Permalänk
Medlem

Blueray eller PS3?

Hej,

I lördags beställde jag mig en Sharp BDHP35S (blueray spelare) utan att tänka mig för. Efter några dagar inser jag att PS3 har inbyggt sådant, med lite mer finesser än en Blueray, och blir även billigare. Men därför måste jag fråga, hur blir skillnaden mellan dessa i film? Är det möjligt att lasern i PS3 kanske slits ut snabbare och orsakar hackningar då man ser film. Funkar det att spela upp film/spel i 3D på PS3 då tvn är en 3D-TV?

Anledningen att jag ville köpa denna blueray var för att jag såg detta.

AQUOS-Pure-Mode och Super Picture för allra bästa bildkvalitet med en ansluten Sharp AQUOS LCD-TV

Men är det inte bara ett sätt att locka folk? Vad skulle skillnaden vara? PS3 ger väl otroligt fin bild också då man spelar upp en blueray film på tvn: Sharp Aquos LC-52LE831S

Och sen har man ju som sagt lite mer om man köper ett PS3 istället för denna blueray, så det hänger mellan kvaliten på skärmen. Blir det verkligen så stor skillnad om jag köper mig Sharp Blueray? Har hört att den inbyggda blueray i PS3 är väldigt bra och dom flesta är nöjda med den, blir kvaliten de samma på ett ungefär?

Vad ska man göra? >.<

Helst snabba svar så jag hinner avboka denna produkt.
Tack!

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Avstängd

Du kommer inte märka någon skillnad

Billigaste PS3 2190kr frakt ingår
http://www.electroworld.se/product/spel-konsoler/spelkonsol/P...

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Medlem

Skulle nog ha avbokat produkten redan nu, även om det visar sig att du skall ha den i slutändan.

Blir ju bara jobbigt att skicka tillbaka. Förutsatt att du inte är i stort behov av en blu-ray spelare just nu.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

PS3 är ganska gammal och jag tycker en ny bra Blu-ray-spelare skalar upp DVD-filmer mycket bättre. Jag tycker
det är svårare att se skillnad mellan Blu-ray-filmer. Men på en stor 52" TV kan det synas bättre.

Men vill du spela spel är ju PS3 oslagbar.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Sötast
Skrivet av NidoKing:

PS3 är ganska gammal och jag tycker en ny bra Blu-ray-spelare skalar upp DVD-filmer mycket bättre. Jag tycker
det är svårare att se skillnad mellan Blu-ray-filmer. Men på en stor 52" TV kan det synas bättre.

Men vill du spela spel är ju PS3 oslagbar.

Du menar alltså att han borde lägga ner pengar på att köpa en ny Blurayspelare så att han kan skala DVD bättre?

Lite som att uppfinna hjulet för att göra en yxa.

Permalänk
Medlem

En ny fin BDspelare är bättre än en PS3 på alla sätt, dock kan man räkna med bättre support av PS3an som kommer i många år till få uppdateringar, något som inte är självklart med andra BDspelare och kopieringsskydden uppdateras regelbundet. Men vill du spela är det en PS3 du skall ha annars kan du köra på den du har beställt, den kommer vara tystare och ladda filmer snabbare samtidigt som den drar mindre ström.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar men är ännu tveksam,
Vad betyder "HD-DVD-kompatibel: Nej" ? Stog så på PS3
Skulle det gå att köra dvd filmer i HD på Sharp Blueray'n?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haku:

Tack för snabba svar men är ännu tveksam,
Vad betyder "HD-DVD-kompatibel: Nej" ? Stog så på PS3
Skulle det gå att köra dvd filmer i HD på Sharp Blueray'n?

HD-DVD behöver du inte bry dig om. HD-DVD var aktuellt för några år sen.
Det var HD-DVD vs Bluray men Bluray gick vinnandes ur striden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du menar alltså att han borde lägga ner pengar på att köpa en ny Blurayspelare så att han kan skala DVD bättre?

Lite som att uppfinna hjulet för att göra en yxa.

Försökte bara förmedla hur jag upplever bilden på olika format mellan olika spelare.

Många har stora DVD-samlingar och kanske vill uppleva dem på bästa möjliga sätt.

Sen får jag inte till analogin mellan yxa och hjul.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

HD-DVD var nått Toshiba kom med under 2006, men sen kom bluray och körde över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

HD-DVD var nått Toshiba kom med under 2006, men sen kom bluray och körde över det.

Det var väl flera företag på vardera sida inte bara toshiba vs sony?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Försökte bara förmedla hur jag upplever bilden på olika format mellan olika spelare.

Många har stora DVD-samlingar och kanske vill uppleva dem på bästa möjliga sätt.

Sen får jag inte till analogin mellan yxa och hjul.

Klart du inte fattar den då du inte inser att det var en mindre bra... ja.. kommentar? Bluray som bluray, kvalitén är densamma och dessutom har de uppdaterat PS3 ganska bra.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

XBOX 360 hade en HD-DVD spelare som man kunde köpa till. Vill du kunna spela så köp en PS3a, är du endast ute efter att se på Blu-Ray film så köp en vanlig spelare. Att du skulle se skillnad på en PS3 blu-ray eller en blu-ray spelare för 2000kr tror jag verkligen inte (kanske på DVD filmer som någon nämnde), men klart köper du en riktigt värsting blu-ray för flera tusen mer så kan det säkert vara större skillnad?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

PS3:an är fortfarande bland dom bästa blu-ray spelarna där ute. Det enda du kommer kunna anmärka på emellan dessa är uppspelningshastigheten. dvs hur lång tid det tar från det att du petat i skivan till det tar att du kommit in i menyn. Dock är även detta försumbart.

PS3 all the way säger jag.

PS3:an har även den en mycket kompetent uppskalare av DVD så att du skulle se skillnad på det är även det nästan omöjligt.

La till...
Permalänk
Medlem

En annan aspekt som du kanske inte tänkt på är ljudnivån. PS3an låter ju en del vilket kan vara värt att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

En annan aspekt som du kanske inte tänkt på är ljudnivån. PS3an låter ju en del vilket kan vara värt att ha i åtanke.

Lösningen på det är väl att ha PS3an inne i ett skåp.. kontrollerna är ju ändå trådlösa men vet inte om de "hittas" av PS3an dock

Permalänk
Medlem

ICA Maxi hade PS3'or för 1990kr när jag var där igår.

Själv kör jag Bluray i HTPCn, startar skivor på ett par sekunder och BD-spelaren kostade 499.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trolljägaren:

En annan aspekt som du kanske inte tänkt på är ljudnivån. PS3an låter ju en del vilket kan vara värt att ha i åtanke.

Beror på hur känslig man är. Tror ändå inte han hör ljudet när han ser på film

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Medlem

Okej, det får blir ett PS3, men nu såg jag denna tråden. http://www.sweclockers.com/forum/84-spelkonsoler-och-konsolspel/1070270-skillnad-pa-ps3-slim-och-ps3-slim/

Och man vill ju helst ha det bästa man kan få idag, vilket då är CECH-30xxB , 320 GB (July 2011)

Men sånt skriver dom inte på sidorna man beställer från, så hur ska man veta?

Tänkte beställa från Ginza.se men jag hittar ingen information om det :/

Skillnaden skulle vara, bättre kylning , mindre energiförbruk osv, och det tycker jag är ganska viktigt.

PS3 Hardware Wiki

Hmm..

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem

svårt att tro du får en gammal modell om du köper en ny ps3:a idag dem säljer ju rätt många konsoller så lagren tar nog slut fort , men vad vet jag

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle kunna maila dom och fråga innan man beställer? (: Får nog göra det.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming