Permalänk

Fläktar till xspc rx360-radiator.

Jag ska kyla 1 st i7 2600k samt 2st HD5970.
Vattenloppen består i dagsläget av 1 Xspc 360rx radiator samt 1 Xspc reservoir och pump: http://coolingstuff.se/p/278/xspc-dual-5-25-acrylic-res-pump

Radiatorn har 3st phobya nano-2g 1500rpm fläktar.

Nu i dagarna kommer ännu en rx360-radiator att dimpa ned i brevlådan. Så nu är min fråga vad ni kan rekommendera mig i fläktväg till denna? Samt hur jag bör sätta fläktarna för att dessa ska arbeta effektivast.

Chassit jag har är ett obsidian 800D. Nuvarande radiatorn sitter på baksidan av chassit. Fläktarna sitter bakpå radiaton, alltså suger de ut luften ur den.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Hallu! Datorn lever ser jag
Skulle rekommenders likadana fläktar, eller lågvarvade.
Sätt fläktarna så de tar in luft.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag har ingen direkt erfarenhet av RX360, men vad jag läst till mig så presterar den väldigt bra oavsett high/ low rpm eller om fläktarna har bra statiskt tryck.

Annars brukar man väl generellt säga att radiatorer/täta flänsar vill ha fläktar med högt tryck. De bästa jag sett för detta ändamål är Scythe Gentle Typhoon, och beroende på hur känslig du är mot ljud så väljer du modell därefter. 800rpm är ohörbart utanför lådan förutsatt att du inte sitter i ett ljudisolerat rum och lyssnar maniskt efter den. 1150rpm är hörbar på högsta, och 1450 hörs lite hela tiden. 1850 skulle jag avråda ifrån eftersom att den har en större motor vilket gör att fläktbladsytan blir mindre och den annorlunda motorn ger ifrån sig ett lite mer distinkt missljud mot de med lägre hastighet.

Någon annan får gärna ge input och kontra det jag skrivit

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag har ingen direkt erfarenhet av RX360, men vad jag läst till mig så presterar den väldigt bra oavsett high/ low rpm eller om fläktarna har bra statiskt tryck.

Annars brukar man väl generellt säga att radiatorer/täta flänsar vill ha fläktar med högt tryck. De bästa jag sett för detta ändamål är Scythe Gentle Typhoon, och beroende på hur känslig du är mot ljud så väljer du modell därefter. 800rpm är ohörbart utanför lådan förutsatt att du inte sitter i ett ljudisolerat rum och lyssnar maniskt efter den. 1150rpm är hörbar på högsta, och 1450 hörs lite hela tiden. 1850 skulle jag avråda ifrån eftersom att den har en större motor vilket gör att fläktbladsytan blir mindre och den annorlunda motorn ger ifrån sig ett lite mer distinkt missljud mot de med lägre hastighet.

Någon annan får gärna ge input och kontra det jag skrivit

den input jag kan ge är en (Facebook tumme upp). 1150 är de fläktar du bör satsa på

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Hallu! Datorn lever ser jag
Skulle rekommenders likadana fläktar, eller lågvarvade.
Sätt fläktarna så de tar in luft.

Nog lever den alltid! Får tacka för ett fint stycke dator! Har ju dock inte fått tummen ur och gjort vattenloopen komplett ännu, tänkte att en till radiator inte kunde skada nu när processorn ska kopplas in också.
Tycker de som sitter på nu låter för mycket, har dock kopplat in dem till fläktkontroll och på de lägre varven är de kalas! Så dessa får absolut sitta kvar.

Skrivet av Deathdancer:

Jag har ingen direkt erfarenhet av RX360, men vad jag läst till mig så presterar den väldigt bra oavsett high/ low rpm eller om fläktarna har bra statiskt tryck.

Annars brukar man väl generellt säga att radiatorer/täta flänsar vill ha fläktar med högt tryck. De bästa jag sett för detta ändamål är Scythe Gentle Typhoon, och beroende på hur känslig du är mot ljud så väljer du modell därefter. 800rpm är ohörbart utanför lådan förutsatt att du inte sitter i ett ljudisolerat rum och lyssnar maniskt efter den. 1150rpm är hörbar på högsta, och 1450 hörs lite hela tiden. 1850 skulle jag avråda ifrån eftersom att den har en större motor vilket gör att fläktbladsytan blir mindre och den annorlunda motorn ger ifrån sig ett lite mer distinkt missljud mot de med lägre hastighet.

Någon annan får gärna ge input och kontra det jag skrivit

Jo, ljudnivån är viktig för mig då jag har tinnitus och är väldigt ljudkänslig.
Så du tror att dessa Gentle Typhoon fläktarna kommer vara bättre än de phobya nano-2g som sitter på nu? Dessa låter för mycket på högsta för min smak, men på de lägre varven är de bra.
Bör jag skaffa Gentle typhoon på 1150rpm då eller likadana jag har?

Skrivet av astrob0y:

den input jag kan ge är en (Facebook tumme upp). 1150 är de fläktar du bör satsa på

Okidoki. Du menar alltså att skaffa sådana gentle typhoon 1150rpm är bättre än att skaffa phobya nano-2g 1500rpm och skruva ned hastigheten?

Är det så att gentle typhoon presterar bättre vid 1150rpm än vad phobya gör vid denna hastighet i och med att denna är avsedd för just den hastigheten?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

GTs med 800rpm kommer funka galant
Hade sådana på en tidigare burk.
Plus för xspc som kan göra bra radiatorer. Fast dom kostar därefter

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

GTs med 800rpm kommer funka galant
Hade sådana på en tidigare burk.
Plus för xspc som kan göra bra radiatorer. Fast dom kostar därefter

Så 800rpm är att föredra då? Det är nog ändå där jag kommer ligga, ju lägre ljudnivå desto bättre.

En fråga jag har är då, presterar GT 800rpm bättre i just 800rpm än en GT 1150rpm nedskruvad till 800 gör?

Fick åt mig en begagnad men oanvänd för 550inkl. frakt, lite billigare än nytt iaf, får bara hoppas att den håller nu

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Så 800rpm är att föredra då? Det är nog ändå där jag kommer ligga, ju lägre ljudnivå desto bättre.

En fråga jag har är då, presterar GT 800rpm bättre i just 800rpm än en GT 1150rpm nedskruvad till 800 gör?

Det är nog ingen märkbar skillnad. Om du har en fläktkontroller så kör på 1150rpm och skruva ned tills det blir bra. Annars kör på 800rpm

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Det är nog ingen märkbar skillnad. Om du har en fläktkontroller så kör på 1150rpm och skruva ned tills det blir bra. Annars kör på 800rpm

Ok, jag har en fläktkontroller vilken fungerar kanon. 1500rpm fläktarna i dagsläget låter väldigt mycket högst upp men näst intill ljudlösa fullt nedskruvade.
Då bör det ju vara bättre att köra på 1150rpm och skruva ned vid behov ifall prestandan inte skiljer sig. Bra att ha den extra kraften ifall det behövs någon gång.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Att volta ner kommer ge samma effekt skulle jag tro. Detts är vad dom själva gör så

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Ok, jag har en fläktkontroller vilken fungerar kanon. 1500rpm fläktarna i dagsläget låter väldigt mycket högst upp men näst intill ljudlösa fullt nedskruvade.
Då bör det ju vara bättre att köra på 1150rpm och skruva ned vid behov ifall prestandan inte skiljer sig. Bra att ha den extra kraften ifall det behövs någon gång.

Exakt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Att volta ner kommer ge samma effekt skulle jag tro. Detts är vad dom själva gör så

Skrivet av Deathdancer:

Kalas! Då får jag tacka för hjälpen! Blir i sådant fall GT 1150 fläktar.

Bör räcka med 3? Push n Pull konfiguration har jag läst inte ger så mycket mer förutom en hel del extra ljud?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Push/Pull behövs inte inte på en xspc rx.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Push/Pull behövs inte inte på en xspc rx.

Kalas, då kör jag en beställning på 3 st GT 1150 imorgon då!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

lånar lite av tråden om de e ok e själv sugen på köpa vattenkylning var inne på XSPC dual 5,25 Acrylic Res/Pump min fråga hur mycket låter den.. har tittat lite på Youtube o den låter ganska mycket för min smak någon som kan kommentera om den.
Min andra fråga kan denna kitt http://www.indomo.se/15006-EK-KIT-H3O-Supreme-LT-360-Cu driva cpu+gpu+360rad vet att den e lite klen men går det

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem
Skrivet av astros:

lånar lite av tråden om de e ok e själv sugen på köpa vattenkylning var inne på XSPC dual 5,25 Acrylic Res/Pump min fråga hur mycket låter den.. har tittat lite på Youtube o den låter ganska mycket för min smak någon som kan kommentera om den.
Min andra fråga kan denna kitt http://www.indomo.se/15006-EK-KIT-H3O-Supreme-LT-360-Cu driva cpu+gpu+360rad vet att den e lite klen men går det

JAg stördes inte av den konfigen när jag använde den pumpen. Mina hårddiskar lät mer.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

Måste vara fel på den pumpen. Min gav ifrån sig ett sånt här ljud, http://www.youtube.com/watch?v=Z_pKfSqV66g alt http://www.youtube.com/watch?v=tW4qHp-w17k&feature=related
Dock vill jag påstå att den inte hördes alls pga chassit

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag kör Enermax Magma på samma rad. Har fungerat väldigt bra för mig.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Måste vara fel på den pumpen. Min gav ifrån sig ett sånt här ljud, http://www.youtube.com/watch?v=Z_pKfSqV66g alt http://www.youtube.com/watch?v=tW4qHp-w17k&feature=related
Dock vill jag påstå att den inte hördes alls pga chassit

Min låter mer som astros exempel.vhar tyckt att den varit lite högljudd, överröstar ibland både chassi och cpufläkt samt hårddiskarna. Läst lite om det sedan igårkväll och verkar som ett mail till xspc med en bifogad video på pumpen med ljudet kan vara på sin plats. Vad jag läst ska det inte vara några problem att få den utbytt.

Skrivet av Kalasis:

Jag kör Enermax Magma på samma rad. Har fungerat väldigt bra för mig.

Det verkar vara bra fläktar, dock verkar de inte finnas i lager någonstans tyvärr.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Kör själv 3st 800rpm GTs (Push) i mitt obsiadian 800 med en trippel rad i toppen.
Som referns kan jag säga att det jag hör mest när jag sitter bredvid datorn är den förbaskade vattenpumps skrället (laing dcc 10w),
Med tanke på att pumpen sitter i botten på chassit och fläktarna i toppen så ja, GT fläktarna är sjuuuuuukt tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Min låter mer som astros exempel.vhar tyckt att den varit lite högljudd, överröstar ibland både chassi och cpufläkt samt hårddiskarna. Läst lite om det sedan igårkväll och verkar som ett mail till xspc med en bifogad video på pumpen med ljudet kan vara på sin plats. Vad jag läst ska det inte vara några problem att få den utbytt.

Det verkar vara bra fläktar, dock verkar de inte finnas i lager någonstans tyvärr.

hoppas på att du får ny pryl, trist med oljud. har du testat att strypa pumpen med lägre spänning?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Bustah:

Kör själv 3st 800rpm GTs (Push) i mitt obsiadian 800 med en trippel rad i toppen.
Som referns kan jag säga att det jag hör mest när jag sitter bredvid datorn är den förbaskade vattenpumps skrället (laing dcc 10w),
Med tanke på att pumpen sitter i botten på chassit och fläktarna i toppen så ja, GT fläktarna är sjuuuuuukt tysta.

Hur har du monterat pumpen? Den borde inte lata nat i stort sett

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Bustah:

Kör själv 3st 800rpm GTs (Push) i mitt obsiadian 800 med en trippel rad i toppen.
Som referns kan jag säga att det jag hör mest när jag sitter bredvid datorn är den förbaskade vattenpumps skrället (laing dcc 10w),
Med tanke på att pumpen sitter i botten på chassit och fläktarna i toppen så ja, GT fläktarna är sjuuuuuukt tysta.

Låter kalas, ser fram emot att få klart detta så att jag slipper detta eviga surrande och susande.

Skrivet av astrob0y:

hoppas på att du får ny pryl, trist med oljud. har du testat att strypa pumpen med lägre spänning?

Jag hoppas på det också. Dock verkar det som att xspc har varit väldigt tillmötesgående vid reklamationsärenden vad jag läst på lite forum.
Jag har inte prövat pumpen på en lägre spänning. Kan detta vara en lösning? Går detta att göra med min fläktkontroller?

Enda jag saknar nu är slang. Lär jag beställa slang från någon internetbutik eller går det bra med slang som kan finnas på ex. biltema, clas ohlson? Och i sådant fall, vad för slang ska jag satsa på? jag tror det sitter 10/16 på nu (eller hur XrOo?) och antar att jag bör fortsätta med den dimensionen?

Har som ni märker aldrig pysslat med vattenkylning förut men sitter nu här med ett fint, redan ihopbyggt system som jag vill utöka.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Jag har inte prövat pumpen på en lägre spänning. Kan detta vara en lösning? Går detta att göra med min fläktkontroller?

Det ska gå att ändra hastigheten via fläktkontrollen. Jag testat via Zalmans popoulära kontroll, men tycket att den ströp spänning för mycket.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Det ska gå att ändra hastigheten via fläktkontrollen. Jag testat via Zalmans popoulära kontroll, men tycket att den ströp spänning för mycket.

Det kanske skulle vara något att pröva då! Och du menar då att detta kan tysta pumpen? Jag har det här lite kaffekokaraktiga knastrandet som hördes på videorna. Verkade nog som att de hade en högre ljuvnivå av det men jag hör det ibland över allt annat i datorn.

Den kontroller jag har är en zalman MFC1, 6 kanalig.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

hoppas på att du får ny pryl, trist med oljud. har du testat att strypa pumpen med lägre spänning?

Har nu kontaktat XSPC, som var ovanligt jättekorta i sina svar. Inget "Hej" eller avslut med "Vänliga hälsningar" etc. Enbart korta svar.
Får i alla mig att få ett intryck av en inte allt för seriös support då den ju agerar som företagets ansikte mot kund.

Konversation:
Jag förklarar problemet, att jag sökt på forum och att jag kommit fram till att pumpen inte ska låta som den gör samt skickar med en video med ljudupptagning.
Här är videon för de som är intresserade:
http://faniskogen.sceneofdecay.com/pages/upload/upload/MVI_96...

Detta svar fick jag:
When and where did you order it from? Would you like to show me the invoice?

Jag skickade med då ett nytt mail och tackade för snabbt svar samt skickade med en bild på kvittot.

Svar:
I will suggest you contact the retailer for this.

Så nu kontaktar jag coolingstuff där jag fått en mycket trevlig respons!

Det tar så lite tid att bara lägga till ett trevligt "Hi" i början av mailet och sedan typ "best regards" eller liknande i slutet, men det gör så mycket för trevnaden i en konversation. Det är då i alla fall mitt tycke.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

säg till hur de gick jag e nyfiken
Var inne på köpa denna pump men vågar inte vissa säger den e tyst vissa som du säger att den låter mycket ...
svårt att bestämma mig
O den på VIDEON låter för mycket för min smak

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Skrivet av astros:

säg till hur de gick jag e nyfiken
Var inne på köpa denna pump men vågar inte vissa säger den e tyst vissa som du säger att den låter mycket ...
svårt att bestämma mig
O den på VIDEON låter för mycket för min smak

Det ska jag göra.

Vad jag förstått när jag läst på forum är att folk har fått sina pumpar utbytta när de låter såhär. Den ska alltså inte låta så.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Japp det är 10/16 slang

Visa signatur

Star Citizen ❤