Permalänk
Inaktiv

SSD hjälp

Tja funderar på att köpa en SSD men aldrig fattat det där med RAID0 osv osv.
De är inte bara plugga in som vanliga hårddiskar o instalera windows och köra eller måste man fixa så ssd körs i RAID läge?

Har ingen koll alls på hur det där funkar , kanske nån som kan allt o lite till kan berätta lite för mig?

Permalänk

RAID är när du låter två fysiska diskar samarbeta, så att de visas (och beter sig) som en snabbare disk. Vid köp av en (1) SSD, behöver du inte göra mer än det du gör med en vanlig hårddisk.

Du kan läsa på wikipedia om RAID:)

TL;DR:
Jo, det är bara att plugga in.

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Inaktiv

okej bra tack för svaret, va de jag ville veta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nathanael:

RAID är när du låter två fysiska diskar samarbeta, så att de visas (och beter sig) som en snabbare disk. Vid köp av en (1) SSD, behöver du inte göra mer än det du gör med en vanlig hårddisk.

Du kan läsa på wikipedia om RAID:)

TL;DR:
Jo, det är bara att plugga in.

Behöver man installera några drivrutiner eller nånting eller är det som en vanlig gammal hårddisk?;)

Permalänk
Medlem

Om du installerar om OS. Glöm inte att aktivera AHCI i BIOS på den SATA controller SSDn är kopplad till.

Permalänk
Inaktiv

Vad gör AHCI ?

Permalänk
Master of Overkill

Det är ett interface för kontrollern på modekortet som du använder när du tex använder SSD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

hur vet man vilken som är kopplad till SSD, Heter den nått med SSD i bios?
Vad händer om man inte aktiverar AHCI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

hur vet man vilken som är kopplad till SSD, Heter den nått med SSD i bios?
Vad händer om man inte aktiverar AHCI?

du kommer se namnet för den SSD enheten du har i BIOS, och jag har för mig att du kan använda SSD'ns fulla kraft med AHCI aktiverat efter som den kan utnyttja trim. någon kan rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Du måste aktivera AHCI innan du påbörjar själva OS-installationen. Det går inte (det går men det är krångligt och onödigt) att ändra från IDE till AHCI efter OSet är installerat.

Permalänk
Medlem

http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-7-rc-...

Såhär gör du om du inte lyckas innan installationen och vill göra det efteråt.