Permalänk
Medlem

Extern disk funkar inte [AKUT]

Hejsan. Min mor har köpt en Lacie Rugged Mini 500GB till min pappa som fyller år idag. Hon bad mig att installera och formatera disken så att det bara skulle vara att plugga in och köra för min pappa. Problemet är att han har en riktigt gammal dator som endast stöder Usb 2.0. Men det står att 3.0 kabeln som hänger med är 2.0 kompatibel.

Jag pluggade i disken i mitt 2.0 utantag och det fungerade inte, fick upp att inte drivrutinerna kunde installeras. Aja, jag får testa 3.0 uttaget tänkte jag och det gjorde jag. Då fungerade det och jag installerade och formaterade disken.

Men, det fungerade ändå inte i 2.0 uttaget när jag testade det efteråt. Vad ska jag göra för att få det att fungera i pappas dator?

För er som inte orkar läsa: Extern disk med stöd för 2.0 fungerar inte i pappas burk, vad göra?

MVH / Kzthz

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk

Disken skall klara både USB 3.0 och 2.0 .
Kanske inte 1.0 eller 1.1 om du körde via förgrening.
Det kan ju inte vara sådan skillnad på USB 2.0 och 3.0 kablage !?
Kör i så fall med en svart USB 2.0 kabel...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Om du kopplar där fram på lådan kan det vara så att disken inte orkar drivas av dess USB uttag, jag får koppla min externa disk där bak.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Provat att installera senaste chipset-drivarna?

Att flasha Bios till senaste version, kan eventuellt lösa kompatibilitetsproblem...?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Disken skall klara både USB 3.0 och 2.0 .
Kanske inte 1.0 eller 1.1 om du körde via förgrening.
Det kan ju inte vara sådan skillnad på USB 2.0 och 3.0 kablage !?
Kör i så fall med en svart USB 2.0 kabel...

Det är ganska stor skillnad på kablarna mellan 2.0 och 3.0 faktiskt. Typ dubbelt så många datakablar eller nåt åt det hållet i USB 3.0 (dock så ska det som sagt vara bakåtkompatibelt ändå)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."