Mediaspelare - ladda ner filformat

Permalänk
Medlem

Mediaspelare - ladda ner filformat

Hej

Här kommer en mängd frågor som jag hoppas kunna få svar på. Beredd på följdfrågor. Var ska jag börja, jo:

1. Om jag ska ladda ner filmer med fil X264 / H 264 som det ibland står med hd filmer med 720p måste jag då ha en dator som har Blu ray för att kunna se filmen på dator? Eller kan jag ladda ner codec för dessa och det då fungerar? Jag har en vlc spelare nedladdat, fungerar den eller msåte jag ha en annan som klarar dessa codec? Hoppas Ni förstår min fundering.

2. Om jag nu fått i ordning på det så tänkte jag föra över filmen på ett usb och sedan över till en mediaspelare med hårdisk som klarar X264/H264 (det spelar väl ingen roll vilket det är?). Måste det vara ett speciellt USB?

3. Om jag nu lyckats föra över till en mediaspelare som kan spela X264/H264. Kan Ni ge förslag på någon/några som kan det och som har en hårddisk.

4. Jag tänkte sedan koppla ihop mediaspelaren med tv:n via en hdmi sladd och se på film. Dock så är bara min tv hd ready och som jag förstår så klarar den bara 720p? Om det är så spelar det någon roll om jag laddar ner 1080p, hakar den upp sig då eller är det bara som så att spelaren visar filmen men då max i 720 p.

Många frågor och funderingar men jag hoppas få stör och råd, tack! // Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

Hej

Här kommer en mängd frågor som jag hoppas kunna få svar på. Beredd på följdfrågor. Var ska jag börja, jo:

1. Om jag ska ladda ner filmer med fil X264 / H 264 som det ibland står med hd filmer med 720p måste jag då ha en dator som har Blu ray för att kunna se filmen på dator? Eller kan jag ladda ner codec för dessa och det då fungerar? Jag har en vlc spelare nedladdat, fungerar den eller msåte jag ha en annan som klarar dessa codec? Hoppas Ni förstår min fundering.

2. Om jag nu fått i ordning på det så tänkte jag föra över filmen på ett usb och sedan över till en mediaspelare med hårdisk som klarar X264/H264 (det spelar väl ingen roll vilket det är?). Måste det vara ett speciellt USB?

3. Om jag nu lyckats föra över till en mediaspelare som kan spela X264/H264. Kan Ni ge förslag på någon/några som kan det och som har en hårddisk.

4. Jag tänkte sedan koppla ihop mediaspelaren med tv:n via en hdmi sladd och se på film. Dock så är bara min tv hd ready och som jag förstår så klarar den bara 720p? Om det är så spelar det någon roll om jag laddar ner 1080p, hakar den upp sig då eller är det bara som så att spelaren visar filmen men då max i 720 p.

Många frågor och funderingar men jag hoppas få stör och råd, tack! // Peter

1. Nej. VLC kan spela allt utan extra codec.

2. vilken USB som helst borde fungera så länge du inte går in och ändrar filsystemet. (vilket du dock kan behöva göra för att spara filmer större än 4 gb stora, googla problemet)

3. Pass

4. Den kommer skala ner filmen till 720 utan problem.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tack för extremt snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Jo förresten. Fråga 2. Svaret förstod jag inte riktigt. Om jag för över en film på ex över 4 gb på ett usb minne som klarar typ 8 gb som jag sedan tänkt att trycka in i mediaspelaren, vad skulle kunna vara krångel då? Jag laddar ju ner stora filmer idag utan problem och ser på vlc, dock så spar jag ju inte ner dessa i ett usb.

Permalänk
Medlem

usb minnen kommer med filsystemet fat32 så det man kan göra för att föra över 4gb> är att konvertera eller formatera om stickan till ntfs

Permalänk
Medlem

Tack! 1. Är det typ högerklicka och sedan ser man hur man gör? 2. Om usb minnet kommer med filsystemet fat32, hur mycket gb klarar den då? Är det som sagt var vid en viss mängd man måste konvertera/formatera. Fan så bra att det här forumet finns

Permalänk
Medlem

alla mediaextenders fixar mkv. går inte att sälja ngn som inte gör det i dagsläget

Permalänk
Medlem

Hej ozo64! Lite osäker på vad mkv är men jag googlade lite "MKV är filändelsen för Matroska-filer. Matroska (MKV) är ett så kallat container-format som utvecklas under öppen källkod och som på senaste tiden blivit väldigt populärt för film i hög upplösning – exempelvis Full HD." Men då är min fråga. När jag ska ladda ner film med fil X264 så är det ju inte alla externa mediaspelare som klarar det, åtminstone inte vad jag kan läsa mig till.

Nä men vänta nu, när du skriver mediaextenders så menar du naturligtvis ang min fråga och jag har ju vlc spelare på datorn som jag laddat ner.

Permalänk

Om media spelaren har dlna så kan du spela upp direkt från hårddisken på datorn eller föra över filmen från hårddisk till hårddisk via nätverkskabel. Så slipper man usbkrånglet. Som svar på fråga 3 så tycker jag personligen att det är lika bra att ha en dator som mediaspelare vid tv. Tar alla format, t,ex vlc som du nämner och den som jag använder Media Player Classic Home Cinema.
Zotac har små trevliga htpc. Jag har en själv som jag trivs med. Hoppas det hjälper dig något.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

usb minnen kommer med filsystemet fat32 så det man kan göra för att föra över 4gb> är att konvertera eller formatera om stickan till ntfs

1.Jag har ff ej fått något svar men jag är säker på att det kommer snart hur man gör. Är det typ sticka in usb minnet i datorn och sedan högerklicka? 2. Om jag nu sedan lyckats med denna bedrift, till ntfs - blir det några konstigheter sedan när jag ska föra in den i den externa mediaspelare som jag ska koppla till tv:n förutom att mediaspelaren klarar att spela upp x264 filer? // Peter

Permalänk
Medlem

Tack!

Det optimala vore att kuna trådlöst föra över från dator till tv men tyvärr så tror jag inte min tv klarar av det. Sedan har jag hört att HD filmer hackar när man kör trådlöst.

Skrivet av bursecarl:

Om media spelaren har dlna så kan du spela upp direkt från hårddisken på datorn eller föra över filmen från hårddisk till hårddisk via nätverkskabel. Så slipper man usbkrånglet. Som svar på fråga 3 så tycker jag personligen att det är lika bra att ha en dator som mediaspelare vid tv. Tar alla format, t,ex vlc som du nämner och den som jag använder Media Player Classic Home Cinema.
Zotac har små trevliga htpc. Jag har en själv som jag trivs med. Hoppas det hjälper dig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

usb minnen kommer med filsystemet fat32 så det man kan göra för att föra över 4gb> är att konvertera eller formatera om stickan till ntfs

1.Jag har ff ej fått något svar men jag är säker på att det kommer snart hur man gör. Är det typ sticka in usb minnet i datorn och sedan högerklicka? 2. Om jag nu sedan lyckats med denna bedrift, till ntfs - blir det några konstigheter sedan när jag ska föra in den i den externa mediaspelare som jag ska koppla till tv:n förutom att mediaspelaren klarar att spela upp x264 filer? // Peter

Inta alla mediaspelare klarar NTFS heller, så kör filmer från en inbyggd hårddisk eller från nätverket.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tackar!

Du menar att bygga in en hårddisk i mediaspelaren som en del gör? Eller köra direkt från datorn? Jo, idag så bär jag min/vår bärbara dator till tv:n och kopplar ihop med hdmi sladd och tittar på film. Men det är bara det att vi har bara en dator "för vuxna" som om dottern och jag vill titta på film som vi ofta gör så är ju "datorn upptagen" så att frugan inte kan använda den. Det var därför jag tänkte som sådant att skaffa en mediaspelare med hårddisk, dels för att vi behöver en extern hårddisk (back up till datorn) till samtidigt som det är smidigt att ha mediaspelaren uppkopplat till tv:n och ha filmer nerladdade i hårdisken så är det lätt för bl a datorn att leta fram i tv:n. Smidigast är det ju naturligtvis att koppla ihopm mediaspelaren med usb kabel till datorn och föra över filmer.

Skrivet av FX9:

Inta alla mediaspelare klarar NTFS heller, så kör filmer från en inbyggd hårddisk eller från nätverket.

Permalänk
Medlem

Dottern ska det vara:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

Tackar!

Du menar att bygga in en hårddisk i mediaspelaren som en del gör? Eller köra direkt från datorn? Jo, idag så bär jag min/vår bärbara dator till tv:n och kopplar ihop med hdmi sladd och tittar på film. Men det är bara det att vi har bara en dator "för vuxna" som om dottern och jag vill titta på film som vi ofta gör så är ju "datorn upptagen" så att frugan inte kan använda den. Det var därför jag tänkte som sådant att skaffa en mediaspelare med hårddisk, dels för att vi behöver en extern hårddisk (back up till datorn) till samtidigt som det är smidigt att ha mediaspelaren uppkopplat till tv:n och ha filmer nerladdade i hårdisken så är det lätt för bl a datorn att leta fram i tv:n. Smidigast är det ju naturligtvis att koppla ihopm mediaspelaren med usb kabel till datorn och föra över filmer.

Inte det jag menade.

Du kan spela upp filmerna via nätverket. Koppla datorn och mediaspelaren till samma nätverk sen streamer du filmen från datorn, men visar upp den med hjälp av mediaspelaren. Nackdelen är att du behövar ha båda igång samtidigt, men du slipper strula med att sätta bärbara datorn till TVn.

OBS: använd inte trådlöst för att streama filmer. Det går att få att fungera men det kan mycket väl börja strula med hastigheten och då börjar det hacka.

Alla (vad jag vet) mediaspelare har möjlighet att spela filmer från nätverket.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Du har en laptop som ska kunna användas medans du och dottern tittar på film?
Då kan det ju bli lite problem att streama film till någon mediaspelare, den får jobba ganska bra då.
TV har inte usb uppspelningsmöjligheter?
Budget på mediaspelaren?

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bursecarl:

Du har en laptop som ska kunna användas medans du och dottern tittar på film?
Då kan det ju bli lite problem att streama film till någon mediaspelare, den får jobba ganska bra då.
TV har inte usb uppspelningsmöjligheter?
Budget på mediaspelaren?

Att streama film ska inte vara några problem samtidigt som datorn används. Den läser bara från hårddisken. Kanske full HD utan komprimering blir omöjligt men komprimerad HD ska vara hur lugnt som helst.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Hej

Nä, tv:n har inget usb uttag. Lite med tanke att skaffa mediaspelare med hårddisk var som jag sagt tidigare att ha den även som en back up disk till datorn. Jag kan tänka mig ca 1500, max 2000 kr men då vill jag att den även klarar x264/h264 filer heter det va, som det brukar heta när man laddar ner film HD 720p.

Skrivet av bursecarl:

Du har en laptop som ska kunna användas medans du och dottern tittar på film?
Då kan det ju bli lite problem att streama film till någon mediaspelare, den får jobba ganska bra då.
TV har inte usb uppspelningsmöjligheter?
Budget på mediaspelaren?

Permalänk
Medlem

Komprimerad HD? Talar vi om sk x264/h264 filer som det bruakr stå när man ska ladda ner film. Klcika jag på HD 720p så brukar jag få sådana filmer (blu ray). Eller är det något jag själv ska göra? Eller är det s k rar filer som brukar komma ibland som man själv få packa upp?

Skrivet av FX9:

Att streama film ska inte vara några problem samtidigt som datorn används. Den läser bara från hårddisken. Kanske full HD utan komprimering blir omöjligt men komprimerad HD ska vara hur lugnt som helst.

Permalänk
Medlem

Hej

Hur gör man det? Sedan har jag fått höra i forumet att inte alla mediaspelare klarar av ntfs men det måste väl i så fall stå?

Skrivet av modstar:

usb minnen kommer med filsystemet fat32 så det man kan göra för att föra över 4gb> är att konvertera eller formatera om stickan till ntfs

Permalänk
Medlem

tror ni snackar om olika saker. en del menar extern mediaspelare dvs en egen låda. du verkar mena program i datorn. hur ska ni ha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

Hej

Hur gör man det? Sedan har jag fått höra i forumet att inte alla mediaspelare klarar av ntfs men det måste väl i så fall stå?

Jag har en asus router som jag kopplat en hdd till, sedan streamar jag filmer från den till min mediaspelare som är kopplad till tv:n med hdmi och kör 1920x1080 utan problem

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem

Hej

Min fråga är egntligen både och. Dels mediaspelaren på datorn om den kan ta emot x264/h264 filer men frågan vidare gällde den externa mediaspelaren med hårddisk som jag kopplar ihop med tv:n:)

Skrivet av ozo64:

tror ni snackar om olika saker. en del menar extern mediaspelare dvs en egen låda. du verkar mena program i datorn. hur ska ni ha det?

Permalänk
Medlem

det står i specificationenn för mediaspelaren vad den stödjer för format och vilka features den har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

Hej

Min fråga är egntligen både och. Dels mediaspelaren på datorn om den kan ta emot x264/h264 filer men frågan vidare gällde den externa mediaspelaren med hårddisk som jag kopplar ihop med tv:n:)

För att inte förvirra dig:

Alla mediaspelare (fysiska boxar) bör klara så gott som alla format.
VLC klarar alla format
Windows media player kräver att du laddar ner codecs innan du kan spela upp saker. (googla t.ex CCCP Codec pack)

När jag pratade om blueray så menade jag en FAKTISKT blueray, inte nedladdat material, läs mitt förra inlägg med det i åtanke. En faktiskt blueray, okomprimerad, är massor med gigabyte stor, 20-60 gig stor, beroende på, och det materialet kan få lite problem om det ska streama från datorn samtidigt som du gör något med den.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Hej allihopa, nu kör vi igen!

"usb minnen kommer med filsystemet fat32 så det man kan göra för att föra över 4gb> är att konvertera eller formatera om stickan till ntfs". Jag har några funderingar till.

Fråga 1: Hur gör man? Stoppar in stickan och högerklickar?
2. Hur mycket gb klarar usb minnet innan man måste konvertera/formatera?
3. Om jag nu gör detta med en film över 4 gb typ med x264 fil och formaterar till ntfs, om jag sedan vill ladda ner nen ny film på usb minnet på t ex endast 700 mb, fungerar det då om jag formaterat till ntfs?
4. Är det verklingen som så att de flesta externa mediaspelare, och nu menar jag en sådan som jag tänkt koppla ihop med tv:n kan läsa av ntfs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

Hej allihopa, nu kör vi igen!

"usb minnen kommer med filsystemet fat32 så det man kan göra för att föra över 4gb> är att konvertera eller formatera om stickan till ntfs". Jag har några funderingar till.

Fråga 1: Hur gör man? Stoppar in stickan och högerklickar?
2. Hur mycket gb klarar usb minnet innan man måste konvertera/formatera?
3. Om jag nu gör detta med en film över 4 gb typ med x264 fil och formaterar till ntfs, om jag sedan vill ladda ner nen ny film på usb minnet på t ex endast 700 mb, fungerar det då om jag formaterat till ntfs?
4. Är det verklingen som så att de flesta externa mediaspelare, och nu menar jag en sådan som jag tänkt koppla ihop med tv:n kan läsa av ntfs?

1. ungefär så ja
2. max ca 4 gb på en ensam fil. så om du har fler filer så kan du ha mer. Men kom ihåg att om du har ett 16 gb usbminne så kan du alltid lagra 16 gig på det, oberoende om du har NTFS eller FAT32. Däremot kan du inte ha en ensam fil som överstiger ca 4 GB.
3. ta bort och lägg in saker hur mycket du vill, den kommer fortsätta vara NTFS
4. det får du nog först dubbelkolla i manualen till den mediaspelare du ska köpa.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Fråga 3. Jag förmodar att svaret är JA på min fråga. Jag var lite rädd för att om man formatera om så skulel det bli problem om jag ville föra över en 700 mm film som inte är en X264 fil.

Jag har en fråga till. Bitrates finns det något som heter. Är det något som jag ska tänka på i samband med nedladdning och mediaspelare?

Skrivet av FX9:

1. ungefär så ja
2. max ca 4 gb på en ensam fil. så om du har fler filer så kan du ha mer. Men kom ihåg att om du har ett 16 gb usbminne så kan du alltid lagra 16 gig på det, oberoende om du har NTFS eller FAT32. Däremot kan du inte ha en ensam fil som överstiger ca 4 GB.
3. ta bort och lägg in saker hur mycket du vill, den kommer fortsätta vara NTFS
4. det får du nog först dubbelkolla i manualen till den mediaspelare du ska köpa.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag glömde en fråga till: Om jag kör med usb sladd istälelt för ett usb minne direkt till den externa mediaspelaren är det samma sak då med formatering osv.

Skrivet av Felicia1:

Hej igen!

Fråga 3. Jag förmodar att svaret är JA på min fråga. Jag var lite rädd för att om man formatera om så skulel det bli problem om jag ville föra över en 700 mm film som inte är en X264 fil.

Jag har en fråga till. Bitrates finns det något som heter. Är det något som jag ska tänka på i samband med nedladdning och mediaspelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

Hej igen!

Fråga 3. Jag förmodar att svaret är JA på min fråga. Jag var lite rädd för att om man formatera om så skulel det bli problem om jag ville föra över en 700 mm film som inte är en X264 fil.

Jag har en fråga till. Bitrates finns det något som heter. Är det något som jag ska tänka på i samband med nedladdning och mediaspelare?

3. Ja, formatera och sen behöver du aldrig mer tänka på det.

Bitrates kan spela roll om du har ett extremt långsamt USB minne, nån annan får dock svara på detta då jag inte ens äger ett USB minne. Ett långsamt minne kanske helt enkelt inte kan föra över en film tillräckligt snabbt. Men som sagt, se om du kan få lite mer info från en pålitligare källa än mig

Skrivet av Felicia1:

Hej

Jag glömde en fråga till: Om jag kör med usb sladd istälelt för ett usb minne direkt till den externa mediaspelaren är det samma sak då med formatering osv.

Ingen skillnad.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT