Hur får man HDD att alltid snurra?

Permalänk
Medlem

Hur får man HDD att alltid snurra?

Frågan är som rubriken lyder. Har crucial m4 som jag gör det mesta på men när jag ska använda min HDD till att t.ex. starta ett spel så måste den hårddisken snurra igång och det tar 2-3 sekunder (HEMSKT!!).

Så hur får jag hårddisken att alltid snurra? Även när den inte används?

Har googlat runt men hittar inget.. Jag kanske är dålig på att googla

Tacksam för all hjälp!

God jul

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Frågan är som rubriken lyder. Har crucial m4 som jag gör det mesta på men när jag ska använda min HDD till att t.ex. starta ett spel så måste den hårddisken snurra igång och det tar 2-3 sekunder (HEMSKT!!).

Så hur får jag hårddisken att alltid snurra? Även när den inte används?

Har googlat runt men hittar inget.. Jag kanske är dålig på att googla

Tacksam för all hjälp!

God jul

står du inte ut med de två sekundrarna finns det i energialternativ kontrollpanelen

  • redigera schemainställningar

  • avancerade inställningar

  • hårddisk

  • stäng av hårddisk efter.

god jul på dig

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

Säger tack jag också, min hårddisk stängdes av mitt under filmer innan, så hela bilden frös. Helt åt helvete.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:
Skrivet av lutt95:

Säger tack jag också, min hårddisk stängdes av mitt under filmer innan, så hela bilden frös. Helt åt helvete.

Skickades från m.sweclockers.com

har inte varit med om samma problem själv faktiskt, att den stänger av disken vid filmspelning, kan bero på att jag tidigare haft filmerna på OS disken de flesta gånger,
har du testat om du får samma problem med andra mediaspelare? windows mediaspelare vs VLC osv?

det är ju egentligen en ganska bra funktion att stänga av disken så den slipper snurra när den inte används.
men det spelar mindre roll om man, när man har igång datorn, använder den, sedan är det ju bättre med kontinuerligt drift än massa uppstarter och avstängningar kan jag gissa med.

either way, gött att det fungerade för er!
god jul!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

har inte varit med om samma problem själv faktiskt, att den stänger av disken vid filmspelning, kan bero på att jag tidigare haft filmerna på OS disken de flesta gånger,
har du testat om du får samma problem med andra mediaspelare? windows mediaspelare vs VLC osv?

det är ju egentligen en ganska bra funktion att stänga av disken så den slipper snurra när den inte används.
men det spelar mindre roll om man, när man har igång datorn, använder den, sedan är det ju bättre med kontinuerligt drift än massa uppstarter och avstängningar kan jag gissa med.

either way, gött att det fungerade för er!
god jul!

Samma grej händer både på Windows media player och VLC.

Mina hårddiskar låter riktigt mycket, så när dom väl drar igång, låter det som ett flygplan drar igång eller nåt. Får testa att ha igång dom hela tiden, annars så kör jag på som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lutt95:

Samma grej händer både på Windows media player och VLC.

Mina hårddiskar låter riktigt mycket, så när dom väl drar igång, låter det som ett flygplan drar igång eller nåt. Får testa att ha igång dom hela tiden, annars så kör jag på som vanligt.

Kaka?

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lutt95:

Samma grej händer både på Windows media player och VLC.

Mina hårddiskar låter riktigt mycket, så när dom väl drar igång, låter det som ett flygplan drar igång eller nåt. Får testa att ha igång dom hela tiden, annars så kör jag på som vanligt.

okej, segt.
ställ den på 2 timmar om inte annat, då hinns det med de flesta filmer, och två ordentliga kissepauser innan de stängs av

slipper de snurra ifall du glömmer stänga av datorn och drar iväg något dygn eller två

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:
Skrivet av Bellerefon:

okej, segt.
ställ den på 2 timmar om inte annat, då hinns det med de flesta filmer, och två ordentliga kissepauser innan de stängs av

slipper de snurra ifall du glömmer stänga av datorn och drar iväg något dygn eller två

Gjorde det, funkar mycket bättre nu!