa trevliga rättigheter och ett par skyldigheter. Framförallt gäller det att ha koll på vad som är reklamation och vad som är garanti.

Jag har själv jobbat i hemelektronikaffär och jag är tveksam till om man kan hävda konsumentköplagen när det gäller hårddiskar då hårddiskar är mekaniska och att vissa delar faktiskt kan räknas som normalt slitage. "Reklamationsrätten gäller inte vid fel som beror på slitage, felaktigt användande (t.ex. om bruksanvisningen inte följts) eller yttre påverkan (t ex åsknedslag)" . Detta beror på att diskarnas lager mycket väl kan slitas och därmed täcks inte reklamationstiden.

Skrivet av bigmac pro:

Man passar säkert på att sänka garantierna för att man vet att fabrikerna inte kommer kunna leverera samma kvalitet i samma mängder nu efter katastrofen.

Folk gnäller om "green"-diskar, vad tror ni själva? Det är ju den billigaste skiten som finns att köpa, dessa är ju sämre än en bra disk var för 5 år sen. Ren skit.
Vill ni ha diskar som håller så köp kvalitet, är det så svårt att förstå?

Jag tror inte detta är hela sanningen. Kvalitén på det man tillverkar riskerar ändå att slå tillbaks på en då man inte kan göra undermåliga produkter som i sin tur leder till att ingen vill köpa produkten. Då hårddiskleverantörerna fått minskad marginaler på grund av översvämningskrisen försöker man minska behovet av bundet kapital och eftersom garantiåtgärder är en stor kostnad.

Idagsläget finns det fem stora tillverkare Seagate, Samsung (tror inte köpet blivit godkänt), Western Digital, Hitachi (WD är intresserade) och Toshiba (tillverkar endast diskar 2.5") Inom en snar framtid finns alltså tre tillverkare och nyligen fick WD kritik för sin dominerande ställning. Räknar man in SSD-marknaden har tillverkarna inte lika kraftfull konkurrens. Jag har dock fortfarande svårt att se att man köper en SSD om man ska lagra familjens bilder. Det kommer dröja ett antal år innan SSD:er blir lika billiga som vanliga hårddiskar. Priset har nyligen passerat 1$/GB och en hårddisk kostade före krisen 0.30 kr/GB

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Om det ska vara kartellbildning så skulle de göra exakt samma sak och de gör de inte eftersom WD väljer 2 år och Seagate 1år, ingen kartell där

Dom gör det samtidigt. Och Seagate har även diskar som dom sänker till 3år nämligen Barracuda XT och Constellation 2/ES2 (Segate har alltså diskar med 1 år och med 3år så snittet blir (1+3)/2=2år)....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Läs! Läs igen! Be någon läskunnig läsa åt dig! Ring konsumentombudsmannen!

Skrivet av Zotamedu:

GAHHHHHHH!
SLUTA BLANDA IHOP GARANTI MED REKLAMATION FÖR BÖVFELEN! DET ÄR INTE SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ!

Det finns inget i en garanti som säger att du måste få ersättning för utlägg. Är det ett reklamationsärende har man däremot rätt att få ersättning för all skada. Det är dock inte ovanligt att det kvittas mot kostnaden för nyttan man haft som säljaren har rätt till. Fast det ska så klart provas från fall till fall och beror självklart på hur länge man faktiskt haft varan. I ett garantiärende har du inte mycket till rättigheter men konsumentköplagen ger dock massa trevliga rättigheter och ett par skyldigheter. Framförallt gäller det att ha koll på vad som är reklamation och vad som är garanti.

Om du hade tryckt på länkarna jag bifogat så hade du förstått!!!
När en vara går sönder inom garantitiden så har du rätt att reklamera varan.
DVS du gör en reklamation till säljaren. (Du ringer eller på annat sätt meddelar säljaren att det är ett fel på varan.)
(Ej att FÖRVÄXLA med den treåriga reklamationsrätten på ursprungsfel där kunden måste påvisa ursprungsfelet)

Och nej, det finns inget i en garanti som säger att du måste få ersättning för utlägg.
Däremot står det i konsumentköplagen (som är en lag) att du har rätt till ersättning.
Nyttoavdraget tillämpas oftast vid dyrare kapitalvaror som tex bilar.
Och i detta fall kvittar man oftast nyttoavdraget mot räntekostnaden. (Man har ju legat ute med några hundra tusen som man annars hade fått ränta på.)

Jag har själv vid ett tillfälle fått ersättning för merkostnaden. Andra gånger har jag struntat i detta då det rört sig om små summor och för att handlaren varit tillmötesgående.

Så återigen LÄS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Det gör ju tydligen inte det om man vill ha kvar sin data.

Du sa ju nyss själv att det är vansinne att använda en SSD till lagring, hur skall du ha det?

SSD är ett skämt, det finns säkert 1000 trådar här på forumet om problemen man kan få med en SSD. Finns 1000 olika orsaker till att all data kan förloras eller att dom går sönder. Det är en teknologi som man laserat innan den var klar och låter kunderna vara försökskaniner/produkt-testare och samtidigt ta betalt för det.

Det finns vissatillverkare som inte är mogna för att gå skarpt, ja. Men det är klart att det skrivs spaltmeter om det som inte funkar och att folk håller käft när prylarna lirar som de ska, så är det med allt.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1036154-solid-stat...

Digitalkameror är bra på vissa saker, filmkameror är också bra på vissa saker, inte nödvändigtvis samma. Både digitalkameror och filmkameror har saker dom är dåliga på. Man måste förstå vad dom gör olika, man kan inte säga att "nu är digitalkameror bättre än filmkameror" (eller tvärt om) för då har man inte förstått tekniken bakom. Det finns massa att läsa om film vs digital på nätet här är en artikel som jag hittade
http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm

Nyckeln för att lösa vilket som helst problem är att förstå den bakomliggande orsaken.

Det där är ungefär som att säga att Vinyl är bra på vissa saker och CD, eller valfritt annat djudmedia, på annat, syftet med en kamera är att ta fånga ett ögonblick. Digitalkameran återspeglar ögonblicket mer likt som det var i verkligheten, alltså tar en bra digitalkamera bättre än en analog dito. Sedan om man gillar suddiga bilder med en aning skev kontrast för att man får någon slags nostalgikick av det är väl en annan sak.

Och återigen: Ja, mekaniska diskar är i nuläget billigare, men prisskillnaden är så pass liten att det är svårmotiverat att inte köpa SSD om man endå skall köpa nytt.

Men som sagt, det finns de som aldrig ger sig. Jag känner folk som fortfarande sitter med CRT-skärmar och hävdar att det är bättre bild och hela köret.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AX:

Beror det på deras problem i fabrikerna?
För att slippa byta ut alla hårdiskar som inte tillverkas i en helt "perfekt miljö" som sedan efter 1,5år går sönder?

hmm..

Nej!
En HD som innehåller partiklar skulle sannolikt rasa redan på den första uppstarten och skulle den klara den så inom några minuter.
Och absolut inte fungera mer än nån dag om man hade en otrolig tur.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

syftet med en kamera är att ta fånga ett ögonblick. Digitalkameran återspeglar ögonblicket mer likt som det var i verkligheten, alltså tar en bra digitalkamera bättre än en analog dito. Sedan om man gillar suddiga bilder med en aning skev kontrast för att man får någon slags nostalgikick av det är väl en annan sak.

Jasså det gör den, där ser man. Det är en mycket logisk slutsats du dragit här. Du verkar grunda den på en otroligt djup och bred kunskap. Resten av du skrev tyder också på en otroligt djup kunskap inom de berörda områdena.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ja Maxtor gjorde ju verkligen bra diskar... Det tragiska är att jag skulle vilja påstå att Seagate en gång var ohotade på hårddiskmarknaden, de hade tystaste diskarna, svalaste och snabbaste diskarna och fan vad pålitlig min 200 GB IDE disk är. De har gått från bäst till sämst delar jämt med med Hitachi som verkar ha IBMs deathstar diskar som högsta mål.

Haha ja Maxtor kunde det där med hårddiskar, min höll i ca: 5 månade! Men håller med dig, en gång i tiden var Seagate bland det bästa man kunde ha i hårddiskväg. Men tyvärr så kan jag inte säga att det är så nu för tiden, riktigt tråkigt faktiskt.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det där är ungefär som att säga att Vinyl är bra på vissa saker och CD, eller valfritt annat djudmedia, på annat, syftet med en kamera är att ta fånga ett ögonblick. Digitalkameran återspeglar ögonblicket mer likt som det var i verkligheten, alltså tar en bra digitalkamera bättre än en analog dito. Sedan om man gillar suddiga bilder med en aning skev kontrast för att man får någon slags nostalgikick av det är väl en annan sak.

Och återigen: Ja, mekaniska diskar är i nuläget billigare, men prisskillnaden är så pass liten att det är svårmotiverat att inte köpa SSD om man endå skall köpa nytt.

Men som sagt, det finns de som aldrig ger sig. Jag känner folk som fortfarande sitter med CRT-skärmar och hävdar att det är bättre bild och hela köret.

Den enorma skillnaden är väl fortfarande att man får 1TB diskar för samma pris som man får en 250Gb/320Gb SSD på och för de som vill lagra extra mycket på sina diskar kommer ganska fort inse att 250Gb/320Gb räcker inte långt. SSD har sina fördelar JA men just när det gäller att lagra stora mängder data och samtidigt att man inte bryr sig något nämnvärt om det tar ett par millisekunder extra att komma åt sina grejor (som jag och flertalet här inne verkar det som), så är inte SSD ett alternativ. Så det är faktiskt svårt att motivera ett köp av SSD om du bara är ute efter lagring. Om du nu inte vill punga upp 4-8 tusen för att komma åt en SSD med nog hög lagringskapacitet. Så varför ska man ge sig om man har krav som SSD inte kan infria? Jag hävdar inte att SSD är mindrevärdig på alla plan mot en mekanisk hårddisk men just nu är SSD så pass dyr i krona per gb att om det står mellan en 1TB Mekanisk hårddisk och en 250 GB SSD och jag bara ute efter en lagringsdisk så skulle jag ta den mekaniska 7 dagar i veckan.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillOgi:

Haha ja Maxtor kunde det där med hårddiskar, min höll i ca: 5 månade! Men håller med dig, en gång i tiden var Seagate bland det bästa man kunde ha i hårddiskväg. Men tyvärr så kan jag inte säga att det är så nu för tiden, riktigt tråkigt faktiskt.

Jag har en 200gb maxtor som gått dagligen sedan 2002 och den funkar än utan några som helst skadade sektorer. Har även en seagate på 60GB från 1999/2000 som även den fungerar klockrent. Hur som så verkar det som att alla nyare diskar oavsett märke är av lite undermålig kvalité. Han jag bodde med förut tappade två WD elements inom loppet av ett år.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det där är ungefär som att säga att Vinyl är bra på vissa saker och CD, eller valfritt annat djudmedia, på annat, syftet med en kamera är att ta fånga ett ögonblick. Digitalkameran återspeglar ögonblicket mer likt som det var i verkligheten, alltså tar en bra digitalkamera bättre än en analog dito. Sedan om man gillar suddiga bilder med en aning skev kontrast för att man får någon slags nostalgikick av det är väl en annan sak.

Och återigen: Ja, mekaniska diskar är i nuläget billigare, men prisskillnaden är så pass liten att det är svårmotiverat att inte köpa SSD om man endå skall köpa nytt.

Men som sagt, det finns de som aldrig ger sig. Jag känner folk som fortfarande sitter med CRT-skärmar och hävdar att det är bättre bild och hela köret.

Jag sitter fortfarande med på crt från 98 funkar bra än jag spelar bara cs då är den perfekt men kommer givetvis skaffa 120 hz och ips panel det har vart mitt ända krav om jag ska skaffa ny skärm

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

Den enorma skillnaden är väl fortfarande att man får 1TB diskar för samma pris som man får en 250Gb/320Gb SSD på och för de som vill lagra extra mycket på sina diskar kommer ganska fort inse att 250Gb/320Gb räcker inte långt. SSD har sina fördelar JA men just när det gäller att lagra stora mängder data och samtidigt att man inte bryr sig något nämnvärt om det tar ett par millisekunder extra att komma åt sina grejor (som jag och flertalet här inne verkar det som), så är inte SSD ett alternativ. Så det är faktiskt svårt att motivera ett köp av SSD om du bara är ute efter lagring. Om du nu inte vill punga upp 4-8 tusen för att komma åt en SSD med nog hög lagringskapacitet. Så varför ska man ge sig om man har krav som SSD inte kan infria? Jag hävdar inte att SSD är mindrevärdig på alla plan mot en mekanisk hårddisk men just nu är SSD så pass dyr i krona per gb att om det står mellan en 1TB Mekanisk hårddisk och en 250 GB SSD och jag bara ute efter en lagringsdisk så skulle jag ta den mekaniska 7 dagar i veckan.

Är man enbart och uteslutande ute efter lagring så, ja, så lär det ju vara mekaniska diskar som gäller, De är väl uppe i 4TB nu och det dröjer nog lite innan SSD når dit, men procentuellt sätt så går det i snabbare takt för SSD, så tekniken lär vara ikapp och förbi där ganska snart också.

Men om du har 100MB SSD och 100MB mekanisk disk, så finns det inte många fördelar för mekaniska diskar. Det finns dåliga exemplar av alla tekniker, dock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Western Digital är bäst och har varit det i ett par år. Detta stärker min åsikt.

De må så vara i din värld då.

Skrivet av Tempel:

Att båda gör det tyder på kartellbildning. Hoppas EU är lite allerta i frågan.

Eller för att deras maskinpark är defekt å således inte kan med 100% säkerhet tillverka 100%´a produkter.

Skrivet av Haziza:

Och vi konsumenter är dumma nog att gå med på detta.

Den som sa det, han var det. Du läser denna tråd och vilka företag som är drabbade, vad hindrar dig från att köpa annat märke?

Skrivet av Mr.Borka:

Faktiskt håller SSD-diskar överlag förbaskat dåligt. Ser man både på antalet reklamationer och antalet trådar på Sweclockers och utanför så är det tydligt att SSD-diskar inte alls har samma pålitlighet som mekaniska diskar. SSD-diskar är fortfarande alldeles för dyra för lagring på samma villkor som en mekanisk.

SSD vs HDD så förlorar SSD på 1 punkt, pris. Allt annat får dagens HDD spö i alla sektioner, att du ser trådar om folk som har problem med SSD är för att idag om en HDD inte funkar så formaterar du om å funkar det fortfarande inte så köper du en ny, inte så du skapar en tråd för varje HDD som lägger av.
Men då SSD är så pass ny teknik så vill folk få alla å funka oavsett om det är tillverkningsfel eller inkompabilitet.

Skrivet av Hankburger:

De är fortfarande betydligt billigare än vad SSD är.. Idag kan du få (pga. översvämningarna) en 1TB kanske för 1000-1500 kr. För det priset får du en SSD som rymmer 250GB max. Alltså är lagringen på SSD inget att rekommendera fortfarande. Sedan så verkar det (enligt trådar på detta forum bla.) att SSD i rak motsats till vad du säger, ha en större % återlämningar pga. crash och andra orsaker. Idag så är inte SSD ett alternativ på lagringsfronten om du inte är beredd på att punga upp flertalet tusenlappar. Inom två år? Ja kanske men just nu? Nej.

250GB SSD för 1000-1500? Är du vänlig å posta länk på det?
Återigen fakta å belägg för att SSD har större defekt ratio än HDD?

Anledning för minskning av garantitider är med sunt förnuft pga haltande maskinpark som måste trimmas in igen.
Ta bara som när det var jordbävning å minnestillverkarna vart drabbade.
Vi har liknande situation idag med den stora skillnaden att det finns fler aktörer + SSD får verkligen visa fram fötterna.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Vi behövar inga HDD, OCZ har löst problemet med lagrinsutrymmet, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1059949 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=596521
Perfekt för den typiske studenten!

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.