Permalänk
Medlem

USB 3.0

Hallå!
Jag har precis köpt mig ett 16 GB usb-minne med 3.0. "Corsair Flash Voyager 3.0 16GB" Har nu testat att föra över lite filer och testat olika usb portar, både 3.0 och 2.0. Jag tycker och har mätt att jag får ungefär samma hastighet i 3.0 som 2.0 Så hur ska jag göra för att få portarna till 3.0 att funka, eller hur testar jag om de funkar som de ska?

När jag pluggar in minnet i en 2.0 port kommer det i alla fall upp en bubbla att denna maskinvara kan fungera snabbare.

Permalänk
Inaktiv

Installera drivrutinerna?

Permalänk
Hedersmedlem

Voyager-minnet klarar inte ens av max USB2-hastigheter (Edit: i write), så 3.0 lär inte göra någon skillnad. Ren marknadsföring.

Edit: Ändrar mig: Det ska tydligen klara upp till 70MB/s i read, write under 20. Vid läsning borde du märka skillnad, men som sagt det är upp till.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Installera drivrutinerna?

Ja det har jag gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Voyager-minnet klarar inte ens av max USB2-hastigheter (Edit: i write), så 3.0 lär inte göra någon skillnad. Ren marknadsföring.

Edit: Ändrar mig: Det ska tydligen klara upp till 70MB/s i read, write under 20. Vid läsning borde du märka skillnad, men som sagt det är upp till.

Okey, det är lite av en besvikels, MEN den är fortfarande mer än 3 gånger snabbare än mina nuvarande usb minnen att överföra filer, vilket inte är fy skam Ja det är troligen med de bästa förutsättningarna, vilket jag kanske inte har idag..

Permalänk
Medlem

USB-minnen är väl knappast de snabbaste enheterna på vår jord, däremot externa hårddiskar, där märks det skillnad. Vi har en 1TB(2x500GB i Raid0) LaCie hemma, och där går det rätt fort.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

USB-minnen är väl knappast de snabbaste enheterna på vår jord, däremot externa hårddiskar, där märks det skillnad. Vi har en 1TB(2x500GB i Raid0) LaCie hemma, och där går det rätt fort.

Det är väl sant, men det är imo mycket enklare att ha med ett usb minne än en extern hdd i jackfickan. Ifall någon skulle ha något intressant på sin dator. Och jag har plats så det räcker på datorn så det är heller inte en anledning för mig personligen att köpa en extern hdd Men som du säger är det nog så att de är snabbare.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Voyager-minnet klarar inte ens av max USB2-hastigheter (Edit: i write), så 3.0 lär inte göra någon skillnad. Ren marknadsföring.

Edit: Ändrar mig: Det ska tydligen klara upp till 70MB/s i read, write under 20. Vid läsning borde du märka skillnad, men som sagt det är upp till.

Vad synd, jag förväntade mig att den skulle vara supersnabb

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|