Permalänk
Medlem

CSN fribelopp

Jag måste få klarhet i hur det egentligen ligger till med CSN och fribeloppen, då jag har råkat överskrida fribeloppet för andra halvåret.
Jag har blivit bevilja fribelopp på 61056 kr, under första halvåret 2011 och ett fribelopp på 75328 kr under andra halvåret.

Under 1:a halvåret hade jag 27500 kr "tillgodo" att tjäna, men under 2:a halvåret har jag nu råkat överskrida fribeloppet med 9000 kr, då jag oväntat fick en stor semesterersättning utbetald.

Men det sammanlagda fribeloppet på hela året är ju 136 384 kr, och ser man det så har jag ju 18500 kr "tillgodo" att tjäna, sett över hela året.

Jag funderar nu på om jag ska kontakta CSN och meddela hur det har blivit, om de har överseende med detta och tillåter det, (jag kan styrka hela årets inkomster med lönespecifikationer om det har någon betydelse). Eller om jag helt enkelt ska låta bli att ta kontakt med dem, har hört att de endast jämför med inkomsten som är registrerad på deklarationen, (hela året alltså) och det beloppet klarar jag ju.

Är det någon som är helt säker på hur de gör i sånna här fall? Och vill helst inte riskera att senare bli återbetalningsskyldig och dessutom behöva betala räntan som de lägger på.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Rent generellt kan väl csn aldrig veta när du har tjänat dina pengar eftersom sådant inte registreras det enda som reggas är väl ditt årbelopp.

Men viist är det jävligt griniga kan de väl säkert kräva dig eller din arbetsgivare på lite papper.

och nej CSN har inget överseende, du svor på heder och samvete när du lämnade dina inkomstuppgifter och ifall det skulle ändra sig så har du en skyldighet att meddela dem. I värsta fall åker på lite räntor, avgifter plus att du får betala tillbaka hälften av det belopp som överskreds.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Det CSN gör om de inte får uppgifter från din arbetsgivare är att fördela den totala summan över två terminer. De kan inte avkräva dig uppgifter från arbetsgivare alltså. De kan be snällt

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast

Det där med att inkomsten är uppdelad halvårsvis är fruktansvärt korkat eftersom hela, eller i alla fall större delen av sommarjobbsinkomsterna ligger på andra halvan. För mig som får timlön får jag hela min årsinkomst mellan juli och september.
Tur att de inte brukar kolla hur mycket man tjänar varje halvår om man inte går över totalsumman för hela året. De har väl bättre saker för sig än att ringa runt till alla arbetsgivare och fråga när folk tjänade sina pengar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som det skrivs i tråden så fördelas icke redovisad inkomst jämnt över hela året. Det betyder att du kan välja att inte skicka in vissa lönespecar från det halvår du tjänade för mycket vilket gör att hälften av den icke redovisade summan hamnar på perioden jan-jun och andra halvan på jul-dec.

Det skulle alltså lösa ditt problem om du helt enkelt undviker att skicka in vissa lönespecar från jul-dec då du har såpass mycket kvar till fribeloppet på jan-jun.

Permalänk
Medlem

Men eftersom att jag inte kommer gå över gränsen för hela året, är det väl inte ens behövligt att skicka in lönespecifikationerna? Eller hur menar du Ballistic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar1a:

Men eftersom att jag inte kommer gå över gränsen för hela året, är det väl inte ens behövligt att skicka in lönespecifikationerna? Eller hur menar du Ballistic?

du kommer ju anmodas att skicka in dem om CSN anser att det behövs. Det kommer förmodligen inte ske om du ligger under den totala tillåtna summan.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sentenced:

du kommer ju anmodas att skicka in dem om CSN anser att det behövs. Det kommer förmodligen inte ske om du ligger under den totala tillåtna summan.

Skrivet av mar1a:

Men eftersom att jag inte kommer gå över gränsen för hela året, är det väl inte ens behövligt att skicka in lönespecifikationerna? Eller hur menar du Ballistic?

Precis, jag glömde bort att skriva att du inte behöver skicka in något om du inte blir ombedd. My bad.

Om de däremot skulle höra av sig om ett gäng månader och kräva lönespecar så kan du gå tillväga som jag beskrivit.