Datorn krånglar, många bluescreens, köpa ny SSD?

Permalänk
Medlem

Datorn krånglar, många bluescreens, köpa ny SSD?

Hejsan, får göra en snabb sammanfattning,

köpte en dator från komplett för ca14k som var rent skit,
redan när jag startade den började den hänga sig samt att jag får några bluescreens i veckan
utan någon anledning,
nu för att försöka lösa problemet, jag ringde såklart komplett, frågade vad som kunde vara fel,
de svarade att jag skulle testa RAM minnena, var för sig och med andra, gjorde som de sa men problemet kvarstod
ringde igen, de sa att jag kunde skicka in datorn, och att det skulle ta "några veckor", och jag vet med erfarenhet att komplett brukar dra över på tiden mer än så, så jag tänker lösa var problemet ligger och sedan prata med dem igen,
snackade med en vän till mig som sa att problemet kunde ligga i SSD, och att det även kunde ha med styrkretsarna att göra,

Den jag har nu är
Corsair SSD Force Series 3, 60GB
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635704

vill därför veta vilken ni rekommenderar och vilken styrkrets denna har, och hur jag löser styrkrets problemet.

Ska jag köpa från Corsair eller någon annan tillverkare?

Tacksam för snabba svar, ska förövrigt nu ominstalera datorn på min andra disk, och dra ut SSD för att se om problemet ligger i den

MVH Lucas

Permalänk

Du kan ju prova att uppgradera mjukvaran i SSD'n. Läs nedladdade HTML-dokumentet
så du installerar rätt datafil till din SSD. http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=100162

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Som Waxinator säger så prova uppdatera firmware i din SSD då de ska fixa just problemet med bluescreens och att de försvinner ur BIOS.
Men eftersom du inte talar om vad du får för bluescreens är det ju omöjligt att säga med säkerhet vad de beror på.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Enklast är ju bara att ta backup på allt viktigt och lämna in den på garanti så får de lösa problemet bäst de kan. Går det inte så bör du få pengarna tillbaka eller en SSD med annan kontroller.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd

Min intel är stabil på p67 iallafall, satt den inte på marvel porten..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem

gjorde som så att jag tog backup på allt, drog ut SSD, fixade en ISO till win7, formaterade min vanliga hårddisk och instalerade win7 på den, och än så länge har jag inte stött på några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

gjorde som så att jag tog backup på allt, drog ut SSD, fixade en ISO till win7, formaterade min vanliga hårddisk och instalerade win7 på den, och än så länge har jag inte stött på några problem

Hur gammal är din SSD? Troligtvis har du den gamla firmwaren som det varit mycket problem med och skapat många BSOD. Uppdatera firmware så bör det inte vara några problem. Kör själv med samma SSD fast 120gig verisionen och inte varit några problem på de tre veckor jag använt den.

Permalänk
Medlem

hela datorn med komponeneter är ca 3 månader gamla

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

gjorde som så att jag tog backup på allt, drog ut SSD, fixade en ISO till win7, formaterade min vanliga hårddisk och instalerade win7 på den, och än så länge har jag inte stött på några problem

Varför inte ta tillfället i akt och kontrollera firmware uppdateringen till din SSD ?!
Senaste version är 1.3.3

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Köpte du en färdig dator? I så fall ska den självklart vara testad och fungera. Riktigt fräckt att säga till dig att felsöka! Byggde du den själv så förstår jag...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

den var färdigbyggd, testad och skickad med operativsystem!
ringde för några dagar sedan, de sa att det kunde vara fel på många av sakerna

"Det kan ju vara fel på både SSD, RAM minnen och Moderkorten, men det lättaste är om du skickar in den"

Permalänk
Medlem

De har nu aprovat att jag ska få en ny SSD, och jag kommer få köpa en bättre/större för mellanskillnaden, jag tycker den gamla på 60GB var för lite
så nu undrar jag vad ni tycker jag ska byta upp mig till,
och hur var det med styrkretsarna? Vad gör att den nya inte kommer krångla? vill ha en för ca 1500, 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

De har nu aprovat att jag ska få en ny SSD, och jag kommer få köpa en bättre/större för mellanskillnaden, jag tycker den gamla på 60GB var för lite
så nu undrar jag vad ni tycker jag ska byta upp mig till,
och hur var det med styrkretsarna? Vad gör att den nya inte kommer krångla? vill ha en för ca 1500, 120GB

Crucial M4 hade jag nog köpt.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630675

Annan styrkrets på den. Inte lika snabb i många fall, men stabilare.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

Hur ser jag vilken styrkrets den har?

Permalänk
Medlem

Står det inte i den tekniska specifikationen hittar man säkerligen uppgiften i valfri recension.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Men vad ska jag leta efter, för jag hittar inte det, e det ett nummer, eller ett namn, ge ett exempel?!

Permalänk
Medlem

Force 3 har redan i underrubriken, SandForce SF-2200.

För Crucial M4 har komplett missat att ange controller, första recensionen, Hexus, första sidan en liten bit ner i texten
"
What gives? Well, for starters, the m4 isn't a major shift from last year's C300. Both feature an eight-channel Marvell controller, Micron NAND, a 128MB cache and a SATA 6Gbps output, but a few subtle changes - including the use of a revised Marvell 88SS9174-BKK2 processor, cheaper-to-produce 25nm MLC NAND flash memory and a revamped firmware - help give the m4 a little extra speed.
"
Marvell controller alltså.
Andra sidan har en stor lista med olika SSD-enheter och controller.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

hjälp mig

min dator det är en laptop när jag startar den blir skärmen svart och säger felkod och enheten är ej tilläglig !är tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Nu var samtalet ringt, och jag hamnade lite i klämm då jag inte riktigt funkderat ut vilken disk jag skulle skaffa, kollade på M4 men den verkar skriva l'ngsamare, är detta märkbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Nu var samtalet ringt, och jag hamnade lite i klämm då jag inte riktigt funkderat ut vilken disk jag skulle skaffa, kollade på M4 men den verkar skriva l'ngsamare, är detta märkbart?

Jag kör också M4, förstår mig inte riktigt på min. Hade en A-data i den datorn innan, Sata2 disk som var sådär lagom snabb. Det konstiga är i alla benchmark program jag kört med M4disken så är den något långsammare än den gamla var, MEN datorn är brutalt mycket snabbare.... Jag förstår mig inte riktigt på det, men jag är nöjd med disken. Fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

Den är på rea nu också, så de blir bara ca 500kr