Permalänk
Inaktiv

Fractal design Arc midi. Vattenkylning?

God jul!

Hade tänkt att införskaffa mig ett fractal design arc midi chassi efter årskiftet.
Då jag nuvarande vattenkyler grafikkort och processor med en 360 radiator hade jag tänkt en 240 i toppen och en 120 i fronten.

Dessa kommer vara vattenkylnings komponenterna jag behöver köpa.
RX240
RX120
Jag är osäker på pump och reservoar val men kommer förmodligen köra som på bilden nedan men denna pumpen/reservoaren och en random 400l/h pump för att öka flödet då den första bara har 200l/h

ELLER så kan jag köra en EK Pump / 150 res som jag ställer där nere istället för pumpen där nere och res/pump där uppe.
Hade då tänkt att planera loopen som följande bild nedanför.

Vad tycker ni?

/Stridarn

Permalänk
Medlem

Har precis byggt vattenkylning i ett arc midi, jag satte pumpen ner och tycker de funkar bra. Så jag tycker detta du har planerat ser bra ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mardon:

Har precis byggt vattenkylning i ett arc midi, jag satte pumpen ner och tycker de funkar bra. Så jag tycker detta du har planerat ser bra ut.

Ok tack för svaret!

Tror du att du skulle kunna lägga upp en bild eller två så jag skulle kunna få lite inspiration e du snäll?

Permalänk

Om du ska seriekoppla behover pumparna vara likadana for att inte slitas i fortid, kop en vettig typ en mcp355/mcp35x/mcp350 eller D5

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144676:

Ok tack för svaret!

Tror du att du skulle kunna lägga upp en bild eller två så jag skulle kunna få lite inspiration e du snäll?

Skulle kunna fixa de i veckan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mardon:

Skulle kunna fixa de i veckan.

Ok, tack så mycket!

Ingen brådska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144676:

Ok, tack så mycket!

Ingen brådska!

Okej, de är lungt

Permalänk
Inaktiv

Här har jag tagit fram ett annat exempel, denna versionen känns mycket smidigare.

Blir en laing pump med EK top, en male>male bitspower fitting i mellan och en EK 150 multi option x2 res ovanför

Permalänk

Nu är inte jag en expert på vattenkylning, men är det inte bättre att först kyla processorn och sedan grafikkortet med tanke på att grafikkorten blir ganska mkt varmare än processorn?

Funderar själv på att vattenkyla delar av mitt system i ett arc, så tråden är intressant

Visa signatur

Main: FD ARC, OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS, Samsung SpinPoint T166 500GB, MSI P67A-GD55, Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART, Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4,3 GHz, ZOTAC GTX 470 1280Mb * 2 SLI, Corsair AX 850W 80+ GOLD, Asus Essence STX + Sennheiser PC360, Allt vattenkylt
Cdon: SWEC1112 Inet: INET

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ski_extreme:

Nu är inte jag en expert på vattenkylning, men är det inte bättre att först kyla processorn och sedan grafikkortet med tanke på att grafikkorten blir ganska mkt varmare än processorn?

Funderar själv på att vattenkyla delar av mitt system i ett arc, så tråden är intressant

Osäker på det men i min nuvarande loop(2x 5870+i7) så kör jag grafikkortet först och tempen håller sig bra.

Permalänk
Skrivet av ski_extreme:

Nu är inte jag en expert på vattenkylning, men är det inte bättre att först kyla processorn och sedan grafikkortet med tanke på att grafikkorten blir ganska mkt varmare än processorn?

Funderar själv på att vattenkyla delar av mitt system i ett arc, så tråden är intressant

Det spelar ingen roll i praktiken så vitt jag vet. Vattnets temperaturskillnad mellan inlopp och utlopp på ett vattenblock är väldigt liten, så om du sätter grafikkortet först så kommer inte processorn få kokande vatten direkt.. haha. Vattnets temperatur är i princip jämn över hela ditt system, så spelar alltså ingen roll.

Och jag funderar också på att vattenkyla i ett Arc, så har bokmärkt denna!

Permalänk
Inaktiv

Ok, tack för svaren.

Är fortfarande lite osäker på pump val.
Denna http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p2944_EK-Water...
med MCP350

Ända problemet med den är väl att inlet hålet är där nere då jag gärna vill ha den på toppen av reservoaren.

Permalänk

jag tänkte köra på följande: Inte tänkt kyla grafikkorten just nu, men kanske senare vid ev. uppgradering till GF 6XX därav pumpen, annars hade jag nog tagit en 2,2

EK Water Blocks DCP 4,0
Reservoir Combo DCP 4.0
EK Water Blocks Universal Backplate
EK-Supreme HF - Acetal Easy Mount
XSPC RX240
3m Masterkleer 10/16 UV White
6 * rak SM10/16 G1/4 - Silver
2 * Scythe Gentle Typhoon 120mm 1150
2* vinklad SM10/16 G1/4 - Silver
Teflon tejp
Feser Base

Ngt jag missat?

Visa signatur

Main: FD ARC, OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS, Samsung SpinPoint T166 500GB, MSI P67A-GD55, Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART, Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4,3 GHz, ZOTAC GTX 470 1280Mb * 2 SLI, Corsair AX 850W 80+ GOLD, Asus Essence STX + Sennheiser PC360, Allt vattenkylt
Cdon: SWEC1112 Inet: INET

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ski_extreme:

jag tänkte köra på följande: Inte tänkt kyla grafikkorten just nu, men kanske senare vid ev. uppgradering till GF 6XX därav pumpen, annars hade jag nog tagit en 2,2

EK Water Blocks DCP 4,0
Reservoir Combo DCP 4.0
EK Water Blocks Universal Backplate
EK-Supreme HF - Acetal Easy Mount
XSPC RX240
3m Masterkleer 10/16 UV White
6 * rak SM10/16 G1/4 - Silver
2 * Scythe Gentle Typhoon 120mm 1150
2* vinklad SM10/16 G1/4 - Silver
Teflon tejp
Feser Base

Ngt jag missat?

Känns som du fick med allt, brukar oftast var något litet som saknas som man förmodligen kommer beställa i efterhand. (hänt mig vid flera tillfällen )

Permalänk
Skrivet av anon144676:

Ok, tack för svaren.

Är fortfarande lite osäker på pump val.
Denna http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p2944_EK-Water...
med MCP350

Ända problemet med den är väl att inlet hålet är där nere då jag gärna vill ha den på toppen av reservoaren.

Själv kör jag på en Laing D5, och känns som att jag aldrig kommer behöva någon annan pump. Sedan kan jag rekommendera en titt på Coolingstuff.se, om du vill ha en svensk återförsäljare som har bra sortiment och bra priser. Det är lite suspekt i början att det är lite särskrivningar och sånt här och där, men för mig har den butiken funkat ypperligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sjobban112:

Själv kör jag på en Laing D5, och känns som att jag aldrig kommer behöva någon annan pump. Sedan kan jag rekommendera en titt på Coolingstuff.se, om du vill ha en svensk återförsäljare som har bra sortiment och bra priser. Det är lite suspekt i början att det är lite särskrivningar och sånt här och där, men för mig har den butiken funkat ypperligt.

Hehe tack för tipset fast jag tog faktiskt kontakt med honom när jag skulle vattenkyla en dator för 2 år sedan. Då var de mycket mindre iof.

pumpen verkar bra men en res top till den med 2 inlet holes på överdelen av cylindern skulle vara ännu bättre, vet ej om det finns..

Permalänk

Jag har ett Arc chassi som jag har funderingar på att bygga vattenkylning i.
Angående placering av pump så funderar jag på att ha den där den löstagbara hårddiskburen är.
Då mitt bygge inte kommer starta än på ett tag så följer jag denna tråd i hopp om inspiration

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Då va kittet beställt, då är det bara att vänta på att grejjerna ska dyka upp...

Är det någon som har hittat några bilder någonstans på vattenkylda ARC? Jag har letat men hittar endast ett fåtal. Länkar skulle uppskattas.

Visa signatur

Main: FD ARC, OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS, Samsung SpinPoint T166 500GB, MSI P67A-GD55, Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART, Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4,3 GHz, ZOTAC GTX 470 1280Mb * 2 SLI, Corsair AX 850W 80+ GOLD, Asus Essence STX + Sennheiser PC360, Allt vattenkylt
Cdon: SWEC1112 Inet: INET

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ski_extreme:

Då va kittet beställt, då är det bara att vänta på att grejjerna ska dyka upp...

Är det någon som har hittat några bilder någonstans på vattenkylda ARC? Jag har letat men hittar endast ett fåtal. Länkar skulle uppskattas.

Är medlem I overclock.net och där har jag sett ett antal bilder men de flesta såg likadana ut, 240 I toppen, en 120/140 fram och pump/res på golvet.
Vissa hade tryckt in en 280mm radiator I fronten också.
Har dock inga länkar just nu :/

Permalänk

Roligt att man hitta denna tråd, håller på att modda mitt chassi också som ska fyllas med vattenkylning. Det jag gjort just nu är att jag gjort en ny plåt för 140mm hålen i fronten så där passar nu min 2x120 radiator. Hårddiskhållarna är bortplockade. Har även gjort en plåt för att täcka öppningen emellan moderkortsplåten och fronten, min tanke va att fästa tanken & min ssd där. Men då jag kommer köra med en D5 med EK top som har inlet i framkant så blir det nog tokigt, så funderar på att sätta tanken i bak istället ovanför agget.

Vattenkylningen kommer bestå utav
Aquacomputer AirPlex XT 360
EK RAD 240 XT
Laing D5 med EK topp
EK Multires 150
EK Supreme Nickel
EK FC 6970 Acetal/Nickel

Detta kommer kyla datorn i sign.
Inväntar lite nipplar från aquatuning som borde dyka upp imorrn eller torsdag.

Rensat va de här

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Roligt att man hitta denna tråd, håller på att modda mitt chassi också som ska fyllas med vattenkylning. Det jag gjort just nu är att jag gjort en ny plåt för 140mm hålen i fronten så där passar nu min 2x120 radiator. Hårddiskhållarna är bortplockade. Har även gjort en plåt för att täcka öppningen emellan moderkortsplåten och fronten, min tanke va att fästa tanken & min ssd där. Men då jag kommer köra med en D5 med EK top som har inlet i framkant så blir det nog tokigt, så funderar på att sätta tanken i bak istället ovanför agget.

Vattenkylningen kommer bestå utav
Aquacomputer AirPlex XT 360
EK RAD 240 XT
Laing D5 med EK topp
EK Multires 150
EK Supreme Nickel
EK FC 6970 Acetal/Nickel

Detta kommer kyla datorn i sign.
Inväntar lite nipplar från aquatuning som borde dyka upp imorrn eller torsdag.

Rensat va de här
http://img202.imageshack.us/img202/360/img2100qt.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Ser fint ut! Borde det inte gå att fästa en 2x140 i fronten istället för en 2x120?

Jag kör också en D5 med EK-topp, och tror jag ska ha tanken vid 5.25"-platserna.

Permalänk

Det går säkert att fästa en 2x140 där, men du måste nog ändå göra ett eget fäste skulle jag tro.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Inaktiv

Då jag hade tänkt att spara pengar så kör jag på min gamla pump (450l/h) och köper helt enkelt ett nytt kortare rör till min EK x2 res.
Så reservoaren får stå precis bredvid pumpen.

Permalänk

Mina grejjer ligger på posten nu, redo att hämtas ut.. Dags snart

Visa signatur

Main: FD ARC, OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS, Samsung SpinPoint T166 500GB, MSI P67A-GD55, Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART, Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4,3 GHz, ZOTAC GTX 470 1280Mb * 2 SLI, Corsair AX 850W 80+ GOLD, Asus Essence STX + Sennheiser PC360, Allt vattenkylt
Cdon: SWEC1112 Inet: INET

Permalänk

Ni kan följa mitt bygge i galleriet om ni vill:
http://www.sweclockers.com/galleri/8610-fractal-design-arc-mi...

Visa signatur

Main: FD ARC, OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS, Samsung SpinPoint T166 500GB, MSI P67A-GD55, Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART, Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4,3 GHz, ZOTAC GTX 470 1280Mb * 2 SLI, Corsair AX 850W 80+ GOLD, Asus Essence STX + Sennheiser PC360, Allt vattenkylt
Cdon: SWEC1112 Inet: INET