Värt att uppgradera? Uppgraderingssugen Second Lajfare.

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera? Uppgraderingssugen Second Lajfare.

Hej!

Jag har i dagsläget en Sony VAIO och jag funderar på att köpa en ny dator snart, troligtvis blir det en iMac 21.5" för 13,495 kr. Se länkarna för detaljerade specifikationer.

Som länkarna visar sitter det följande grafikkort i maskinerna:

VAIO: Mobility Radeon HD 3470
iMac: AMD Radeon HD 6770M med 512 MB

Hur stor skillnad lär jag märka i grafikprestanda mellan dessa maskiner? Jag spelar inte så mycket spel, men jag använder Second Life - eller mer specifikt Second Life genom klienten Phoenix Viewer - dagligen. Och jag upplever det som väldigt, väldigt laggigt i dagsläget så jag skulle behöva en rejäl upprustning så att jag slipper köra på lägsta möjliga grafikinställningar (men ändå lida av en väldigt laggig/hackig upplevelse som i dagsläget).

Är det värt att uppgradera eller bör jag se mig om efter andra eller dyrare alternativ, för att få Second Life att flyta smärtfritt i åtminstone medel-grafikinställningar? Vore skönt att få lite uppfräschning och mer flyt nu så här mot juletider.

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S

Permalänk

Mobility 3470 är ett riktigt snikkort som kan jämföras med Intels integrerade grafik medan 6770M är ett helt OK kort.
På videobenchmark.com får ATi Mobility 3470 127 poäng medan 6770M får 1130 poäng, så visst kommer du märka en rätt stor skillnad. Jag vet däremot inte hur prestandakrävande Second Life är, speciellt inte på Mac, så jag kan inte säga något om hur väl det kommer flyta, men jag tvivlar på att det skulle gå dåligt om det faktiskt var spelbart på din 3470.
Du skulle ju dock få mycket bättre prestanda för samma pengar med en vanlig stationär datorlåda+skärm, men jag antar att du redan tänkt på det och att det inte är vad du är ute efter. Just checking.

Edit: Ser nu att jag svarade rätt sent med tanke på när du postade ditt inlägg. Jaja.

Permalänk
Medlem

Hej!

Det är lugnt, har inte köpt någon dator ännu. Tack så mycket för ditt svar, det var väldigt hjälpsamt.

Att jag får mer prestanda för pengarna av en "traditionell" tower-stationär är jag mycket väl medveten om, speciellt mot slutet av livscyklarna för Macarna (osäker på när nästa iMac kommer). Jag har tänkt på båda dessa alternativ men det lutar åt iMac.

127 poäng vs 1130 verkar ju vara en ruskigt stor skillnad. Visserligen högre upplösning på iMacen, men med en sådan stor skillnad borde det fortfarande flyta mycket bättre.

Second Life är körbart i dagsläget - men inte mycket mer än så. Frustrationen över hackandet/laggandet överväger fördelarna.

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S