Permalänk
Medlem

Människovärde

Hejsan! Sitter här och skriver en uppsats om folkets olika värden, och folks åsikter är alltid bra!

Så hur ser ni på saken, har alla lika mycket värde eller har folk olika?
Är tex. Fredrik Reinfeldt mer värd än dig/mig? Vad gör han isf. till en person som är mer värd?

Jag är faktiskt delad på denna fråga, då allt folk har lika mycket rätt att leva, men ändå olika värde i samhället...

"Jag förstår mig inte riktigt på antagandet om att alla skulle vara lika mycket värda. I mina ögon är en hårt arbetande läkare mer värd än en sjukskriven städare, eftersom den tidigare bidrar mer till samhället och därigenom till allas välfärd. Den hårt arbetande läkaren bidrar mer eftersom denne arbetar hårt vilket genererar mer pengar i skatt. Dessutom är läkaren förmodligen ganska intelligent och driven; detta är också något jag värderar.

För mig är alltså människovärde hur användbar (kompetent) man är, och hur mycket man bidrar till samhället. Om jag fick välja att ta med mig en person till en öde ö, skulle jag välja den som är mest användbar och hårdast arbetande. Alltså den som är mest värdefull. Om man nu skulle byta ut den öde ön mot Sverige, så skulle jag värdera de personer som gör mest nytta som värdefullast. Självklart behövs både städare och läkare, det jag försöker poängtera är att människor inte alls är lika mycket värda. Det är lättare att ersätta en städare än en läkare, det krävs mindre kompetens. Genom enkel logik borde det då te sig glasklart att människor är olika värda.

Dessvärre håller inte alla med mig, och kallar mig elitistisk. De avfärdar mina argument med korta kommentarer som "Jag förstår hur du tänker, men alla är ändå lika mycket värda".

Så, varför säger folk att vi ändå är lika mycket värda? Har det med Sveriges socialdemokratiska förflutna att göra? Folk jag försökt diskuterat detta med verkar inte vilja tänka efter, utan håller fast vid antagandet om allas lika värde för att det låter så fint och ädelt.

" - citerat från flashback

Diskutera!

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)

Permalänk
Medlem

Lika mycket värda hur då?
Som människor?
För samhället?
För framtiden?
För dåtiden?
För kultur?

Permalänk
Hedersmedlem

Ett stort problem är väl att folk har så svårt att enas om vem som är viktigast (som väl är vad begreppet "värde" borde innebära) och motiverar så konstigt (till exempel familj först även om de tjänar dåligt) att det är svårt att komma någon vart. Om man nöjer sig med att rangordna folk efter inkomst eller skicklighet som läkare blir det lättare.

Permalänk
Medlem

Värdet på människor varierar så klart. Olika människor kan på olika sätt vara viktiga. Om vi till exempel skulle vara tvungna att välja ut 1000 människor i Sverige som skulle överleva så hade det troligtvis inte varit någon städerska som hamnade på någon av de platserna. Inte heller sannolikt många politiker då de inte inte tillför mycket i samhället. Dock beror det ju på hur det är. Ska vi bygga upp ett nytt samhälle med dessa 1000 personer så kommer vi att behöva att ha så mycket kompetens bland dessa 1000 personer som möjligt inom olika områden för att på ett effektivt sätt kunna starta upp ett fungerande samhälle. Jag som vanlig snickare hade ju inte haft någon chans i världen att hamna på den där 1000listan. Sedan behövs det ju vara så att de som tags ut ska vara relativt unga så att de kan få barn och så vidare.

Men det beror ju på i vilket värde människor ska värderas efter. Värderas de efter rösträtt så är ju alla lika mycket värda idag. Men att ala är lika mycket värda rent krasst stämmer ju inte. På empatisk nivå kanske. Men ekonomiskt så är de det inte.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Jag jobbar inom vården och där behandlar jag allt folk lika. Om jag gör det privat, knappast.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ett stort problem är väl att folk har så svårt att enas om vem som är viktigast (som väl är vad begreppet "värde" borde innebära) och motiverar så konstigt (till exempel familj först även om de tjänar dåligt) att det är svårt att komma någon vart. Om man nöjer sig med att rangordna folk efter inkomst eller skicklighet som läkare blir det lättare.

Vi drar detta till sin spetts:
vem är mest "värd":
En läkare som på sin fritid frilansar som våldtäktsman
eller en städare som hjälper till i det lokala soppköket på sin fritid.

Nu kommer nog ingen att lägga sin värdering på personens yrke, utan vad han gör på fritiden.

jag vill värdera människorna efter deras handlingar, de flesta jag träffar kommer där ha ett lika värde i minna ögon, jag värdera dock brottslingar kraftig mindre än den vanliga svensson. Dock om personen tagit sitt straff om det är rimligt mot brottet personen begick(ett straff i lagensmening kanske jag inte värdera som tillräckligt) så hoppas jag denna personen är reabiliterad, dvs hans värde är i minna ögon återställt.

Slut ord: Alla människor har olika värden men det är i princip omöjligt att värdera människor.

Permalänk

Jag ser begreppet människovärde som något trams som vi människor har hittat på, jag vet heller ingen forskning som tyder på något annat, mer än såklart att viss "artfrändevärde" också finns hos andra arter. Detta värde kan såklart vara negativt inom arten jämtemot andra arter, jag tänker på revirtänkande.
Kommer t.ex. en okasterad hankatt in på en annans hankatts territorium, så hjälper det inte för den inkräktande katten att mjaua om "kattvärde" och liknande.

Så jag tycker det principiellt är superlätt att värdera människor, bara tänka rationellt egoistisk, alltså vad som är bäst för en själv. Det enda svåra är att vad som är bäst för en själv inte är så enkelt, sedan spelar även ens känslor in. Det är en känslor som gör att man inte handlar helt egoistisk och det är darwins fel att det har blivit så..

Någon annan skildring av människovärde ser jag som att personen är lite åt det religiösa hållet, även om personen inte behöver tro på en specifik religion.

*edit*
Så frågan för att passa mig är vilka typer av människor värderar du mest? Och där kan rangordna brudar efter hur snygga de är eller vad man nu har för åsikt. Se här grabbar detta är rätt: http://www.youtube.com/watch?v=ilAoyJUhMj8 Säg sedan till eran flickvän att ni skulle göra precis samma sak! Nå man får tänka på vad som gynnar en mest.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

jag är definitivt mer värd än en nerknarkad missbrukare på en bänk nånstans så nej alla är inte lika mycket värda. naivt att tro ngt sånt

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker nog att en människas värde kan sjunka genom hennes handlingar, men det baseras knappast på inkomst eller något sådant.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

jag är definitivt mer värd än en nerknarkad missbrukare på en bänk nånstans så nej alla är inte lika mycket värda. naivt att tro ngt sånt

Men.. tänk om knarkomanen är miljardär och dokumentärfilmare som tagit nobels fredspris. Vad säger du då?
Samt, om det är vår vanliga knarkare, och vi ger honom en miljon. Å så ger vi dig en miljon. Och knarkaren tar tag i sitt liv och startar ett fosterhem och blir miljardär, dokumentärfilmare och tar nobels fredspris emedan du betalar av på ditt bolån och sen står du där med fickorna fulla av vanliga pengar.. Vem var värd mest från början, vem var potentiellt värdefullast?
Mhmm, tänk på den du, så har du tänkt på det.

Annars så handlar det väl enkom om referensram och utgångspunkt, ey?
Förutsätter man att någon har ett lägre värde, genom att vara bänkoman, så har den individen ett lägre värde. Om knarkopark innebär att man är lika värd som vem som helst så är den värd lika mycket som vem som helst.
Om man jämför missknarkaren med övriga missar omkring oss så uppkommer en tydlig skillnad på människovärde bänknarkomaner emellan.
Så vem har högst värde, Reinfeldt eller Borg?

Skrivet av Enduro:

Tycker nog att en människas värde kan sjunka genom hennes handlingar, men det baseras knappast på inkomst eller något sådant.

Yes. Men vad är det för handlingar? Spotta i motvind? Mord? Varför då? Varför inte sådana fruktansvärda saker som att tro att det heter data istället för dator eller att hata på MLP? Kristna värderingar? Buddhistiska?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Men.. tänk om knarkomanen är miljardär och dokumentärfilmare som tagit nobels fredspris. Vad säger du då?

Du frågade inte mig, men jag hade undrat vad han som miljardär gjorde på parkbänken.

Skrivet av Alakai:

Samt, om det är vår vanliga knarkare, och vi ger honom en miljon. Å så ger vi dig en miljon. Och knarkaren tar tag i sitt liv och startar ett fosterhem och blir miljardär, dokumentärfilmare och tar nobels fredspris emedan du betalar av på ditt bolån och sen står du där med fickorna fulla av vanliga pengar.. Vem var värd mest från början, vem var potentiellt värdefullast?
Mhmm, tänk på den du, så har du tänkt på det.

Enkelt, allt det du har skrivit är bara ett försök att förvirra. Man kan inte från en egenskap säga allt om en person utan helheten avgöra. T.ex. är en nobelpristagare mer värd än en vanlig människa? Men om man pratar om nobelpristagaren Daniel Carleton Gajdusek som var pedofil och övergrep barn, är han fortfarande mer värd än vanligt folk? Detsamma det klassiska Hitlertramset som kommer och går på internet.
Alltså se helheten, ingen människa ser enbart på en "egenskap" och sedan värderar något därefter, oavsett vad för andra egenskaper/faktorer som finns.

Skrivet av Alakai:

Så vem har högst värde, Reinfeldt eller Borg?

Vad har högst värde en android eller en Iphone mobil? För att besvara frågan måste man först få veta vad man menar med värde och hur detta mäts? Är det en traderaauktion vi pratar om eller är det hur mycket en viss typ av fanboy som ska värdesätta mobilen?
Tar vi då Reinfeldt eller Borg så beror det på vem man frågar, jag säger Reinfeldt för jag tror han bidrar mer för sverige, vilket i sin tur hjälper mig. Jag skulle dock kunna vara lite satanistisk och tycka att det som missgynnar moderaterna mest är mer värt.
Något universellt värde finns inte för något finns inte, däremot kan man hitta på substitut som bäst för sverige, bäst för jordens befolkning etc.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alakai:

Yes. Men vad är det för handlingar? Spotta i motvind? Mord? Varför då? Varför inte sådana fruktansvärda saker som att tro att det heter data istället för dator eller att hata på MLP? Kristna värderingar? Buddhistiska?

Handlingar som skadar andra människor. Att skada sig själv eller inte bli framgångsrik ser jag inte som ett skäl till att värdera någon mindre än en annan.

En människan värde ska överhuvudtaget inte vara beroende av ekonomiska faktorer som t.ex. hur mycket eller lite man bidrar resp. kostar samhället. Visst, i ett rent ekonomiskt värde, visst, men inte människovärdet.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Skrivet av Enduro:

Handlingar som skadar andra människor. Att skada sig själv eller inte bli framgångsrik ser jag inte som ett skäl till att värdera någon mindre än en annan.

En människan värde ska överhuvudtaget inte vara beroende av ekonomiska faktorer som t.ex. hur mycket eller lite man bidrar resp. kostar samhället. Visst, i ett rent ekonomiskt värde, visst, men inte människovärdet.

Detta handlar om åsikt. Och då stöder du säkerligen politik som just bygger på denna åsikt, som att alla ska ha lika bra vård oavsett hur mycket de har "bidragit" till samhället m.m. Och det är också ett sätt att se på människovärde, att man anser att det ska vara något visst och sedan driver emot detta mål.

Jag håller med din ståndpunkt och tycker det är ett bra mål. Det enda är att jag inte tror att människan per automatik har detta värde.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Alla mäniskor förtjänar att få samma förutsättningar för att utvecklas, nu är ju det omöjligt. Men i en utopi.
En människa som inte kan se värdet (respektera) en annan människa. Genom att tex mörda våldta osv. En sådan människa anser jag vara mindre värd.

Det jag skrev nyss, gick snabbt. Skrev samtidigt som jag tänkte. Jag tycker inte att ovanstående text är speciellt genomtänkt, En sådan här fråga behöver människan nog filosofera över under hela sin existens.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha det här värdet till? Vad blir konsekvenserna av att ha ett högre människovärde? Får man gå före i kön i mataffären? Före i vårdkön? Får man ta från de mindre värda om man verkligen behöver det?

Sen vill jag starkt ifrågasätta om skatt verkligen är ett mått på hur mycket man bidrar till samhället?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Vad ska man ha det här värdet till? Vad blir konsekvenserna av att ha ett högre människovärde? Får man gå före i kön i mataffären? Före i vårdkön? Får man ta från de mindre värda om man verkligen behöver det?

Det är detta som är problemet med att diskutera människovärde, folk specificerar ej vad de menar när de säger människovärde. På samma sätt som man ej kan prata om t.ex. kattvärde utan att tala om vad man menar.

Skrivet av Zartax:

Sen vill jag starkt ifrågasätta om skatt verkligen är ett mått på hur mycket man bidrar till samhället?

Det är ett mått, precis samma som IQ är mått på intelligens, problemet är bara att för de båda så är inte måttet vidare bra/noggrann och de tar ej hänsyn till alla parametrar som påverkar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Men.. tänk om knarkomanen är miljardär och dokumentärfilmare som tagit nobels fredspris. Vad säger du då?
Samt, om det är vår vanliga knarkare, och vi ger honom en miljon. Å så ger vi dig en miljon. Och knarkaren tar tag i sitt liv och startar ett fosterhem och blir miljardär, dokumentärfilmare och tar nobels fredspris emedan du betalar av på ditt bolån och sen står du där med fickorna fulla av vanliga pengar.. Vem var värd mest från början, vem var potentiellt värdefullast?
Mhmm, tänk på den du, så har du tänkt på det.

Annars så handlar det väl enkom om referensram och utgångspunkt, ey?
Förutsätter man att någon har ett lägre värde, genom att vara bänkoman, så har den individen ett lägre värde. Om knarkopark innebär att man är lika värd som vem som helst så är den värd lika mycket som vem som helst.
Om man jämför missknarkaren med övriga missar omkring oss så uppkommer en tydlig skillnad på människovärde bänknarkomaner emellan.
Så vem har högst värde, Reinfeldt eller Borg?

Yes. Men vad är det för handlingar? Spotta i motvind? Mord? Varför då? Varför inte sådana fruktansvärda saker som att tro att det heter data istället för dator eller att hata på MLP? Kristna värderingar? Buddhistiska?

Spelar ingen roll. Det är bara värdet just nu i den här sekunden som är relevant. Vad ngn gjort tidigare eller kanske kommer göra är irrellevant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Jag jobbar inom vården och där behandlar jag allt folk lika. Om jag gör det privat, knappast.

Detta är ju ett relativt vanligt svar som brukar dyka upp i dessa sammanhang: men observera att du enligt olika lagar är skyldig att behandla alla människor lika (alla ska få samma vård oavsett "klasstillhörighet" etc.) men på fritiden är du inte lika "bunden" att behandla alla människor lika.:P Sen är det ju rätt vanligt att i detta samhälle ha en "offentlig ståndpunkt" och en "privat ståndpunkt"...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Lika mycket värda hur då?
Som människor?
För samhället?
För framtiden?
För dåtiden?
För kultur?

Det är ju det här allt handlar om egentligen, alltså utifrån vilket perspektiv ställs frågan.

Att alla skulle vara lika mycket värda är bara ett påhitt, antagligen skapat av kommunister. Dock vill jag säga det att "människors värde" och "att behandla alla lika" inte är ekvivalent med varandra, mycket viktigt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bud_bundy:

Detta handlar om åsikt. Och då stöder du säkerligen politik som just bygger på denna åsikt, som att alla ska ha lika bra vård oavsett hur mycket de har "bidragit" till samhället m.m. Och det är också ett sätt att se på människovärde, att man anser att det ska vara något visst och sedan driver emot detta mål.

Jag håller med din ståndpunkt och tycker det är ett bra mål. Det enda är att jag inte tror att människan per automatik har detta värde.

Vi kan ju utgå ifrån att alla föds med samma grundvärde, oavsett bakgrund eller socioekonomisk status, eller hur menar du att man annars får sitt människovärde? Ska man arbeta sig upp till det?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Skrivet av Enduro:

Vi kan ju utgå ifrån att alla föds med samma grundvärde, oavsett bakgrund eller socioekonomisk status, eller hur menar du att man annars får sitt människovärde? Ska man arbeta sig upp till det?

Det beror först vad man menar med människovärde:

  • Det värdet som samhället värderar en individ.

  • Det värde som omgivningen tilldelar individen, t.ex. föräldrar som ej nödvändigtvis värderar sina spädbarn lika beroende på olika faktorer.

  • Humanistiska människovärdet, så jämför jag denna med det religiösa människovärdet och folk har olika tolkningar av denna "läran". Och individer med denna livsåskådning får precis samma motsägelseproblem som religiösa. Liksom de kan ej enkelt mäta värdet, inga som helst belägg finns för att något speciellt människovärde existerar, som gör att vi per definition av art kan värdera oss så olika allt annat.

  • Nihilistiska värdet, ja inte ett skit, mer än att vi kan hitta på värden för saker, precis som vi har gjort med sedlar etc. Och det är denna jag håller, vilket även tillåter att samhället och omgivningen kan hitta på värden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".