Permalänk
Medlem

Grafikkort för SWtoR

Jag har en rätt gammal dator med E5200 Intel processor på 2,5GHz dual core, 8GB 800Mhz ram och ett ATI HD 5770 grafikkort. Just nu spelar jag bara Star Wars - The Old Republic och känner att det kan flyta på ibland. 25 FPS överlag men när jag ska spela PvP så droppar frameraten direkt. Där ligger jag på 10 FPS överlag. Finns det hopp med min nuvarande burk, att byta grafikkort tänker jag. Jag är inte intresserad av att lägga ut flera tusen på en ny dator. Vad tänker ni?

Permalänk

Kan rekommendera ett gtx560ti, vad har du för nätagg?

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Det är tyvär din processor som flaskar, så att byta grafikkortet kommer tyvär inte hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Jag har en rätt gammal dator med E5200 Intel processor på 2,5GHz dual core, 8GB 800Mhz ram och ett ATI HD 5770 grafikkort.

Jag skulle nog ärligt talat säga att det är lika mycket processorn som grafikkortet som är problemet. Beror lite på upplösning så klart men det är ingen idé att köpa något bättre än 560ti eller kanske 6950 om du inte tänkt att uppgradera processor/moderkort/ram-kittet då dessa kommer att bli en flaskhals så du inte kan utnyttja grafikkortet. I MMO's generellt sett är det mest processorkrävande, SWTOR är väl ett steg framåt men jag anser fortfarande att en stark processor är det viktigaste för att få en fin frame-rate, vill du öka anti-aliasing eller få det snyggare (high/ultra) då måste man lägga mycket på även grafikkort, annars funkar budget-korten. (2000ish eller mindre)

2500k processor samt 6950 kort så kan du spela finfint, även en billigare prisklass kan fungera för de som inte är kräsna.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moosebeard:

Kan rekommendera ett gtx560ti, vad har du för nätagg?

Det var ett dyrt grafikkort. Jag vill helst slippa lägga ut mer än 1 300 kr. Mitt nätagg är ett Corsair på 550W. Räcker det till dagens kort?

Skrivet av Stre44:

Det är tyvär din processor som flaskar, så att byta grafikkortet kommer tyvär inte hjälpa

Spelar det ingen roll hur bra grafikkort jag än sätter i burken? Blir det ingen skillnad alls?

Permalänk
Skrivet av KonradA:

Det var ett dyrt grafikkort. Jag vill helst slippa lägga ut mer än 1 300 kr. Mitt nätagg är ett Corsair på 550W. Räcker det till dagens kort?

Spelar det ingen roll hur bra grafikkort jag än sätter i burken? Blir det ingen skillnad alls?

Ditt nätagg ska räcka till grafikkort i 1300kr klassen. Men tyvärr så kommer det åtminstone inte bli någon märkbar skillnad med ett gtx580 ens. Din processor är helt enkelt lite i slöaste laget. Ett uppgraderingspaket från inet hade jag tittat på först, det grafikkortet du har nu borde nog har lite mer än 25 resp. 10 fps under rimliga upplösningar.

http://www.inet.se/produkt/v100004/uppgraderingspaket-intel-c... Här har du galet bra prestanda för en liten mängd kronor. Du borde se över ekonomin och offra snus/cigg eller något för den bumpen;)

Lycka till! Chrille

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Har samma grafikkort som dej och jag maxar swtor utan märkbara fps drops. Har dock bara questat

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Byta grafikkort kommer inte hjälpa särskilt mycket, det är processorn som är det sämsta i din burk.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort är hur bra som helst, som vissa andra pekat ut så är det din processor som är problemet i det hela.

Permalänk
Medlem

Paketlösningen var inte så fruktansvärt dyr men det känns ändå saftigt om jag bara vill spela swtor. Jag spelar inga andra datorspel.

Hur skulle det se ut om jag uppgradera processorn till en Intel Q8200 processor?

Permalänk
Skrivet av KonradA:

Paketlösningen var inte så fruktansvärt dyr men det känns ändå saftigt om jag bara vill spela swtor. Jag spelar inga andra datorspel.

Hur skulle det se ut om jag uppgradera processorn till en Intel Q8200 processor?

Skulle hjälpa dig mycket, men det är inte så att du kan uppgradera till en Q9xxx-processor då? Q9300, Q9400, Q9450, Q9550, Q9650? Skulle hjälpa dig ännu mer. Men om du kan få tag på en Q8200 billigt så kommer det lätt hjälpa dig, vet inte exakt hur processorkrävande SWtor är men i spel i allmänhet så kommer du få en prestandaboost (gäller antagligen för swtor också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Paketlösningen var inte så fruktansvärt dyr men det känns ändå saftigt om jag bara vill spela swtor. Jag spelar inga andra datorspel.

Hur skulle det se ut om jag uppgradera processorn till en Intel Q8200 processor?

Det hade varit en behövlig boost! Men om du kan så försök få tag på en ur Q9000-serien

Permalänk
Medlem

Dessa processorer är ju lite äldre och därmed väldigt dyra. Skulle jag få bättre prestanda i swtor av en processor från Q9000-serien än ett grafikkort för en likvärdig slant? Ska se om jag kan hitta något på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Dessa processorer är ju lite äldre och därmed väldigt dyra. Skulle jag få bättre prestanda i swtor av en processor från Q9000-serien än ett grafikkort för en likvärdig slant? Ska se om jag kan hitta något på blocket.

Vad kör du för upplösning och inställningar?

Här är en artikel från THW med lite benchmarks http://www.tomshardware.com/reviews/star-wars-gaming-tests-re...

Enligt den så borde din processor klara sig.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_W:

Vad kör du för upplösning och inställningar?

Här är en artikel från THW med lite benchmarks http://www.tomshardware.com/reviews/star-wars-gaming-tests-re...

Enligt den så borde din processor klara sig.

Tack för länken, ska fördjupa mig lite i den! Jag kör med min skärms rekommenderade upplösning på 1680 x 1050. Inställningarna är på lägsta möjliga. Jag kanske har fattat det fel men idag är upplösning inte lika grafikkrävande som det var förr. Därför har jag alltid försökt att spela med min skärms rekommenderade upplösning. Annars blir det lite grumlig bild.

Permalänk
Medlem

Det må vara en upprepande fråga men jag vill bara vara helt klar innan jag gör ett inköp.

1. Kommer jag uppleva någon märkbar skillnad mellan en Q8400 och en Q9400?

2. Kommer jag få bättre prestanda med en Q8400 eller Q9400 istället för ett grafikkort för någon tusenlapp?

Tack för alla snabba och hjälpsamma svar hittills!

Permalänk
Medlem

Köp ett GTX 550 ti OC så kan du nog spela betydligt bättre min kompis har swtor och kör med dual core och gtx 550ti (inte OC) och för han flyter allt på helt perfekt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Många delade åsikter, svårt val. Processor eller grafikkort för en tusenlapp, hmm...

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått låna ett GTX 560 Ti av en kompis och jag kan meddela att det INTE är någon skillnad gentemot mitt ATI HD 5770. Jag antar att det är processorn som flaskar. Jag tror inte ens jag vann någon enstaka fps på grafikkortsbytet. Jag inväntar min nya processor Qx6700 och håller tummarna att det kommer ge resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Köp ett GTX 550 ti OC så kan du nog spela betydligt bättre min kompis har swtor och kör med dual core och gtx 550ti (inte OC) och för han flyter allt på helt perfekt.

gtx 550 ti och 5770 är typ nästan samma. Till TS köp ny processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Köp ett GTX 550 ti OC så kan du nog spela betydligt bättre min kompis har swtor och kör med dual core och gtx 550ti (inte OC) och för han flyter allt på helt perfekt.

Vad har han för processor? Kan ramen också vara en viktig del? Vilken hastighet har hans minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Vad har han för processor? Kan ramen också vara en viktig del? Vilken hastighet har hans minnen?

amd något en 2kärnig vet inte exakt vad den heter men 2kärnig är den den är väll ungefär likadan som min intel core 2 duo i hastighet vi får exakt samma svar av windows grejjen i poäng ramen han har är segare än mina hans är 800mhz mina är 1333mhz

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

amd något en 2kärnig vet inte exakt vad den heter men 2kärnig är den den är väll ungefär likadan som min intel core 2 duo i hastighet vi får exakt samma svar av windows grejjen i poäng ramen han har är segare än mina hans är 800mhz mina är 1333mhz

Jag kör också med 800Mhz minnen. Kan det vara en boost bara där?