Snabbar en SSD upp starttiden och sånt även om man har allt på en annan hårddisk?

Permalänk
Medlem

Snabbar en SSD upp starttiden och sånt även om man har allt på en annan hårddisk?

Jag funderar på att skaffa en SSD för att snabba upp datorn lite, men kommer en ny ssd disk höja prestandan även fast allt jag har ligger på min seagate? Tack på förhand// Jakob:D

Visa signatur

Go jul och gott nytt år alla sweclockare!

Permalänk
Medlem

Nej den kommer endast snabba upp det som ligger på själva SSDn, undantaget är om du väljer att använda din SSD som cache istället för som vanlig enhet, då kommer du inte uppleva "SSD-fart" men det kommer gå snabbare än om du bara körde mekanisk.
Bästa du kan göra är att skaffa en tillräckligt stor SSD (120GB brukar räcka för de flesta..) som rymmer ditt operativ samt de program och spel du kör oftast, resten kör du på din mekaniska disk.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Nej den kommer endast snabba upp det som ligger på själva SSDn, undantaget är om du väljer att använda din SSD som cache istället för som vanlig enhet, då kommer du inte uppleva "SSD-fart" men det kommer gå snabbare än om du bara körde mekanisk.
Bästa du kan göra är att skaffa en tillräckligt stor SSD (120GB brukar räcka för de flesta..) som rymmer ditt operativ samt de program och spel du kör oftast, resten kör du på din mekaniska disk.

Tack! Finns de någon möjlighet att ''flytta'' över alla mina saker från min mekaniska disk till en ny SSD?:)

Visa signatur

Go jul och gott nytt år alla sweclockare!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundish:

Tack! Finns de någon möjlighet att ''flytta'' över alla mina saker från min mekaniska disk till en ny SSD?:)

Menar du att du vill flytta över bara filer eller hela windows?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Menar du att du vill flytta över bara filer eller hela windows?

windows 7:D

Visa signatur

Go jul och gott nytt år alla sweclockare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundish:

windows 7:D

Går det verkligen? Sitter i samma sits men köpt mig en ssd. Undrar om man kanske kan ladda ner windows istället nånstans och skriva in koden man har på datorn. I min jag har nu har man fått med massa bloatware och det vill man ju inte ha på nya disken hehe

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Avstängd

Sitter också i samma sits just nu, dock så ska jag bara installera om windows från en usb sticka och hoppas att ssd:n kommer flyta på bättre än min nuvarande mekaniska disk. Köpte en 60 gig att ha systemet på, Windows ligger väl på 30 gig kanske, sen kommer LoL och Bf3 installeras på ssd:n också. Så 60 gig räcker då jag nu använder 50 gig ca. Men beror väl på vad man känner att man behöver och vill lägga ut, är ju dyrt som fan per gig.

Visa signatur