Skillnad mellan SATA 3Gbit och SATA 300?

Permalänk

Skillnad mellan SATA 3Gbit och SATA 300?

Jag ska köpa en begagnad hårddisk, men kan man ha en SATA 3Gbit/s hårddisk när det står att moderkortet är tänkt för SATA 6Gbit/s..?

http://www.inet.se/produkt/1902092/asrock-970-extreme4

Och är det någon skillnad på SATA 3Gbit/s och SATA 300? Och SATA 6Gbit/s - SATA 600?

Permalänk
Medlem

Att köpa en begagnad hårddisk är som att köpa begagnad mjölk.

Förövrigt är skillnaden hastighet. Sata 600 är snabbare än sata 300.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det går bra att "blanda", SATA är kompatibelt både framåt och bakåt. Du får förstås bara 3 Gbps, men det räcker också till en vanlig hårddisk.
SATA 3 Gb/s = 300 MB/s, och samma för 6/600.

Jag håller dock med om att begagnad hårddisk inte är någon höjdaridé.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Ja, det går bra att "blanda", SATA är kompatibelt både framåt och bakåt. Du får förstås bara 3 Gbps, men det räcker också till en vanlig hårddisk.
SATA 3 Gb/s = 300 MB/s, och samma för 6/600.

Jag håller dock med om att begagnad hårddisk inte är någon höjdaridé.

är inte
Sata 3Gb/s = 3Gbit/s = 375 MB/s ?
Sata 6Gb/s = 6Gbit/s = 750MB/s ?
eller tänker jag fel ? =P

1Mbit = 0.125MB/s
1MB/s = 8Mbit/s `?

Mvh

Visa signatur

CPU: Intel i7 2600K 4,5GHz 1,332V, LLC 75%, Offset -0,005V
GPU: Asus R9 290
MB: Asus P8P67 Deluxe
RAM: Corsair Vengence LP 4x4GB 1600MHz
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med, men då dagens priser inte är "bra" på nya så kan det vara en överlevnadsidé så länge.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlueTesta:

är inte
Sata 3Gb/s = 3Gbit/s = 375 MB/s ?
Sata 6Gb/s = 6Gbit/s = 750MB/s ?
eller tänker jag fel ? =P

1Mbit = 0.125MB/s
1MB/s = 8Mbit/s `?

Mvh

Nja, du tänker rätt, men saknar en pusselbit i just fallet SATA.
SATA använder 8b/10b encoding för att minska störningar, vilket innebär att det går åt 10 bitar att flytta över 8 bitar data (och därmed även 10 byte att flytta 8 byte data), så man får dela med 10 för att få teoretisk maxöverföring av data.
Därtill så tillkommer diverse overhead vilket gör att SATA 3Gb/s maxar runt 285 MB/s i benchmarks.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nja, du tänker rätt, men saknar en pusselbit i just fallet SATA.
SATA använder 8b/10b encoding för att minska störningar, vilket innebär att det går åt 10 bitar att flytta över 8 bitar data (och därmed även 10 byte att flytta 8 byte data), så man får dela med 10 för att få teoretisk maxöverföring av data.
Därtill så tillkommer diverse overhead vilket gör att SATA 3Gb/s maxar runt 285 MB/s i benchmarks.

Haha där ser man =P
Tack för infon, detta ska jag lägga på minnet

Visa signatur

CPU: Intel i7 2600K 4,5GHz 1,332V, LLC 75%, Offset -0,005V
GPU: Asus R9 290
MB: Asus P8P67 Deluxe
RAM: Corsair Vengence LP 4x4GB 1600MHz
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB

Permalänk

Tack för svar .Dom är ju så jäkla dyra. men kan nån länka en prisvärd disk för runt 6 - 700?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Borgous123:

Tack för svar .Dom är ju så jäkla dyra. men kan nån länka en prisvärd disk för runt 6 - 700?

Då får man leta länge, för vad jag vet finns det inga diskar för under 1000:- i någorlunda storlek, tyvärr.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgous123:

Tack för svar .Dom är ju så jäkla dyra. men kan nån länka en prisvärd disk för runt 6 - 700?

I vilken storleksordning? Hur mycket plats behöver du? Går säkert att hitta nån mindre disk för de pengarna, men det blir nog runt 500 GB max (har inte kollat priser just nu, bara en grov uppskattning)

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av SteveK:

I vilken storleksordning? Hur mycket plats behöver du? Går säkert att hitta nån mindre disk för de pengarna, men det blir nog runt 500 GB max (har inte kollat priser just nu, bara en grov uppskattning)

Ja typ 500 GB. det räcker för mig. Men är det så dåligt att köpa en begagnad hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgous123:

Ja typ 500 GB. det räcker för mig. Men är det så dåligt att köpa en begagnad hårddisk?

Om man säger så här. Jag köpte en Western digital Black 640gb. När jag fick disken så maxade jag runt 130 mb/s i crystaldiskmark. Nu är den kanske 1,5 år gammal. Och nu maxar jag 108 mb/s.
Så när dem blir gamla så blir dem sämre. Iallfall min.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgous123:

Tack för svar .Dom är ju så jäkla dyra. men kan nån länka en prisvärd disk för runt 6 - 700?

Du kan köpa en av dessa externa diskar och ta ut den ur skalet, då är det en helt vanlig intern hårddisk.

http://cdon.se/hemelektronik/extern-3.5_western_digital_eleme...

http://cdon.se/hemelektronik/extern-3.5_western_digital_eleme...

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Du kan köpa en av dessa externa diskar och ta ut den ur skalet, då är det en helt vanlig intern hårddisk.

http://cdon.se/hemelektronik/extern-3.5_western_digital_eleme...

http://cdon.se/hemelektronik/extern-3.5_western_digital_eleme...

Är det så enkelt och fungerar det? för isånnafall är det ju mycke billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Om man säger så här. Jag köpte en Western digital Black 640gb. När jag fick disken så maxade jag runt 130 mb/s i crystaldiskmark. Nu är den kanske 1,5 år gammal. Och nu maxar jag 108 mb/s.
Så när dem blir gamla så blir dem sämre. Iallfall min.

Har du mer data på hårddisken nu då? För hårddiskar är väl olika snabba beroende på var på "skivan" läsarmen "läser". Alltså skillnad mellan data som ligger närmare mitten eller närmare ytterkanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgous123:

Är det så enkelt och fungerar det? för isånnafall är det ju mycke billigare

Ja, det är ganska enkelt. Det enda negativa är att garantin försvinner när du öppnat skalet, så du borde testa den först om den fungerar. Men här är en video om hur man kan öppna den:

http://www.youtube.com/watch?v=kCS8ui-6WZY&feature=related

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgous123:

Är det så enkelt och fungerar det? för isånnafall är det ju mycke billigare

Ja inga prob har själv plockat ut ett 30 tal diskar ur externa lådor just elements är det mesta och det är inga problem.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Har du mer data på hårddisken nu då? För hårddiskar är väl olika snabba beroende på var på "skivan" läsarmen "läser". Alltså skillnad mellan data som ligger närmare mitten eller närmare ytterkanten

Gjorde precis en ominstallation av Windows 7. har installerat några spel och skype och steam. Hade ungefär lika mycket på den som när jag gjorde första testet. Dock så ska denna disk användas som lagringsdisk nu, för jag har köpt en Corsair Force 3 ssd som jag ska använda som systemdisk.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Ja inga prob har själv plockat ut ett 30 tal diskar ur externa lådor just elements är det mesta och det är inga problem.

Skrivet av Marcusk:

Ja, det är ganska enkelt. Det enda negativa är att garantin försvinner när du öppnat skalet, så du borde testa den först om den fungerar. Men här är en video om hur man kan öppna den:

http://www.youtube.com/watch?v=kCS8ui-6WZY&feature=related

Okej tack för hjälpen, då fick ja då veta va jag ville