HDD Recovery - Tips på program?

Permalänk
Medlem

HDD Recovery - Tips på program?

Tja

Installerade för några timmar sen lite mer ram, allt funka inte perfekt på en gång (6gb usable av 12gb). Så jag gjorde liten reset på BIOS men glömde ändra tillbaka vissa hårddisk inställningar osv...

Raid0 Faila men en delete and create och de är tillbaka, har kollat att datan är kvar men hur jag ska få den "tillbaka" är frågan. Programmet jag använde för att kolla om datan var kvar, är tveksamt att använda då det stått på samma ställe i 5min samt är demo version.

Några tips på program som kan göra det här, försökte kolla på win7 cdn men hitta inget nyttigt.

/Mvh Göran

Permalänk
Vive la liberté!

R-studio brukar fungera för sånt här.

Permalänk
Medlem

Ska testas!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Eftersom R-Studio var betaltjänst för filer över 64kb, så håller jag på med testdisk. Den visar en partition som det ska vara men gör en "Deeper search" utifall att, pga att jag såg bara att det stod nånting med ~2000/2000GB fast det ska vara 4Tb. Men det står samtidigt ~4 miljarder sectors. Så blir lite fundersam:P

Edit: Kan i och för sig vara så att den bara visar vad hårddiskarna har för kapacitet alltså 2Tb/st...

Permalänk
Medlem

Kolla om testdisk klarar GPT (GUID) partitionerade diskar - tesdisk kan kopiera filer även utanför 2 TB gränsen men jag misstänker den inte klarar uppdatera partitionstabellen för GPT diskar.

Ett sätt är att kopiera rubbet, därefter ompartitionera samt återkopiera.

Prova Recuva - är också gratis men minns inte om det duger i ditt fall - kan hitta filer men kan inte fixa med partitionstabellen.

Easeus Partition Master Home - gratis - duktig på att modifiera/kopiera partitioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Kolla om testdisk klarar GPT (GUID) partitionerade diskar - tesdisk kan kopiera filer även utanför 2 TB gränsen men jag misstänker den inte klarar uppdatera partitionstabellen för GPT diskar.

Ett sätt är att kopiera rubbet, därefter ompartitionera samt återkopiera.

Prova Recuva - är också gratis men minns inte om det duger i ditt fall - kan hitta filer men kan inte fixa med partitionstabellen.

Easeus Partition Master Home - gratis - duktig på att modifiera/kopiera partitioner

Man känner sig så lyckad när testdisk kört i två dygn för att gå igenom hela disken(det behövdes tydligen) för att hitta rätta partitionen. Vad gör jag då, jo trycker på fel knapp, går inte backa, bara göra om "YAY!!!...

Testdisk verkar funka i alla fall(stödjer GPT), Easeus Partition Master Home hittade bara fel partition av någon orsak och som du sa Recuva funkade inte i mitt fall då den måste ha en partition för att hitta filerna. Tack för tipsen! Time to play the waiting game AGAIN!

Edit: Tillägger detta för om någon annan skulle få problem, testdisk löste mina problem klanderfritt, inte världens snabbaste i alla fall inte i mitt fall då den behövde göra en grundlig genomsökning(Deep search).