Antec Kühler H20 620 + Fractal Design Design Define XL funkar dom ihop?

Permalänk
Medlem

Antec Kühler H20 620 + Fractal Design Design Define XL funkar dom ihop?

Hej, jag funderar på att köpa cpu kylaren Antec Kühler H20 620 och chassit Fractal Design Design Define XL..
Men Antec Kühler H20 620 är 120mm o baktill på Fractal Design Design Define XL finns de bara 140mm fläkt.
Hur ska ja få de o funka? eller de blir bara till o glömma o hitta nån annan låda eller nån annan cpu kylare?

Permalänk
Medlem

Det kommer att funka den klarar att ha både 120 och 140 fläktar på bakre utblåset. Jag kör själv med Corsair H80, fungerar utmärkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define XL | PSU: FD Newton R2 1000W | Moderkort: ASUS P8P67 PRO | RAM: 8Gb Corsair Vengeance | CPU: Core i7 2600k | GPU: 2x ASUS GTX 560Ti Top SLI | SSD: 1 Corsair SSD Force 3 Series 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSTAZ:

Hej, jag funderar på att köpa cpu kylaren Antec Kühler H20 620 och chassit Fractal Design Design Define XL..
Men Antec Kühler H20 620 är 120mm o baktill på Fractal Design Design Define XL finns de bara 140mm fläkt.
Hur ska ja få de o funka? eller de blir bara till o glömma o hitta nån annan låda eller nån annan cpu kylare?

Det fungerar alldeles utmärkt då det finns skruvhål för 120- och 140mm fläktar.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xefix:

Det kommer att funka den klarar att ha både 120 och 140 fläktar på bakre utblåset. Jag kör själv med Corsair H80, fungerar utmärkt.

Bumpar den här då jag själv funderar på samma köp - menar du att den bara passar i det bakersta utblåset, där 140mm fläkten den levereras med sitter? Jag funderade på att sätta den i dörren, men kommer det att funka?
Vid närmare eftertanke kanske det inte ens är den bästa lösningen, är det kanske bättre att sätta den i den bakersta platsen och flytta fläkten som sitter där till fronten som extra inblås? Just nu har jag bara de fläktar som den levererades med.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Kommer fungera, men fläkten som kommer med är skit. Köp två nya fläktar på samma gång och kör push n pull.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Kommer fungera, men fläkten som kommer med är skit. Köp två nya fläktar på samma gång och kör push n pull.

Tack
Menar du fläkten som följer med CPU vattenkylningen eller chassit? Jag har hört att en del byter även på vattenkylningen, men inte kört med vatten tidigare så jag är osäker på hur komplicerat det skulle vara. I vilket fall så är fler fläktar inte aktuellt just nu, jag kommer köpa 2st 620 (en till mig själv då min CPU direkt går upp till cirka 90 grader i full load, en 2600k, och en till min gamla dator som ska ges bort i jul så att jag kan klocka upp den först) men tillsammans med andra julklappar och andra oväntade utgifter har jag inga marginaler kvar förrän jag får nästa lön, men jag kan uppgradera då om det behövs.

Jag har dock mätt temperaturen inuti chassit, och med bara CPU eller GPU i full load (och den andra idle) så ligger tempen inuti chassit på bara någon grad över rumstemperatur, det är först när jag kör båda i full load som den börjar gå upp, och med vattenkylningen så blir det väl både bättre kylning för chassit med ett extra utblås och all värme från CPUn dumpad utanför så att den inte påverkar chassi tempen längre?

EDIT: Ah, läste tråden ovan om push and pull, trodde det handlade om att balansera in och utflöde i chassit. Jag har dock som sagt inte råd med extra fläktar just nu, så det får ändå vänta.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Tack
Menar du fläkten som följer med CPU vattenkylningen eller chassit? Jag har hört att en del byter även på vattenkylningen, men inte kört med vatten tidigare så jag är osäker på hur komplicerat det skulle vara. I vilket fall så är fler fläktar inte aktuellt just nu, jag kommer köpa 2st 620 (en till mig själv då min CPU direkt går upp till cirka 90 grader i full load, en 2600k, och en till min gamla dator som ska ges bort i jul så att jag kan klocka upp den först) men tillsammans med andra julklappar och andra oväntade utgifter har jag inga marginaler kvar förrän jag får nästa lön, men jag kan uppgradera då om det behövs.

Jag har dock mätt temperaturen inuti chassit, och med bara CPU eller GPU i full load (och den andra idle) så ligger tempen inuti chassit på bara någon grad över rumstemperatur, det är först när jag kör båda i full load som den börjar gå upp, och med vattenkylningen så blir det väl både bättre kylning för chassit med ett extra utblås och all värme från CPUn dumpad utanför så att den inte påverkar chassi tempen längre?

EDIT: Ah, läste tråden ovan om push and pull, trodde det handlade om att balansera in och utflöde i chassit. Jag har dock som sagt inte råd med extra fläktar just nu, så det får ändå vänta.

Menar fläkten till vattenkylningen. Det du gör är att du sätter kylaren till vattenkylningen mellan två fläktar som bägge blåser ut ur lådan. Du kommer förstå när du har kylaren i handen och flöken som kommer med fungerar men den låter en del.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Menar fläkten till vattenkylningen. Det du gör är att du sätter kylaren till vattenkylningen mellan två fläktar som bägge blåser ut ur lådan. Du kommer förstå när du har kylaren i handen och flöken som kommer med fungerar men den låter en del.

Ok, tack.
När väl lönen kommer, har du något tips på en bra och tyst fläkt typ att köpa till? Noctua verkar ju vara populärt, funderar på NF-P12 från dem om det som står på prisjakt om att den klarar att trycka igenom lika mycket luft som NF-F12 men med lägre ljudnivå. Coolermasters Sickleflow ser också intressant ut om den håller vad den lovar med hög airflow och ändå väldigt låg ljudnivå, men jag misstänker att det är något som inte riktigt är så bra som det verkar med tanke på prislappen jämfört med Noctuas och Scythes fläktar, om Coolermasters klarar bättre blås med lägre ljud och lägre pris så skulle väl ingen köpa de andra.

Visserligen saknar den PWM, men det gör ju P12 också om infon i länken stämmer. F12 har PWM, men ligger ju på 18,6 dB minimum jämfört med Coolermasters som konstant ligger på 19, så det är ju ingen stor skillnad, och om F12 behöver använda PWM för att gå snabbare så går den ju snabbt upp i högre volym.
Coolermasters är dessutom så pass billig att jag kanske kan köpa ett par till julklappen redan nu ändå, så om ni kan rekommendera den så köper jag nog ett par. Jag ska nu åka in till Webhallen och hämta dem, så lite bråttom med just den delen. Jag åker till några andra butiker först, men jag kollar tråden här på mobilen när jag står i kö hos dem om cirka 1-2 timmar.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Ok, tack.
När väl lönen kommer, har du något tips på en bra och tyst fläkt typ att köpa till? Noctua verkar ju vara populärt, funderar på NF-P12 från dem om det som står på prisjakt om att den klarar att trycka igenom lika mycket luft som NF-F12 men med lägre ljudnivå. Coolermasters Sickleflow ser också intressant ut om den håller vad den lovar med hög airflow och ändå väldigt låg ljudnivå, men jag misstänker att det är något som inte riktigt är så bra som det verkar med tanke på prislappen jämfört med Noctuas och Scythes fläktar, om Coolermasters klarar bättre blås med lägre ljud och lägre pris så skulle väl ingen köpa de andra.

Visserligen saknar den PWM, men det gör ju P12 också om infon i länken stämmer. F12 har PWM, men ligger ju på 18,6 dB minimum jämfört med Coolermasters som konstant ligger på 19, så det är ju ingen stor skillnad, och om F12 behöver använda PWM för att gå snabbare så går den ju snabbt upp i högre volym.
Coolermasters är dessutom så pass billig att jag kanske kan köpa ett par till julklappen redan nu ändå, så om ni kan rekommendera den så köper jag nog ett par. Jag ska nu åka in till Webhallen och hämta dem, så lite bråttom med just den delen. Jag åker till några andra butiker först, men jag kollar tråden här på mobilen när jag står i kö hos dem om cirka 1-2 timmar.

NF F12 har högre statiskt tryck vilket är bra för cpufläktar och vattenkylare

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte2k11:

NF F12 har högre statiskt tryck vilket är bra för cpufläktar och vattenkylare

Är det stor skillnad, så att den andra inte är rekommenderad, eller är den bara inte riktigt lika bra? Ska jag skaffa fläktar till julklappen så är det mycket lättare nu, fast iofs så kanske det räcker med en F12 istället för 2 Coolermaster då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Det blev en F12 till julklappen, sitter hemma nu och ska börja bygga, tack för hjälpen

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Det blev en F12 till julklappen, sitter hemma nu och ska börja bygga, tack för hjälpen

Sitter själv med 2st p12 men är sugen på att testa f12 tack vare högre statiskt tryck och se skillnaden

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte2k11:

Sitter själv med 2st p12 men är sugen på att testa f12 tack vare högre statiskt tryck och se skillnaden

Gör inte det, f12 passar inte. Anslutningen du ska ansluta fläkten till har bara plats för 3 pinnar, så det funkar inte om du inte vill styra den manuellt eller nåt.
Överlag blev allt bara skit i julklappsmaskinen, jag hade en 120 till 80mm "adapter" i den sen tidigare och försökte fästa fläkten på den, och det funkar (med den medföljande fläkten), men...hela grejen blir några millimeter för bred, så den krockar med grafikkortet, så datorn går inte att stänga. Jag ska försöka leta chassi som funkar, men budgeten kommer inte räcka, nästan garanterat.
Fractal Design chassit har jag dock inte testat i ännu, där lär det säkert passa och bli bra.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte2k11:

NF F12 har högre statiskt tryck vilket är bra för cpufläktar och vattenkylare

Låter bra, jag har två cooler master men dom här kommer fungera minst lika bra.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Eller iofs...det kommer med en y-kabel med F12:an, kan kanske koppla den till CPU kontakten och sen koppla både pumpen och fläkten på den?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

hm jag matar min h80 med 12volt via molex så pumpen snurrar på och har fläktarna ansluta på moderkortets plats för cpufläktar då det är enda sättet att se rätt varvtal på fläktarna

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem

Ok. Jag har tittat runt lite på olika butiker, men hittar ingen adapter för det. Var hittade du din? Jag löser problemet med den gamla datorn med ett nytt chassi på avbetalning, så jag behöver 2. Lösningen med Y-kabeln från CPU_fan verkar dock funka bra. Angående det: Vet någon vad skillnaden mellan CPU_fan och CPU_fan_opt är? I nuläget är allt kopplat till CPU_fan eftersom jag är osäker på vad det är den andra optimerar, kylning eller ljudnivå. Båda är 4-pins.

Efter att ha test kört datorerna med prime95 så är jag mycket nöjd med själva kylaren, tidigare så gick min 2600k direkt up i ~90 grader, nu pendlar kärnorna lite mellan 65-70 och "idle" tempen (några små program igång, kärnorna används på 0-10%) har gått ner från 40-50 till 30-40.
I den gamla datorn (med chassidörren avtagen iofs, det hjälper nog kylningen) så gick den Athlon X4 630 som jag har där ner från 70 grader i full load till bara 50, och idle ner cirka 10 grader också.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

cpu-fan och cpufan opt är = två fläktuttag för cpu (opt= optional och kanske med tanke på två fläktar som många kylare har) min h80 kom med anslutning för molex till pumpen och en pinne att koppla till fläktuttag. så jag kopplade in kabeln med molexkontakter som psu:n hade och helt enkelt anslöt pumpen där. för övrigt har jag kollat statiska trycket på f12 nu och måste köpa snart. 2st och köra push n'pull

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem

Aah, borde kunna ta bort Y-kabeln och koppla direkt till moderkortet när jag kommer hem då
Jag förstår dock inte riktigt varför 2 fläktar verkar vara en så stor grej, hittade en test här på Sweclockers igår där det bara verkade vara några få graders skillnad, ungefär motsvarande att montera den som inblås med 1 fläkt, men de sista få graderna kanske behövs vid extrem klockning. Jag kan mycket om mjukvarusidan och hur komponenter funkar ihop och liknande, men när det gäller extra kylning och överklockning är jag tyvärr novis.

Har lagt in en beställning på ett Fractal Design Define Mini plus en till NF-F12 hos Webhallen nu vilket bör lösa alla problem med den gamla datorn, men vill bara se om jag tänker rätt här nu. Det finns ju 2 fläktar monterade i den från början, vilket ju då blir totalt 3, och Noctua fläkten är ju starkare än de två standardfläktarna. Blir det ett bra luftflöde om jag monterar de två medföljande fläktarna i fronten som inblås och Noctua fläkten på radiatorn där bak som utblås, eller behövs det mer ut? Om inte, vad skulle ni rekomendera? Jag antar att Coolermaster fläkten skulle funka bra då den inte behöver trycka igenom en radiator, och med sitt låga pris kan jag lägga till en eller max två såna. Jag vill gärna ha lite övertryck för att förhindra att damm kommer in. Tanken är att använda platserna i fronten som primära inblås platser med den nere i golvet på chassit som reserv om det behövs 3 inblås, och platserna där bak och i taket primära utblås platser med den i dörren som reserv, men jag kan ändra det om det ger bättre kylning. Jag gillar dock inte att ha en i dörren då det krånglar till det om man behöver öppna, så skillnaden behöver vara märkbar för att jag ska använda den.

De alternativ jag funderar på är då (i den ordning jag skulle föredra att använda metoderna p.g.a. pris):
1: 2x standard som inblås, 1x Noctua genom radiatorn ut
2: 1x Coolermaster och 1x standard som inblås, 1x Noctua genom radiatorn och 1x standard ut
3a: 1x Coolermaster och 2x standard som inblås, 1x Noctua genom radiatorn och 1x Coolermaster ut
3b: 2x Coolermaster som inblås, 2x standard och Noctua genom radiatorn ut

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

viktigast är väl att pumpa ut värme ur lådan så 1 för inblås och 1 för utblås + en för radiatorn

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem

Jo kanske, men jag vill heller inte behöva ta bort ljuddämpningen som sitter över fläktplatserna i taket och väggen. Jag får mäta tempen inuti och se hur det ser ut när allt ordnat sig. Tyvärr så blev det slarvfel från min sida med chassit, jag tyckte att moderkortet i den gamla kändes mindre än det i min nya, och hade dessutom för mig att det var ett mATX. Tyvärr så visade det sig när det skulle monteras in att det ju faktiskt är ett vanligt ATX, jag hade blandat ihop det med moderkortet jag hade innan det i det chassi som faktiskt var mATX...Får bli ytterligare en vända till Webhallen och hoppas på att de är snälla.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL