Ubisoft skrotar Ghost Recon Future Soldier för PC på grund av piratkopiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Mest korkade jag läst i den här tråden. Det är ju på grund av sån skit man inte köper spel, utan laddar ner den knäckta versionen där man slipper vara uppkopplad. Ett bra exempel är GTA IV till PC. Jag köpte det så fort det kom, åkte hem och installerade det, och var tvungen att logga in online på två (!) olika ställen: Games for Windows Live och Rockstar Social Club. Detta bara för att kunna spela spelet.

Inte nog med att GFWL är ökänt för att vara buggigt och funka dåligt så har jag bara mobilt internet, och då och då så bryts min uppkoppling i några minuter. Sker det när jag spelar GTA IV så kan jag inte spara, utan måste avsluta spelet, och starta om från senaste sparning och hoppas att min uppkoppling inte dyker innan jag kan spara igen. Samma sak när Games for Windows-servern inte svarar, vilket hände rätt så ofta.

Det gjorde att jag inte spelade GTA IV mer än tio timmar totalt på min dator, jag köpte det istället till PS3 när det kom i Platinum-utgåva.

Jag köper MYCKET spel. Med tanke på min minimala inkomst så köper jag spel för procentuellt sett mycket mer än de flesta, men jag kommer aldrig, ALDRIG att köpa ett spel med usel DRM. Jag tänker inte betala 400-500 spänn för ett spel som jag sen inte kan spela när jag vill.

Det finns inte många alternativ. Det du radar upp är ändå bara obekvämligheter och så ställer det mot att låta pc-marknaden fortsätta att förlora speltitlar. En bekväm och spelfri tillvaro är vad det leder till.

Förr i tiden hade man tur om man kunde vara uppkopplad överhuvudtaget. I dag så jagar man och försöker eliminera downtime. En dag kommer det vara så gott som utrotat.

Kom med en bättre lösning för att effektivt minska piratkopieringen istället för att gnälla problem. Onlinebaserade saker är i mina ögon mycket vettigare än att komplicera installationen med massa kryptering och tricks som fortfarande bara blir en tidsfråga innan spelet blir crackat. Med en effektivt fungerande onlinecheck så kan speltillverkarna börja fokusera på spelet än att lägga ner dyrbar tid att ständigt hitta på nya former av DRM. Tid som du får betala för.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Kom med en bättre lösning för att effektivt minska piratkopieringen istället för att gnälla problem. Onlinebaserade saker är i mina ögon mycket vettigare än att komplicera installationen med massa kryptering och tricks som fortfarande bara blir en tidsfråga innan spelet blir crackat. Med en effektivt fungerande onlinecheck så kan speltillverkarna börja fokusera på spelet än att lägga ner dyrbar tid att ständigt hitta på nya former av DRM. Tid som du får betala för.

/s

Gör. Bra. Spel.

Bra spel säljer, punkt slut. Kassa spel säljer inte, och då skyller man på piraterna. Tja, om det skulle vara så, då skulle det aldrig ha gjorts några spel överhuvudtaget, för när jag växte upp med C64 och Amiga så var det piratkopiering som gällde till 95%. Och då var det ju inte ett eller två spel, utan en kassett med 20, 30, 40, 50 spel på. Men vet du vad? Till och med då så köpte jag så många spel jag hade råd med. Jag sparade månadspengen i flera månader för att köpa ett spel jag bara läst om i Datormagazin (tryckt på halvbrunt papper) och aldrig spelat. Jag önskade mig pengar i julklapp så jag kunde vänta tills vi åkte till någon större stad så jag kunde köpa Pool of Radiance eller Wasteland eller Day of the Tentacle.

Bra spel kommer alltid att sälja. Gabe Newell har helt rätt. DRM gör bara att man säljer mindre. De kommer aldrig att kunna stoppa piratkopieringen genom onlinetjafs. Hur lång tid tog det innan GTA IV var knäckt? De enda som blir lidande är de som köpt spelet.

Sluta göra kassa konsolportningar och gör spel som är utvecklade för att passa mus + keyboard och som kan utnyttja datorernas hårdvara. Återigen är GTA IV ett lysande exempel - ett fantastiskt spel på PS3, men ett av de sämst optimerade spel som finns till PC.

Battlefield 2 & 3. Elder Scrolls III, IV och V. Mass Effect 1 och 2 (och 3, det kan du lita på). The Witcher I & II. Half-Life I & II. Fallout 3 & New Vegas. Crysis I & II. Portal I & II. Dragon Age. StarCraft 1 & 2. Diablo I & II (och III). Mafia. Neverwinter Nights.

Det finns en anledning till varför de här spelen säljer. Och det är inte för att de har de bästa kopieringsskydden.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Gör. Bra. Spel.

Bra spel säljer, punkt slut. Kassa spel säljer inte, och då skyller man på piraterna. Tja, om det skulle vara så, då skulle det aldrig ha gjorts några spel överhuvudtaget, för när jag växte upp med C64 och Amiga så var det piratkopiering som gällde till 95%. Och då var det ju inte ett eller två spel, utan en kassett med 20, 30, 40, 50 spel på. Men vet du vad? Till och med då så köpte jag så många spel jag hade råd med. Jag sparade månadspengen i flera månader för att köpa ett spel jag bara läst om i Datormagazin (tryckt på halvbrunt papper) och aldrig spelat. Jag önskade mig pengar i julklapp så jag kunde vänta tills vi åkte till någon större stad så jag kunde köpa Pool of Radiance eller Wasteland eller Day of the Tentacle.

Bra spel kommer alltid att sälja. Gabe Newell har helt rätt. DRM gör bara att man säljer mindre. De kommer aldrig att kunna stoppa piratkopieringen genom onlinetjafs. Hur lång tid tog det innan GTA IV var knäckt? De enda som blir lidande är de som köpt spelet.

Sluta göra kassa konsolportningar och gör spel som är utvecklade för att passa mus + keyboard och som kan utnyttja datorernas hårdvara. Återigen är GTA IV ett lysande exempel - ett fantastiskt spel på PS3, men ett av de sämst optimerade spel som finns till PC.

Battlefield 2 & 3. Elder Scrolls III, IV och V. Mass Effect 1 och 2 (och 3, det kan du lita på). The Witcher I & II. Half-Life I & II. Fallout 3 & New Vegas. Crysis I & II. Portal I & II. Dragon Age. StarCraft 1 & 2. Diablo I & II (och III). Mafia. Neverwinter Nights.

Det finns en anledning till varför de här spelen säljer. Och det är inte för att de har de bästa kopieringsskydden.

Hehehe, ja så har det varit när spelutveckling var mera hobby och samling men nu är det pengar. Med din logik kommer inte utvecklare vilja satsa och även om dem hade lyckats så kommer vi aldrig få veta det. Tyvärr.

"Onlinetjafs" skapar intäkter. Så enkelt är det.

Visst finns det stora titlar som kommer oavsett men det är inte dem vi talar om direkt. Vi talar om mångfald. Spel som inte måste tilltala många utan mindre grupper osv.

Jag tycker inte heller om att vara knuten till nätet och onlineservrar för enkla saker men det är det enda som visat sig vara effektivt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Hehehe, ja så har det varit när spelutveckling var mera hobby och samling men nu är det pengar. Med din logik kommer inte utvecklare vilja satsa och även om dem hade lyckats så kommer vi aldrig få veta det. Tyvärr.

"Onlinetjafs" skapar intäkter. Så enkelt är det.

Visst finns det stora titlar som kommer oavsett men det är inte dem vi talar om direkt. Vi talar om mångfald. Spel som inte måste tilltala många utan mindre grupper osv.

Jag tycker inte heller om att vara knuten till nätet och onlineservrar för enkla saker men det är det enda som visat sig vara effektivt.

/s

Mmm, precis. För företag som Nintendo, Sega, Psygnosis, Digital Illusions, Lucasarts och SSI gjorde ju ABSOLUT inte spel för att tjäna pengar, de var bara snälla altruister som gjorde spel på spel på spel trots att de förlorade MILJARDER på grund av piraterna. Eller var det kanske inte så? Nej, just det, så var det ju inte.

När har det någonsin visat sig vara effektivt? Nämn ETT spel som inte knäckts på grund av det krävt onlineaktivering, är du snäll. "Spel som inte måste tilltala många utan mindre grupper osv." Har du verkligen INGEN koll alls? Sitter du bara och fantiserar?

Har du hört talas om Humble Indie Bundle, till exempel? Små spel som man laddar ner och betalar precis vad man vill för. Ingen DRM. Inget kopieringsskydd. Vem som helst kunde kopiera och sprida spelen hur de ville, men Humble Indie Bundle 3 sålde för över två miljoner dollar; 372 000 personer betalade. Humble Indie Bundle 4 sålde för $500,000 på FYRA TIMMAR, och passerade en miljon dollar på en vecka. Det är en miljon svenska kronor per dag, för sex små flashspel.

Har du hört talas om Minecraft? Eller kanske Amnesia: Dark Descent? Amnesia, ett svenskt indiespel, har sålt i över 400 000 exemplar - utan massiv marknadsföring, DRM och kopieringsskydd. Limbo har sålt över en miljon exemplar och drog in $7,500,000 i vinst bara på Xbox. Folk har inget emot att betala för bra spel. Folk vill däremot inte betala för halvtaffliga konsolportningar som inte fungerar tillfredsställande på PC-hårdvara, med DRM som förstör spelupplevelsen.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Mmm, precis. För företag som Nintendo, Sega, Psygnosis, Digital Illusions, Lucasarts och SSI gjorde ju ABSOLUT inte spel för att tjäna pengar, de var bara snälla altruister som gjorde spel på spel på spel trots att de förlorade MILJARDER på grund av piraterna. Eller var det kanske inte så? Nej, just det, så var det ju inte.

När har det någonsin visat sig vara effektivt? Nämn ETT spel som inte knäckts på grund av det krävt onlineaktivering, är du snäll. "Spel som inte måste tilltala många utan mindre grupper osv." Har du verkligen INGEN koll alls? Sitter du bara och fantiserar?

Har du hört talas om Humble Indie Bundle, till exempel? Små spel som man laddar ner och betalar precis vad man vill för. Ingen DRM. Inget kopieringsskydd. Vem som helst kunde kopiera och sprida spelen hur de ville, men Humble Indie Bundle 3 sålde för över två miljoner dollar; 372 000 personer betalade. Humble Indie Bundle 4 sålde för $500,000 på FYRA TIMMAR, och passerade en miljon dollar på en vecka. Det är en miljon svenska kronor per dag, för sex små flashspel.

Har du hört talas om Minecraft? Eller kanske Amnesia: Dark Descent? Amnesia, ett svenskt indiespel, har sålt i över 400 000 exemplar - utan massiv marknadsföring, DRM och kopieringsskydd. Limbo har sålt över en miljon exemplar och drog in $7,500,000 i vinst bara på Xbox. Folk har inget emot att betala för bra spel. Folk vill däremot inte betala för halvtaffliga konsolportningar som inte fungerar tillfredsställande på PC-hårdvara, med DRM som förstör spelupplevelsen.

Jag vill ha påkostade snygga spel som pushar gränsen och som kan utnyttja modern pc-hårdvara. Inte pling-plong-spel. Det kräver en hel del nytänkande eftersom plattformen hela tiden ändras. Vill man ha dem bästa utvecklarna så får man hosta upp degen. Men nog om vad jag vill.

Poängen är att en plattform som hela tiden behöver nytänkande för att hållas konkurrenskraftig och färsk behöver bättre utvecklare. Samtidigt som behovet där är högre än övriga plattformar så är också vinsten sämre. Varför ska någon vilja bli pc-spelsutvecklare i dag när dem kan få mera pröjs och enklare arbete genom att bli konsol-utvecklare. PC-spelen får helt enkelt bli ett sidoprojekt i ren välgörenhet som får stå i skuggan av konsolspelen. Inga superfinesser här inte.

Jag tycker inte det ser bra ut alls. PC har den mest lovande hårdvaran och bör ligga i framkant. Om "onlinetjafs" gör detta så välkomnar jag det.

Konsolspel behöver du inte försvara. Den målgruppen är inte lika piratkopierad som pc-spel och var aldrig i åtanke i något av mina inlägg eller nyheten heller för den delen.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Jag vill ha påkostade snygga spel som pushar gränsen och som kan utnyttja modern pc-hårdvara. Inte pling-plong-spel. Det kräver en hel del nytänkande eftersom plattformen hela tiden ändras. Vill man ha dem bästa utvecklarna så får man hosta upp degen. Men nog om vad jag vill.

/s

Först säger du att vi inte ska prata om storspelen, eftersom de alltid kommer att komma ut, utan vi ska prata om små, nischade spel som riktar sig till en mindre publik. När jag då tar upp en mängd exempel på små, nischade spel som blivit enorma framgångar, då ska vi helt plötsligt prata om "påkostade snygga spel som pushar gränsen och som kan utnyttja modern pc-hårdvara"? Ta och bestäm dig. Ett spel som görs för en liten publik kommer aldrig att vara påkostat på det sätt som du säger, eller pusha gränsen för vad hårdvaran klarar.

Det du fortfarande inte verkar fatta är att du kan ha hur många onlinesystem som helst, de kommer ändå att knäckas på en vecka! Som sagt, nämn ETT spel som inte knäckts på grund av att det kräver onlineaktivering eller liknande. Den enda gång i mannaminne som det dröjt länge för spel att komma ut var när Splinter Cell: Chaos Theory släpptes och det hade en helt ny form av kopieringsskydd som skulle vara omöjligt att knäcka. Det var det självklart inte, men det dröjde ett bra tag innan de lyckades, månader om jag inte minns fel. Men allt går att knäcka.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Först säger du att vi inte ska prata om storspelen, eftersom de alltid kommer att komma ut, utan vi ska prata om små, nischade spel som riktar sig till en mindre publik. När jag då tar upp en mängd exempel på små, nischade spel som blivit enorma framgångar, då ska vi helt plötsligt prata om "påkostade snygga spel som pushar gränsen och som kan utnyttja modern pc-hårdvara"? Ta och bestäm dig. Ett spel som görs för en liten publik kommer aldrig att vara påkostat på det sätt som du säger, eller pusha gränsen för vad hårdvaran klarar.

Det du fortfarande inte verkar fatta är att du kan ha hur många onlinesystem som helst, de kommer ändå att knäckas på en vecka! Som sagt, nämn ETT spel som inte knäckts på grund av att det kräver onlineaktivering eller liknande. Den enda gång i mannaminne som det dröjt länge för spel att komma ut var när Splinter Cell: Chaos Theory släpptes och det hade en helt ny form av kopieringsskydd som skulle vara omöjligt att knäcka. Det var det självklart inte, men det dröjde ett bra tag innan de lyckades, månader om jag inte minns fel. Men allt går att knäcka.

Småspelen brukar inte kunna mäta sig med de större. Det blir liksom ett gap där emellan. Antingen pushar man och satsar på storspel som Cod och Bf3 eller så gör man Minecraft. Det saknas nischade spel med påkostad grafik osv. Spel med kvalitativa, snygga och långa campaigns t ex.

Min poäng är att pc-spelsutvecklare måste offra sig i mycket större utsträckning än konsolutvecklare och det är ett växande problem för spel som inte är multiplayer. Snart så kommer vi nästan bara ha multiplayerspel med en liten påhängs-campaign. Det är iofs inte så illa men det slutar då upp i den sitsen som du gärna vill undvika. Samtidigt tappar man dem här sköna lång-campaign-spelen.

Onlineaktivering är inte det jag talar om. Sånt crackas lätt. Det måste vara mera samspel än så. Inte riktigt world of warcraft men inte heller onlineaktivering. Något mitt emellan. Frågan är då om man ska spela på en server eller om det går att spela hemma. Jag är rädd för att serverspel är det enda som kommer duga. Dvs att man kopplar upp sig och kör vidare på en saved game osv, fast man kör allt på en server.

Vore intressant att se hur Co-op fungerar på BF3 t ex. Kör man på en dedikerad server även fast det är en slags campaign, eller får en av de två spelarnas datorer agera server?

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Småspelen brukar inte kunna mäta sig med de större. Det blir liksom ett gap där emellan. Antingen pushar man och satsar på storspel som Cod och Bf3 eller så gör man Minecraft. Det saknas nischade spel med påkostad grafik osv. Spel med kvalitativa, snygga och långa campaigns t ex.

Min poäng är att pc-spelsutvecklare måste offra sig i mycket större utsträckning än konsolutvecklare och det är ett växande problem för spel som inte är multiplayer. Snart så kommer vi nästan bara ha multiplayerspel med en liten påhängs-campaign. Det är iofs inte så illa men det slutar då upp i den sitsen som du gärna vill undvika. Samtidigt tappar man dem här sköna lång-campaign-spelen.

Onlineaktivering är inte det jag talar om. Sånt crackas lätt. Det måste vara mera samspel än så. Inte riktigt world of warcraft men inte heller onlineaktivering. Något mitt emellan. Frågan är då om man ska spela på en server eller om det går att spela hemma. Jag är rädd för att serverspel är det enda som kommer duga. Dvs att man kopplar upp sig och kör vidare på en saved game osv, fast man kör allt på en server.

Vore intressant att se hur Co-op fungerar på BF3 t ex. Kör man på en dedikerad server även fast det är en slags campaign, eller får en av de två spelarnas datorer agera server?

/s

Och du tror alltså att företag som gör nischade spel skulle vilja ta på sig kostnaden att driva servrar dygnet runt för hundratusentals spelare? Och du tror att folk skulle acceptera att köpa ett spel och inte kunna spela det tre år senare när de flesta tröttnat och servrarna stängts ned? Nej du, du lever i någon konstig fantasivärld.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Och du tror alltså att företag som gör nischade spel skulle vilja ta på sig kostnaden att driva servrar dygnet runt för hundratusentals spelare? Och du tror att folk skulle acceptera att köpa ett spel och inte kunna spela det tre år senare när de flesta tröttnat och servrarna stängts ned? Nej du, du lever i någon konstig fantasivärld.

Sluta vara en surpuppa nu. Kom med lösningar och inte problem.

Vad är kostnaden av en datorhall för ett spelbolag med massa speltitlar? Säg att du kan köra 10-30 pers på en cpu-kärna osv osv. Man optimerar så att servern tar hand om så lite som möjligt men med ett bibehållet beroende utan svängrum för crackare att göra enkla fixar. Sedan efter en tid säg 5 år så kan dem släppa spelet fritt att köra offline. Intäkterna är då redan tjänade och man frigör kapacitet i serverhallarna. Big deal?

Men du kan väl fortsätta med att göra det du gör bäst och klanka ner bara...

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Sluta vara en surpuppa nu. Kom med lösningar och inte problem.

Vad är kostnaden av en datorhall för ett spelbolag med massa speltitlar? Säg att du kan köra 10-30 pers på en cpu-kärna osv osv. Man optimerar så att servern tar hand om så lite som möjligt men med ett bibehållet beroende utan svängrum för crackare att göra enkla fixar. Sedan efter en tid säg 5 år så kan dem släppa spelet fritt att köra offline. Intäkterna är då redan tjänade och man frigör kapacitet i serverhallarna. Big deal?

Men du kan väl fortsätta med att göra det du gör bäst och klanka ner bara...

/s

Men för i hela helvete...

DET FÖRSTA JAG SKREV i den här tråden var lösningen på problemet.

Gör. Bra. Spel.

Eller gör dåliga spel och skyll på piratkkopiering. "Buhu, ingen köper Medal of Duty 2014 som är precis samma spel som Call of Honor 4 från 2008 fast med lite snyggare grafik och en ÄNNU kortare singleplayerkampanj, total avsaknad på PC-anpassning och DRM som gör det skitkrångligt att spela och det är de dumma piraternas fel att spelet inte säljer. Jaså, Skyrim har skeppat tio miljoner spel på en månad och är det snabbast säljande spelet på Steam någonsin? Alla spel från Valve säljer i miljoner exemplar? Ja men...det är ju bara TUR, våra spel är lika bra, snyft snyft, dumma pirater..."

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Men för i hela helvete...

DET FÖRSTA JAG SKREV i den här tråden var lösningen på problemet.

Gör. Bra. Spel.

Eller gör dåliga spel och skyll på piratkkopiering. "Buhu, ingen köper Medal of Duty 2014 som är precis samma spel som Call of Honor 4 från 2008 fast med lite snyggare grafik och en ÄNNU kortare singleplayerkampanj, total avsaknad på PC-anpassning och DRM som gör det skitkrångligt att spela och det är de dumma piraternas fel att spelet inte säljer. Jaså, Skyrim har skeppat tio miljoner spel på en månad och är det snabbast säljande spelet på Steam någonsin? Alla spel från Valve säljer i miljoner exemplar? Ja men...det är ju bara TUR, våra spel är lika bra, snyft snyft, dumma pirater..."

Och hur vet man om dem är bra innan man ens har gjort dem tillgängliga? Redan på alphastadiet kan en enorm investering redan vara gjord. Finns många idéer men färre och färre som vågar satsa, vad gör man då?

Det du föreslår är ingen lösning. Det är bara ett dumt svar som inte hjälper situationen ett dugg.

Du kanske ska ta och lugna ner dig lite innan du spräcker en åder i pannan eller något. Det är bara ett forum.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Hur menar du? Ska de tjäna pengar på att folk ska köpa spelen för att sedan efter de installerat spelen få veta att de kastat några hundra i sjön??

Jag ser väldigt många brister i detta, o det är inte en hållbar affärsmetod.
Låter mer som någon form av bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Och hur vet man om dem är bra innan man ens har gjort dem tillgängliga? Redan på alphastadiet kan en enorm investering redan vara gjord. Finns många idéer men färre och färre som vågar satsa, vad gör man då?

Det är klart att det finns risker, det finns det inom alla branscher. Är man inte beredd att ta risker så ska man inte driva företag.

Det verkar som att du överhuvudtaget inte läser mina inlägg. Bra spel gör du genom att INTE göra ett konsolspel och så sista veckan innan release göra en tafflig PC-portning. Lägg ner tid på PC-versionen. Gör högupplösta texturer till PC-versionen och skala ned dem till konsolversionerna istället för att ge PC-spelarna texturer som ser fem år gamla ut. Lägg ner lite tid på att anpassa GUI och kontrollsystem för mus och tangentbord, inte gamepad. Lägg ner lite tid på att anpassa spelet till PC-hårdvara. Strunta i DRM som bara är frustrerande, för vad ni än gör så knäcks det inom ett par dagar (inte sällan innan spelet ens är ute i butik). Lägg ner lite tid på att erbjuda en RIKTIGT svår svårighetsgrad helt utan hjälpmedel. Erbjud något mer än singleplayerkampanj man klarar på fem timmar. Ge spelarna något som känns exklusivt.

Det man INTE ska göra är att säga "okej, vi måste tjäna mer pengar, så vi tar förra årets shooter och gör en ny kampanj, fyra-fem timmar lång räcker bra, sen säljer vi skiten som ett nytt, exklusivt spel".

Blizzard har förstått det här. Valve har förstått det här. Bioware har förstått det här. Demiurge har förstått det här. CD Projekt RED har förstått det här. DICE har förstått det här. Bohemia har förstått det här. Gearbox har förstått det här. Crytek har förstått det här. Ubisoft har inte fattat ett skit av det här. Bethesda har inte fattat allt, men de erbjuder å andra sidan sitt Creation Kit till PC-spelarna - inklusive en Wiki med exklusiva tutorialvideos - som grädde på moset, vilket väger upp en del av det negativa man kan säga om Skyrims PC-portning.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Blizzard har förstått det här. Valve har förstått det här. Bioware har förstått det här. Demiurge har förstått det här. CD Projekt RED har förstått det här. DICE har förstått det här. Bohemia har förstått det här. Gearbox har förstått det här. Crytek har förstått det här. Ubisoft har inte fattat ett skit av det här. Bethesda har inte fattat allt, men de erbjuder å andra sidan sitt Creation Kit till PC-spelarna - inklusive en Wiki med exklusiva tutorialvideos - som grädde på moset, vilket väger upp en del av det negativa man kan säga om Skyrims PC-portning.

Både Bohemia och CD Projekt har ju alldeles nyligen uttalat sig om sin problem med pirater. Det räcker inte att göra "bra spel", folk kommer piratkopiera allafall. Det du får göra är att utveckla spel som passar en bred massa (casual) så att du ändå har en stor potentiell del kunder även om många skulle pirata spelet...jävligt trist utveckling enligt mig.

Skrivet av Boss302:

Hur menar du? Ska de tjäna pengar på att folk ska köpa spelen för att sedan efter de installerat spelen få veta att de kastat några hundra i sjön??

Jag ser väldigt många brister i detta, o det är inte en hållbar affärsmetod.
Låter mer som någon form av bedrägeri.

Som jag nämnt så många gånger förr i denna tråd som finna det flertalet sätt att bilda sig en uppfattnig om spelet innan man köper det utan att piratkopiera det. Det är en dålig ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Både Bohemia och CD Projekt har ju alldeles nyligen uttalat sig om sin problem med pirater. Det räcker inte att göra "bra spel", folk kommer piratkopiera allafall. Det du får göra är att utveckla spel som passar en bred massa (casual) så att du ändå har en stor potentiell del kunder även om många skulle pirata spelet...jävligt trist utveckling enligt mig.

Ja, för tidigare så har man ju ALDRIG velat sälja så många spel som möjligt. Inget spelföretag i cärlden tänkte ju så på 80- och 90-talet, till exempel. CD Projekt klagade inte som Ubisoft, de konstaterade att de var väldigt många som laddat ner spelet - dock kan man säga vad man vill om sättet de samlade statistik på, men de var ju mer än nöjda med försälningssiffrorna.

Citat:

Som jag nämnt så många gånger förr i denna tråd som finna det flertalet sätt att bilda sig en uppfattnig om spelet innan man köper det utan att piratkopiera det. Det är en dålig ursäkt.

Nej, det finns det faktiskt inte. Väldigt få företag släpper demoversioner av sina spel numera, och de flesta recensioner är Xbox 360 eller PS3, och de flesta som recenserar PC-spel är mer eller mindre köpta av bolagen och delar ut minst 8 i betyg till alla spel som släpps av stora bolag.

L.A. Noire ligger på 84% på Metacritic, trots att det är en tafflig konsolport. Deus Ex: Human Revolution har 90%, samma sak där, spelet ser ju ut att vara fyra-fem år gammalt. GTA IV, också 90%, är inte bara en konsolport, utan kanske den sämsta som gjorts, med DRM som i många lägen gjorde det omöjligt att spara då Games for Windows var så opålitligt. Som jag redan skrivit så var jag en av de som köpte GTA IV efter att ha läst och sett recensioner, och fick ett spel som var så dåligt optimerat att man inte visste om man skulle skratta eller gråta. Jag köpte det senare till PS3 också, så jag kunde spela det, så jag har köpte det två gånger. Ska man behöva göra så, enligt dig?

Splinter Cell: Double Agent är ett spel som också förtjänar att nämnas. 80/100 på Metacritic (PC-versionen), och jag köpte det såklart då jag älskade Splinter Cell-spelen och hade köpa de tre tidigare. Tji fick man då 1) spelet var HORRIBELT optimerat, 2) för de flesta kraschade i cutscenes, 3) det saknades möjlighet att mappa om kontrollerna (typiskt Ubisoft-agerande), 4) inte ens de befintliga kontrollerna fungerade (när man skall bryta sig in i kassaskåp, till exempel), 5) spelet kraschade titt som tätt osv.

Får ett spel 80/100 så ska inte buggar av den typen förekomma. Så är det bara. Hade jag laddat ner piratversionen istället för att köpa spelet så hade jag sparat de 450 spänn det kostade att ta reda på att recensionerna var åt helvete fel. Och eftersom det var ett spel från Ubisoft så gav de fingret åt sina kunder och sket i att patcha spelet förrän långt senare, och inte ens med de sista patcharna funkar spelet som det ska.

Men jag är säker på att det inte alls är därför som Ubisoft tappar kunder...

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som jag nämnt så många gånger förr i denna tråd som finna det flertalet sätt att bilda sig en uppfattnig om spelet innan man köper det utan att piratkopiera det. Det är en dålig ursäkt.

Jag prata inte ens om piratkopiering när jag motsatte mig denna ytterst tveksamma metod för att tjäna pengar på en usel produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Bra spel gör du genom att INTE göra ett konsolspel och så sista veckan innan release göra en tafflig PC-portning. Lägg ner tid på PC-versionen.

Det är dit vi är på väg menar jag. Den mera lönsamma marknaden, konsolmarknaden, kommer att få bli den primära mer och mer. Spelutvecklarna får testa sina idéer där och se om någon ens är beredd att köpa spelet. Sedan om spelet verkar vara värt att spridas vidare genom att portas till PC så gör dem det.

Ska man då lägga ner energin att låta pc-versionen stå ut trots att den marknaden är högre risk att du inte får tillbaka investeringen? Jag tror inte med dagens utveckling att det kommer vara värt för spelföretagen att göra det, om ens spelet kommer till PC överhuvudtaget. Dem kanske gör lite enklare uppgraderingar men i grund och botten så är det en avbild av konsolspelet som ursprungligen var designat för konsol.

Visst finns det stora titlar som fokuserar nästan bara på pc-sidan pga utformningen kring tangentbord, mus osv men det kommer inte vara svårt för konsolerna att ta över den rollen direkt.

Det är bara sorgligt att PC-marknaden tappar sin konkurrenskraft och att den börjar bli lidande av det. Om onlineberoende spel ger oss lägre priser och mera spel så why not. Kanske instabilt i början men som med all utveckling fixar dem det med tiden. Sedan efter det inte längre är värt det att ha dem onlineberoende så blir dem offlinespel.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det räcker inte att göra "bra spel", folk kommer piratkopiera allafall. Det du får göra är att utveckla spel som passar en bred massa (casual) så att du ändå har en stor potentiell del kunder även om många skulle pirata spelet...jävligt trist utveckling enligt mig.

Håller med fullständigt. Det är tråkigt att spel måste tilltala alla för att få en chans. Vad händer med nytänkandet då....

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Ja, för tidigare så har man ju ALDRIG velat sälja så många spel som möjligt. Inget spelföretag i cärlden tänkte ju så på 80- och 90-talet, till exempel.

Nej, tack och lov finns det dem som fortfarande utvecklar spel för en nischad marknad även om de blir färre och färre. BIS och CD Projekt är ju två sådana exempel.

Skrivet av IshethZenunim:

CD Projekt klagade inte som Ubisoft, de konstaterade att de var väldigt många som laddat ner spelet - dock kan man säga vad man vill om sättet de samlade statistik på, men de var ju mer än nöjda med försälningssiffrorna.Nej, det finns det faktiskt inte. Väldigt få företag släpper demoversioner av sina spel numera, och de flesta recensioner är Xbox 360 eller PS3, och de flesta som recenserar PC-spel är mer eller mindre köpta av bolagen och delar ut minst 8 i betyg till alla spel som släpps av stora bolag.

CD Projekt klagar inte? De försöker ju sätta dit piraterna, tycker ger en tydlig bild vad de anser om dessa: http://www.1up.com/news/witcher-2-dev-confirms-legal-action-p...

Citat:

Of course we're not happy when people are pirating our games, so we are signing with legal firms and torrent sneaking companies," CD Projekt co-founder Marcin Iwinski told Eurogamer last November. "In quite a few big countries, when people are downloading it illegally they can expect a letter from a legal firm saying, 'Hey, you downloaded it illegally and right now you have to pay a fine.

Skrivet av IshethZenunim:

L.A. Noire ligger på 84% på Metacritic, trots att det är en tafflig konsolport. Deus Ex: Human Revolution har 90%, samma sak där, spelet ser ju ut att vara fyra-fem år gammalt. GTA IV, också 90%, är inte bara en konsolport, utan kanske den sämsta som gjorts, med DRM som i många lägen gjorde det omöjligt att spara då Games for Windows var så opålitligt. Som jag redan skrivit så var jag en av de som köpte GTA IV efter att ha läst och sett recensioner, och fick ett spel som var så dåligt optimerat att man inte visste om man skulle skratta eller gråta. Jag köpte det senare till PS3 också, så jag kunde spela det, så jag har köpte det två gånger. Ska man behöva göra så, enligt dig?

Splinter Cell: Double Agent är ett spel som också förtjänar att nämnas. 80/100 på Metacritic (PC-versionen), och jag köpte det såklart då jag älskade Splinter Cell-spelen och hade köpa de tre tidigare. Tji fick man då 1) spelet var HORRIBELT optimerat, 2) för de flesta kraschade i cutscenes, 3) det saknades möjlighet att mappa om kontrollerna (typiskt Ubisoft-agerande), 4) inte ens de befintliga kontrollerna fungerade (när man skall bryta sig in i kassaskåp, till exempel), 5) spelet kraschade titt som tätt osv.

Får ett spel 80/100 så ska inte buggar av den typen förekomma. Så är det bara. Hade jag laddat ner piratversionen istället för att köpa spelet så hade jag sparat de 450 spänn det kostade att ta reda på att recensionerna var åt helvete fel. Och eftersom det var ett spel från Ubisoft så gav de fingret åt sina kunder och sket i att patcha spelet förrän långt senare, och inte ens med de sista patcharna funkar spelet som det ska.

Men jag är säker på att det inte alls är därför som Ubisoft tappar kunder...

Som jag sagt tidigare, jag har köpt en hel del spel i mina dar och jag har inte ett enda som jag ångrar att köpt, trots att jag inte piratkopierar. Så jag håller inte med att det inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, tack och lov finns det dem som fortfarande utvecklar spel för en nischad marknad även om de blir färre och färre. BIS och CD Projekt är ju två sådana exempel.

CD Projekt klagar inte? De försöker ju sätta dit piraterna, tycker ger en tydlig bild vad de anser om dessa: http://www.1up.com/news/witcher-2-dev-confirms-legal-action-p...

Som jag sagt tidigare, jag har köpt en hel del spel i mina dar och jag har inte ett enda som jag ångrar att köpt, trots att jag inte piratkopierar. Så jag håller inte med att det inte går.

Mer läsning om CD Projekts görande. http://www.techpowerup.com/156968/The-Witcher-2-Contains-Secr...

Nu spelar det ingen roll om spelet Witcher2 är bra. Nu ska spelet piratas enbart för principen...enligt de logiska argumenten i bla denna tråd.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som jag sagt tidigare, jag har köpt en hel del spel i mina dar och jag har inte ett enda som jag ångrar att köpt, trots att jag inte piratkopierar. Så jag håller inte med att det inte går.

Då kan du inte ha köpt många spel. Alternativt så är du en av de som tycker att MW3 är ett fantastiskt spel och ett jättekliv framåt jämfört med MW2, som i sin tur var ett jättekliv framåt jämfört med MW1...

Förresten så har du ju helt rätt, inser jag nu. Vi såg ju hur musikbranschen fullständigt dog för att folk kopierade skivor på kassettband, och hur hela filmindustrin gick på knäna och slutade göra påkostade filmer för att folk kopierade VHS-band. Numera så finns det ju bara ett par jättestora musikbolag som kränger ut mainstreammusik, och samma sak på filmsidan...

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Då kan du inte ha köpt många spel. Alternativt så är du en av de som tycker att MW3 är ett fantastiskt spel och ett jättekliv framåt jämfört med MW2, som i sin tur var ett jättekliv framåt jämfört med MW1...

Nej, är inte det minsta intresserade av den typen av spel. Arma 2 är min smak om vi snackar shooters.

Skrivet av IshethZenunim:

Förresten så har du ju helt rätt, inser jag nu. Vi såg ju hur musikbranschen fullständigt dog för att folk kopierade skivor på kassettband, och hur hela filmindustrin gick på knäna och slutade göra påkostade filmer för att folk kopierade VHS-band. Numera så finns det ju bara ett par jättestora musikbolag som kränger ut mainstreammusik, och samma sak på filmsidan...

Har aldig påstått att marknaden för spel kommer dö. Dock är det fakta att andelen PC exklusiva spel och mer nischade spel blir färre och färre. Självklart är det inte enbart piraters fel men de gör ju definitivt inte saken bättre. Jag är helt och hållet på utvecklarnas sida, det är trist utveckling men förståligt.

För min egna del är handlar det i första hand inte hurvida piratkopiering minskar försäljningen eller inte utan är mest irriterad på löjliga ursäkter vissa drar till för att rättfärdiga sitt piratande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, är inte det minsta intresserade av den typen av spel. Arma 2 är min smak om vi snackar shooters.

Har aldig påstått att marknaden för spel kommer dö. Dock är det fakta att andelen PC exklusiva spel och mer nischade spel blir färre och färre. Självklart är det inte enbart piraters fel men de gör ju definitivt inte saken bättre. Jag är helt och hållet på utvecklarnas sida, det är trist utveckling men förståligt.

För min egna del är handlar det i första hand inte hurvida piratkopiering minskar försäljningen eller inte utan är mest irriterad på löjliga ursäkter vissa drar till för att rättfärdiga sitt piratande.

Men alla oberoende studier som gjorts visar ju att "pirater" köper FLER filmer och MER musik och FLER spel än icke-pirater! Så har det varit sedan mina föräldrar var unga och spelade av skivor åt varandra, eller när jag växte upp och spelade in musik från radion och kopierade videofilmer.

Piratkopiering har inte ett skit att göra med den minskade försäljningen, det är konsolerna som tagit över, och därmed casualspelandet. De flesta människor är inte datorentutiaster, och vill bara ha ett enkelt sätt att spela spel. Då köper de en konsol, inte en dator som kräver lite kunskap och som bör uppdateras då och då för att hänga med. Om de sen köper Dragon Age/Modern Warfare/Oblivion/Rock Star/Fallout 3/L.A. Noire eller vad det nu må vara till konsol så kommer de inte att köpa det till PC också.

Eftersom marknaden för konsoler är mycket större än marknaden för PC-spel så är det inte konstigt att bolag riktar in sig på att göra konsolspel, pirater eller icke pirater. Det finns ju liksom en anledning till varför de stora skivbolagen signar artister som Beyonce, Shakira, Justin Bieber osv. istället för att bara ge ut japansk noiserock - de säljer i massor, och det beror ju knappast på att alla piratkopierar så mycket japansk noiserock.

På ett sätt så minskar piratkopiering dock försälningen: det går inte längre att göra skitspel och kränga ut dem på marknaden som man kunde göra innan internet blev var mans egendom. Nu kan man ladda ner ett spel och prova det innan man köper. Det har sparat mig många tusenlappar, som när jag laddade ner Dragon Age 2, till exempel. Älskade första spelet, men tvåan var ren dynga. Spelade i några timmar, bildade mig en uppfattning, raderade skiten. Har de förlorat ett sålt spel på att jag gjorde så? Ja, absolut. Hade jag inte kunnat testa det innan så hade jag köpt det på första spelets rykte, blivit jävligt besviken och aldrig spelat det. Om du tror att jag skäms över att jag laddar ner spel för att inte slösa tusentals kronor per år på ren skit så är jag rädd för att jag kommer göra dig besviken.

Numera så är det väldigt få PC-spel som jag köper innan jag laddat hem dem, och så kommer det att förbli, då utvecklarna verkar tro att vi accepterar vilken jävla dynga som helst.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Orkar inte diskutera det med dig längre, det ger inget. Vi delar helt enkelt inte uppfattning i detta ämne och kommer förmodligen aldrig göra det.

Om ni sover bättre om nätterna genom att intala er själv att ni inte gör något fel när ni olagligt laddar ner och kör det någon annan lagt ner en massa tid och pengar på så fine...fortsätt med det.

Permalänk
Medlem

Skillnaden kommer vara enorm mellan att tvinga folk att köpa ett spel och att låta folk testa det genom att tanka det och sedan köpa om dem tycker det var tillräckligt bra för att motivera.

Man behöver inte intala sig att det senare är "tillräckligt bra" för pc-spelsmarknaden för hade det varit det hade vi inte suttit där vi är i dag.

Vill man testa spel kan man köpa en timma på internetcafé för 20kr eller testa hos en bekant. Kolla in obegränsat med videor, trailers och videorecensioner på nätet. Hoppa på öppna betatest osv.

Om alla är ärliga så kommer priserna sjunka och mångfalden öka, likaså återfå prestigen i utvecklingen och nytänkandet.

Öppen betatest för alla begränsad tid som med BF3 t ex, det var ju riktigt lyckat och alla fick smaka ordentligt på resultatet. Mera sånt tack.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Men alla oberoende studier som gjorts visar ju att "pirater" köper FLER filmer och MER musik och FLER spel än icke-pirater! Så har det varit sedan mina föräldrar var unga och spelade av skivor åt varandra, eller när jag växte upp och spelade in musik från radion och kopierade videofilmer.

Studierna som oftast refereras till är attitydundersökningar. Dessa är värdelösa på att berätta om människas faktiska agerande. Samtidigt är studierna som de sk piraterna refererar till ganska värdelösa i metod, urval och teoretisk grund. Nu var det ett tag sedan jag gick igenom de som då fanns tillgängla och jag tar gärna del av mer samtida studier.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Skillnaden kommer vara enorm mellan att tvinga folk att köpa ett spel och att låta folk testa det genom att tanka det och sedan köpa om dem tycker det var tillräckligt bra för att motivera.

Man behöver inte intala sig att det senare är "tillräckligt bra" för pc-spelsmarknaden för hade det varit det hade vi inte suttit där vi är i dag.

Vill man testa spel kan man köpa en timma på internetcafé för 20kr eller testa hos en bekant. Kolla in obegränsat med videor, trailers och videorecensioner på nätet. Hoppa på öppna betatest osv.

Om alla är ärliga så kommer priserna sjunka och mångfalden öka, likaså återfå prestigen i utvecklingen och nytänkandet.

Öppen betatest för alla begränsad tid som med BF3 t ex, det var ju riktigt lyckat och alla fick smaka ordentligt på resultatet. Mera sånt tack.

/s

Jag ser det bara som något positivt att det kommer färre skitspel till PC. Hoppas att Ubisoft går i konkurs helt och hållet

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Jaså? Intressant då att inget av du skriver motbevisar mina påståenden.

En ersättning som jag klart och tydligt deklarerade för dig, även det faktum att den inte utgår till alla författare vars böcker blir utlånade, och därmed blir relevant för mitt ursprungliga påstående.

Så är även de cd-skivor som lagrar spelet eller de e-böcker som man numera bekvämt kan låna hos biblioteken.

Inget av detta förhindrar det faktum att man kan låna upphovsrättsskyddat material från biblioteken utan att författaren ersätts för detta, vilket är relevant för mitt ursprungliga påstående.

Att efterfrågade produkter säljer mer eller att lånare får vänta på att böckerna finns tillgängliga för utlåning motsäger inget av vad jag skrev.

Om du missar varför det är relevant för mitt första påstående att man via ett bibliotek kan låna böcker utan att författaren får någon som helst ersättning, så kanske det vore en idé att läsa om mitt ursprungliga påstående i rätt kontext.

De har uppenbarligen så mycket att säga till om med tanke på att regeringen själv utan förhandlingsöverenskommelse har fastställs årets grundbelopp för biblioteksersättningen? Eller hade du några andra uppenbara exempel på deras bestämmanderätt i åtanke?

ditt ursprungliga påstående var vida mer långtgående i tolkning av spridning än vad som är möjlig utan att bryta mot upphovsrätten, eller biblioteksuppbyggnaden och villkor för låning. begriper inte alls hur du anser det motsatt annat än i din tolkning av vad som är rätt eller ej...

de har uppenbarligen så mycket att säga att ersättningen per "kopia" var mångdubbel den på en bok (20kr har jag för mig) just för spridningsrisken, detta är fakta. sen om det omförhandlas över förlagens huvuden då jag vet att biblioteken inte anser sig kunna ta kostnaden, skulle kunna ge dig rätt. men nu har det vad jag vet inte hänt ännu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint