Permalänk
Medlem

Bästa surfplattan

Hej

Det finns en mängd surfplattor, men vilken är den bästa? Jag har en budget på ca 4000.

Permalänk
Avstängd

Beror väll på om du föredrar Android eller IOS, eller menar du ur ett rent tekniskt perspektiv ?

Permalänk

Bästa? det var väl inte direkt en så smart fråga? I vilket avseende, vad ska du ha den till? Vad föredrar du? osv... generellt är all hyfsat lika i prestanda, inom Android är det Tegra 2 (och snart kommer 3) samt inom IOS är det bara ett alternativ...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Avstängd

Android måste ju vara roligare att leka med

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du ställer en kort fråga ger jag ett kort svar: Ipad (2).

Permalänk
Medlem

Transformer Prime kommer peta ned iPad 2 i gyttjan.
Tegra 3 med överlägsen grafikprestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalasis:

Transformer Prime kommer peta ned iPad 2 i gyttjan.
Tegra 3 med överlägsen grafikprestanda.

Det må hända, men vad ska du använda monsterprestandan till? App store har ett enormt försprång på Market när det gäller kvalitetsappar och spel för surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det må hända, men vad ska du använda monsterprestandan till? App store har ett enormt försprång på Market när det gäller kvalitetsappar och spel för surfplattor.

High profile Hd i 1080p plus att flash videor flyter bättre (fast på mac går dom inte spela i huvudtaget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det må hända, men vad ska du använda monsterprestandan till? App store har ett enormt försprång på Market när det gäller kvalitetsappar och spel för surfplattor.

Vad sägs om 1080p uppspelning utan konvertering?
USB in, koppla in din PS3 kontroll och använd den (utan konfigurering, funkar out of the box).
Spela gamla hederliga spel från NES, SNES, N64 osv, utan några större problem.

App store må vara större men Market är på frammarsch och har god chans att gå om äppel-skrället.

Permalänk
Skrivet av qwinoa:

Hej

Det finns en mängd surfplattor, men vilken är den bästa? Jag har en budget på ca 4000.

Jag är absolut ingen fanboy eftersom jag kör både en mac och pc. Men jag skulle nog köpt Ipad 3 i mars när den förhoppningsvis lanseras. Säljer både Android och IOS plattor via jobbet och jag gillar IOS bäst när det gäller surfplattor. Men det beror iof på vad du har för krav? Själv så vill jag bara slösurfa, ha lite roliga spel etc och då föredrar jag Appstore framför Android market. Jag har inga krav på monsterplatta som kan baka bullar, städa osv. + att Ipad strular typ aldrig, väldigt pålitlig platta och snygg design.

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk

Har också funderat över det här på senaste.

Jag tycker att det känns som att Android har mer gratis alternativ samt bredare "pimpning" utav diverse saker. Fast i och försig finns det ju Jailbreaks till IOS också så det jämnar väl ut sig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Megagurra:

Har också funderat över det här på senaste.

Jag tycker att det känns som att Android har mer gratis alternativ samt bredare "pimpning" utav diverse saker. Fast i och försig finns det ju Jailbreaks till IOS också så det jämnar väl ut sig.

Jag håller absolut med dig vad gäller "pimpning" till Android kör ju nu en SGS 2 och jag gillar den. Har tidigare haft Iphone och kommer skaffa 5:an när den kommer. Men det som tilltalar mig fortfarande är Appstore. Så enkel är jag Saknar Tower Madness som en tok!!! Sen tycker jag om Apple´s design och just att produkterna känns gedigna. Allt är ju trots allt en smaksak. Det jag gillar behöver ju inte nån annan gilla

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Medlem

Ingen som har testat Sony tablet S och vet ifall den kan vara något o ha ?

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Ingen som har testat Sony tablet S och vet ifall den kan vara något o ha ?

Vi har den på jobbet. Det är en jättefin platta som verkar vara snabb och ha bra potential! Den är absolut inget dåligt köp.

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

High profile Hd i 1080p plus att flash videor flyter bättre (fast på mac går dom inte spela i huvudtaget).

Skrivet av Kalasis:

Vad sägs om 1080p uppspelning utan konvertering?
USB in, koppla in din PS3 kontroll och använd den (utan konfigurering, funkar out of the box).
Spela gamla hederliga spel från NES, SNES, N64 osv, utan några större problem.

App store må vara större men Market är på frammarsch och har god chans att gå om äppel-skrället.

Så det största säljargumentet för en TF Prime är att spela upp 1080p filmer trots att skärmens upplösning är 1280*800 ? (Film kan vara ett argument med 16*10 format men vem köper en 10" primärt (pun) för att se på film?

Det finns många fördelar med en Android platta (nöjd Transformer-ägare) men att det skulle var det allmänna att rekommendera tycker jag är löjligt, att i alla fall rekommendera är självklart då iPad är marknadsdominant av en anledning, den passar bäst till de flesta.

Permalänk
Medlem

En Ipad2 för 3800 (hos MediaMarkt) känns som ett ganska bra köp om man ska köpa nu. Har man lite tålamod kommer Asus Transformer Prime vara intressant, men kommer den verkligen kosta 4000 eller mindre?

Just nu är det ändå Ipad2 eller Galaxy Tab som är de bästa köpen, sen vilken man föredrar är beroende på vad man vill ha ut av den. Jag har själv Ipad2 och den passar mig perfekt (med AVPlayer kan man spela upp 720-filmer utan konvertering, har inte testat 1080), men har kompisar som föredrar Samsung (de är också mer förtjusta i Android).

Permalänk

Transformer prime kommer väl (enligt CDON.com) att ligga runt 6000 ? Jag tycker att grabben ska fundera vad han ska ha den till och välja platta efter det. men generellt är det osmart att köpa nu, det är dyrare att skaffa plattan nu än vad det kommer vara efter jul när dels rean kommer men också nya modeller som petar ner nuvarande i pris.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Ipad utan tvekan

Vad gäller appar så ipad /android såldes det 500 000 android plattor i usa jan - nov i år och 11 500 000 ipads under samma period. gissar på att utvecklarna ser lite större vinst med ios appar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Transformer Prime kommer peta ned iPad 2 i gyttjan.
Tegra 3 med överlägsen grafikprestanda.

Jaså?

"Performance is still not quite up to par with the iPad 2, but if we look at GLBenchmark's Egypt test Tegra 3 doesn't do too bad"

http://www.anandtech.com/show/5163/asus-eee-pad-transformer-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Transformer Prime kommer peta ned iPad 2 i gyttjan.
Tegra 3 med överlägsen grafikprestanda.

Som peter.o här ovan visar på så är ju GPUn i Tegra 3 en klar besvikelse. Den om något borde vara nVidias starka kort.

Apples A5 är fortfarande klart snabbare vad gäller GPU prestanda och det lär inte dröja allt för länge innan andra tillverkare som exempelvis Samsung släpper nya SoC som högst troligt även de kommer peta ner Tegra 3. Känns lite som en repris av Tegra 2 lanseringen, om inte ändå värre denna gång. Då var de herre på täppan med den vassaste SoC i någon månad allafall...

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt köpa en surfplatta i år, men kände att surfplattorna behövde mogna lite till innan köp. Det vill säga när Android 4.0, förhoppningsvis samsungs nya och iPad 3 är släppta. Tänker därför avvakta till våren 2012 istället.

Sen ska jag kolla vilken av Transformer Prime, Samsungs nya(ryktas om en 11,6 tum skärm, men lika stor som 10,1 platta) och iPad 3 fyller bäst de krav jag har på plattorna. Kanske finns fler val som dyker upp också, vad vet jag? En outsider är Sonys platta, som polaren är väldigt nöjd med (Om de andra visar sig vara för dyra, så kan det bli en platta från Sony istället).

Krav jag har på en surfplatta:

*Bra appar gjorda för surfplattan.
*Pris (Max 5.000kr)
*Bra batteritid
*Passar bäst att se på film
*Surfa (Bra flyt och snabbt)
*Smidig och skön att hålla
*Kopplingsmöjligheter (HDMI, USB, etc)
*Bra Wifi
*Bra skärm (ryktas om höga upplösningar för Samsungs nya och iPad 3)
*Att kunna enkelt flytta bilder/filer till och från plattan.
*Läsa tidsskrifter/möjligen böcker, om det inte är påfrestande för ögonen.
*Spela spel som är gjorda/funkar bra för touchscreen/acceleromator (T ex: kortspel, strategispel, angry birds, plants vs zombies, labyrinth etc.)
*Tycker för övrigt att inbyggd IR-port som Sonys platta har, borde vara standard för surfplattor. Ett plus om det är med.

Jag lutar mest mot en Android platta, men ska som sagt avvakta och se vad iPad 3 kommer erbjuda.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som peter.o här ovan visar på så är ju GPUn i Tegra 3 en klar besvikelse. Den om något borde vara nVidias starka kort.

Apples A5 är fortfarande klart snabbare vad gäller GPU prestanda och det lär inte dröja allt för länge innan andra tillverkare som exempelvis Samsung släpper nya SoC som högst troligt även de kommer peta ner Tegra 3. Känns lite som en repris av Tegra 2 lanseringen, om inte ändå värre denna gång. Då var de herre på täppan med den vassaste SoC i någon månad allafall...

Fast skillnaden är att ipad varianten är gjord för ipads gpu och Android versionen är gjord för Android. Jag tror att de spelen som är utvecklade för tegra 3 blir mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter.o:

Jaså?

"Performance is still not quite up to par with the iPad 2, but if we look at GLBenchmark's Egypt test Tegra 3 doesn't do too bad"

http://www.anandtech.com/show/5163/asus-eee-pad-transformer-p...

Hehe normalt sett är jag en förespråkare för Android men det stämmer faktiskt att Ipad verkar ha starkare GPU än vad Tegra 3 har (som sitter i nya Asus Prime).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast skillnaden är att ipad varianten är gjord för ipads gpu och Android versionen är gjord för Android. Jag tror att de spelen som är utvecklade för tegra 3 blir mycket bättre.

Vet inte vad det du försöker säga. En GPU är en GPU, spelar ingen roll vilket operativ som används. iPad 2 GPU används t ex även i Sonys nya Vita, dock med 4 kärnor istället för 2 som i iPad 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vet inte vad det du försöker säga. En GPU är en GPU, spelar ingen roll vilket operativ som används. iPad 2 GPU används t ex även i Sonys nya Vita, dock med 4 kärnor istället för 2 som i iPad 2.

Nej med det spelar roll för vilken gpu man optimerar ett spel eller program för. Det finns bara en ipad 2 gpu och därför är det lättare att optimera programmet eller spelet till ipad 2. Android enheterna använder sig av olika gpuer därför gör utvecklarna spel och program som ska funka och därför blir inte mjukvaran lika optimerad för just en gpu ( med undantag för de som är optimerade för tegra).

Det betyder i och för sig inte att tegra 3 är lika snabb som 543mp2.

Edit: Jag menade även att spelen för tegra 3 blir bättre än det här testet. Inte nödvändigtvis bättre än Ipad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Nej med det spelar roll för vilken gpu man optimerar ett spel eller program för. Det finns bara en ipad 2 gpu och därför är det lättare att optimera programmet eller spelet till ipad 2. Android enheterna använder sig av olika gpuer därför gör utvecklarna spel och program som ska funka och därför blir inte mjukvaran lika optimerad för just en gpu ( med undantag för de som är optimerade för tegra).

Det betyder i och för sig inte att tegra 3 är lika snabb som 543mp2.

Självklart är det enklare att optimera för en specifik GPU när du gör ett spel (du vet vilka svagheter den har). Dock är GLBenchmark just som namnet antyder ett benchmarkprogram, som testar olika delar av GPUn och det är inte optimerat för någon speciell GPU. SGX543MP2 är en kraftfullare GPU är den i Tegra 3 sett till ren hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Självklart är det enklare att optimera för en specifik GPU när du gör ett spel (du vet vilka svagheter den har). Dock är GLBenchmark just som namnet antyder ett benchmarkprogram, som testar olika delar av GPUn och det är inte optimerat för någon speciell GPU. SGX543MP2 är en kraftfullare GPU är den i Tegra 3 sett till ren hårdvara.

Ja okej jag ger mig

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det finns någon riktigt intressant platta på marknaden just nu. Sony S1 är intressant, men jag hade velat ha ett bättre chassi och bättre hårdvara..

När tror ni det kommer en uppföljare?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Transformer Prime kommer peta ned iPad 2 i gyttjan.
Tegra 3 med överlägsen grafikprestanda.

rent prestandamässigt, så kunde man ju hoppas det. annat vorre ju skamligt me tanke på att ipad2 knappast kan anses som ny på marknaden, jämfört med prime. men nu verkar det ju inte riktigt som om de nåt upp, fullt ut. frågan är ju snarare vad ipad 3 i så fall kommer bjuda på. det är en rätt orättvis jämförelse, båda två, om man ser till hårdvara. sen äre ju som några nämner, inte bara hårdvara som avgör hur bra en platta är.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Transformer Prime kommer peta ned iPad 2 i gyttjan.
Tegra 3 med överlägsen grafikprestanda.

Haha.Tycker mej ha hört det där resonemanget förut. Än har inga "ipad killers" lyckats peta ner ipaden i gyttjan. Snarare har väl alla "ipad killers" petat ner sej själva i gyttjan

<ironi>
Därför att ipaden helt enkelt är bäst
</ironi>

Godjul på er alla.