Permalänk
Medlem

OEM hårddisk?

Hej!
Jag har funderat på att köpa en ny hårddisk till min dator för att göra den snabbare :D. Då är det självklart SSD jag har kollat på och har då märkt att de säljer OEM versioner. Vad medför detta?

Jag vet att OEM licenser på operativsystem medför:
1. Att man inte kan installera den på en dator som redan haft ett OS
2. Man kan inte byta moderkort eller processor (hårddisk?)

Men hårddisk som sagt vad medför OEM då?

Tack på förhand//fruck

Permalänk
Skrivet av fruck:

Hej!
Jag har funderat på att köpa en ny hårddisk till min dator för att göra den snabbare :D. Då är det självklart SSD jag har kollat på och har då märkt att de säljer OEM versioner. Vad medför detta?

Jag vet att OEM licenser på operativsystem medför:
1. Att man inte kan installera den på en dator som redan haft ett OS
2. Man kan inte byta moderkort eller processor (hårddisk?)

Men hårddisk som sagt vad medför OEM då?

Tack på förhand//fruck

Det brukar vara en snålare tilltagen förpackning och den saknar tillbehör som kablar och instruktionsbok. Någon kanske kan rätta mig om jag har fel?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tror att det innebär att du får med lite mer grejer typ som 2.5 -> 3.5tums adapter osv, jag förbihåller mig rätten att ha fel

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

I vanliga paketen kan det finnas 2,5" till 3,5"-adapter och lite annat sånt. I OEM är det enbart SSD:n

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

kan betyda att de levereras utan 3.5-tums adapter etc. .. lite som processor i "bulk"-förpackning .... man får liksom inte det där "extra" ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Det är som soderkvist säger. Troligtvis får du bara ssd:n om du köper oem. De som kallas retail och reseller brukar innehålla sata-kabel, adaapter 2,5->3,5 samt ev kloningsmjukvara och andra tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Det brukar vara en snålare tilltagen förpackning och den saknar tillbehör som kablar och instruktionsbok. Någon kanske kan rätta mig om jag har fel?

Du har rätt. Jag skaffade ett OEM för bara några veckor sedan till min nya dator och man fick i princip bara skivan och en snabbguide till hur man använder Windows...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Tack för så snabba svar :),

Okey då vet jag, det kanske lika bra att slänga ut de extra kronorna som de begär så man är säker på att det bara är plug'n play.
Kan även meddela att det är denna jag kikat lite extra på, men väljer kanske Reseller versionen istället nu

http://www.inet.se/produkt/4304303/intel-ssd-320-80gb-oem

Intel SSD 320 80GB OEM

Kan väl lika gärna höra med er om vilken SSD ni skulle rekommendera för lägsta pris på ungefär 80 GB?

Permalänk

Generellt sett betyder endast OEM (Original Equipment Manufacturer) att det säljs med specifik hårdvara när det gäller licenser.
Dvs. köper du en dator med en OEM-licens av OS:et så måste den köras på hårdvaran du köpte samtidigt, detta inkluderar dock inte hårddisken, utan denna får bytas, medans som du skrev själv måste t.ex. moderkort vara det samma som tidigare.

Dock är oftast OEM-OS från MS lite kinkiga att ominstallera, inte minst för att du sällan får nåt mer än en brandad återställningsskiva från den respektive tillverkaren som är sprängfylld med bloatware, återställningspartitioner etc.
Det finns undantag till detta, Fijutsu Siemens t.ex. är väldigt snälla och separerar det rena OS:et på en eller flera skivor (x86 & x64), alla drivar på en skiva, samt allt crap (läs bloatware) på ytterligare en skiva.

I ditt fall skulle jag rekomendera att du helt enkelt klonar innehållet på existerande hårddisk och för över det till SSD:n, ett bra program för detta är "Acronis True HD" som dessutom är gratis sist jag kikade.
Där får du möjlighet att klona de partitioner du vill ha med (boot & system-partition) och ställa storleken på målpartitionerna efter önskemål. Du kan utan problem föra över datat i större partitioner än vad som får plats på SSD:n till SSD:n så länge det använda utrymmet på orginalpartitionen är mindre än SSD:n totala kapacitet.

Permalänk
Skrivet av fruck:

Tack för så snabba svar :),

Okey då vet jag, det kanske lika bra att slänga ut de extra kronorna som de begär så man är säker på att det bara är plug'n play.
Kan även meddela att det är denna jag kikat lite extra på, men väljer kanske Reseller versionen istället nu

http://www.inet.se/produkt/4304303/intel-ssd-320-80gb-oem

Intel SSD 320 80GB OEM

Kan väl lika gärna höra med er om vilken SSD ni skulle rekommendera för lägsta pris på ungefär 80 GB?

Lite billigare och retail vad jag kan se.

http://www.dustinhome.se/intel-320-series-25-80gb-ssd-sata-30...

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Generellt sett betyder endast OEM (Original Equipment Manufacturer) att det säljs med specifik hårdvara när det gäller licenser.
Dvs. köper du en dator med en OEM-licens....

Jag har nog kommit fram till efter era inlägg att det är nog värt de extra pengar för att slippa eventuella problem när den ska installeras eller i framtiden när nya delar ska in i datorn. Så jag köper nog en retail.
Det verkar vara ett trevligt program, så det är inte helt omöjligt att det kommer användas när jag väl har köpt en SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Yes det stämmer, men jag menade lite mera vilka märken eller så som kan rekommenderas. Jag var lite otydlig, jag tror jag kan få tag på billigaste butiken till en viss produkt.
Men såvitt jag har förstått är det bara Intel som har riktigt bra SSD hårddiskar? Eller har jag fel? vore trevligt om jag hade, det öppnar upp för ev. billigare pris

Permalänk
Skrivet av fruck:

Yes det stämmer, men jag menade lite mera vilka märken eller så som kan rekommenderas. Jag var lite otydlig, jag tror jag kan få tag på billigaste butiken till en viss produkt.
Men såvitt jag har förstått är det bara Intel som har riktigt bra SSD hårddiskar? Eller har jag fel? vore trevligt om jag hade, det öppnar upp för ev. billigare pris

Crucial m4 är stabila, har en själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Skrivet av fruck:

Yes det stämmer, men jag menade lite mera vilka märken eller så som kan rekommenderas. Jag var lite otydlig, jag tror jag kan få tag på billigaste butiken till en viss produkt.
Men såvitt jag har förstått är det bara Intel som har riktigt bra SSD hårddiskar? Eller har jag fel? vore trevligt om jag hade, det öppnar upp för ev. billigare pris

Jag har en Corsair som har fungerat bra men jag vet inte hur det är med nuvarande generationen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Crucial m4 är stabila, har en själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart har du köpt den, och vilken storlek kör du med? Hade tänkt mig runt 80 GB, just nu använder jag ~75 GB på min huvud hdd och den är på 600 GB

Skrivet av soderkvist:

Jag har en Corsair som har fungerat bra men jag vet inte hur det är med nuvarande generationen.

Jo det är väl nu som är intressant