Sista kollen av HTPC med Asus E35M1-I Deluxe

Permalänk
Medlem

Sista kollen av HTPC med Asus E35M1-I Deluxe

  1. Asus E35M1-I DELUXE mITX

  2. Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3

  3. Lian Li PC-Q25B Svart

  4. FSP PicoPSU 90W

  5. FSP PicoPSU 230->19V Adapter

Det ska väl inte vara några konstigheter?

Kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1255833/asus-e35m1-i-htpc

Enligt QVL till moderkortet så har dom angett RAM-minnet

Den som stämde bäst överens på Inet var följande

  • (vilket väl bara är en ändring i betäckningen pga stickornas storlek?)

Asus E35M1-I Qualified Vendor List: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/AMD_CPU_Onboard/E35M1-I_D...

Funderade på om man skulle stickor med bättre kylflens på, då där nog inte kommer vara något särskillt drag i burken?

Några kommentarer eller synpunkter på listan?

EDIT: Skulle väl heller inte vara något konstigt att köra på ett USB-minne (3.0 kanske) som systemdisk heller eller?

Permalänk
Medlem

E45 finns ju.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Du kommer oxå ha ett stort hål i baksidan på det där chassit då det är gjort för ett ATX nätagg.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

E45 finns ju.

Kändes inte nödvändigt att lägga dom extra hundralapparna på de föga de bringa. Sen var där faktiskt mindre anslutningsmöjligheter enligt prisjakt. Satt och jämförde korten förut.

Skrivet av Tempel:

Du kommer oxå ha ett stort hål i baksidan på det där chassit då det är gjort för ett ATX nätagg.

Är medveten om det. Finns det nåt fint galler att köpa nånstans tro? Annars var tanken att snickra ihop något själv.

Permalänk
Medlem

Det är samma kort så dom har samma anslutningar, bara cpun som är utbytt, dock så stödjer 45an snabbare minnen 1333 mot 1066 vilket gör en hel del på prestandan, körde bios egen överklockning på min och det tuffar nu på 1.75 i ett PC-Q07 chassi ett vanligt nätagg som kyler den. Kan säga att du kommer ligga högt i temp utan nån som helst kylning i det där chassit.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Som sagt varför inte e-450 samt ett ATX nätagg? Finns e-450 som är billigare än det du länkade och ATX nätagg som oxå är billigare än den lösningen du länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det är samma kort så dom har samma anslutningar, bara cpun som är utbytt, dock så stödjer 45an snabbare minnen 1333 mot 1066 vilket gör en hel del på prestandan, körde bios egen överklockning på min och det tuffar nu på 1.75 i ett PC-Q07 chassi ett vanligt nätagg som kyler den. Kan säga att du kommer ligga högt i temp utan nån som helst kylning i det där chassit.

Ah okej. Tyckte jag läste nånstans att en klarade att köra 1333 på 35an.
Angående chassit så medföljer det två stycken fläktar. En som drar in luft framifrån och kyler diskarna, och en i taket. Finns även hål för luftintag undertill. Kör man med något galler för det stora nätagg hålet så borde det väl bli luftigt och fint, tror du inte det?

Skrivet av toffex9:

Som sagt varför inte e-450 samt ett ATX nätagg? Finns e-450 som är billigare än det du länkade och ATX nätagg som oxå är billigare än den lösningen du länkade.

Skulle vilja slippa fläkten och få det lite luftigare i själva chassit pga de passiva moderkortet/cpu/gpun, därav PicoPSUn.

Permalänk
Medlem

Med 450 får du 3d-stöd, om det spelar roll.

Jag hade dock gått på en Llano-setup istället, inte mycket dyrare men betydlig roligare. Speciellt då du valt ett chassi som borde ge en bra kylning.

Att tänka på med 350/450 så har inte du ngn glädje av 2st minnesstickor, kör på en stor sticka istället.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx

är passivt, dock ca 100kr dyrare.

Sedan är frågan hur mycket nätagget väsnas vid så låg belastning? är dålig på detta men vet att många är helt tysta vid låg belastning....

http://www.inet.se/produkt/6909642/natagg-ace-fsp-460w

billigt som bara den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Med 450 får du 3d-stöd, om det spelar roll.

Jag hade dock gått på en Llano-setup istället, inte mycket dyrare men betydlig roligare. Speciellt då du valt ett chassi som borde ge en bra kylning.

Att tänka på med 350/450 så har inte du ngn glädje av 2st minnesstickor, kör på en stor sticka istället.

Vad kostar 1 8a och vad kostar 2 4or?

Skrivet av toffex9:

http://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx

är passivt, dock ca 100kr dyrare.

Sedan är frågan hur mycket nätagget väsnas vid så låg belastning? är dålig på detta men vet att många är helt tysta vid låg belastning....

http://www.inet.se/produkt/6909642/natagg-ace-fsp-460w

billigt som bara den...

460W är väldigt overkil och det är ett ocertat nätaggl. 300W finns certade för Bronze för samma pengar och det kör jag på.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Med 450 får du 3d-stöd, om det spelar roll.

Jag hade dock gått på en Llano-setup istället, inte mycket dyrare men betydlig roligare. Speciellt då du valt ett chassi som borde ge en bra kylning.

Att tänka på med 350/450 så har inte du ngn glädje av 2st minnesstickor, kör på en stor sticka istället.

3d-stöd? De får jag kolla närmare på! Tack!

Ingen support för dual channel på nån av korten? Inte ens 450an? Tyckte de va snack om de nånstans... får hitta den där tråden igen.

Angående Llano, något förslag på setup kanske?

Permalänk
Medlem

Blir någ bra kollat länge på liknande men inte riktigt kunnat motiverat det hemma... än

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffex9:

Blir någ bra kollat länge på liknande men inte riktigt kunnat motiverat det hemma... än

Tråkiga just nu bara är att hårddiskarna har gått upp i pris som faen. :- /

Permalänk
Medlem

Mille, du vill ha en SSD till den, det gör en hel del för prestandan och den kommer inte kännas långsam alls.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffex9:

Som sagt varför inte e-450 samt ett ATX nätagg? Finns e-450 som är billigare än det du länkade och ATX nätagg som oxå är billigare än den lösningen du länkade.

Skrivet av Tempel:

460W är väldigt overkil och det är ett ocertat nätaggl. 300W finns certade för Bronze för samma pengar och det kör jag på.

Jag antar att ni tycker jag ska välja ett vanligt nätagg för att spara pengarna? Ett annat alternativ som slog mig är ju eBay.

För en PicoPSU med AC/DC adapter blir det $48+$15 (frakt) = ~ 440 kr

http://www.ebay.com/itm/80W-PicoPSU-Power-Module-80W-12V-AC-D...

Tycker ni fortfarande det vore bättre med ett vanligt nätagg?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Med tanke på lådan du tänkt att använda så skulle jag satsa på ett bra 300W ATX, men det är ju förståss min syn på det hela. Det blir ju lite mera smidigt att ha allt i lådan, med PicoPSUn så blir det mer utanför lådan samt att du måste fixa till lådan då den är gjord för nätagg.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMille:

3d-stöd? De får jag kolla närmare på! Tack!

Ingen support för dual channel på nån av korten? Inte ens 450an? Tyckte de va snack om de nånstans... får hitta den där tråden igen.

Angående Llano, något förslag på setup kanske?

Jag kan ha fel angående dual channel, men jag är 99% säker på att de inte har det.

Det finns ju bara 3st ITX-kort för Llano men det billigaste är ASRock A75M-ITX för 799:-.

Och till det är ju det bara att välja en A4, A6 eller A8 allt efter vilken budget och önskemål om prestanda. Men en A6 3500 för dryga 700:- är ju kanske en sådär lagom APU och då landar du ju inte långt från vad en E450 kostar. Visst ska man få det tyst kanske man bör ha en roligare kylare än den som medföljer, men undervoltar man och kanske tom underklockar lite så går det nog att få riktigt tyst och fortfarande bra mycket bättre än en E350/450.

Du har väl läst testet här Sweclockers på 3500:an? Där kan du ju se jämförelser mot E350 som denna:

Själv är jag sugen på den upplåsta A8 3870, mest bara för att kunna optimera prestandan mot TDP på bästa sätt. Tänker alltså mer på underklockning än överklockning då jag siktar på ha den i ett passivt chassi som jag inte riktigt vet vad det klarar av...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Asrockkortet må vara billigt men herregud, det har VGA ut och inte DVI, det är ett rätt uselt kort layoutmässigt i övrigt oxå. Du får allt gå upp på Asus kort för att kunna ha jämföra med e45an från asus och då pratar vi inte 800kr längre utan 1150+cpu+kylare. Visst är det mer pulver men högre effekt oxå och frågan är om man måste ha den prestandan? e45an räcker. Min gumma är rätt nöjd att kunna synca med blåtand med sin mobil istället för koppla in sladd tex.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Asrockkortet må vara billigt men herregud, det har VGA ut och inte DVI, det är ett rätt uselt kort layoutmässigt i övrigt oxå. Du får allt gå upp på Asus kort för att kunna ha jämföra med e45an från asus och då pratar vi inte 800kr längre utan 1150+cpu+kylare. Visst är det mer pulver men högre effekt oxå och frågan är om man måste ha den prestandan? e45an räcker. Min gumma är rätt nöjd att kunna synca med blåtand med sin mobil istället för koppla in sladd tex.

Det har även HDMI 1.4a vilket jag tror är det intressanta. Vem kopplar in TV:en/projjen med DVI?
Vad i layouten är så dåligt?

Men jag håller med om att Asus F1A75-I Deluxe är ett trevligare kort, där får man ju trådlöst närverk samt en skojsig fjärr med tangenbord på baksidan.

Tar en A4 + ASUS-kortet så landar man på ~1600 så får man fortfarande mer kraft än en E450 och man kan då även byta ut APU:n om man får för sig att uppgradera eller för den delen komplettera med ett grafikkort till och köra dual graphic a la CF. Men jag tycker inte prisskillnaden mellan A4 och A6 är tillräckligt stor för att man ska ta en A4.

Och vem vet, den medföljande fläkten kanske inte väsnas så mycket under normaldrift då de inte drar så mycket effekt då. Dessutom så kommer det vara fler fläktar i det chassit.

Jag tycker bara att man låser in sig när man köper ett allt-i-ett kort som man behöver byta hela kortet när man ska uppgradera. Jag bygger helst modulärt speciellt om det inte kostar så mycket mer.

Den enda nackdelen med Llano är att FM1 sockel ersätts redan nästa år av FM2 när Trinity (efterföljaren till Llano) kommer - men jämför man med en E350/450 så är inte det någon skillnad.

Men vill man göra det så lätt som man bara kan så kör man på E450, och prestandan duger nog för de flesta!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Tja. DVI + HDMI slår VGA + HDMI sen så har asuskortet blåtand dessutom. FM1 är en död plattform och det gör att det modulära faller där. Var ju likadant sist AMD bytte ordentligt. Från A till AM via 754/939, 939an framförallt dog fort medans nästa har hängt med länge. E45an duger ju sen till en liten egenbyggd naslösning deluxe när den sen är död som htpc så det är inga bortkastade pengar att gå på den idag imho.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Inte läst hela tråden, men jag hade kört på 45 istället för 35 de e skillnad

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Tja. DVI + HDMI slår VGA + HDMI sen så har asuskortet blåtand dessutom. FM1 är en död plattform och det gör att det modulära faller där. Var ju likadant sist AMD bytte ordentligt. Från A till AM via 754/939, 939an framförallt dog fort medans nästa har hängt med länge. E45an duger ju sen till en liten egenbyggd naslösning deluxe när den sen är död som htpc så det är inga bortkastade pengar att gå på den idag imho.

Håller med i stort, men..

* Men om man BARA använder HDMI spelar det ju ingen roll om det sitter en hel drös med DVI kontakter på kortet. Jag själv är bara intresserad av HDMI-kontakten.

* FM1:an är mer modulär än ett E450 då du fortfarande kan byta ut APU:n på den, även om det blir mot begagnade prollar. Ska du uppgradera en E450 måste du byta ut hela moderkortet - du har inget val. Dessutom dör alla socklar till slut, och jag tror nog en Llano-setup håller bra mycket längre än en Fusion.

* Använder man inte blåtand så är det onödigt att betala för det.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Håller med i stort, men..

* Men om man BARA använder HDMI spelar det ju ingen roll om det sitter en hel drös med DVI kontakter på kortet. Jag själv är bara intresserad av HDMI-kontakten.

* FM1:an är mer modulär än ett E450 då du fortfarande kan byta ut APU:n på den, även om det blir mot begagnade prollar. Ska du uppgradera en E450 måste du byta ut hela moderkortet - du har inget val. Dessutom dör alla socklar till slut, och jag tror nog en Llano-setup håller bra mycket längre än en Fusion.

* Använder man inte blåtand så är det onödigt att betala för det.

1, jo om man bara skall ha burken som htpc och inte tänkt ge den nått mer liv som nått annat så spelar det ingen roll. Men jag ser ju en framtida användning för maskinen där DVI är en klar fördel.

2. Mja, håller inte med dig där. Just att den är så strömsnål gör att den är utmärkt som plattform för en framtida nas tex eller som router och 24/7 drift.

3. Blåtand är ju bra för att ha för styrning av burken när du använder den som HTPC.

Sen har ju Asus wifi inbyygt oxå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

1, jo om man bara skall ha burken som htpc och inte tänkt ge den nått mer liv som nått annat så spelar det ingen roll. Men jag ser ju en framtida användning för maskinen där DVI är en klar fördel.

Går att lösa med en HDMI-DVI konverter.

Citat:

2. Mja, håller inte med dig där. Just att den är så strömsnål gör att den är utmärkt som plattform för en framtida nas tex eller som router och 24/7 drift.

Helt sant, om man inte redan har detta redan eller inte ser något behov av det så är det en bra poäng.

Citat:

3. Blåtand är ju bra för att ha för styrning av burken när du använder den som HTPC.

Men då gäller det att man har en blåtandsenehet att styra med, jag styr XBMC via wifi (android) istället, betydligt bättre räckvidd. Men vill man ha blåtand så ska man ju köpa det.

Citat:

Sen har ju Asus wifi inbyygt oxå.

Precis som jag sa tidigare, men även här gäller det ju att ha det behovet. Då jag har tråd till TV-bänken har jag inget behov av Wifi där.

Nog med OT, tror trådskaparen fattat...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Detta ser ut att ha blivit en grymt bra tråd för alla som har sneglat på Asus passivt kylda Deluxe kort!

Jag kommer faktiskt nöja mig med Asus E45M1-I Deluxe då jag inte är ute efter prestandan, utan tystheten och strömsnålhet då burken antagligen kommer stå på större delen av året. Men det är jag det. Jag tror säkert tänkt om efter att de läst denna tråden.

Jag har nu då kommit så långt att jag funderat på operativsystem. Dom flesta har väl tagit för givet att jag ska köra Windows till en HTPC. Men finns det UNIX alternativ som operativsystem som kan fungera bra med moderkortet? Främst till "NAS"-delen då, tänker jag. Vad jag kan se finns det inga andra drivrutiner än till Windows till E45M1-I, men nån har kanske löst det på nåt vis ändå?

Sen är jag lite nyfiken på fjärrkontroll. Är det någon som köpt till nån smidig liten fjärrkontroll som han kan tipsa om? Bluetooth eller Wifi det kvittar. Men gissar på att blåtand blir billigare?

(För övrigt så kan man köpa sig en blåtand mini-dongle på ebay för kanske $2 och då är frakten inräknad!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMille:

Tack för alla svar!
Detta ser ut att ha blivit en grymt bra tråd för alla som har sneglat på Asus passivt kylda Deluxe kort!

Jag kommer faktiskt nöja mig med Asus E45M1-I Deluxe då jag inte är ute efter prestandan, utan tystheten och strömsnålhet då burken antagligen kommer stå på större delen av året. Men det är jag det. Jag tror säkert tänkt om efter att de läst denna tråden.

Jag har nu då kommit så långt att jag funderat på operativsystem. Dom flesta har väl tagit för givet att jag ska köra Windows till en HTPC. Men finns det UNIX alternativ som operativsystem som kan fungera bra med moderkortet? Främst till "NAS"-delen då, tänker jag. Vad jag kan se finns det inga andra drivrutiner än till Windows till E45M1-I, men nån har kanske löst det på nåt vis ändå?

Sen är jag lite nyfiken på fjärrkontroll. Är det någon som köpt till nån smidig liten fjärrkontroll som han kan tipsa om? Bluetooth eller Wifi det kvittar. Men gissar på att blåtand blir billigare?

(För övrigt så kan man köpa sig en blåtand mini-dongle på ebay för kanske $2 och då är frakten inräknad!)

Bluetooth är väll inbyggt på kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMille:

Tack för alla svar!

Sen är jag lite nyfiken på fjärrkontroll. Är det någon som köpt till nån smidig liten fjärrkontroll som han kan tipsa om? Bluetooth eller Wifi det kvittar. Men gissar på att blåtand blir billigare?

Måste tipsa dig om att det finns mängder med olika fjärrstyrningsappar till smartphones (iphone såväl som android och säkert windows phone med), som gör jobbet du är ute efter. Nackdelen är ju att inte ha någon dedikerad fjärrkontroll, men fördelen är priset (gratis) och såklart flexibiliteten.