Permalänk
Medlem

Bygga dator, processorkylare?

Hej!

Jag har tänkt att bygga en dator med följande delar:
Corsair SSD Force Series 3, 120GB
Samsung SpinPoint F3, 500GB
Intel core i7-2600K
Gainward GeForce GTX 580 3072MB PhysX
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155
Cooler Master Silent Pro M850 850W PSU
Cooler Master HAF 922 Midi Tower

Kommer jag behöva köpa några extra fläktar förutom de som redan finns i chassit?
Måste jag köpa en processorkylare?

Tacksam för svar.

Mvh
Hugo

Permalänk
Medlem

har din setup fast 16gb ram vilket betyder 4x 4gb ram minnen. Det tar mycket plats och platsen mellan ram och processor är inte stor. Jag skulle byggt ihop allting och sen sätt hur mycket plays du kan ta. Sen är det bara att mäta och beställa den som passar

lycka till

Visa signatur

Processor Intel i7 2600k | Moderkort Asus P8Z68 - V Pro | Chassi Antec P280 | Grafikkort Radeon 6970x2 Crossfire | Nätaggregat Corsair 750W | Ram Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Inaktiv

Ett par extra fläktar kan vara en bra ide om du vill ha en tyst dator. Ska överklocka processorn är det en bra ide att ta en lite dyrare processorkylare, annars duger den som följer med eller en lite billigare suveränt

Permalänk
Medlem

Jag funderar inte just nu på att överklocka men jag undrar om jag klarar mig utan att köpa någon extra fläkt utan att datorn blir för varm?
Klarar jag mig på processorkylaren som följer med?

Permalänk
Inaktiv

Man brukar klara sig med de fläktarna som följer med men det beror helt på hur kräsen man är med ljudnivån. Om du inte ska överklocka duger den medföljande processorkylaren dock har jag hört att den inte är så bra utan jag kan rekommendera att du köper en lite billigare kylare såsom http://www.inet.se/produkt/5321469/scythe-kama-grand-cross för att få en stabilare dator.

Permalänk
Medlem

Köp en kylare. Den medföljande är inget att ha (min 2500k gick upp på över 80 grader utan överklockning med stockkylaren)

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Det är första gången jag ska bygga dator och skulle helst vilja klara mig utan att behöva köpa till extra kylare, förstår dock inte hur datorn kan bli tystare av fler fläktar.

Permalänk
Avstängd

Den medföljande fungerade alldeles utmärkt för mig, förrän klocken. idle 35-40, 65-70 under load.
Nu lätt klockad o en Antec 620 som kyler, skitbillig kylning, o funkkat bra hittills.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Inaktiv

Om du har fler fläktar behöver dom jobba mindre och då blir datorn tystare.