Permalänk

"köpråd" tassimo vs. dolce gusto

är lite intresserad av att köpa ny "java-server".
väljer mellan tassimo och dolce gusto. kom gärna med tips, råd och kanske en egen recension.

för min del så dricker jag enbart svart kaffe, samt att det kan vara gott med te eller lite varm choklad ibland.

valet står mer eller mindre mellan dom här två maskinerna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=296953

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=756275

med det sagt så vet ni prisnivån.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Kan inte säga nåt om DG men har en tassimo sedan en tid tillbaka och den är jag nöjd med
speciellt med tanke på Starbucks kaffe (import) som jag älskar.

Såg Media Markt sålde den för 699kr under sin 5års-kampanj.

Permalänk

Varför pods? =/

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Vi har en Dolce Gusto hemma, funkar ypperligt, den gör drycken alldeles lagom varm. Vi köpte den ifrån Servera för endast 1095kr. Tror de har kvar de erbjudandet, fast det kanske endast var här i Skövde.

Tjejen dricker kaffet och är väldigt nöjd. Jag själv dricker endast choklad och den är läcker den med.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Har en Nespresso Citiz&Milk C120. Är riktigt nöjd, kaffet blir bra, går snabbt och otroligt smidigt. Sen är det inte så farligt dyrt om man ändå bara ska ta en snabb kopp då och då.
Den ersätter på inget sätt min vanliga bryggare utan fungerar mer som ett komplement.
Finns att köpa lite varstans: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=420629

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av flukke:

Har en Nespresso Citiz&Milk C120. Är riktigt nöjd, kaffet blir bra, går snabbt och otroligt smidigt. Sen är det inte så farligt dyrt om man ändå bara ska ta en snabb kopp då och då.
Den ersätter på inget sätt min vanliga bryggare utan fungerar mer som ett komplement.
Finns att köpa lite varstans: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=420629

hmm, mitt dåligt planerade kök har bara plats för en kaffemaskin.
misstänker att det kan bli drygt (och dyrt) att fylla en termos om man gör kaffe med en pod-.maskin.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Tjejen som jobbar med sånt där säger att om du bara ska dricka svart kaffe så spelar det ingen större rol vilken av dom du köper, men annars att dolce guston är bättre då den har mer smaker och variationer.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Varför pods? =/

För att man vill skräpa ner mer i naturen, tvivlar att många procent av de som använder dessa maskiner återvinner sina kapslar ordentligt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Tjejen som jobbar med sånt där säger att om du bara ska dricka svart kaffe så spelar det ingen större rol vilken av dom du köper, men annars att dolce guston är bättre då den har mer smaker och variationer.

Tassimos smakutbud i Sverige är dåligt.
Dom lovade för ett bra tag sen att utöka sortimentet med bl.a Starbucks
men inget händer.
UK och Tyskland har bra utbud, bara surt att man skall behöva importera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

För att man vill skräpa ner mer i naturen, tvivlar att många procent av de som använder dessa maskiner återvinner sina kapslar ordentligt.

Vill och vill, men man är ju bekväm av sig.
Mina aluminiumpods åker i soppåsen med allt annat, eftersom jag ändå inte sopsorterar någonting annat alls så spelar det ingen större roll med ett par extra pods. Det är ändå bara en piss i Mississippi när det kommer till all världens avfall liksom, och vem är inte redo att offra lite för gott och enkelt kaffe

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Vad kostar podsen i jämförelse med vanligt clasic pulverkaffe? Har en moccamaster men eftersom jag bor själv hade det kanske varigt nästan mer ekonomiskt att ha kaffepods ?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Tassimo som jag kör själv. Har många olika kaffesorter samt varm choklad/thé osv.

Via http://www.terracycle.se/brigades/tassimo-brigaden.html?local... så kör man återvinning.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en "dolce gusto" igår då de såldes för 1/2 priset på Mediamark eftersom vanlig kaffebryggare inte är så optimalt om man är den enda kaffedrickaren i hushållet.
Jag dricker 50/50 vanligt svart kaffe / cappuccino, första intrycket:

+ Stort utbud av kapslar
+ Enkel att använda
+ Enkel att rengöra. (Det finns inga rör mellan kapseln och kopp så inget som blir äckligt när man brygger mjölkdrycker)
+ Snabb, färdig kopp på 30 sek

-Den är inte smart, dvs den vet inte vad den brygger så man måste själv bedöma när bryggningen är klar. (Det står hur många ml kapslen ska ge, så endera har man en specialkopp från dolce som kostar skjortan eller så höfta man).

- Kaffet är lite för svalt, (Bättre vid espresso och små bryggningar, då jag tro det har att göra med att de inte kan värma upp allt för mycket vatten på en gång).

- Mjölken aningen för söt.

16 kapslar kostar runt 50 :-, vid mjölkdrycker är hälften av dessa mjölkpulver så då ger det bara 8 koppar.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på en kapselmaskin. Vad jag har läst har en Tassimo bara 3bar i tryck medans Guston har 19. Spelar det någon större roll för en vanlig dödlig kaffedrickare?

Är det någon som har en uppfattning om vilken maskin som har bäst utbud av kapslar (inte bara kaffe)?

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte heller förstå varför du vill ha en som använder kapslar. Vore det inte smartare med en du kan ladda med vad du vill?

De där kapslarna lär ju inte tillverkas i all evighet.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Du behöver inte förstå, bara svara på frågorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem

VI har en tassimo-maskin sen ett år och är mkt nöjd

Finns ju Kaffe, chokladkaffe, choklad, te, o lite smått o gott

Tog ingen dolce-gusto för verkade vara nästan bara för kaffe?

Sen är Tassimon intelligent så den vet hur mycket vatten som behövs till skillnad från dolce gusto..

Är ingen stordrickare av svart kaffe men dom som vi bjudit har sagt det smakar mkt gott och drycken blir het som det ska vara.. inte ljummen som vissa sagt Dolce Gusto blir..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Blir en liten bump här. Visst kan dolce gusto göra vanliga koppar kaffe? Alltså inte bara espresso som nespressomaskinerna.

Om man köper ett paket med 16 kapslar med något som har mjölk. Får man då bara 8 av varje? Man får inte 16 kaffekapslar och får köpa till mjölk? Låter som det blir ganska dyrt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag tycker hela grejjen med pods är sjukt ovärt... dyrt så in i helvette också... Köp en mal och mal egna bönor!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Måste säga att jag tycker hela grejjen med pods är sjukt ovärt... dyrt så in i helvette också... Köp en mal och mal egna bönor!

Kommer dels ha ganska lite plats i lägenheten. Sen dricker jag inte kaffe allt för ofta. Blir inte bönor dåliga efter ett tag? Om man köper typ perkolator eller kaffekokare, är det bra? Vad har man för kaffe till dom? Bönor man maler eller är det pulver? Lär väl bli ganska mycket billigare i längden än pods? (Som det märks kan jag inte så mycket om kaffe)

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Kommer dels ha ganska lite plats i lägenheten. Sen dricker jag inte kaffe allt för ofta. Blir inte bönor dåliga efter ett tag? Om man köper typ perkolator eller kaffekokare, är det bra? Vad har man för kaffe till dom? Bönor man maler eller är det pulver? Lär väl bli ganska mycket billigare i längden än pods? (Som det märks kan jag inte så mycket om kaffe)

Det enklaste är ju att köpa en helt vanlig kaffebryggare, finns ju för några hundralappar överallt, och använda vanligt bryggkaffe (löfbergs lila, gevalia etc.).

Angående hållbarheten så borde det inte vara något problem att göra av med ett paket kaffe innan det blir för gammalt, i kylen står det sig rätt länge.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |