Varför får jag bara ut 7 Gb av mitt 16 Gb SD-kort?

Permalänk

Varför får jag bara ut 7 Gb av mitt 16 Gb SD-kort?

Hejsan, jag har ett SD-kort från sanddisk på 16Gb. Det står i specifikationer att det i slutändan ska ge 14,8Gb men samtidigt står det att 7,5Gb redan är använt utan att jag har gjort något med det förutom att ha stoppat in det i min telefon som jag precis gjort en fabriksomställning på.

Om jag adderar alla mappar så står det att det ska ta upp ca 10Mb.

Hur får jag ut mina 14,8Gb eller mer av mitt 16Gb SD-kort?

Permalänk
Skrivet av thundershit:

Hejsan, jag har ett SD-kort från sanddisk på 16Gb. Det står i specifikationer att det i slutändan ska ge 14,8Gb men samtidigt står det att 7,5Gb redan är använt utan att jag har gjort något med det förutom att ha stoppat in det i min telefon som jag precis gjort en fabriksomställning på.

Om jag adderar alla mappar så står det att det ska ta upp ca 10Mb.

Hur får jag ut mina 14,8Gb eller mer av mitt 16Gb SD-kort?

Med "fabriksomställning" menar du formatering? Annars så kan du testa att formatera kortet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Din telefon kanske bara klarar 8gb, kolla med minneskortet i datorn

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med "fabriksomställning" menar du formatering? Annars så kan du testa att formatera kortet.

Tror det skiljer sig lite från en omformatering av OS på en dator då man inte installerar om Android, bara raderar alla filer och inställningar för att få den som den kom.

Skrivet av roobi:

Din telefon kanske bara klarar 8gb, kolla med minneskortet i datorn

Den ska klara 32Gb, det är en HTC Desire :/

Permalänk
Skrivet av thundershit:

Tror det skiljer sig lite från en omformatering av OS på en dator då man inte installerar om Android, bara raderar alla filer och inställningar för att få den som den kom.

Jag menade inte formatera om hela telefonen eller vad du trodde, jag tänkte att du kunde stoppa in minnet i en dator och formatera om minneskortet. Sen vet jag inte hur android hanterar minneskort kanske den reserverar de 7,5gb till något?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med "fabriksomställning" menar du formatering? Annars så kan du testa att formatera kortet.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag menade inte formatera om hela telefonen eller vad du trodde, jag tänkte att du kunde stoppa in minnet i en dator och formatera om minneskortet. Sen vet jag inte hur android hanterar minneskort kanske den reserverar de 7,5gb till något?

Eftersom jag skrev att det var telefonen som jag hade gjort en fabriksomställning på, så trodde jag du undrade om jag använde ordet "fabriksomställning" ekvivalent med ordet formatering och där med förklarade jag lite mer utförligt vad jag hade gjort på telefonen för att inte missuppfattas vad jag hade gjort.

Jag gjorde en omformatering av kortet nu och fick mina 14,8Gb. Tack så mycket och god jul fö fään!

Permalänk
Skrivet av thundershit:

Eftersom jag skrev att det var telefonen som jag hade gjort en fabriksomställning på, så trodde jag du undrade om jag använde ordet "fabriksomställning" ekvivalent med ordet formatering och där med förklarade jag lite mer utförligt vad jag hade gjort på telefonen för att inte missuppfattas vad jag hade gjort.

Jag gjorde en omformatering av kortet nu och fick mina 14,8Gb. Tack så mycket och god jul fö fään!

Jo jag skrev kanske lite klantigt ser jag nu i efterhand:) Men bra att det hjälpte i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb