Hittar inte hdd efter jag rensat datorn!

Permalänk
Medlem

Hittar inte hdd efter jag rensat datorn!

Hej!

Jag har haft lite problem med min bärbara dator och bestämde mig då för att köra om den. Allt gick bra och jag sitter och använder den nu, men jag gick in och skulle lägga en sak på min andra hårddisk så kunde jag inte hitta den. Jag har inte bytt eller ändrat någon hårdvara utan bara kört den från början igen. Dock så lät jag os ligga kvar om det kan ha med detta o göra. Jag vet inte heller om det kan ha och göra med vilket av de tre alternativen jag fick när jag skulle köra om den. Jag kunde antingen radera hårdisken med en partition eller med två partitioner eller bara radera det som fanns på den helt. Jag valde det sistnämda, vad betyder igentligen partition?
Jag har testat med att gå in i diskhantering och letat efter den där, men då hittar jag en hårdisk, men med bara 21gig. Den som sitter i är på 500gig!

Så mina frågor är:
Vad sk jag göra, vad är partition och har jag valt fel alternativ?

Tack på förhand!
/JamJam

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem!
Formaterade precis om datorn och när jag kollade så fanns bara hård disk '' C: ''.
Jag kollade runt lite i datorn och hittade Hård disken '' D: '' men kunde överföra den till ''Min dator'' om man nu ska säga så.
Kan det ha något med BIOS och göra eller måste jag formatera datorn om igen :(?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

Har exakt samma problem!
Formaterade precis om datorn och när jag kollade så fanns bara hård disk '' C: ''.
Jag kollade runt lite i datorn och hittade Hård disken '' D: '' men kunde överföra den till ''Min dator'' om man nu ska säga så.
Kan det ha något med BIOS och göra eller måste jag formatera datorn om igen :(?

Men du hittade hårddisken med den storlek som den skulle ha?

Permalänk
Medlem

Ja, jag öppnade ''Min dator'' höger klickade ''C:'' sen properties sen leta jag mig fram, när jag hittat D: ( hade så mycket utrymme som den skulle ha) kunde jag inte göra mer än så........

Permalänk
Medlem

Jag är bara nybörjare när det kommer till det här, men jag tror att det antingen har nånting med BIOS att göra eller så måste jag nog formatera om datorn................

Permalänk
Medlem

En snabb fråga. ser du om datorn hitta disken i bios? Eller medans datorn bootar (statusskärmen från bios?)

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Jag har hittat disken i datorn när ja leta runt, men kunde inte flytta eller använda mig av den.
Datorn vet att den finns där och det vet jag med, men problemet är att jag inte vet hur jag ska göra för att den ska börja användas.
Just nu så är den bara och inte gör något...........

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att den disken som inte du får tillgång till råkar innehålla nån systemfil, ev från den gamla installationen

Prova att välja att visa dolda filer sen kanske du kan se om det är fallet, annars sätt i win skivan igen och formatera den andra disken i en eller två partitioner.

Hoppas det går att se diskarna i installationsmenyn bara.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

I windows 7: Öppna startmenyn och högerklicka på dator (lite osäker på de svenska namnen här), välj hantera, i menyn på vänstra sidan, välj diskhantering. Se om du hittar disken här, om du gör det så ska du kunna välja något från menyn för disken som får den att fungera i Windows (formatera den eller något åt det hållet).

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

I windows 7: Öppna startmenyn och högerklicka på dator (lite osäker på de svenska namnen här), välj hantera, i menyn på vänstra sidan, välj diskhantering. Se om du hittar disken här, om du gör det så ska du kunna välja något från menyn för disken som får den att fungera i Windows (formatera den eller något åt det hållet).

Om disken redan innehåller data som du vill ha kvar så formatera den inte utan högerklicka bara på den under diskhantering och ge den en enhetsbokstav.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

C:, D:, E: osv i windows är partitioner. En partition är en del av utrymme av en eller flera hårddiskar. Om man till exempel bara har en hårddisk i datorn så kan det vara smart att dela upp denna i 2 partitioner, en för operativsystem (windows, linux, m.m) och program medan man har den andre partitionen för media som musik, bilder, dokument, filmer m.m. Fördelen med detta är att man kan då formatera om C: där man har operativsystem och program medan allt på D: är kvar oförändrat.

Tror snarare att det har med drivrutiner att göra att ni inte hittar alla partitionerna eller att ens hårddisk utrymme visar mindre än vad den rymmer. Kan ni skriva vilket operativ system och datorkomponenter ni har?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Woops. Jag kan ha tänkt fel med detta. Kom på att det förmodligen bara var 500gig på de båda hårddiskarna totalt (det är lite svårt när man inte kommer ihåg i huvudet och inte kan kolla i datorn ). Men då kommer jag till nästa fråga, hur gör jag i sådana fall för att få två st hårddiska att välja mellan när man är inne i den här datorn?

Permalänk
Medlem

*Skämt till titeln* Det kan ju bero på att du rensat datorn på hårddiskar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

C:, D:, E: osv i windows är partitioner. En partition är en del av utrymme av en eller flera hårddiskar. Om man till exempel bara har en hårddisk i datorn så kan det vara smart att dela upp denna i 2 partitioner, en för operativsystem (windowsn, linux, m.m) och program och den andre för media som musik, bilder, dokument, filmer m.m. Fördelen med detta är att man kan då formatera om C: där man har operativsystem och program medan allt på D: är kvar oförändrat.

Tror snarare att det har med drivrutiner att göra att ni inte hittar alla partitionerna eller att ens hårddisk utrymme visar mer än vad den rymmer. Kan ni skriva vilket operativ system och datorkomponenter ni har?

Kör med windows 7 som os. Med hårdvara så menar bara hårddiskarna? Jag vet att jag har två och jag antar att det var två st på 250 gig vardera, men har lite problem som jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

*Skämt till titeln* Det kan ju bero på att du rensat datorn på hårddiskar...

Haha, ja så kan man också tolka det

Permalänk
Medlem

Hittade disken och gav den namnet ''Local Disk ( D: )'' men kan fortfarande inte se den i ''Min Dator'' vad gör jag nu :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamJam95:

Kör med windows 7 som os. Med hårdvara så menar bara hårddiskarna? Jag vet att jag har två och jag antar att det var två st på 250 gig vardera, men har lite problem som jag skrev.

Gissar på att det är datorn i din signatur det handlar om ASUS G73JW? Om du inte har satt i någon extra hårddisk själv så har du nog en på 500 GB. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=760572. Kan du posta en printscreen på din disk-hanterare eller något?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Gissar på att det är datorn i din signatur det handlar om ASUS G73JW? Om du inte har satt i någon extra hårddisk själv så har du nog en på 500 GB. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=760572. Kan du posta en printscreen på din disk-hanterare eller något?

Ja, det är den. Men då är frågan varför det har legat som 2 st hdd i utforskaren innan? O vad ska jag göra för att få 2 st så som det var innan. Jag har inte öppnat upp o kollat om det är 2 st eller ej, men jag har kankse bara för mig att det va 2 st...

Permalänk
Medlem

Har ingen aning hur, men jag fixade det! Nu har jag 2 portioner en heter ''(C: )'' och en heter ''(C: ) ''(D: )''

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

Har ingen aning hur, men jag fixade det! Nu har jag 2 portioner en heter ''(C: )'' och en heter ''(C: ) ''(D: )''

Ok, men försök komma på vad du gjorde:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamJam95:

Ja, det är den. Men då är frågan varför det har legat som 2 st hdd i utforskaren innan? O vad ska jag göra för att få 2 st så som det var innan. Jag har inte öppnat upp o kollat om det är 2 st eller ej, men jag har kankse bara för mig att det va 2 st...

Din hårddisk var antagligen uppdelad i 2 partitioner när du fick datorn. I diskhanteran så ska du kunna krympa ner och förstora (Shrink/Extend Volume) en partition. Om du nu har C: på hela utrymmet så krymp ner den med så mycket du vill ha D: på och skapa den nya partitionen D: på det nya utrymmet.

Skrivet av EliAfram:

Hittade disken och gav den namnet ''Local Disk ( D: )'' men kan fortfarande inte se den i ''Min Dator'' vad gör jag nu :)?

Har du tilldelat partitionen en enhets beteckning (Drive Letter)?

OBS!! Jag kör med ett engelskt windows 7 så jag har alla beteckningar på engelska så mina svenska översättningar kan mycket väll vara lite off.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Din hårddisk var antagligen uppdelad i 2 partitioner när du fick datorn. I diskhanteran så ska du kunna krympa ner och förstora (Shrink/Extend Volume) en partition. Om du nu har C: på hela utrymmet så krymp ner den med så mycket du vill ha D: på och skapa den nya partitionen D: på det nya utrymmet.

Har du tilldelat partitionen en enhets beteckning (Drive Letter)?

OBS!! Jag kör med ett engelskt windows 7 så jag har alla beteckningar på engelska så mina svenska översättningar kan mycket väll vara lite off.

Din översättning är helt ok Men om jag nu då går in på C: och förminska den så kommer det inte visas sen, eller hur? och om jag då skapar en till partition så är det bara till att skriva in samma tal som jag förminskade med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamJam95:

Din översättning är helt ok Men om jag nu då går in på C: och förminska den så kommer det inte visas sen, eller hur? och om jag då skapar en till partition så är det bara till att skriva in samma tal som jag förminskade med?

och hur skapar jag en ny partition?

Permalänk
Medlem

Om du endast har en partition på hårddisken så måste du krympa den för att kunna skapa en ny.

Länk till guide hur du krymper en partition http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Can-I-repart...

Länk till guide hur du skapar en ny partition http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Create-and-f...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du endast har en partition på hårddisken så måste du krympa den för att kunna skapa en ny.

Länk till guide hur du krymper en partition http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Can-I-repart...

Länk till guide hur du skapar en ny partition http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Create-and-f...

Tack

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen allihopa, funkar finfint nu!

Permalänk

Okej, det är bra att det löste sig för dig och så ^^ Men jag har fortfarande ett liknande problem. Jag kan inte se min externa hårddisk när jag klickar på "dator" men i "diskhantering" kan jag se den, jag kan också se att den inte har en beteckning. Jag ser att det är rätt hårddisk för diskutrymmet stämmer. Så ska jag sedan ge den en enhetsbeteckning och högerklickar på den, då kommer den menyn man vill ha upp, problemet är dock att alla alternativ är grå, dvs inte klickbara; förutom "hjälp" och "ta bort volym" vilket jag inte vill göra eftersom det känns som att jag aldrig kommer få tillbaka volymen då? Hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen lösning på problemet med jag tycker att du skall skriva namnet på den externa hårddisken och hur du har kopplat in den i datorn.

Och du får nog lättare hjälp om du skapar en egen tråd för detta problem med din externa hårddisk.

Visa signatur

janee