Vilka är för- och nackdelarna med kreditkort om man har pengar?

Permalänk

Vilka är för- och nackdelarna med kreditkort om man har pengar?

Personligen har jag aldrig haft ett kreditkort utan endast kört på bankkort. Däremot märker man att det är många som använder det och nästan mer bland de som har pengar (och antagligen inte behöver krediter).

Jag vet att det finns vissa fördelar i bonusar och försäkringar men är inte insatt i detaljerna. Jag har själv växt upp och alltid fått höra att kreditkort är "djävulens uppfinning" för att lura till sig pengar och inget för de som har pengar (eller för de som inte har för den delen heller) så jag har alltid haft en anti magkänsla till all typ av kredit (var först 4 år sedan jag skaffade abonnemang till telefonen så jag föredrog att betala först och sen använda). Så låt säga att person a har tillgång till xx antal miljoner kronor (nog för att leva bekvämt för resten av livet) genom släktpengar. Vad finns det då för för- och nackdelar med kreditkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Det är ju egentligen bonusar, rabatter, bedrägeriskydd samt försäkringar som är den största anledningen till att man har kreditkort. En annan anledning är att man kan använda krediter som buffert istället för att ha sparat kapital som bara ligger still på ett räntekonto, då kan man ju ha dessa pengar låsta på ett mer effektivt sparande istället. American Express mfl ingår det bla tjänster som att man får ett nytt kort inom 24h vart som helst i hela världen om man skulle tappa bort det.

Sen behöver man inte ha en årslön i krediter heller för den delen, 20k räcker rätt långt till en dödlig Svensson.

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid kreditkort av den enkla anledningen att det inte är mina pengar som försvinner om ngn olovligen skulle komma över mina kortuppgifter. Man ligger mao inte ute med några pengar och måste springa till banken och kräva pengar tillbaka.
Sen får man bonuspoäng på alla köp. Det är inte så jättemycket dock. Nyligen så har kreditbolaget jag använder börjat med sparkonto också på 4% med fria uttag så jag kommer flytta mina pengar dit. Min vanliga bank har inte i närheten så hög ränta.

Har 50000 i kredit på mitt kort. Det räcker länge. Betalar alltid min skuld månaden efter.
Jag betalar alltså 0% ränta på mina inköp med kortet.

Kreditkort är dock inte för alla. Det gäller att man har hyfsad koll på hur mycket man handlar och att man har täckning för det månaden efter.

Några nackdelar kan jag inte se. Kreditkort är en schysst service tycker jag.

Permalänk

Jo att handla på kredit om man inte har pengar känns som det mest idiotiska man kan göra. En sak som är bra med kontokort är ju att person a kan alltid ha typ 100 000kr på det så försvinner det ju aldrig mer än det men han kan fortfarande sätta över mer om han behöver göra ett större inköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jo att handla på kredit om man inte har pengar känns som det mest idiotiska man kan göra. En sak som är bra med kontokort är ju att person a kan alltid ha typ 100 000kr på det så försvinner det ju aldrig mer än det men han kan fortfarande sätta över mer om han behöver göra ett större inköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går ju att ha kreditkort och bankkort samtidigt.

Kreditkort är bra. Men precis som ozo64 skriver, det gäller att ha koll så att man kan betala tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jo att handla på kredit om man inte har pengar känns som det mest idiotiska man kan göra. En sak som är bra med kontokort är ju att person a kan alltid ha typ 100 000kr på det så försvinner det ju aldrig mer än det men han kan fortfarande sätta över mer om han behöver göra ett större inköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har 2 kreditkort och ett vanligt debitkort till lönekontot. Debitkortet har dock ingen kredit.
Bra att ha extra om ett kort slutar fungera. Har hänt ett par gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag använder alltid kreditkort av den enkla anledningen att det inte är mina pengar som försvinner om ngn olovligen skulle komma över mina kortuppgifter. Man ligger mao inte ute med några pengar och måste springa till banken och kräva pengar tillbaka.
Sen får man bonuspoäng på alla köp. Det är inte så jättemycket dock. Nyligen så har kreditbolaget jag använder börjat med sparkonto också på 4% med fria uttag så jag kommer flytta mina pengar dit. Min vanliga bank har inte i närheten så hög ränta.

Har 50000 i kredit på mitt kort. Det räcker länge. Betalar alltid min skuld månaden efter.
Jag betalar alltså 0% ränta på mina inköp med kortet.

Kreditkort är dock inte för alla. Det gäller att man har hyfsad koll på hur mycket man handlar och att man har täckning för det månaden efter.

Några nackdelar kan jag inte se. Kreditkort är en schysst service tycker jag.

Vad är det för sparkonto med 4% ränta och fria uttag som även har kredit? Det lät ju intressant.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag använder kreditkort i en väldigt stor utsträckning. Bonusen är trevlig, likväl som att Ozo64 har en väldigt god syn på det faktum att man slipper härja med banken. Såklart kan tvister om betalningsansvar även uppstå för kreditkort. Det finns en fantastiskt historia att läsa som behandlar detta, se NJA 1992 s 263.

Att man i vuxen ålder avfärdar kreditkort för att man är rädd för att handla för mycket säger nog mer om den personen själv än kreditkort i allmänhet...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Vad är det för sparkonto med 4% ränta och fria uttag som även har kredit? Det lät ju intressant.

https://www.supremecard.se/

kontot har alltsp inte kredit. det är ett separat konto

Permalänk
Medlem

Jag vet att flera av mina kollegor uppskattar det eurocard vi har via jobbet med 60 dagars förfallodatum samt utan övre köpgräns, främst för att ha till akuta oplanerade utgifter där man annars kanske hade behövt ta kontakt med banken för att få ut pengarna, eller dröjer en bankdag.

Jämfört med andra kreditkort så har de även en inte lika läskig ränta, utifall att man skulle behöva delbetala något.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Har nyligen börat med kreditkort och tycker det är mycket bekvämt.
Eftersom man är lite orolig för att bli lensad pgr av att man tappar kortet, skimmad ellr what ever så brukar man inte ha så mycke på kontot.
Annars är det på kreditkortet där har man alltid 30 000, behöver aldrig va orolig att man glömt fylla på kontot.
Sen får man ju som sagt innan bra försäkringar och bonus, får själv bonuspoäng hos norwegian vilket passar mig bra då jag flyger med dom en gång om året och då blir resan nästan gratis.

Men kan nog inte upprepas förlite att det gäller att man kan ha koll på sina pengar/inköp för att det ska va värt det.
Så fort du börjar köra på avbetalning är det kört, va är räntan på kreditkort? 17-25%?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Har också ett kreditkort med 80 000 gräns. Sålänge man har koll på vad man handlar på det och betalar månaden efter så tjänar man i stort sett på det då man kan ha sparpengarna på kontot och få ränta.
Jag använder mitt mest till jobbet för att betala flyg, hotell och hyrbilar så har man bra översikt samt att man slipper ligga ute med massa pengar själv.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt lämpligt av samma anledning som flera innan har angett. Så länge man har koll på hur mycket man handlar för är det ingen fara.

Själv ser jag till att föra över det belopp jag handlat för (till kortet) vid varje veckoslut. På så sätt ser jag till att jag inte handlar för mer än jag kan betala, och Ingen räkning kommer som ska betalas

Permalänk
Medlem

Ett par frågor till er som har kreditkort:

Är det nåt bolag man ska passa sig för och varför?
Har alla likvärdiga bonussystem?
Bestämmer man storleken på krediten själv?
Är det nån som fått ut nåt fint via bonusen?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Bonussystemen brukar befinna sig inom ett visst spann. Ibland får man poäng på varje inköp som i vissa fall kan användas som betalning. Omsättning med vissa kreditkort kan ge bonusgrund hos något annat bolag än själva kreditkortsutgivaren. Ta t ex SAS Amex. Vissa kör på välgörenhet vid varje köp.

Kreditstorleken bestämmer man oftast själv (eller för vissa av banken). Sedan finns det vissa kort som i sig inte har någon beloppsgräns, utan där du istället kvalificerar genom uppvisad betalningsförmåga (amex främst mig veterligen).

Flygresor är nice.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Det finns ett skäl till att jag inte har kredit, och det är främst för att jag inte kan hålla i pengarna. speciellt inte när jag dessutom är full.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Jag har ett kreditkort via SJ/SEB, och det är vettigt för min del att köra dagliga utgifter via det för respoäng. Räntefritt 30-60 dar, så det går bra att bara betala hela summan varje månad utan att det kostar något extra mer än årsavgiften. Så det är väl lite min motivering bakom det, jag får ut mervärde utan att det egentligen kostar mig något (sedan har man ju lite bättre skydd med kreditkort jämfört med betalkort exempelvis när ett företag man handlat hos konkar).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag kör inget kreditkort faktiskt. Enda anledningen är väll främst för att jag inte haft behov av ett och jag är för lat för att skaffa ett. Jag gillar även att ha specifika konton för pengar jag spenderar varje månad ligger på utöver den bokföring jag för. Jag har 2 konton som används månadsvis, ett för kort och ett för räkningar med mera. Jag har även flera konton för buffert/kort- och långtidssparande.

Har dock funderat på att skaffa ett kreditkort med bonus av något slag då man ändå shoppar en del.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

SEB ger dig mellanskillnaden som om du hittar en vara som är åtminstone 300 kr billigare samt gratis reseförsäkring och 1 års extra garanti utöver tillverkarens.
Använder endast kortet för dyrare inköp och resor, då det är vid dessa tillfällen det kan kännas lönt. Ingen extra kostnad om man betalar hela beloppet inom 30/60 dagar så förmånerna är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dala56:

Ett par frågor till er som har kreditkort:

Är det nåt bolag man ska passa sig för och varför?
Har alla likvärdiga bonussystem?
Bestämmer man storleken på krediten själv?
Är det nån som fått ut nåt fint via bonusen?

Har för mig Eurocard har typ 20% av årsinkomsten som tak vid ansökan om ett nytt kort

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Handlar allt via kreditkort (ICA Bankkort Plus). Betalar aldrig någon ränta då kortet betalas till fullo varje månad. Främsta fördelar:
01) Bonus från ICA för allt vi köper med kortet (oavsett var/vad vi handlar)
02) Inga valutaväxlingspåslag eller uttagsavgifter. de flesta andra banker tar någon %
03) Om någon får tag i mina kortuppgifter är det inte mina pengar som försvinner

Finns bra bonus-system hos många andra kortutgivare men jag tycker inte om uttagsavgifter och valutaväxlingspåslag.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

Har inget kreditkort.. enda anledningen är väl att man får nån sorts bonus..

Gillar att ha koll, sen sa nån att man var rädd att bli skimmad men jag har typ aldrig mer än 1000kr på mitt kort-konto .. i dagens läge finns ju mobilbank o allt va det heter så man kan ju föra över pengar on the fly om det skulle behövas

Asså ni som säger att det inte är era pengar som försvinner.. men om nån skimmar er och köper saker för er maxade kreditgräns.. vad spelar det för roll ni kommer ju få en räkning på det beloppet då? 20-80k ? :S

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Har inget kreditkort.. enda anledningen är väl att man får nån sorts bonus..

Gillar att ha koll, sen sa nån att man var rädd att bli skimmad men jag har typ aldrig mer än 1000kr på mitt kort-konto .. i dagens läge finns ju mobilbank o allt va det heter så man kan ju föra över pengar on the fly om det skulle behövas

Asså ni som säger att det inte är era pengar som försvinner.. men om nån skimmar er och köper saker för er maxade kreditgräns.. vad spelar det för roll ni kommer ju få en räkning på det beloppet då? 20-80k ? :S

Ja, men det är kreditbolaget som kommer få betala om du berättar att du utsatts för bedrägeri och att de inte kan bevisa motsatsen. Samma sak vid konkurser, vid kreditköp är det kreditbolaget som står med skägget i brevlådan, vid köp med "vanligt" VISA är det du som konsument som åker på smällen.

Permalänk
Medlem

Jag blev en vecka efter en Milano-resa, där jag använde mitt bankkort, skimmad.
Banken stoppade dock detta redan efter nån minut och ringde mig för att berätta vad som hänt. Jag blev av med 150 dollar och dessa betalade banken tillbaka direkt.
Så visst är man skyddad mot sådant även utan kreditkort. Men det som man inte är skyddad emot och som flera redan nämnt är ju köp vid konkurser. Vem minns inte alla som "hamnade snett" när datorbutiken gick omkull, eller när Kameraexperten körde sin fuling?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!